
 

 
 
 
 

 
UNIVERZA V LJUBLJANI 

FAKULTETE ZA DRUŽBENE VEDE 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NINA ROZMAN 
 

SVOBODA MEDIJEV V MALAVIJU 
 

Diplomsko delo 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ljubljana, 2008 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 

UNIVERZA V LJUBLJANI 
FAKULTETE ZA DRUŽBENE VEDE 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NINA ROZMAN 
 

Mentorica: doc. dr. SANDRA BAŠIĆ HRVATIN 
 
 

SVOBODA MEDIJEV V MALAVIJU 
 

Diplomsko delo 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ljubljana, 2008 
 

 
 



Svoboda medijev v Malaviju 
 
Ko pomislimo na Afriko, pomislimo na bedo, revščino, lakoto, AIDS, visoko stopnjo 

umrljivosti..In prav zgoraj našteti pojmi so del vsakdanjega življenja povprečnega 

Malavijca, ki se ne ukvarja z vprašanji svobode tiska in medijev. Toda, če želimo tem 

ljudem pomagati, jih moramo izobraževati, vzgajati in informirati o dogajanju okrog 

njih samih. In prav tukaj igrajo poleg ostalih institucij ključno vlogo tudi mediji. In če 

mediji niso funkcionalni, če so samo podaljšana roka politične oblasti s pokvarjenimi 

novinarji na čelu,  potem svobode medijev v državi ni. Čeprav ima država ustavno 

zagotovljeno pravico do svobode tiska in svobode izražanja, in na videz formalno 

povsem urejeno medijsko zakonodajo, včasih te institucije v praksi odpovedo. Prihaja 

do kršitev pravic posameznih novinarjev in novinarskih hiš, ki postanejo le lutke v 

rokah vladajočih. In če so vladajoči v večini primerov njihovi delodajalci in lastniki 

medijskih hiš, potem novinarji svojega dela ne morejo opravljati neodvisno in 

svobodno.  

Ključne besede: svoboda medijev, svoboda tiska, svoboda izražanja, medijska 

zakonodaja, politična oblast. 

 
Media freedom in Malawi 
 
When we think about Africa, we think about misery, poverty, famine, aids, high level 

of mortality…And this are the things, which are part of ordinary day of average 

Malawian, who is not concerned with the issues like freedom of press and media. But 

if we would like to help this people, we need to educate and inform them about 

events around them. And media, beside others institutions, are playing key role in 

this matters. If  media are just the extension of the political authority, if they do not 

function, if journalists are corrupted, then we can not talk about media freedom in the 

country. Although Malawi has got constitutional granted right to freedom of the press 

and freedom of expression, although it has got even formally well-regulated media 

legislation, but in practice this institutions usually break down. There has been a lot of 

violations of journalists rights, which became just a marionette in the hand of 

government. And if the government is also (in most cases) your employer and owner 

of the media, then the journalists can not be free and independent in their work. 

Key words: media freedom, freedom of the press, freedom of expression, media 

legislation, political authority. 



 

4 

 

KAZALO 
 
 
SEZNAM SLIK IN TABEL ......................................................................... 5 
SEZNAM KRATIC .................................................................................... 6 
UVOD ....................................................................................................... 7 
1.  Svoboda izražanja in svoboda tiska .................................................. 10 

1.1 Cenzura in svoboda tiska .............................................................. 12 
2. POLITIČNA ZGODOVINA MALAVIJA ................................................ 15 

2.1 Vloga Hastingsa Kamuzu Bande v političnem in medijskem 
prostoru samostojne države Malavi ..................................................... 16 

3. RAZVOJ MALAVIJSKEGA MEDIJSKEGA PROSTORA .................... 19 
3.1 Razvoj tiskanih medijev ................................................................. 20 
3.2  Radio ............................................................................................ 23 
3.3. Razvoj televizijskega prostora in TV Malavi ................................. 25 

3.3.1. Joy TV .................................................................................... 29 
3.4. Internet ......................................................................................... 31 

4. MEDIJSKA ZAKONODAJA ................................................................ 33 
4.1 Ustava ........................................................................................... 33 
4.2 Zakon o medijih ............................................................................. 36 
4.3. Kodeks novinarjev Malavija .......................................................... 38 
4.4. Sporna zakonodaja ...................................................................... 41 

5. Samocenzura in cenzura v malavijskih medijih .................................. 44 
6. Korupcija v malavijskih medijih ........................................................... 46 
7. Svoboda medijev ................................................................................ 47 
SKLEP .................................................................................................... 50 
LITERATURA ......................................................................................... 53 



 

5 

 

SEZNAM SLIK IN TABEL 
 
 
 
Tabela 3.1: Tiskani mediji v Malaviju (2005) ......................................................... 21 
 
Tabela 3.2: Gibanje števila internetnih uporabnikov od leta 2003-2007 ............ 31 
 
Slika 3.1: Spominska plošča .................................................................................. 25 
 
Slika 3.2: Televizijski studio .................................................................................. 25 
 
Slika 3.3: Montaža ................................................................................................... 26 
 
Slika 3.4: Grafika ..................................................................................................... 27 
 
Slika 3.5: Pred dnevnim planom dela ................................................................... 27 
 
Slika 3.6: Desk informativnega programa ............................................................ 27 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

6 

SEZNAM KRATIC 
 
MCP              Malawi congress party / Malavijska kongresna stranka 

UDF               United democratic front / Združena demokratična fronta 

DPP               Democratic progressive party / Demokratična stranka za razvoj 

MBC               Malavi broadcasting corporation / Malavijska korporacija 

za radiodifuzijo 

MANA             Malavi news agency / Malavijska tiskovna agencija 

PPM                People's progressive movement / Ljudsko gibanje za napredek 

ABC                Audit bureau circulation / Neodvisni urad za nadzor in 

spremljanje gibanja naklad časopisov 

NICI                National information and communications infrastructure / Nacionalna 

infrastruktura za razvoj na področju informatike in komunikacijskih 

storitev 

MACRA          Malavi communications regulatory authority / Malavijska agencija za 

nadzor komunikacij 

MCM              Media council of Malawi / Malavijski medijski svet 

NEFORM       The National editors forum / Nacionalna zveza urednikov 

MISA              Media institute of southern Africa / Medijski inštitut južne Afrike 

NAMISA         Misa-Malawi / Misa v Malaviju 

AMB               African media barometer / Afriški medijski barometer 

IPI                  International press institute / Mednarodni inštitut za tisk 

AFORD          Alliance for democracy / Zveza za demokracijo 

RSF               Reporters sans frontiers / Novinarji brez meja 

CPJ                Committee to protect journalists / Odbor za zaščito novinarjev 



 

7 

UVOD 
 
Za analizo malavijskega medijskega prostora sem se odločila, ko me je pred skoraj 

dvema letoma pot zanesla v Malavi. O državi sem pred odhodom vedela zelo malo, 

še manj pa o njihovem medijskem sistemu. Ker me je zanimalo, kako le ta deluje, 

sem se odločila, da bom v svoji diplomski nalogi analizirala stanje malavijskih 

medijev in poskušala odgovoriti na vprašanje, ali v Malaviju lahko govorimo o 

svobodi medijev. 

V teoretičnem delu bom predstavila stališča različnih avtorjev do opredelitve pojmov 

svobode tiska, govora in izražanja, s katerimi bom operirala v nadaljevanju diplomske 

naloge. Podala bom odgovore na vprašanja, kaj je svoboda tiska, svoboda izražanja 

in govora in zakaj država ne bi smela posegati v naštete svoboščine, ki so temelj 

vsake demokratične družbe (v Malaviju politična oblast kot bom skušala dokazati 

močno vpliva na njihovo implementacijo v praksi).  

Omejila se bom predvsem na povezavo med omenjenimi pojmi, ki omogočajo 

svobodno in neodvisno novinarstvo, in politično oblastjo, za katero predpostavljam, 

da v Malaviju ovira in vpliva na svobodo medijev. Ker bom predpostavila, da je ravno 

lastništvo medijev tisto, ki določa politično držo medijev in povečuje stopnjo 

(samo)cenzure med novinarji v državi, bom navedla stališča različnih avtorjev, zakaj 

temu ne bi smelo biti tako. Poleg nespoštovanja medijske zakonodaje, je eden izmed 

glavnih ovir na poti do svobodnega medijskega okolja tudi sprejetje Zakona o 

dostopu do informacij javnega značaja, ki ga Malavi prav tako nima. Zakaj je zakon 

za svobodno poročanje tako pomemben, bom opredelila s teorijami različnih avtorjev. 

Eden izmed najbolj perečih problemov, s katerimi se spopadajo malavijski novinarji je 

posledica drže in obnašanja državne oblasti, ki s svojim načinom vladanja stopnjuje 

pritisk na novinarje, ki se kaže v cenzuri, še bolj v samocenzuri v novinarskem 

ustvarjanju. Kaj sploh je (samo)cenzura, kako deluje, kaj pomeni njena prisotnost za 

svoboden tisk in kakšne oblike politične cenzure poznamo, bom navedla v prvem 

podpoglavju. Teoretični del diplomske naloge bo predstavljal nadaljnja izhodišča za 

analizo malavijskega medijskega prostora. 

V osnovi me je zanimalo, kako deluje medijski sistem v relativno majhni afriški državi, 

ki (po lastnih izkušnjah) predstavlja vse to, kar si zamisli »izobražen bel zahodnjak«, 

ko mu omeniš Afriko. V Malaviju se spopadajo z revščino, posledično lakoto in visoko 



 

8 

stopnjo okuženosti z virusom HIV, z umrljivostjo za boleznijo AIDS 1, nezaposlenostjo 

in neizobraženostjo prebivalstva, slabim gospodarstvom…Država je revna in mora 

najprej poskrbeti za zgoraj naštete težave. Verjamem, da se večinskemu delu 

prebivalstva, ki živi v revščini, v glavi ne porajajo vprašanja kot je pravica do svobode 

tiska, pravica do svobodnega izražanja, pravica do svobode govora.. Toda država je 

prestopila v demokracijo in ena izmed nalog je zagotavljati in poskrbeti za zgoraj 

naštete pravice. Medijem mora biti zagotovljena neodvisnost in svoboda, kajti le tako 

bodo ljudje obveščeni in informirani, in imeli bodo možnost izbire.  

Malavi je država, ki je 30 let živela pod diktaturo sedaj že pokojnega predsednika 

Hastingsa Kumuzu Bande, ki je s svojim načinom vladanja povsem onemogočil in že 

v kali zatrl vsak poskus po svobodnem poročanju. To poudarjam, ker se v diplomski 

nalogi ne bom omejila na analizo medijskega prostora pod njegovo vladavino, ampak 

šele po letu 1994, ko je država prestopila v večstrankarski demokratični sistem. A 

zgodovina države je pomembna, če želimo razumeti mentaliteto Malavijcev, ki so se 

po tridesetih letih represije in zatiranja pred komaj 14-imi leti znašli v novem, vsaj 

ustavno svobodnem demokratičnem  sistemu in zato jo bom tudi v kratkem 

predstavila v drugem poglavju diplomske naloge. 

Toda kljub temu, da so Malavijci omenjenega leta dobili ustavo, s katero jim je bila 

prvič dodeljena pravica do svobodnega izražanja, ki je ključnega pomena pri 

zagotavljanju medijske svobode, pa bom v nalogi poskušala dokazati, da je sicer 

Malavi na dobri poti, a še vedno daleč stran od resnične svobode znotraj 

novinarskega ustvarjanja. 

Na to se navezuje tudi hipoteza moje diplomske naloge, ki se glasi: 

V Malaviju svobode medijev in svobodnega izražanja ni.   

Hipotezo bom razširila v  sledeči delovni hipotezi: 

DH1: Večina malavijskih medijev je v politični lasti, kar vpliva na politično 

naravnanost medijev in povečuje stopnjo (samo)cenzure med malavijskimi novinarji 

DH2: Državna oblast ne spoštuje in ovira sprejetje zakonodaje na področju 

zagotavljanja svobode medijev in na ta način ovira svobodno in neodvisno 

novinarsko delo. 

                                                 
1 čeprav naj bi bilo po statističnih podatkih 14.8 % ljudi okuženih HIV, sem po pogovoru z zdravnikom 

iz organizacije Zdravniki brez meja ugotovila, da sumijo, da je že vsak tretji Malavijec okužen z 

omenjenim virusom. 
 



 

9 

Da pa bi hipotezo dokazala, se bom lotila analize značilnosti medijev (tiskanih 

medijev, televizije, radia in interneta) in njihove lastniške strukture, saj lastništvo v 

veliki meri določa način delovanja določene medijske organizacije. Lotila se bom tudi 

analize trenutno veljavne zakonodaje na medijskem področju in opozorila na 

morebitne pomanjkljivosti. Ker pa določeno situacijo ali stanje vedno najbolj 

ponazorimo s konkretnimi primeri, bom v analizo vključila tudi posamezne primere 

kršitev, za katere menim, da povedo največ o sami problematiki, s katero se 

spopadajo novinarji in ostali medijski ustvarjalci. V analizo bom dodala tudi različna 

mnenja in izkušnje nekaterih malavijskih novinarjev in drugih ustvarjalcev medijskega 

prostora ter ocene nekaterih mednarodnih medijskih organizacij, ki si s svojim delom  

prizadevajo za vzpostavitev svobode medijev v Malaviju. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                              

                          

 



 

10 

 

1.  Svoboda izražanja in svoboda tiska 
 

Svoboda izražanja je temeljna prvina Osnovne deklaracije človekovih pravic2 in 

predstavlja osrčje vsake demokracije. »Je neposredni izraz posameznikove 

osebnosti v družbi in hkrati temelj svobodne demokratične družbe« (Zatler 2000, 32). 

Bačić Hrvatin pravi: »Svoboda izražanja je temeljna pravica vsakega posameznika. 

Je pravica, ki ni geografsko določena. Brez svobode izražanja in svobode medijev ni 

demokracije» (Bašič Hrvatin in drugi 2004, 12). Zatler tako nadaljuje, da »širši 

koncept svobode izražanja zajema tako pravico informirati kakor tudi biti informiran, 

in s tem obsega pluralnost informacij, mnogoterost in raznoličnost glasov. V tem 

širšem kontekstu svobode izražanja mora biti novinarjem zagotovljen prost dostop do 

informacij, hkrati pa je upravičena tudi takšna regulacija novinarske dejavnosti, da bo 

z njo varovan interes zagotavljanja različnosti mnenj in informacij« (Zatler 2000, 32–

33). John Keane, ki je povzemal Thomasa Erskina3 v svojem delu Mediji in 

demokracija navaja: /…/ »moč parlamenta je omejena s pravico posameznikov, da 

svobodno govorijo in svoje poglede objavijo, kajti svoboda objavljanja je za 

posameznika kakor kisik. Vladanje jezikom, možganom in očem državljanom je 

nespremenljivo. Svoboda tiska je neodtuljiva naravna pravica, dana od Boga. Kršiti je 

ne sme nobena zemeljska sila, še zlasti pa ne korumpirane vlade, ki hočejo rešiti 

lastno kožo« (Keane 1992, 19). Za Keana je svoboda tiska »politični adut, ki ga imajo 

posamezniki v rokah, proti oblasti« (prav tam). Slavko Splichal za medije v 

demokratičnih družbah ugotavlja, da »nimajo zadosti avtonomije, da bi lahko 

učinkovito omejili vmešavanje države v komunikacijsko sfero« (Splichal 1992, 140). 

Pravi, da v demokracijah poskušajo vlade in vladajoče stranke legitimizirati svojo 

moč s pomočjo nadzora medijev, zlasti televizije. Po njegovem prepričanju vladajoče 

koalicije izkoriščajo možnost nadzorovanja medijev za maskimiranje politične moči, 

kar pa seveda povzroča reakcije zlasti med opozicijskimi strankami, pa tudi med 

nepolitičnimi organizacijami (Splichal 1992, 138–139). Mediji kot taki naj bi bili po 

                                                 
2 Sprejela in razglasila jo je Generalna skupščina Združenih narodov 10. decembra 1948 z resolucijo 
št. 217 A (III). Svoboda izražanja pa je zagotovljena v 19. členu deklaracije. 
3 Pravni zastopnik Toma Paina, ki je bil v 18. stoletju v Londonu obtožen razširjanja uporniškega 
pamfleta. Erskine je zavračal obtožnico proti Painu, sklicajoč se na pravico svobode tiska. 



 

11 

Downingu4 »regulirani kot integralni del institucionalno-ideološkega kompleksa 

vladajočih političnih elit in države«, navaja Splichal. (Splichal 1992, 139). Judith 

Lichtenberg  v svojem eseju Foundations and limits of freedom of the press pravi, » 

da mora biti tisk popolnoma neodvisen od vladnega vmešavanja v delo novinarjev in 

urednikov. Tudi kadarkoli se v tisku pojavi korupcija, ne smemo zaupati vladi, da jo 

popravi«, trdi Lichtenberg (Lichtenberg 1990, 126). Tisk, ki je izpostavljen koncesiji in 

regulaciji s strani vlade, je subjekt političnega pritiska, navajata D. Kelley in R. 

Donway. In tak tisk je najbolj ranljiv in podleže pritiskom takrat, ko se ukvarja s 

področji, ki zadevajo interese tistih, ki so na oblasti (Kelley in Donway 1990, 97). 

Judith Lichtenberg  pravi, da je svoboda tiska demokraciji nujno potreben element in 

igra poglavitno vlogo v iskanju resnice. Toda tisk ne deluje vedno tako, da omogoča 

svoboden pretok idej in informacij, v določenih okoliščinah ta proces tudi ovira. 

Lichtenberg ugotavlja, da so za tako stanje odgovorni trije faktorji; medijske hiše so 

danes v lastništvu velikih medijskih korporacij, ki s svojimi interesi vplivajo na vsebino 

informacij, medije vodi želja po dobičku in čim večjem številu občinstva, vlada pa 

manipulira z mediji preko svojih predstavnikov (Lichtenberg 1990, 102-103). 

Bašić Hrvatin ugotavlja, da »politiki uporabljajo (in zlorabljajo) medije za lastno 

politično promocijo, ker brez medijske podpore danes skoraj ni mogoče biti na 

oblasti, po drugi strani pa medijski lastniki uporabljajo svoje medije za promocijo in 

podporo lastnih političnih stališč in politike za doseganje svojih zasebnih interesov. 

Odgovor na vprašanje, kdo so medijski lastniki, je hkrati odgovor na vprašanje, kdo 

ima moč?« (Bašič Hrvatin in drugi 2004, 10). 

Svoboda govora je ključni element človekovih svoboščin, katere primarna funkcija je 

zaščititi posameznika v iskanju znanja, z demokratičnimi sredstvi svoboda govora  

nadzira delo vlad. Omejiti  pravico posameznika do svobodnega govora s strani 

oblasti je nedopustno dejanje (Kelley in Donway 1990, 93). Svobodo govora 

potrebujemo, ker ljudem omogoča svobodno komuniciranje, katerega posledica je 

številčnost različnih mnenj in pogledov, pravi Lichtenberg (Lichtenberg 1990, 107). 

Svoboda izražanja in z njo povezane svoboščine spadajo med temeljne človekove 

pravice, ki jih države urejajo v skladu z mednarodnimi sporazumi. Njihova celostna 

opredelitev je dosežena takrat, ko so zapisane v ustavi in ko jih normativno 

konkretizira tudi zakonodaja.  

                                                 
4 Splichal je na tem mestu povzemal Johna Downinga in njegovo delo Radical media. The political 
exeperience of alternativecommunication (1984) 



 

12 

John Keane je v svojem delu Mediji in demokracija zapisal (1992, 119): 

     Svoboda in enakost komuniciranja zahtevata pravno zaščito, in kjer je to 

potrebno, napisano ustavo. Široka pahljača pravnih sredstev lahko pripomore k 

uveljavljanju svobode izražanja in dostopu do informacij med seboj povezanimi 

državljani. V primerih, ko ima država napisano ustavo, bi morala biti svoboda 

izražanja in medijev zaščitena tako z ustavo kot z drugo državno zakonodajo. 

Upoštevati bi morali načelo, da je svoboda pravilo, omejitve pa izjema.  

Jernej Rovšek v svojem delu Zasebno in javno v medijih pravi, »da so javnost dela 

državnih organov, odprtost in preglednost njihovega dela v povezavi z dostopnostjo 

podatkov in informacij javnega značaja lastnosti sodobne demokratične in pravne 

države« (Rovšek 2005, 22). Rovšek dodaja, » da se z ustreznim obveščanjem, 

odprtostjo in možnostjo nadzora krepi zaupanje državljanov v delo državnih organov. 

In če je delovanje teh organov zaprto, potemtakem je veliko več možnosti za 

nepravilnosti, zlorabo oblasti in razne oblike korupcije (prav tam). Zapiranje informacij 

pred javnostjo, dajanje nepopolnih in le »uradnih« informacij in postavljanje 

posrednikov med viri informacij in javnostjo so za Rovška značilnosti zaprtih, 

nedemokratičnih in avtoritarnih sistemov. V takšnem okolju pa prihaja do največ 

nepravilnosti in kršitev pravic posameznikov. Rovšek pravi:  

        Pravica do informacij, s katerimi razpolaga država, je pomembna državljanska 

in demokratična pridobitev, ker v resnici omogoča neposredni nadzor civilne 

družbe nad delom državne oblasti. Nadzor medijev je zelo pomemben, vendar 

je z vidika državljanov posreden, in kadar mediji niso dovolj neodvisni od oblasti, 

tudi nezadosten. Zakon, ki ureja dostop do informacij javnega značaja, 

posameznikom in civilno-družbenim skupinam zagotavlja mehanizme, s katerimi 

morejo neposredno nadzorovati organe javne oblasti (Rovšek 2005, 22–23 ). 

 

1.1 Cenzura in svoboda tiska 
 

Marx o cenzuri pravi, da je »podoba nesvobode /…/, nekaj edinole negativnega« 

(Marx 1984, 72). Marx je nasprotoval vsem oblikam cenzure, saj je »bistvo 

svobodnega tiska značajno, umno, nravno bistvo svobode. Narava cenzuriranega 

tiska je neznačajna nakaza nesvobode, je civilizirana pošast, nadišavljeni spaček« 

(Marx 1984, 76). 



 

13 

In dodaja: »Da bi govornik dejansko opravičil cenzuro, bi moral dokazati, da sodi 

cenzura k bistvu svobode tiska /…/ in cenzurirani tisk bomo imeli za slabega, dokler 

nam ne bodo dokazali, da izhaja cenzura iz samega bistva svobode tiska« (Marx 

1984, 77). Serge Halimi o cenzuri v medijih pravi, da je »veliko bolj učinkovita, kadar 

se ji ni treba oglašati, kadar so interesi gospodarja čudežno enaki interesom 

»informacije«. Takrat je novinar fantastično svoboden. In je srečen« (Halimi 2003, 

13). 

John Keane je navedel štiri teorije o (državni) cenzuri in svobodi tiska. V prvem 

teološkem pristopu je povzel Johna Miltona5 in njegovo stališče, da »so omejitve 

tiska neučinkovite in neproduktivne. Cenzura tiska je nedopustna zato, ker ovira 

posameznika pri preskušanju v svobodnem življenju« (Milton v Keane 1992, 25). 

Teološki pristop je sicer kritiziral državno cenzuro v imenu sposobnosti mišljenja, ki je 

dana od Boga in jo uživa vsak posameznik (prav tam). 

Teorijo o naravnih pravicah do svobode tiska je prvi jasno razvil Matthew Tindal, ki je 

vztrajal, »da smo ljudje razumna bitja, ki jim je Bog dal sposobnost, da odločajo o 

resničnosti stališč« (Tindal v Keane 1992, 27). Toda Tindal je šel še dlje in načelo o 

naravnih pravicah z religiozne sfere prenesel na politično. Posamezniki so po 

njegovem upravičeni, da svoje naravne pravice svobodno uporabljajo proti oblasti in 

med temi pravicami je osnovna pravica do svobode tiska, kajti svoboda tiska je 

garant svobode od političnih pavlih, parlamentarnih prevar in oblastnega 

zasluževanja. Kot taka pa zagotavlja dobro vlado, zasnovano na naravnih pravicah 

razumnih posameznikov, ki so sposobni živeti pod vladavino prava skupaj s svojimi 

izvoljenimi predstavniki (Keane 1992, 27–28). 

Utilitaristična teorija je ocenjevala državno cenzuro javnega mnenja kot dovoljenje za 

despotizem in kot nasprotujočo načelu večanja sreče vladanih. Njen predstavnik 

Jeremy Bentham je zagovarjal, da »so najboljše vlade in zakoni tisti, ki ustvarjajo 

največjo možno srečo največjega števila ljudi« (Bentham v Keane 1992, 28). 

Utilitaristi utemeljujejo svobodo tiska kot protiutež despotski vladi- kot nadzor nad 

oblastjo peščice vladajočih, svobodni tisk pa usmerja pozorno oko javnosti na 

birokracijo in s tem preprečuje izbruh nepotizma med zakonodajalci in državno 

administracijo (Keane 1992, 29). 

                                                 
5 stališča Johna Miltona je Keane povzemal iz Miltonovega dela Areopagatica iz leta 1644 



 

14 

 Predstavnik četrtega zagovora o svobodi tiska John Stuart Mill pa je zagovarjal idejo 

o doseganju resnice prek neomejevane razprave med državljani. Podal je tri razloge, 

zakaj je zagotovitev svobodnega pretoka mnenj prek tiska bistvena.  

- Vsako mnenje, ki ga vlada ali civilna družba utišata, ker je baje napačno, se lahko 

izkaže za pravilno. Lahko ustreza dejstvom in prenese močne protiargumente o teh 

dejstvih. 

- Četudi se izkaže, da je mnenje napačno, pogosto vsebuje zrno resnice. Do prave 

resnice pridemo šele takrat, ko jo soočimo z drugimi, nasprotnimi mnenji. 

- Ko je mnenje čista renica in nič drugega kot resnica, bo brez kritike kmalu 

degenerirala v predsodek, v mrtvo dogmo (glej Keane 1992, 30–31).  

John Keane (1992, 92–103) je navedel pet načinov državnega vmešavanja in 

politične cenzure v  poročanju in delovanju medijev: 

- Izredna pooblastila (Gre za prizadevanja vlad, da bi del medijev ustrahovale in jih 

neposredno podredile svojim željam s pomočjo navodil, groženj, prepovedi in 

aretacij. Te politične represije pa se pojavljajo v dveh oblikah: ali z vnaprejšnjim 

omejevanjem ali s cenzuro po objavi.)  

- Državna skrivnost (Oblast sodobne države uspeva s pomočjo policijskih in vojaških 

organov, za katera je značilno skrivnostnost in zvitost. Gre za politično cenzuro v 

samem jedru državne oblasti. Informacije dobijo oznako »strogo zaupno«, država pa 

se sklicuje na državno varnost pri operiranju z informacijami.)  

     - Laganje (Umazani posel laganja v politiki je značilna poteza demokratičnih in drugih         

režimov. Danes to umetnost uporabljajo številni vladni predstavniki za tisk, ki 

novinarje speljujejo na napačno sled, pomirjajo duhove, novinarje ohranjajo srečne, 

medijem zagotavljajo vrsto uslug…) 

- Državno oglaševanje (Vladno oglaševanje je velik in resen posel, ki pa daje 

demokratično izvoljenim vladam neizmerno moč izsiljevanja. Ker je preživetje večine 

neodvisnih časopisov ter radijskih in televizijskih postaj odvisno od dohodkov, ki 

pritekajo od oglasov, grožnje vlad, da bodo odtegnile ta sredstva, povzročajo 

popuščanje pritiskom ali celo propad tovrstnih podjetij. Za manj očiten, pa nič manj 

pomemben primer državne reklame Keane navaja tudi prikazovanje pozitivnih plati 

političnih voditeljev s pomočjo televizijskih in radijskih intervjujev.) 

- Korporativizem (Gre za proces državnih ukrepov, s katerimi država prenese 

obveznosti na interesne skupine ali organizacije, ki so v večji ali manjši meri 

zadolžene za oblikovanje in/ali izvajanje javne politike. Korporativistični postopki so 



 

15 

stalna značilnost političnega zemljevida, le redko dobijo legalno formo in pogosto 

niso podvrženi zahtevam po javni odgovornosti. So oblika prikritega vladanja.) 

Keane nadalje govori tudi o avtocenzuri in pravi: 

        Cenzura ni nujno vsevidno oko in jeklena pest oddaljene oblasti, ki kraljuje nad 

svojimi pripadniki. Cenzura lahko prevzame popolnoma drugo obliko. Lahko 

odmeva v naši notranjosti, se naseli v nas samih in vohuni za nami, kot zasebni 

tajnik, ki nas opominja, naj nikdar ne prestopimo meje. Notranji cenzor nas 

svari, da preveč postavljamo na kocko -  svoj ugled, svoje družine, kariere, 

službe…Zadrgne nam ustnice, zatrepetamo in dvakrat premislimo- z 

nasmeškom  (Keane 1992, 47). 

Kot ugotavlja Splichal, sicer za države vzhodne in srednje Evrope v obdobju od 

začetka 80-ih let prejšnjega stoletja,  »so bile vse oblike zunanjega nadzora nad 

mediji (vključno s cenzuro) ter tudi tiste, ki so nastajale znotraj komunikacijskih 

organizacij (npr. samocenzura) v funkciji maksimiranja vloge medijev kot 

popularizatorjev vladajoče ideologije in državne politike« (Splichal 1992, 33). 

Chomsky ugotavlja, da v deželah, kjer so vzvodi oblasti v rokah državne birokracije, 

ki ima monopolistični nadzor nad mediji, ki ga pogosto dopolnjuje uradna cenzura, v 

takšnih deželah so mediji v službi vladajoče elite (Chomsky 1997, 71). 

  

2. POLITIČNA ZGODOVINA MALAVIJA 
 
Staroselska bantujska ljudstva so proti koncu 15. stoletja ustanovili državo Malavi, ki 

je takrat poleg današnjega ozemlja obsegala tudi predele Zambije, Zimbabveja in 

Tanzanije, vendar je začela razpadati že v 16. stoletju. Severovzhod Malavija je bil 

od 17. do 19. stoletja podvržen arabskemu vplivu v vzhodni Afriki, medtem ko so jug 

države od 16. stoletja dalje odkrivali portugalski raziskovalci. Po drugi strani pa so 

predhodna raziskovanja Davida Livingstona v letih 1859 - 1863 omogočila britansko 

kolonizacijo ozemlja (Douglas in White 2003, 33). 

Spori okoli meja med britanskimi, nemškimi in portugalskimi kolonijami v vzhodni 

Afriki so bili rešeni konec 19. stoletja z ločenima sporazumoma med Veliko Britanijo 

in Nemčijo leta 1890 ter Veliko Britanijo in Portugalsko leta 1891. Istega leta je Velika 

Britanija razglasila ozemlje Malavija za protektorat Njasa, od leta 1893 do 1907 pa je 



 

16 

bila država Malavi poimenovana Britanski srednjeafriški protektorat (Douglas in 

White 2003, 34). 

Z ustanovitvijo Afriškega narodnega kongresa Njase so se leta 1944 združile 

antikolonialne sile v boju za neodvisnost. Leta 1953 so Angleži poskušali z združitvijo 

Njase z Južno in Severno Rodezijo v Federacijo Rodezije in Njase6 obdržati belsko 

nadvlado na tem prostoru, vendar so naleteli na močan odpor (prav tam). 

Malavi je bila prva država, ki si je v Federaciji Rodezije in Njase prizadevala za 

osvoboditev izpod britanske kolonizacije. Leta 1959 so Britanci zaprli vodjo in druge 

privržence Afriškega narodnega kongresa Njase in hkrati prepovedali njihovo 

delovanje. Istega leta je bila ustanovljena nova Malavijska kongresna stranka7 (v 

nadaljevanju MCP). Zaradi vedno večjega pritiska domače javnosti so dve leti 

kasneje Angleži spremenili ustavo, ki je Malavijcem dala več pravic,  izpustili so 

politične zapornike in izvedli volitve v Zakonodajni svet, na katerih je zmagal Dr. 

Hastings Banda in njegova MCP. Leta 1963 je takrat še Njasa dobila polno 

avtonomijo s pravico do odcepitve od Federacije Rodezije in Njase, ki je 31. 

decembra 1963 razpadla z medsebojnim sporazumom njenih članic. Neodvisnost 

Njase je bila razglašena 6. julija 1964, ko ji je povrnjeno nekdanje ime Malavi 

(Douglas in White 2003, 39–40). 

 

2.1 Vloga Hastingsa Kamuzu Bande v političnem in medijskem prostoru 
samostojne države Malavi 
 

Hastings Kamuzu Banda, sicer v Zda in Veliki Britaniji šolan doktor medicine,  se je 

leta 1958 na vabilo Ortona Chirwe8 in drugih kolegov pridružil stranki MCP in prevzel 

vodilno mesto v njej. Človek, ki je bil med najbolj zaslužnimi za neodvisnost Malavija 

in njegov prvi predsednik, je v državi kmalu uvedel diktatorski način vodenja vlade, 

pod katerim so Malavijci živeli naslednja tri desetletja. Že leta 1964 se je vlada 

soočila s prvo vladno krizo, saj so se tako mlajši člani MCP-ja kot nekateri ministri 

                                                 
6 Severna Rodezija se je preimenovala v današnjo Zambijo, Južna Rodezija pa l. 1980 v današnji 
Zimbabve 
7 Malawi congress party – MCP  
8 Orton Chirwa je bil ustanovitelj Malavijske kongresne stranke (MCP)  



 

17 

počutili izdane zaradi nedemokratičnih razmer v državi. Banda je krizo rešil s 

političnim izgonom svojih nasprotnikov9, navaja organizacija Misa10 (Misa 2007, 35).  

6. julija 1966 se je Malavi preoblikoval v Republiko Malavi, Hastings Kamuzu Banda 

pa je bil izvoljen za predsednika Malavija, ki je postal enostrankarska država. V času 

diktature predsednika Bande so Malavijci živeli v represivnih in krutih življenjskih 

okoliščinah, predsednik Banda je uvedel t. i. Kamuzu sistem, kot je poimenoval 

model svoje vlade, ki mu je zagotavljal avtokratski način vladanja. Ena najbolj močnih 

orožij takratne vlade je bila možnost pripora ali zaprtje ujetnikov brez sojenja. Prav 

tako v času njegovega vladanja novinarji niso poznali pojma, kot je svoboda tiska, 

novinarji so živeli v strahu, pri svojem delu pa so morali biti izredno pazljivi. Vlada je 

imela nadzor nad delom novinarjev z Zakonom o prepovedanih tiskovinah11, ki je 

dovoljeval vladi, da je lahko prepovedala objavo katerekoli publikacije, za katero je 

menila, da je kritična do države. 

Banda je prav tako le nekaj let po prihodu na oblast uvedel Zakon o cenzuri in 

nadzoru zabave12, ki je uravnaval in nadziral vse oblike in vsa področja medijskega 

življenja, od igranja kart do gledališke produkcije. V času njegove diktature prav tako 

ni bil dovoljen vstop v državo nobenemu tujemu novinarju, ki bi lahko poročal o 

dogajanju v državi (Cooney 2006).  

 Ljudem brez članskih izkaznic stranke je bilo prepovedano nakupovanje na tržnicah, 

v bolnišnicah pa jih osebje ni hotelo sprejeti. Banda je uvedel celo pravila glede 

oblačenja, načrtovanja družin, ljudje se niso smeli pogovarjati o političnih temah. 

                                                 
9 Med njimi je bil tudi Orton Chirwa, ki se je z družino zatekel v sosednjo Zambijo, iz katere so ga na 
začetku 80-ih let ugrabile Bandove varnostne sile. L. 1993 je umrl v Malavijskem zaporu in bil v 
zgodovino države zapisan kot izdajalec naroda. 

10 Organizacija Misa si prizadeva oblikovati in ohraniti medijsko okolje, v katerem igrajo glavno vlogo 
transparentnost, neodvisnost, odgovornost, pluralizem in raznolikost mnenj in pogledov. S svojim 
delovanjem poskuša vnesti več profesionalizma med novinarje in ostale akterje, ki oblikujejo medijski 
svet. Uporabo in dostop do medijev skuša približati vsem sektorjem družbe. Prizadeva si učinkovito 
delovati v primeru kršitev medijev na mednarodni, regionalni, nacionalni in lokalni ravni. Njena vizija je 
ustvariti medijski svet, kjer bodo lahko vsi člani družbe svobodno izražali svoje mnenje, brez sankcij ali 
negativnih posledic. Misa je bila ustanovljena leta 1992 kot nevladna organizacija, registrirana pa v 
Windhoeku, v Namibiji po sprejetju Windhoekške deklaracije leta 1991, ki si prizadeva promovirati 
neodvisnost in pluralizem medijev v afriškem medijskem svetu. Trenutno organizacija deluje v 
Bocvani, Lesotu, Malaviju, Mozambiku, Namibiji, Južnoafriški republiki, Kraljevini Svazi, Tanzaniji, 
Zambiji, Zimbabveju in Angoli. Vsakoletno MISA izda več publikacij, v katerih je prikazano tako 
medijsko stanje v celotni regiji kot v posameznih državah, s številnimi primeri kršitev, s katerimi so se 
srečale posamezne medijske hiše kot individualni novinarji. Dostopno prek: 
http://www.misa.org/index.html  

11 The Prohibited publications act – Zakon o prepovedanih tiskovinah 
12 Censorship and control of entertainments law – Zakon o cenzuri in nadzoru zabave 



 

18 

Ljudi so protipravno zapirali, novinarji in politiki niso upali in smeli nasprotovati 

režimu, v medijih je vladala stroga cenzura. Banda je bil v času svojega 

tridesetletnega predsedovanja državi izredno zahodnjaško usmerjen in si je na ta 

način pridobil naklonjenost zahodnih držav, ki jih niso zanimale notranje politične 

razmere v Malaviju. Leta 1971 je bil celo razglašen za dosmrtnega predsednika 

države. Šele leta 1992 je Malavijska katoliška škofija v vseh svojih cerkvah objavila 

pismo, v katerem so bile naštete zlorabe in kršitve dosedanjega režima. Pismo je bilo 

poslano tudi na televizijsko hišo BBC v Londonu, ki je z objavo pisma prvič javno 

izpostavila mednarodno kritičnost do razmer v državi. Pobuda je med Malavijci 

povzročila izbruh številnih protestov in nemirov, Bandi pa ni preostalo drugega, kot 

da dovoli izpeljavo referenduma, na katerem bi odločali o vse bolj potrebni volilni 

reformi (Douglas in White 2003, 40–42). Marca 1993 so Malavijci z referendumom 

odločili o sprejemu večstrankarske demokracije, 17. marca naslednje leto pa smo bili 

priča prvim resničnim demokratičnim volitvam v državi, na katerih je Malavi dobil 

novega predsednika dr. Bakilija Muluzija, ki je državi vladal vse do leta 2004. Bakili 

Muluzi je bil sicer nekdanji minister v Bandovi vladi in hkrati generalni sekretar 

stranke MCP, vendar je po referendumu ustanovil svojo stranko imenovano 

Združena demokratična fronta13 (v nadaljevanju UDF), s katero je zmagal na volitvah 

leta 1994, in bil ponovno izvoljen tudi na naslednjih predsedniških volitvah pet let 

kasneje. Predsednik Muluzi je leta 2004 za svojega naslednika, brez posvetovanja z 

ostalimi člani stranke, izbral oz. predlagal mednarodno priznanega ekonomista dr. 

Bingu wa Muthariko, kar je izzvalo ogorčenje med številnimi pomembnejšimi člani 

stranke UDF, nekateri med njimi so stranko celo zapustili. Vendar je po izvolitvi na 

mesto novega predsednika države leta 2004 Bingu zapustil stranko UDF, in kmalu 

ustanovil svojo stranko, imenovano Demokratično stranka za razvoj14 (v nadaljevanju 

DPP), ki državi vlada še danes (Misa 2007, 36).  

 

 

 

 

                                                 
13 United democratic front – UDF  
14 Democratic progressive party – DPP  



 

19 

3. RAZVOJ MALAVIJSKEGA MEDIJSKEGA PROSTORA  
 

Leto 1994 je bilo prelomno leto za razvoj malavijskega medijskega prostora, saj v 

obdobju vladanja predsednika Bande v državi niso imeli televizijskega oddajanja, 

edina vira novic na področju tiskanih medijev pa sta bila časopisa Daily Times in 

tednik Weekly Malawi News, oba v državni lasti. Omenjenega leta so z uvedbo 

novega večstrankarskega demokratičnega političnega sistema, nove ustave in 

izvedbe prvih demokratičnih volitev Malavijci prvič dobili pravico do svobodnega 

izražanja mnenj in svobode tiska. Tako so se na medijskem trgu v državi začele 

dogajati številne spremembe; na področju tiskanih medijev so začeli nastajati novi 

časopisi, pojavljale so se nove radijske postaje, država je dobila svojo prvo javno 

televizijsko postajo, TV Malavi, ki do danes ostaja edina televizija v državi, parlament 

je sprejel Zakon o medijih, s katerim je bila ustanovljena Malavijska agencija za 

nadzor komunikacij15 (v nadaljevanju MACRA). Edge Kanyongolo16 je v svojem 

članku Media law in Malawi opisal svoje spomine o prehodu države iz diktature v 

demokratični sistem in njegovih posledicah na malavijski medijski prostor. 

Kanyongolo je zapisal, da je eden njegovih najbolj živih spominov, ko je v mestu 

Zomba kar naenkrat lahko kupil oz. izbiral med različnimi časopisi, ki so ponujali 

različne informacije in poglede. Čez nekaj let se je situacija ponovila še na radijskih 

valovih. »Začetki medijskega pluralizma so bili zame najbolj prepoznaven znak, da 

so stari slabi dnevi ene od afriških najbolj represivnih  diktatur za nami. V tistih 

evforističnih trenutkih si je bilo lahko predstavljati, da bodo šle stvari na področju 

svobode medijev in demokracije le na boljše. Če se vrnemo v sedanjost, /…/ ne 

morem, da ne bi imel občutka, da se spremembe niso odvijale, tako kot smo 

pričakovali« (Kanyongolo 2006). 

                                                 
15 Malavi communications regulatory authority (MACRA). Prednostne naloge omenjene organizacije 
so nadzor in regulacija telekomunikacijskega področja, poštnih storitev in radiodifuzije, podeljevanje 
radijskih frekvenc, podeljevanje licenc za oddajanje, zagotavljanje primernih pogojev za razvoj 
svobodne in pravične konkurence, zaščita interesov kupcev, poskrbeti mora za nadaljnje 
vzpostavljanje demokratičnega procesa z izobraževanjem državljanov, za raznolikost razvrščanja na 
področju nacionalnega in lokalnega predvajanja programov, poskrbeti mora za zagotovitev 
enakopravnega medijskega obravnavanja  in predstavljanja vseh političnih opcij v času volitev. 
 
16 Edge Kanyongolo je predavatelj na pravni fakulteti  Univerze v Malaviju. Je strokovnjak s področja 
medijske zakonodaje in svobode govora, pravni svetovalec državnih in mednarodnih institucij v 
Malaviju, ki se ukvarjajo s področjem človekovih pravic. V času diktature predsednika Bande je bil 15 
mesecev v priporu,  brez obtožnice ali sojenja. Osumljen je bil sodelovanja in članstva v skupini 
študentov, ki naj bi osnovali svojo politično stranko, v času, ko je v Malaviju vladal enostrankarski 
režim. 



 

20 

3.1 Razvoj tiskanih medijev 
 

Ko so v Malaviju prvič izvedli večstrankarske volitve, je večina Malavijcev občutila 

olajšanje izpod pritiska tridesetletne vladavine predsednika Bande, in hkrati začutila 

željo po svobodnem izražanju svojega mnenja. Do konca leta 1994 so v državi 

registrirali 32 časopisov, medtem ko sta do takrat obstajala le dva časopisa, katerih 

lastnik je bil takratni predsednik Banda, za njuno izhajanje pa sta skrbeli Malavijska 

korporacija za radiodifuzijo17 (v nadaljevanju MBC) in Malavijska tiskovna agencija18 ( 

v nadaljevanju MANA). Država je do leta 1992 imela le dva časopisa, oba pa sta 

izhajala izpod peres novinarjev naklonjenih takratnemu predsedniku Bandi in njegovi 

vladajoči stranki MCP. V takratnem obdobju se tako o vprašanjih svobode tiska in 

vprašanju svobodnega izražanja mnenj ni govorilo, prav tako pravici nista bili ustavno 

zagotovljeni (Misa 2006, 37). 

Po volitvah leta 1994, ko je zmagal Bakili Muluzi in njegova stranka UDF, pa se je 

stanje na tem področju nekoliko izboljšalo. Nekateri ustanovitelji novih časopisov so 

se v novem, medijsko precej nerazvitem okolju, s pomanjkljivim etičnim in strokovnim 

znanjem, združenim s slabimi menadžerskimi in finančnimi sposobnostmi, slabo 

znašli in številni izmed njih so kmalu prenehali izhajati. Misa ocenjuje, da »je v 

Malaviju v sredini 90-ih let močno opazen vzorec nastajanja in propadanja novih 

časopisov, zlasti tistih, ki so jih ustanovili in vodili poklicni novinarji, ki niso imeli 

pravega političnega ali gospodarskega zaledja« (Misa 2006, 37). Med neodvisnimi 

časopisi, ki so bili v zasebnem lastništvu, pisali pa so jih poklicni novinarji, in zaradi 

slabega finančnega položaja niso bili zmožni ohranitve na medijskem trgu, je vredno 

omeniti The Independent, Michiru Sun in The Star. Njihovi, sicer po kakovosti, 

drugorazredni tekmeci, ki so imeli v ozadju uredniške politike politično vodstvo in s 

tem njeno finančno pomoč, pa so se na trgu obdržali do danes. Do konca leta 2000 

je v Malaviju izhajajo 13 časopisov, mnogi med njimi pogosto neredno (prav tam). 

 

3.1.1 Tiskani mediji danes  
 

Po podatkih organizacije Misa so bili konec leta 2005 v Malaviju registrirani sledeči 

časopisi:  

                                                 
17 Malavi broadcasting corporation – MBC  
18 Malavi news agency – MANA  



 

21 

 

Tabela 3.1: Tiskani mediji v Malaviju (2005) 
 
Časopis naklada Izhaja 

Daily Times 12.000 Dnevno 

Malawi News 28.000 Tedensko 

Sunday Times 16.000 Tedensko 

Daily Nation 16.000 Dnevno 

Weekend 

Nation 

40.000 Tedensko 

The Chronicle 4.000 Tedensko  

The Dispatch 3.000 Tedensko 

Boma Lathu 50.000 Mesečno 

Weekly news 2.000 Tedensko 

  

Vir: The Media institute of Southern Africa (Misa) 2005, 64. 

 

Kot lahko razberemo, je v Malaviju leta 2005 izhajalo devet časopisov, od tega samo 

dva dnevno, šest tedensko in eden mesečno. Dnevnik  Daily Times z 12.000-imi 

izvodi zaostaja za dnevnikom Daily Nation, čigar naklada znaša 16.000 izvodov. Med 

tedniki vodi Weekend Nation s kar 40.000-imi izvodi, sledita pa mu Malavi News in 

Sunday Times (glej Tabelo 3.1.1.1) Distribucija vseh devetih časopisov ostaja v 

državi (Misa 2005, 64).  

Lastniška struktura časopisov pa je sledeča; v državni lasti in pod okriljem Ministrstva 

za informacijsko družbo izhaja tednik Weekly News in mesečnik Boma Lathu19. 

Slednji je brezplačen, ima najvišjo naklado v državi, oba ne objavljata komercialnih 

reklamnih oglasov, pač pa se financirata iz sredstev javnega proračuna. Vlada izdaja 

tudi revijo This is Malawi, katere naklada znaša 5.000 izvodov mesečno. Weekly 

News in This is Malawi izhajata v angleškem jeziku, Boma Lathu pa v chichewi. 

Največji zasebni lastnik časopisnih hiš v državi je Chayamba Trust, ki je sicer 

zapuščina pokojnega predsednika Bande. V okviru družinskega podjetja, ki pripada 

stranki MCP, v državi izhajajo Daily Times, Sunday Times in Malawi News.  

                                                 
19 Boma Lathu, v prevodu pomeni naša vlada 



 

22 

Tiskarna Nation publications limited pripada družini poslovneža in predsednika 

stranke Ljudsko gibanje za napredek20 (v nadaljevanju PPM) Aleka Bande in izdaja 

dnevnik Daily Nation in tednik Weekend Nation. Jamieson publication, še eno 

družinsko podjetje, izdaja tednik The Chronicle. Trenutno vladajoča stranka 

predsednika Mutharike pa ima v lasti še tednik Courier, medtem ko ima njegova 

hčerka v lasti časopis The Guardian (Friedrich Ebert Stiftung21 2006).  

Za tiskanje in distribucijo večine tiskanih medijev v državi skrbi največja tiskarna v 

državi imenovana Blantyre print and publishing, ki je zapuščina nekdanjega 

gospodarskega imperija pokojnega predsednika Bande. Tiskarna deluje že od leta 

1962 in tiska tako časopise kot knjige22. Poleg te tiskarne za tiskanje časopisov skrbi 

še tiskarna Nation publications limited, ki je v lastništvu Aleke Bande (Misa 2006, 38) 

Misa  navaja: »V Malaviju je večina časopisov v rokah različnih politikov, ki vplivajo 

na neodvisnost uredniške politike posameznega časopisa. Rezultat tega je višja 

stopnja samocenzure med novinarji« (Misa 2005, 62). Gladys Mutangadura23 navaja, 

da »številni novinarji poročajo o nadlegovanju s strani vladnih akterjev, posledično 

nekateri novinarji pri pisanju člankov uporabljajo psevdonime, ker želijo ostati 

anonimni« (Mutangadura 2003). Mutangadura ocenjuje, da »je časopisom, zlasti 

neodvisnim in manjšim težko preživeti na malavijskem medijskem trgu. Preživijo pa 

tiste časopisne hiše, ki so v rokah politikov in imajo dovolj finančnih sredstev«( prav 

tam). V državi ne deluje ameriški Neodvisni urad za nadzor in spremljanje gibanja 

naklade časopisov24, ki bi spremljal  sliko gibanja časopisne naklade za Malavi. 

Časopisi se tako kupujejo in berejo zlasti v večjih mestih, kjer pa živi le 10 % 

celotnega prebivalstva, ostali le redko pridejo do svojega  časopisnega izvoda. 

Za širitev časopisnega trga na ruralna območja države si prizadevajo civilne družbe 

in druge organizacije, najbolje pa je v teh območjih zastopan vladni brezplačnik 

                                                 
20 People's progressive movement – PPM  
21 Nemška neprofitna Fundacija Friedrich-Ebert-Stiftung (v nadaljevanju FES) deluje v več kot 70-ih 
državah Evrope, Afrike, Azije, Bližnjega vzhoda in Latinske Amerike, v katerih si prizadeva za 
napredek držav na področju socialno-političnega razvoja, eden izmed njihov glavnih ciljev pa je tudi 
pomoč pri razvoju  neodvisnega medijskih prostora. Za afriške države izdaja t. i. Afriški medijski 
barometer (v nadaljevanju AMB), ki  je prva vsestranska in izčrpna analiza medijskega okolja 
posameznih afriških držav. Leta 2006 ga je izdala tudi za Malavi. 
 
22 Leta 1999 je bilo vprašanje lastništva tiskarne predloženo v presojo sodišča, tiskarna se je začasno 
znašla v rokah takrat vodilne stranke UDF, ki je razpustila upravni odbor in v novega imenovala bodisi 
člane bodisi simpatizerje lastne stranke. Danes je tiskarna ponovno v lasti stranke MCP. 
23 Gladys Mutangadura je izdala poročilo o medijskem prostoru v Malaviju za leto 2003, ki je 
objavljeno na strani World press encyclopedie.  
24 Audit bureau circulation – ABC      



 

23 

Boma Lathu, sledi mu Daily Nation, katerega cena pa je za večino tamkajšnjega 

prebivalstva previsoka, velikokrat pa dnevnik v odmaknjeno območje prispe šele po 

petih dnevih izida. Gospodarstvo v državi ni stabilno, stopnja inflacije je na primer iz 

9% v letu 1997 narasla na 30 % v letu 2000. To močno vpliva tudi na stroške tiskanja 

časopisov. Posledično so časopisi dražji, saj morajo pokriti stroške tiskanja, ki pa so 

v povprečju lahko dvakrat ali celo trikrat večji od dejanskih stroškov tiskanja in zato 

manj ljudi kupi časopis. Povprečna cena malavijskega časopisa stane 60 kwach, za 

ta denar pa lahko državljan kupi že štruco kruha in liter mleka (Friedrich Ebert 

Stiftung 2006).  

 

3.2  Radio 
 

Malavijci so do leta 1993 imeli le eno radijsko postajo, ki je delovala pod okriljem 

MBC-ja, katere valovi so pokrivali skoraj celo državo. Radijske postaje, ki danes 

delujejo v Malaviju, bi lahko razdelili v tri skupine: javne, zasebne in skupnostne 

radijske postaje. Pod MBC-jem delujeta dve radijski postaji, in sicer Radio 1 in Radio 

2 FM. Radio 1 ponuja predvsem informativno in izobraževalno programsko vsebino. 

Poleg novic program sestavljajo po večini vnaprej posnete oddaje za otroke, oddaje 

o kulturi in oddaje s kmetijsko vsebino. Radio 2 FM pa je komercialni radio, ki je 

namenjen mlajšim poslušalcem, saj poleg novic ponuja tudi veliko alternativne 

glasbe. Oba predvajata v angleščini in ostalih malavijskih jezikih, zlasti Chichewi.  

Program Radia 1 je sestavljen predvsem iz lokalnih vsebin, vsebina novic in 

uredniška naravnanost obeh postaj ostaja pro-vladna, navaja AMB. (Friedrich Ebert 

Stiftung 2006). 

Trenutno v državi delujejo še štiri zasebne radijske postaje: Power  FM 101, Capital 

radio, Joy radio in radio Zodiak. Prva zasebna radijska postaja FM 101, ki deluje v 

drugem največjem mestu Blantyre, je bila ustanovljena leta 1998, druga zasebna 

postaja Capital radio pa leto kasneje. Večina programa je namenjena glasbi in 

zabavnemu programu. Poleg omenjenih zasebnih komercialnih radijskih postaj, 

deluje v Malaviju še osem verskih postaj: radio Maria, radio Alinafe, radio Tigawane 

(vsi trije so v lasti Rimsko katoliške cerkve), Channel for all nations, Calvary radio in 

Africa Bible college (ABC) radio, Transworld radio in radio Islam. 



 

24 

Skupnostni radii pa so MIJ radio, Dzimwe community radio in Nkhotakota  community 

radio. Frekvence radiem podeljuje MACRA. 

»Na področju radijskega oddajanja je čutiti nenaklonjenost vlade do skupnostnih 

radiev, saj se vlada boji, da bi radii pripomogli k večjemu izražanju določenih 

skupnosti,« v svojem poročilu navaja Organizacija IREX25 (IREX 2007). MACRA 

verskim radiem hitreje dodeli licenco za oddajanje kot pa skupnostnim radiem, kar 

kaže na dejstvo, da se vlada počuti manj ogroženo s strani cerkvenih ustanov kot pa 

s strani civilne družbe26 (prav tam). Skupnostne radie financirajo donatorji. 

Victor Kaonga27 ugotavlja, da je »radijska industrija v Malaviju zelo dinamična in 

ponuja najboljšo alternativo tiskanim medijem. Ugotavlja, da se po večini vse izmed 

njih spopadajo z velikimi tehnološkimi in finančnimi izzivi in upa, da »bodo v 

prihodnosti pri svojem delu pokazale več profesionalizma na področju vsebine, lastne 

produkcije in s strani vodstva radiev« (Kaonga 2006).  

Ömer Oguz28 pravi, »da so edini vir neodvisnega poročanja v državi samo nekatere 

zasebne radijske postaje z relativno uravnoteženim poročanjem. Te postaje, ki so 

neodvisne od vladnega nadzora in predstavljajo tudi opozicijska stališča, so 

velikokrat predmet diskriminacije in se morajo za svoj obstanek močno boriti z 

oblastmi« (Oguz 2004).  

Misa v svojem poročilu za leto 2005 ugotavlja, da »so radijske postaje s svojimi 

programi še vedno najbolj učinkovit in hkrati najbolj uporaben medij, ki se ga 

poslužujejo prebivalci Malavija« (Misa 2005, 65).  90 % vseh prebivalcev, te, po 

nekaterih podatkih 13 milijonske države, dosežejo radijski valovi. Kar zadeva obseg 

delovanja radijskih postaj v večini primerov radijski oddajniki ne dosežejo ruralnih 

območjih, le območja v okolici mesta, v katerih delujejo.  

 

                                                 
25 IREX je mednarodna neprofitna organizacija, ki s svojim programom želi izboljšati kakovost 
izobraževanja, pospešiti napredek razvoja civilne družbe in pomaga pri razvoju neodvisnih medijev. 
26 MACRA je 3. junija 2003 odredila vsem skupnostnim radiem prepoved o oddajanju informativnega 
programa z izgovorom, da naj bi kršili 51. člen Zakona o medijih. Skupnostni radii v Malaviju so znani 
po uravnoteženem političnem poročanju, kar pa ni bilo po volji takratni vladajoči stranki UDF. 
 
27 Victor Kaonga je novinar Trans world radia. Na spletni strani http://ndagha.blogspot.com/ 

 pa redno objavlja svoja stališča in izkušnje z malavijskimi mediji. 
 
28 Ömer Oguz je avtor poročila o stanju medijev v Malaviju za leto 2004, ki ga je izdal Mednarodni 
inštitut za tisk.  
 



 

25 

3.3. Razvoj televizijskega prostora in TV Malavi  

 

O razvoju televizijskega prostora v državi  lahko govorimo šele od leta 1994 dalje. Do 

takrat je bilo pod taktirko predsednika Bande televizijsko oddajanje v državi 

prepovedano. Le dva meseca pred splošni volitvami leta 1999 je vlada predsednika 

Muluzija ljudem obljubila dolgo pričakovano televizijo.  

 
 

Slika 3.1: Spominska plošča 
 

 
  

 
Slika 3.2: Televizijski studio 

 

 
 

 

 

 

 

 



 

26 

Leta 1999 je  v Malaviju pričela oddajati TV Malavi. Država je za projekt namenila 20 

milijonov ameriških dolarjev sredstev iz državnega proračuna. Sprva je bilo oddajanje 

televizije omejeno zlasti na urbana področja države, in sicer na mesta Blantrye, 

Zomba, Mzuzu in prestolnico Lilongwe z okolico, danes pa naj bi televizija pokrivala 

70% celotnega ozemlja. Na začetku je televizija oddajala le dve uri programa na dan, 

danes pa ima televizija sicer celodnevni program, čeprav dve tretjini programa 

predstavlja tuja produkcija, ki jo televizija dobi od mednarodne in ameriške 

televizijske mreže BET29 ter televizijskih hiš: kot so Deutsche Welle, BBC in TV 

Africa. Televizija oddaja program z otroško vsebino, kulturni program, zjutraj pa 

program z različnimi lokalnimi vsebinami. Prva poročila predvajajo ob šestih 

popoldan (v chichewi), druga pa ob osmih zvečer (so v angleškem jeziku), kar 80 % 

vsebine poročil pa namenijo dogajanju na domači politični sceni. Ponoči in v 

preostanku dneva predvajajo program tujih televizijskih hiš. 

Glavni razlog za tako malo lastne produkcije je pomanjkanje televizijske opreme30, 

predvsem kamer, majhno število zaposlenih (na edini televiziji v državi je skupno 

zaposlenih le 90 ljudi) in finančna omejenost. Televizija se financira le iz sredstev 

javnega proračuna, Malavijci ne plačujejo televizijske naročnine. 

 

 
Slika 3.1: Montaža 

 

 
 
 
 
 
                                                 
29  Black entertainment televison (BET); prva televizijska mreža s programom namenjenim 
afroameriškim gledalcem 
30  Da se zaposleni na TV Malavi spopadajo z pomanjkanjem televizijske opreme, ki je prav tako precej 
zastarela, je razvidno tudi iz zgornjih slik (glej slike 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4, 3.3.5 in 3.3.6) 



 

27 

Slika 3.2: Grafika 
 

 
 

Slika 3.3: Pred dnevnim planom dela 

 
 

Slika 3.4: Desk informativnega programa 

 
    

                                                                   
Vir: Nina Rozman 2006. 

                                                                          



 

28 

Po podatkih organizacije NICI31 za leto 2000 naj bi na 100 prebivalcev svoj 

televizijski sprejemnik imelo le 0,3 prebivalca, po podatkih malavijskega statističnega 

urada pa naj bi bilo ob začetku oddajanja programa v državi okoli 50.000 televizijskih 

sprejemnikov, program TV Malavija pa naj bi spremljalo okoli 300.000 ljudi. Študija 

tudi navaja, da v povprečju 5 gledalcev uporablja en televizijski sprejemnik (NICI 

2000). 

TV Malavi je javna televizija, vendar se pripadniki opozicije pritožujejo, da kar zadeva 

uredniško politiko televizije in vsebino novic, da je ta naklonjena predsedniku in 

njegovi stranki. Poročanju o delu opozicije je namenjeno veliko manj programskega 

časa, prav tako pa je opozicija obravnavana z veliko mero kritike, čeprav mi je glavni 

urednik TV Malavi Wellington Kuntaja  ob obisku televizije zatrdil, da je poročanje o 

političnem dogajanju uravnoteženo, in da televizija skrbi, da se slišita »obe strani«. 

Opozicija je leta 2006 dosegla, da parlament ni odobril letnega proračuna tako MBC-

ju kot TV Malaviju v celoti. Kot razlog je opozicija navedla, da sta oba javna servisa 

naklonjena predsedniku Muthariki in njegovi stranki (DPP), prav tako naj bi ostalo 

polovico neodobrenega proračuna parlament odobril takoj, ko bi oba servisa 

povečala obseg svojega poročanja o opozicijskih strankah. MBC in TV Malavi sta v 

svoj zagovor dodali, da ju opozicijske stranke o svojih dogodkih predhodno ne 

obveščajo, kot to počne vladajoča stranka DPP in tako velikokrat sploh ne vedo, da 

opozicija karkoli organizira. Pripadniki opozicije so te navedbe zanikali. Pravijo, da so 

novinarji MBC-ja nenaklonjeni poročanju o delu opozicije, ker se bojijo, da bi izgubili 

svojo službo. Patricia Kaliati, ministrica za informacije in izobraževanje je potrdila: «V 

preteklosti so se zaposleni v MBC-ju pritoževali, da so besede vlade o izboljšanju 

glede poročanja o delu opozicije prazne besede, in da so novinarji kaznovani takoj, 

ko obstaja sum, da simpatizirajo z opozicijo» (IREX 2007). Opozicijske stranke MBC 

obtožujejo tudi neetičnega poročanja.  

Provladna naravnanost MBC-ja in TV Malavija je bila tudi predmet analize32 

medijskega barometra za Malavi , ki ga je izdala fundacija Friedrich Ebert Stiftung v 

sodelovanju z Miso, ki opozarja, da bi po Zakonu o medijih morala MBC in TV Malavi 
                                                 
31 National information and communications infrastructure (NICI) – Nacionalna infrastruktura za razvoj 
na področju informatike in komunikacijskih storitev, organizacija skrbi za razvoj in večjo funkcionalnost 
informacijsko-komunikacijske infrastrukture v državah v razvoju  
 
32 V analizi je sodelovalo pet predstavnikov medijev iz Malavija in pet predstavnikov civilne družbe, ki 
so skupaj podali oceno o značilnostih medijskega prostora in opredelili problematiko,s katero se 
spopadajo malavijski novinarji. 
 



 

29 

delovati brez politične nagnjenosti in neodvisno od kakršnega koli telesa ali osebe. 

Toda organizaciji sta že v osnovi izpostavljeni političnemu pritisku, saj se financirata 

iz sredstev javnega proračuna, o svojem delu morata poročati ministru za 

informacijsko družbo, skozi sam proces izvolitve odborov organizacij…«Tako se zdi, 

da lahko vsak, ki sodeluje v političnem vodstvu, vpliva na delo in se direktno ali 

indirektno obrača na urednike in novinarje tako TV Malavi kot MBC-ja«, je zapisano v 

analizi (Friedrich Ebert Stiftung 2006). Rezultat tega je visoka stopnja samocenzure 

med novinarji, ki želijo zadovoljiti politike vladajoče stranke, še preden bi se ti pritožili 

nad delom novinarjev. Opozicijski člani parlamenta pa po drugi strani protestirajo, da 

jim ni namenjeno dovolj programskega časa.  Dejstvo je, da se glasnost zvoka takoj 

zniža, ko ima pri prenosu parlamentarnih sej v živo preko TV Malavi, besedo nekdo 

izmed opozicijskih poslancev, v ospredje vstopi komentator, ki povzame vsebino 

njegovega govora. Podobne situacije se dogajajo tudi na radiu, kjer prav tako znižajo 

glasnost zvoka, velikokrat pa se (po naključju) med prenosom izgubi radijski signal. 

Obe instituciji s svojim programom ponujata raznolikost v vsebini novic, vendar so 

velikokrat izključena mnenja opozicije. Večina programskega časa informativnih 

novic je namenjena izjavam in delu predsednika, ko pa gre za predmet ali dogodek, 

ki ga organizira opozicijska stranka, je le ta vedno na zadnjem mestu informativne 

oddaje (prav tam). 

 

3.3.1. Joy TV 
 
TV Malavi je edina televizija v državi, po drugi strani pa se za svoj obstanek in 

priznanje bori Joy TV, sicer sestrska družba Joy radia, ki naj bi bila prva komercialna 

televizija v državi.  

Odbor za zaščito novinarjev33 (v nadaljevanju CPJ) je 2. novembra 2007 poročal o 

Joy TV, ki mu je MACRA 29. oktobra 2007 odredila odlok o takojšnjem prenehanju 

oddajanja programa, dokler televizija ne dobi ustrezne radio-televizijske licence. 

Vodstvo MACRE je televiziji očitalo, da prenaša svoj program brez ustrezne licence, 

ki naj bi potekla 31. marca 2007. V pismu, ki ga je MACRA poslala vodstvu televizije, 

piše, da je predvajanje programa brez urejene licence prepovedano, in je po Zakonu 

o medijih kaznivo dejanje. Zaradi tega je MACRA televizijo pozvala k takojšnjemu 

prenehanju predvajanja programa in opozorila, da bi bila v nasprotnem primeru 
                                                 
33 Committee to protect journalists (CPJ) 



 

30 

organizacija prisiljena ukrepati v skladu z določili, ki so za tak primer navedeni v 

omenjenem zakonu. V začetku novembra 2007 je televizija prenehala z oddajanjem. 

Toda licenca za predvajanje, ki je bila radiu in televiziji dodeljena leta 2002, naj bi po 

Zakonu o medijih, po katerem je licenca za predvajanje dodeljena za dobo 7-ih let, 

veljala do leta 2009, navaja Odbor za zaščito novinarjev.  

»Televizija je pred uradnim začetkom programa oddajala le testne oddaje in zabavni 

program«, pravi direktor Joy radia Peter Chisale.  

Že 28. avgusta 2007 je televizija pisala MACRI, ker naj bi le-ta zamujala s podelitvijo 

frekvence za radio-televizijsko oddajanje, ki pa bi televiziji dovolilo izvajanje 

studijskega predvajanja. 

V ozadju dogodka sta bistveni dve stvari. Prva je, da je pred tem Joy radio na 

sodišče vložil tožbo proti vodstvu MACRE, ki naj bi bil po mnenju vodstva radia 

ustanovljen na nezakonit način, prav tako pa naj bi deloval v nasprotju z zakonom. 

Višje sodišče v Blantryi je julija 2007 razrešilo vodstvo organizacije. Glavni razlog za 

razrešitev pa je bil po sklepu sodišča v nekvalificiranosti članov upravnega odbora, 

prav tako je sodišče presodilo, da člani odbora niso bili imenovani v skladu z 

zakonodajo.  

Naj omenim, da je člane upravnega odbora na svoj položaj imenoval malavijski 

predsednik Bungu wa Mutharika, in sicer 1. marca 2006. Tako je v času prepovedi 

oddajanja programa Joy TV-ju MACRA delovala brez upravnega odbora, kar se 

vodstvu televizije zdi še dodatno sporno. Vendar je predstavnik MACRE Zazdiko 

Mankhambo na očitke CPJ-a odgovoril, da » vsaka odločitev ne potrebuje upravnega 

odbora«. Toda CPJ navaja, da  Mankhabmo ni dodal, v skladu s katerim členom po 

Zakonu o medijih je njegova izjava upravičena. 

V ozadju celotne zgodbe pa se skriva še drugi razlog, kjer igra veliko vlogo politično 

vodstvo države. MACRA je povsem v rokah države, medtem ko je lastnik Joy radia in 

Joy TV-ja nekdanji malavijski predsednik Bakili Muluzi, ki s sedanjim predsednikom 

Muthariko ni ravno v dobrih odnosih, saj ga je Muluzi kmalu po volitvah leta 2004 

obtožil izdaje. Mutharika je namreč po izvolitvi zapustil Muluzijevo stranko UDF in 

ustanovil svojo, danes vladajočo stranko DPP (CPJ 2007). 

 

 

 

 



 

31 

3.4. Internet  
 

Sprva je malavijska vlada zavračala vse prošnje zasebnih ponudnikov internetnih 

storitev, licenco za ponudbo omenjenih storitev pa je izdala le Agenciji za pošto in 

telekomunikacije v Malaviju34. Leta 1997 je pričel delovati Malawi Net, ki je bil takrat 

edini zasebni ponudnik v državi. Z ustanovitvijo MACRE leta 1998 pa je prišlo do 

reorganizacije znotraj omenjenega sektorja. Potreba po liberalizaciji trga in podelitvi 

licenc zasebnim uporabnikom je pripeljala do tega, da je MACRA leta 2000 izdala kar 

15 licenc zasebnim internetnim ponudnikom (NICI 2000).  

V Malaviju je danes registriranih 12 različnih ponudnikov internetnih storitev, vendar 

jih le 8 trenutno ponuja svoje storitve. Po podatkih organizacije Malavi SDNP35 so to: 

MTL - Malawi Telecom Ltd, Malawi SDNP, Malawi Net, CeltelPlus, Africa-Online, 

Globe Internet, Clcom in Epsilon & Omega.V državi pa deluje  tudi organizacija 

MISPA36, katere glavni namen je skrbeti za pravično ponudbo internetnih storitev v 

Malaviju (SDNP 2003). Naslednja razpredelnica kaže najnovejše podatke o številu 

internetnih uporabnikov v državi od leta 2003 do leta 2007: 

 
Tabela 3.2: Gibanje števila internetnih uporabnikov od leta 2003-2007 
 
 
Leto  Število internetnih uporabnikov

2003           35.000 

2004           36.000 

2005           36.000 

2006           52.500 

2006           50.000   

2007           52.500 

Vir: Indexmundi37 2007.  

Glede na zgornje podatke lahko opazimo, da je bilo leta 2007 v Malaviju 52.500 

internetnih uporabnikov. Od leta 2003 pa do 2005 se je število uporabnikov 
                                                 
34 Malawi posts and telecommunications corporation – MPTC  
35 The  Malawi sustainable development network programme (SDNP) – Zmeren razvojni internetni 
program  Malavija  
36 Malawi internet service providers' association (MISPA) – Združenje malavijskih ponudnikov 
internetnih storitev 
37 stran objavlja najrazličnejše statistične podatke o državah po svetu 



 

32 

postopoma povečevalo, v letu 2006 pa je opazna skorajšnja podvojitev števila 

uporabnikov (glej Tabelo 3.4.2.). Glede na število prebivalcev Malavija lahko 

izračunamo, da manj kot 0.5 % ljudi v državi uporablja internetne storitve. Po 

podatkih organizacije NICI je bilo v Malaviju leta 2000 le 4.400 internetnih 

naročnikov, kar znese 9,4 naročnikov na 10.000 prebivalcev. Uporabnikov internetnih 

storitev naj bi bilo leta 2000 15.000, kar je 14,51 uporabnika na 10.000 prebivalcev. 

Številke so razumljive, če upoštevamo dejstvo da je v državi na 100 prebivalcev 

registriranih le 0, 12 računalnika (NICI 2000).   

Uporaba internetnih storitev znotraj posameznih kategorij je bila leta 2000 sledeča: 

- Zasebna uporaba- 38 % 

- Komercialna uporaba- 38 % 

- Akademska in raziskovalna uporaba- 3 % 

- Uporaba mednarodnih organizacij, nevladnih ali organizacije ZN- 11% 

- Vladna uporaba- 10% (prav tam) 

Internetne storitve v državi uporabljajo oblastniki, poslovneži, novinarji in drugi 

pripadniki družbene elite. Dostop do internetnih stani je počasen in drag. Prav tako 

večina študentov iz srednjega razreda nima osebnega dostopa do internetnih strani, 

poslužujejo se uporabe internetnih kavarn po večjih mestih, ki pa za svoje storitve 

»mastno« zaračunajo, saj pol ure uporabe interneta v eni izmed teh kavarn stane kar 

2 ameriška dolarja (Friedrich Ebert Stiftung 2006). Novinarji internet uporabljajo za 

dostop do zunanjih (mednarodnih) novic in informacij, čeprav producent na MBC-ju 

Josephine Semu navaja, da: »Celo novinarji na MBC-ju nimajo rednega dostopa do 

medmrežja in  imajo omejen dostop do interneta« (IREX 2007). Na področju uporabe 

internetnih storitev v državi ni nobenih omejitev, vendar glede nato, da manj kot 0.5% 

ljudi uporablja internet, le ta ne predstavlja pomembnega vira informacij za novinarje. 

Victor Kaonga pravi, da je sam prvič videl računalnik šele proti koncu srednje šole, ko 

pa je leta 1995 poslal svoje prvo elektronsko sporočilo, je bil vznemirjen, a hkrati se 

je zavedal, da je ostal precej za časom. »In tako se počuti 98 % Malavijcev, ki o 

računalnikih in internetu ve bore malo ali celo nič,« pravi Kaonga. »Danes se v 

Malaviju 12 internetnih ponudnikov bori za peščico internetnih uporabnikov«, dodaja 

Kaonga (Kaonga 2006). Internet je postal v svetu pomemben vir informacij, a v 

Malaviju zaradi visokih cen internetnih storitev le ta zaenkrat predstavlja manj 



 

33 

pomembno orodje na področju iskanja informacij tako za navadne državljane kot za 

novinarsko strujo (prav tam). 

4. MEDIJSKA ZAKONODAJA 

 

4.1 Ustava 
 

Kot je že bilo omenjeno je bilo za malavijski narod ključno leto 1994, ko je padla 

tridesetletna diktatura predsednika Bande. Država je dobila večstrankarski 

demokratični režim, z njim pa tudi novo ustavo, s katero so bili ukinjeni nekateri stari 

zakoni, ki so ovirali svobodno delovanje medijev. A od starega režima jih nekaj 

najbolj problematičnih ostaja v veljavi še danes. 4. poglavje malavijske ustave danes 

tako zagotavlja pravico do svobodnega izražanja in pravico do svobodnega tiska. 37. 

člen te iste ustave obvezuje in nalaga dolžnost javnim institucijam38 k sodelovanju in 

informiranju medijev, kar zadeva informacije javnega značaja: 

 

4. poglavje: Človekove pravice: 

35. člen: vsaka oseba ima pravico do svobodnega izražanja 

36. člen: tisk ima pravico do svobodnega poročanja in svobodnih izdaj, tako znotraj 

Malavija kot v tujini. Tisku bo omogočen najbolj možen dostop do informacij javnega 

značaja. 

37. člen: vsaka oseba ima pravico do dostopa informacij, ki jih ima v rokah država ali 

njeni organi v primeru, da oseba potrebuje določeno informacijo za izvajanje svojih 

pravic 
39   

 

Emma Kaliya40 pravi, da »malavijska ustava z zakonskimi predpisi načeloma ščiti 

pravico do svobodnega izražanja in medijske svobode, a prihaja do velikih 

razkorakov, ko želijo novinarji  te pravice izvrševati v praksi« (IREX 2007). Z zgoraj 

                                                 
38 vsi posredni ali neposredni uporabniki proračunskih sredstev  
39 Povzeto po 4. členu Malavijske ustave. Malawi SDNP. Constitution of the Republic of Malawi. 
Dostopno prek: http://www.sdnp.org.mw/constitut/chapter4.html#35   
 
40 Programski vodja na Malavijskem centru za človekove pravice, ki deluje v Lilongweju. Sodelovala je 
v sodelovala v analizi malavijskega medijskega prostora, ki jo je objavil IREX. 
 



 

34 

naštetimi členi je vsaj formalno poskrbljeno za vprašanje svobode medijev in 

svobodnega poročanja v državi. A dejstvo, da je od sprejetja ustave minilo že 14 let, 

in da malavijski parlament do danes ni sprejel zakona, ki bi  pravno poskrbel za 

izvajanje 37. člena, ki se navezuje na pravico dostopa do informacij javnega značaja 

kaže na nezainteresiranost oblasti do vprašanja zagotavljanja informacij, ki zadevajo 

javnost.  

»Malavi je ena redkih držav, ki ima v ustavi zapisano pravico do dostopa informacij, 

ki jih ima v rokah država oz. vlada. Ta ustavna pravica predstavlja jamstvo za 

zagotovitev demokratične vlade po skoraj treh desetletjih državne tajnosti in stroge 

kontrole,« dodaja Cooney. Toda pravica dostopa do informacij javnega značaja 

zahteva specifično zakonodajo, ki bi omogočila izvajanje te pravice v praksi. Prav 

tako ta pravica zahteva trajno obvezo s strani vlade, ki mora zagotoviti 

transparentnost na vseh področjih svojega dela. Pomembno je, da je pravica do 

informacij javnega značaja neodvisna od pravice svobodnega izražanja in pravice 

svobodnega tiska, ki sta zagotovljeni v 35. in 36. členu malavijske ustave. 

Cooney pravi:  

        Pravica o dostopu informacij javnega značaja sicer temelji na treh osnovnih, 

ustavnih in nacionalnih načelih: državna zakonita in politična oblast izhaja iz 

volje ljudstva, individualno izvajanje državne oblasti temelji na zaupanju in v 

skladu z odgovornostmi do državljanov in politična oblast izhaja iz trajnega 

zaupanja državljanov, ki pa se lahko ohranja le z odgovornim in transparentnim 

vedenjem vlade ter informirano demokratično izbiro  (Cooney 2006). 

A dejstvo, da v  Malaviju še vedno nimajo Zakona o dostopu do informacij javnega 

značaja omogoča javnim uslužbencem, da zadržijo mnoge ključne informacije 

pomembne za javnost in imajo možnost omejiti pravico javnosti do obveščenosti. Po 

drugi strani pa je zaradi odsotnosti zakona delo novinarjev močno oteženo, ker se 

morajo mnogo bolj potruditi da pridejo do informacij, ki so ključnega pomena za 

njihovo delo in informacij o delu vlade, za katero ima javnost pravico vedeti, opozarja 

Misa. (Misa 2005, 63). Organizacija Misa v Malaviju41 (v nadaljevanju Namisa) je 

                                                 
41 Misa deluje tudi v Malaviju, kjer je pod imenom Namisa registrirana od 27. septembra 2000 kot 
nevladna organizacija, katere glavni namen je uspešno braniti medijsko svobodo v državi. Namisa ima 
225 individualnih članov in 5 institucionalnih. Zaradi odsotnosti medijskega sveta je Namisa v državi 
oblikovala posebno komisijo, ki se ukvarja s pritožbami zoper posameznih novinarjev ali medijskih hiš 
s strani javnosti. Ustanovljena komisija za medijske pritožbe je le začasen Namisin ukrep, dokler v 
državi ponovno ne začne delovati Malavijski medijski svet, ki ureja področje pritožb zoper 
novinarskega dela in katerega člani si prizadevajo za izboljšanje svobode medijev in odgovornosti 



 

35 

tako že v začetku leta 2004 oblikovala zakonski osnutek Zakona o dostopu do 

informacij javnega značaja42. Od omenjenega leta dalje Namisa dela, opozarja in 

lobira za sprejetje omenjenega zakona, toda organizacija ocenjuje: «Omenjenega 

zakona parlament do danes ni uvrstil na dnevni red, kar kaže na to, da se prioritete 

oblasti močno razlikujejo od medijskih« (Misa 2005, 63). 

Odsotnost zakona pomeni, da nobenemu od javnih uslužbencev ni potrebno podati 

katerekoli informacije javnega značaja, če menijo, da informacija ni potrebna za 

zaščito pravic osebe, ki  jo zahteva. Toda kljub temu v letu 2005 novinarji niso imeli 

večjih problemov pri pridobitvi informacij pomembnih za njihovo delo, saj imajo 

institucije, kot so vojska, policija, zapori in večina ostalih državnih organov svoje 

tiskovne predstavnike za javnost, ki nastopajo v imenu svoje organizacije in s tem 

tamkajšnjim novinarjem omogočijo, da pridobijo tiste informacije brez katerih svojega 

dela ne bi mogli opravljati. (prav tam)  

Toda Susan Chikuse43 pravi, da imajo novinarji pri pridobivanju informacij oteženo 

delo, zlasti zaradi političnih konfliktov med strankami. Navedla je primer, ko je 

organizirala javno diskusijo, na katero je k sodelovanju  povabila nekaj politikov in 

predstavnikov vlade. Toda, ker so bili povabljeni pripadniki različnih strank, ji je eden 

izmed njih odvrnil, da v diskusiji ne bo sodeloval, če bo tam tudi pripadnik stranke 

UDF. Diskusija je bila na koncu odpovedana. »Od njih sem želela dobiti različne 

                                                                                                                                                         
novinarjev. Komisija bo v primeru pritožbe le to podrobno raziskala, determinirala kršitev, razsodila o 
kršitvi in zagotovila, da obe vpleteni strani razumeta okoliščine posameznega primera. Primer bo 
poskušala rešiti brez vmešavanja sodišča, bodisi z odškodnino ali opravičilom kršitelja. 
Pravno gledano svoboda medijev v Malaviju deluje v odsotnosti samoregulativnega telesa. Media 
institute of southern Africa. Misa Malawi. Dostopno prek:  
http://www.misa.org/chapters/malawi/misamalawi.html 
 
42 Glavni cilji osnutka zakona so: zagotoviti pravico o dostopu informacij javnega značaja, natančno 
definirati obseg informacij, ki jih javnost lahko zahteva, ustanoviti Javno informacijsko komisijo in  
natančno določiti njene funkcije in pristojnosti, pospešiti transparentnosti  in odgovornosti javnih 
uslužbencev ter natančno določiti predmete, ki so povezane ali spadajo k zgoraj naštetim ciljem 
zakona. Osnutek zakona je dostopen na . Osnutek zakona sta že temeljito analizirali tako organizacija 
Article 19 kot tudi CHRI (Commonwealth  human rights iniciative), ki sta osnutku podali svoje predloge 
in popravke ter hkrati pohvalili ta pozitiven korak k širjenju svobode medijev v Malaviju s strani Mise. 
Podporo k sprejetju Zakona o dostopu informacij javnega značaja je malavijskim medijem izkazala tudi 
organizacija Unesco, ki je Novinarskemu društvu Lilongwe in Medijskem društvu Nyika nakazalo 
finančna sredstva, s katerimi bi pospešili dialog, ki je nadvse potreben za sprejetje zakona. Dopolnila 
in popravki zakona so dostopni na spletnih straneh : 
 http://www.article19.org/pdfs/analysis/malawi-access-to-info-bill-march-2004.pdf in 
http://www.humanrightsinitiative.org/programs/ai/rti/news/Draft%20MISA%20Malawi%20ATI%20Bill%
20-%20Apr-04.pdf 
 

 
43 producentka na MBC-ju, ki je sodelovala v analizi malavijskega medijskega prostora, ki jo je objavil 
IREX.  



 

36 

informacije, ki bi pomagale skupnosti, toda na koncu smo dogodek morali 

odpovedati,« navaja Chikuse (IREX 2007). 

Tudi predstavniki, ki so sodelovali v analizi medijskega barometra za Malavi so 

potrdili, da informacije javnega značaja, le počasi prihajajo v javnost, za kar skrbijo 

na novoustanovljeni tiskovni predstavniki različnih državnih služb. Tem ni potrebno 

izdati nobene informacije, če tega ne želijo. Če novinarji dobijo v roke državni 

dokument, ga ponavadi dobijo od nezadovoljnih državnih uradnikov. Celo podatki o 

javni porabi sredstev niso dostopni javnosti. Politiki še vedno delujejo na t. i. »kar je 

potrebno vedeti v osnovi«, kar lahko razumemo kot zapuščino 30-ih let represivnega 

sistema. Dostop do informacij javnega značaja za navadne državljane pa je prav tako 

omejen zaradi dejstva, da so vsi dokumenti napisani v angleškem jeziku, ki je 

večinskemu prebivalstvu še vedno drugi jezik. Po drugi strani pa je opazno 

sodelovanje sodišč, ki javnosti ne zapirajo vrat pred zahtevanimi informacijami 

(Friedrich Ebert Stiftung 2006).  

 

4.2 Zakon o medijih 
 

Novembra leta 1998 je malavijski parlament sprejel nov Zakon o medijih44, ki je 

nadomestil tri do takrat veljavne zakone na komunikacijskem področju v državi, in 

sicer: Zakon o poštnih in telekomunikacijskih storitvah, Zakon o radiodifuziji in Zakon 

o radio-komunikacijah. Misa navaja: »Zakon o medijih ima številne zakonske 

pomanjkljivosti, ki jih s pridom izkoriščajo politiki z namenom, da bi preprečili prost 

pretok informacij« (Misa 2005, 63). 

Za malavijski medijski prostor je verjetno še najbolj pomembna ustanovitev MACRE, 

čeprav je bila organizacija sprejeta z velikim skepticizmom, saj je bila ustanovljena 

na podlagi novega vladnega Zakona o medijih, ki pa je bil nadomestilo za osnutek 

                                                 
44 Zakon tako določa sledeča področja: 
1. Regulacijo in predpise, ki zadevajo naslednja tri področja komunikacijskega sektorja v državi: 
telekomunikacijski sektor, poštni sektor in radiodifuzijo.  
2. Z zakonom je bilo ustanovljeno prvo neodvisno nadzorno telo na področju telekomunikacij; MACRA.  
3. Z zakonom je prišlo do reorganizacije znotraj Agencije za pošto in telekomunikacije v Malaviju, ki se 
sedaj deli na telekomunikacijski in poštni sektor. 
4. Z zakonom je prišlo do privatizacije telekomunikacijskega sektorja. 
5. Z zakonom je prišlo do reorganizacije Malavijske korporacije za radiodifuzijo (MBC) v javni servis.  
(MACRA 1998). 
 
 



 

37 

Zakona o radiodifuziji45, ki ga je že leta 1996 oblikovala civilna družba, vendar ni bil 

nikoli sprejet (Misa 2007, 38). Organizacija Misa že dalj časa opozarja na 

problematiko izbora članov upravnega odbora MACRE, za katerega ima v svojem 

statutu zapisano, da člani ne smejo biti poslanci, ministri ali strankarsko opredeljeni 

člani. Toda po drugi strani pa predsednik države imenuje predsednika in člane 

upravnega odbora MACRE, minister za informacijsko družbo pa imenuje 

generalnega  direktorja organizacije. »Omenjeni postopek imenovanja na tak način 

ogroža neodvisnost organizacije,« poudarja Misa (Misa 2005, 63).  

MACRA naj bi bila pri svojem delu neodvisna od vlade, svobodna in bi morala 

delovati transparentno. Alaudin Osman, odgovorni urednik Capital Radia pravi, da 

temu ni tako. Osman pravi: »Prihaja do nasprotovanj med veljavno zakonodajo in 

njenim dejanskim izvajanjem v praksi« (IREX 2007). Osman nadalje kritizira 

postopek izdajanja licenc za oddajanje in pravi: »Pred dodelitvijo licenc radijskim 

postajam bi MACRA po zakonu morala objaviti javni razpis za podelitev frekvenc. 

Toda to se v praksi ne dogaja« (prav tam). Prav tako MACRI očita samovoljnost pri 

določanju višine plačil za dodelitev frekvenc in različnih taks ter pristranskost pri 

podeljevanju  licenc. Pravi, da licence hitreje in lažje dobijo prosilci s »pravim 

političnim sorodstvom« (prav tam). Razlog za tako stanje naj bi bil v samem Zakonu 

o medijih, zlasti kar zadeva imenovanje članov MACRE, ki niso politično nepristranski 

in slabo vodijo agencijo. Osman dodaja, da je sprememba zakona skorajda 

nemogoča in pravi: »Do sedaj je bilo očitno, da nobena od političnih strank nima 

apetita po spreminjanju zakona o medijih, ker jim le-ta ustreza. Prišli so na oblast, 

prevzeli nadzor in nadaljujejo z poslom kot vedno« (prav tam). Tudi Edge 

Kanyongolo kritično razmišlja o obstoječih zakonih, ki naj bi izboljšali medijsko okolje 

v državi in za primer navaja Zakon o medijih. Pravi, da je v zakonu jasno zapisano, 

da bi tudi MBC morala delovati brez politične pristranskosti in bi morala zagotoviti 

uravnoteženo poročanje  pred in med volitvami. »Lahko kdo z resnim obrazom trdi, 

da MBC izpolnjuje te jasne zakonsko določene dolžnosti?« se sprašuje Kanyongolo. 

»In koliko sankcij je doletelo MBC zaradi nespoštovanja zakona? Nobena.« 

odgovarja Kanyongolo (Kanyongolo  2006). 

 

                                                 
45 Broadcasting bill – Zakon o radiodifuziji  



 

38 

4.3. Kodeks novinarjev Malavija 
 

Kodeks novinarjev Malavija  je oblikoval in izdal Malavijski medijski svet, ki je bil 

ustanovljen leta 1996 in si izdajo kodeksa šteje za svoj največji dosežek. 

Kodeks predstavlja samoregulativni inštrument za vse akterje medijskega prostora v 

državi, kajti večina malavijskih medijskih organizacij nima lastnih etičnih kodeksov, ki 

bi predstavljale posamezno medijsko organizacijo. Njegova glavna naloga je 

zagotoviti, da medijski lastniki, izdajatelji, založniki, novinarji in vsi drugi, ki sodelujejo 

v medijskem prostoru, pri svojem delu upoštevajo spoštovanje lastnih poklicnih meril 

in načel novinarske etike. V uvodu novinarskega kodeksa je Medijski svet zapisal, da 

so malavijske novinarje v preteklosti prevečkrat označili za neodgovorne, nemoralne 

in neetične. Te obtožbe pa so največkrat prihajale prav od politikov in ostalih akterjev 

javnega sektorja. Novinarji te obtožbe po večini zanikajo, saj pravijo, če v Malaviju ne 

poješ tako kot oblast zahteva si hitro označen kot nemoralna in neodgovorna oseba. 

Toda Medijski svet  se strinja, da te obtožbe niso vedno povsem neupravičene. Saj 

določen sektor malavijskega medijskega prostora potrebuje ne le odgovorno in etično 

poročanje, pač pa tudi osnovno izobraževanje na področju novinarskega delovanja. 

Kot je znano je bila država trideset let pod vladavino enostrankarskega sistema, ki se 

je prekinil šele po letu 1992, ko so se v državi začele pojavljati potrebe po spremembi 

tako političnega kot družbenega sistema nasploh. Do tega obdobja ni bilo očitnejšega 

izobraževanja novinarjev, ki pa so se kar naenkrat znašli v obdobju pravice do 

svobodnega  izražanja, ki jim do takrat še nikoli ni bila podarjena. Zato se je že 

novembra 1994 v mestu Manghoci sestala skupina izkušenih novinarjev, ki so se 

zavedali resnosti problema in podali osnutek prvega kodeksa novinarjev Malavija. Na 

drugem srečanju marca prihodnjega leta so skupaj z ostalimi strokovnjaki dokončno 

izoblikovali kodeks, ki je stopil v veljavo leta 1996. 

Medijski svet opozarja, da je Kodeks novinarjev namenjen vsem novinarjem, ne le 

določenim posameznikom in združenjem, in kot tak bi moral biti vključen v vse 

novinarsko-izobraževalne programe v državi. Kodeks pa je lahko učinkovit le, če se 

načel, ki so zapisani v njem, držijo vsi novinarji. V nasprotnem primeru še vedno 

obstaja možnost, da bo celotna novinarska skupnost zopet označena kot 

neodgovorna in neetična. Leta 2002 je medijski svet prenehal delovati zaradi 

naslednjih razlogov: delo sveta je bilo premalo opazno, majhnega števila članov 



 

39 

sveta, slabega finančnega položaja, nesposobnosti uveljavitve meril, slabe strateške 

politike vodstva glede nadaljnjega dela sveta. 

Septembra 2005 so se v mestu Zomba sestali predstavniki medijev, da bi začrtali 

ponovno oživitev medijskega sveta. Julija 2006 je bila oblikovana posebna skupina 

svetovalcev, ki bi pomagala pri oživitvi sveta. Februarja 2007 je potekala medijska 

konferenca, na kateri se je Malavijski medijski svet  ponovno oblikoval kot neodvisno 

samoregulativno telo, ki bo poskrbelo za širitev medijske svobode v državi. 

Zagotavljajo, da bodo novinarji pri svojem delu spoštovali etične standarde in 

ustanovilo funkcionalni mehanizem, ki bo reševal spore med novinarji in javnostjo. 

Konferenca se je zaključila s sprejetjem osnutka statuta sveta in izvolitvijo novega 

upravnega odbora medijskega sveta46. Njegovo ponovno ustanovitev sta sofinancirali 

British High Commision in organizacija Millennium Challenge Corporation47 (MCC). 

Malavijski medijski svet je trenutno v postopku registracije telesa48. 

Organizacija IREX je v svojem poročilu zapisala, da se številni novinarji v Malaviju ne 

zavedajo in hkrati ne upoštevajo členov kodeksa. Razlog za nezavedanje je 

izobrazba, saj se o etičnih in moralnih merilih novinarji izobražujejo le v 

izobraževalnih programih49, a veliko je takih, ki opravljajo poklic novinarja brez 

formalne izobrazbe. Večina, zlasti starejših novinarjev pri svojem delu poskuša 

upoštevati določila kodeksa (IREX 2007).  

                                                 
46 Upravni odbor sestavlja 7 članov, in sicer: predsednik Patrick Semphere iz Transworld radia, 
medijski predstavniki prihajajo iz Namise, radia Capitol in tiskarne Nation publication Ltd, predstavniki 
civilne družbe iz Sveta nevladnih organizacij, Odbora za javne zadeve in organizacije Malawi law 
society. 
47 organizacijo MCC je leta 2004 ustanovila ameriška vlada. Njena glavna naloga je sodelovanje z 
nekaterimi najrevnejšimi državami na svetu, katerim pomaga pri spopadanju z revščino in pri 
pospešitvi zmernega gospodarskega napredka. Malaviju pomaga pri različnih projektih.  
48 Povzeto po članku, ki ga je objavila organizacija ICFJ (International center for journalist). ICFJ. 
Media council of Malawi, Code of Ethics and Professional Conduct. Dostopno prek 
http://www.ijnet.org/Director.aspx?P=Ethics&ID=8330  
49 Leta 1996 je svoja vrata študentom, ki so se želeli izobraževati za poklic novinarja odprl Malavijski 
inštitut za novinarstvo, sicer prva ustanova, ki je ponudila študij novinarstva v zgodovini države. Inštitut 
je sicer podružnica Univerze v Malaviju. Vendar so študenti te smeri šele leta 1999 lahko pridobili 
diplomo iz novinarstva, do takrat pa le certifikat za opravljen študij novinarstva. Kmalu za omenjenim 
inštitutom je svoja vrata bodočim diplomatom iz novinarstva odprla tudi  Malavijska politehnična 
univerza. V zadnjih petih letih pa se bodoči novinarji izobražujejo tudi na privatnih šolah, ki jih vodijo 
poklicni novinarji. Med njimi je potrebno omeniti Univerzo Pen Point za novinarstvo, ki jo vodi Tito 
Banda, sicer eden izmed prvih diplomirancev iz novinarstva v državi iz časov, ko je bilo v državi 
nevarno študirati za omenjeni poklic. V državi pa se za poklic novinarstva lahko mladi študentje 
izobražujejo še na dveh privatnih šolah in sicer Norman communications centre in Grefa 
communications (Misa 2007). 
 



 

40 

»Novinarji želijo poročati pravično, a včasih jim okolje, v katerem delajo diktira 

drugačna navodila«, je kot  razlog za neupoštevanje meril kodeksa navedel Wisdom 

Chimgwed50 (prav tam). 

Medijske organizacije bodo morale za implementacijo kodeksa in njegovo 

upoštevanje s strani novinarjev narediti še veliko, saj novinarji v Malaviju na različne 

načine kršijo določila kodeksa. Veliko je novinarjev, ki za svoje delo prejemajo 

različna darila, kar je v nasprotju s kodeksom. Zeleza Manda51 pravi, da »je 

novinarski poklic v Malaviju prežet s  korupcijo«(prav tam).  

Felix Mponda52 trdi, da nekateri novinarji TV Malavija za objavo določenega članka 

včasih od osebe, o kateri pišejo, v zameno od nje zahtevajo plačilo. Emma Kaliya 

dodaja, da tak način obnašanja določenih malavijskih novinarjev spravlja novinarski 

poklic na slab glas (prav tam).  

 Edge Kanyongolo pravi, da nikoli ni zagovarjal dejstva, da morajo mediji delovati 

brez omejitev določenih z zakonom, saj svoboda tiska po njegovem mnenju ni 

absolutna pravica. Zato morajo biti omejitve svobode medijev razumne in v skladu z 

zaščito človekovih pravic, ki so potrebne za ohranitev svobodne in demokratične 

družbe. Kanyongolo pravi: »Osnovno orodje, s katerim lahko preprečimo možnost 

zlorabe svobode medijev je samoregulacija. Toda malavijski mediji morajo priznati, 

da na področju samoregulacije niso bili vedno najbolj uspešni« (Kanyongolo 2006) 

Primeri neprimernih vdorov v zasebnost posameznikov, popolnih izmišljotin, 

sovražnega govora, nepotrebnega namigovanja na rasno pripadnost, sprejemanje 

podkupnin in daril ter ostalega neetičnega obnašanja novinarjev so stalna praksa 

malavijskih medijev, našteva Kanyogolo. »Malavijski mediji tako niso subjekt 

efektivnega procesa samoregulacije,« pravi Kanyongolo. »Demokratični proces v 

Malaviju potrebuje svobodo medijev, kot le-ta potrebuje prijateljsko pravno okolje, da 

bi lahko zaživela«, dodaja Kanyongolo (prav tam). Kanyongolo pravi, da bi morali biti 

za minimalno dosego tega cilja izpolnjeni trije pogoji: razveljaviti ali dopolniti bi se 

morali zakoni, ki neupravičeno in neprimerno posegajo v medijsko okolje, sprejeti bi 

bilo potrebno zakonodajo, ki bi olajšala dostop do informacij javnega značaja (Zakon 
                                                 
50 urednik na radiu Zodiak, ki je sodeloval v analizi malavijskega medijskega prostora, ki jo je objavil 
IREX.  

 
51 profesor novinarstva, ki je sodeloval v analizi malavijskega medijskega prostora, ki jo je objavil 
IREX.  
 
52 je dopisnik agencije French news agency (Francoska tiskovna agencija), ki deluje v Blantyri. 
Sodeloval je v analizi malavijskega medijskega prostora, ki jo je objavil IREX. 



 

41 

o dostopu do informacij javnega značaja) in uveljaviti bi morali učinkovit mehanizem, 

ki bi urejeval področje samoregulacije ( prav tam). 

 

4.4. Sporna zakonodaja 
 

»Zakaj imam še vedno občutek, da se na področju medijskega prostora spremembe 

niso odvijale tako, kot smo upali in pričakovali, da se bodo v po-diktatorskem 

obdobju? Zakaj se več kot deset let pozneje malavijski novinarji še vedno bojijo, da 

bodo zaradi svojega dela, ki je v ostalih demokracijah označen kot normalna praksa, 

morebiti aretirani ali pa bo proti njim vložena tožba?« se sprašuje Edge Kanyongolo. 

In odgovarja: »Ker je v Malaviju demokracija samo površinska. Če pa se spustimo v 

globino, bomo našli represivne mehanizme prejšnjega sistema, ki so ostali 

nedotaknjeni. Če pogledamo medijsko zakonodajo, ugotovimo, da številni zakoni, ki 

ovirajo medijsko svobodo, še vedno niso razveljavljeni« (Kanyongolo 2006). Tudi 

Misa navaja, da v Malaviju še vedno ostaja v veljavi 40 zakonov, ki niso v skladu z 

ustavo in ogrožajo svobodno delovanje medijev (Misa 2005, 63). 

V veljavi tako ostaja leta 1967 sprejet Zakon o zaščiti državnih simbolov in imen53, ki 

pravi, da vsaka oseba, ki stori kakršnokoli dejanje, izreče ali izda publikacijo, s katero 

je viden namen užaliti, osmešiti ali pokazati  nespoštovanje do predsednika države, 

državne zastave, državnega grba, drugih državnih pečatov ali kateregakoli 

zaščitenega državnega simbola,  bo kaznovana z denarno kaznijo 1000 funtov ali s 

prestajanjem zaporne kazni za obdobje dveh let (Mutangadura 2003). »Zloraba 

omenjenega zakona se je razširila tako daleč, da je kaznovan skoraj vsak novinar, ki 

objavi karkoli negativnega o predsedniku države«, pravi Kanyongolo (Kanyongolo 

2006). Medijski barometer za Malavi prav tako potrjuje, da se zakon velikokrat 

uporablja in zlorablja za omejevanje svobode izražanja, zlasti v primeru kritičnega 

obnašanja pripadnikov opozicije ali novinarjev (Friedrich Ebert Stiftung 2006). Tako 

je na podlagi omenjenega zakona 14. septembra 2005 policija aretirala opozicijskega 

voditelja Gwando Chakuamba, ki naj bi domnevno užalil predsednika Muthariko na 

političnem zborovanju, ki ga je sicer prenašal  Capital radio in ga je slišalo več 

milijonov Malavijcev. Dan kasneje so predstavniki MACRE obiskali prostore radia in 

zahtevali posnetek zborovanja. Chakuambo so po plačilu varščine izpustili, proti 
                                                 
53 Protected emblems and names act – Zakon o zaščiti državnih simbolov in imen  



 

42 

njemu pa je bila vložena obtožnica. Po aretaciji je 20. decembra 2005 vodstvo 

Capitol radia na višje sodišče vložilo poziv po razveljavitvi omenjenega zakona, ker 

naj bi bil protiustaven (Misa 2005, 73). 

Mednarodni inštitut za tisk54 je v svojem poročilu za leto 200655 omenjeni zakon 

označil za »del medijske zakonodaje, ki ovira svobodno delovanje medijev v 

Malaviju«, in hkrati opozoril na nepravilnosti pri izvajanju omenjenega zakona (IPI 

2006). Na pomembnost razveljavitve zakona že dalj časa opozarja tudi Namisa, saj 

zakon močno ovira delo novinarjev in drugih institucij ter ovira razvoj medijske 

svobode v državi. A zakon ostaja v veljavi še danes (Misa 2005, 73). 

Poleg Zakona o zaščiti državnih simbolov in imen je Južnoafriška razvojna skupnost 

(SADC) med zakone, ki ovirajo svobodo medijev v Malaviju uvrstila, še Zakon o 

cenzuri in nadzoru zabave, s katerim vlada vnaprej odloči o vsebini, ki bo dosegla 

javnost in regulira vsa področja zabave in njenih proizvodov v državi. Z zakonom je v 

državi ustanovljen poseben Odbor cenzorjev, ki ima v skladu z zakonom  možnost 

razglasiti vsebino določene publikacije za nezaželjeno. Odbor cenzorjev lahko 

spozna določeno vsebino za nezaželjeno, če je vsebina nespodobna, žaljiva ali 

škodljiva javni morali, če je žaljiva do verskih čustev ali čustev katerekoli skupine 

prebivalcev, če zbuja zaničevanje do katerekoli javne skupine ali osebe, če škoduje 

odnosom med posameznimi deli javnosti, in če je v nasprotju z interesi javnega reda 

in javne varnosti. Oseba, ki tako vsebino, ki je bila spoznana za nezaželjeno, vseeno 

izdaja ali prodaja, pa bo obtožena kaznivega dejanja (Konrad Adenauer Stiftung 

2003). Edge Kanyongolo pravi, da je zloraba tega zakona očitna in pogosta 

(Kanyongolo 2006). 

Kanyongolo opozarja, da je nejasen in nerazumljiv ter ovira svobodno delovanje 

malavijskih medijev tudi člen Kazenskega zakonika, po katerem je kaznivo dejanje 

objava napačne oz. lažne novice, ki lahko povzroči nemir in preplah v javnosti oz. 

zmoti javni mir. Kanyongolo pravi, da to dejansko za novinarje pomeni, da je objava 

vsake napačne informacije med poplavo različnih informacij kaznivo dejanje. Tako je 

organizacija Novinarji brez meja močno obsodila  vloženi obtožnici proti novinarju 

                                                 
54 International Press Institute (IPI) je globalna mreža, ki jo sestavljajo uredniki, novinarjev in ostali 
medijski izvajalci, ki si prizadevajo pomagati in zaščititi svobodo medijev, omogočiti svoboden pretok 
novic in informacij in izboljšati prakso novinarskega dela 
55 World press freedom review  je letno poročilo, ki ga IPI izdaja za več kot 180 držav po svetu. V 
poročilu so zajete informacije o medijskem prostoru, o kršitvah svobode medijev in morebitnem 
medijskem napredku posamezne države.  
 



 

43 

Miku Chipalasi in uredniku Jamesu Mphandeju časopisa Daily News, ki je 14. 

januarja 2008 izdal članek, v katerem je novinar citiral opozicijskega voditelja Johna 

Tembo , ki je izjavil, » da je vlada v državo pripeljala tuje strokovnjake, ki bodo 

poskrbeli, da se bodo predsedniške volitve leta 2009 obrnile v prid vladajoči stranki 

DPP«. Organizacija Novinarji brez meja je zapisala: «Zdi se, da celoten primer 

temelji na poskusu vlade, da bi prestrašila in utišala novinarja, ki je citiral pripadnika 

opozicije. Zato pozivamo oblasti in pravosodni sistem v Malaviju, da konča pravni 

postopek proti našima kolegoma, katerih delo ni poročati samo o dogodkih, ki so 

naklonjeni vladi« (RSF 2008). Kljub pozivom mednarodne organizacije, je bila proti 

novinarju in uredniku vložena obtožnica, novinarju Chipalasi zaradi objave napačne 

informacije grozi šest mesecev zapora (prav tam). 

Sporen je tudi Pravilnik o javni varnosti56, ki prepoveduje objavo česarkoli, kar bi 

škodilo javni varnosti, kar bi oslabilo zaupanje javnosti v vlado ali kar bi sprožilo 

sovražnost med posameznimi razredi ali rasami med državljani. Pravilnik daje 

pravico pooblaščenemu uradniku ali policistu, da lahko zasliši vsako osebo, ki bi 

izdala informacijo ali zahteva listino v njegovi/njeni lasti, če pooblaščena oseba meni, 

da je to potrebno zaradi zaščite javne varnosti. Pravilnik ima s tem členom lahko 

negativne posledice na zaščito zaupnih virov informacij, ki jih imajo novinarji, saj se 

uradne osebe velikokrat sklicujejo nanj, ko od novinarjev želijo izvedeti njihov vir 

informacij, za katerega novinarji želijo, da ostane anonimen. V analizi medijskega 

barometra je navedeno, da je Pravilnik o javni varnosti in sklicevanje nanj v praksi 

velikokrat uporabljeno, in tako navaja primer Radia MIJ, ki je po razglasitvi volilnih 

rezultatov o predsedniških volitvah leta 2004 v svojem studiu gostil predstavnico 

opozicije. Radio so nato začasno zaprli, razlog za zaprtje pa je bil obvarovanje javne 

varnosti (Friedrich Ebert Stiftung 2006). 

V veljavi je ostal tudi leta 1913 sprejet Zakon o varovanju uradnih tajnosti57, po 

katerem katerikoli javni uslužbenec, ki izda uradno tajnost, stori kaznivo dejanje. 

Edge Kanyongolo pravi, »da je glavna problematika tega zakona v tem, da so 

»uradne tajnosti« definirane tako široko, da vključujejo skoraj vse informacije, ki jih 

ima v rokah vlada (Kanyongolo 2006). In ker država še vedno nima zakona o 

dostopu do informacij javnega značaja, je s sklicevanjem na omenjeni zakon še težje 

priti do informacij, ki zadevajo javnost. »Za uravnoteženo in neodvisno poročanje v 

                                                 
56 Public security regulations – Pravilnik o javni varnosti 
57 Official secret act – Zakon o varovanju uradnih tajnosti 



 

44 

času volilnih kampanj pa je vsaj črno na belem poskrbljeno tudi z Zakonom o 

predsedniških in parlamentarnih volitvah, ki so ga sprejeli leta 1993 in z Zakonom o 

lokalnih volitvah, ki pa so ga sprejeli leta 1996,« navaja Misa (Misa 2005, 63). Čeprav 

je Južnoafriški inštitut za mednarodne zadeve konec leta 2004 izdal poročilo, v 

katerem je zapisano, da je mesec pred predsedniškimi volitvami leta 2004 MBC 

namenila kar 97.7 % svojega programskega časa namenjenega poročanju o volitvah 

takratni koaliciji UDF/AFORD/NCD, medtem ko je TV Malavi isti koaliciji namenila 

79,5 % programskega časa (South African Institute of International Affairs 2004, 28). 

Kanyongolo ocenjuje, da so zgoraj našteti zakoni le najbolj izpostavljeni primeri. 

Pravi, »da še mnogo takih zakonov leži v zasedi, kjer potrpežljivo čakajo na nič 

hudega sluteče novinarje« (Kanyongolo 2006). Dovolj slabo je, da omenjeni medijem 

nenaklonjeni zakoni ostajajo v veljavi. A še huje je, da nekateri politiki na oblasti 

nikoli ne odlašajo z zlorabo teh zakonov, ki jim služijo kot sredstvo za dosego lastnih 

interesov. »Zato ni čudno, da kljub pozivom številnih medijskih organizacij in 

organizacij za človekove pravice nobena izmed dosedanjih vlad ni naredila enega 

resnega koraka, da bi jih dopolnila ali razveljavila,« dodaja Kanyongolo (prav tam). 

»Problem preprosto ni v tem, da v Malaviju obstajajo »slabi« zakoni in so odstotni 

»dobri«, ki bi urejevali medijsko zakonodajo v državi. Kar je bolj problematično, je to, 

da se moramo vprašati, ali tisti na oblasti resnično sploh verjamejo v demokratični 

proces in ali imajo potemtakem sploh namen uresničiti cilje, ki jih v tem procesu 

igrajo mediji?« zaključuje Kanyongolo (prav tam). 

 

5. Samocenzura in cenzura v malavijskih medijih 
 

»Novinarji in uredniki malavijskih medijev se trudijo, da bi jim verjeli, da izvajajo 

neodvisno uredniško politiko,« je navedeno v medijskem barometru (Friedrich Ebert 

Stiftung 2006). Toda ker je Malavi relativno majhna država, se samocenzura pojavlja 

v različnih oblikah; novinarji si ne želijo sovražnikov zaradi svojega dela, delujejo v 

skladu z interesi svojega lastnika ali delodajalca, odločajo se s tihim razumevanjem, 

kaj spada, oblikuje in kaj je v skladu s političnimi interesi, za svoje delo prejemajo 

določene nagrade, bojijo se izgube oglaševalcev in tožb. Ker je večina malavijskih 

medijev v rokah posameznih družin s političnimi vezmi, je skorajda samoumevno, da 

novinarji delujejo v skladu z interesi lastnikov, ki nad njimi izvajajo pritisk, ki se kaže v 



 

45 

samocenzuri. S tem pa zaščitijo sebe in politično stranko, ki ji družina pripada. 

Samocenzura je prisotna tudi na komercialnem področju medijev, kritični članki o 

določenih podjetjih se preprosto ne izdajo, ker se medij boji, da bi izgubil reklamnega 

naročnika. Prav tako novinarji v tiskanih medijih velikokrat uporabljajo psevdonime in 

tako ne izdajo svoje identitete (prav tam). Na kršitev pravic svobode govora in 

svobode tiska v Malaviju je opozorilo tudi Ameriško ministrstvo za zunanje zadeve. V 

poročilu o človekovih pravicah58 za leto 2007 navaja, da »malavijska vlada s tožbami 

zaradi obrekovanja in drugimi zakoni izvaja pritisk na delo novinarjev, kar stopnjuje 

samocenzuro pri njihovem delu, zlasti v primeru novinarjev, ki so zaposleni pri TV 

Malavi in MBC-ju« (Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor  2007). Gladys 

Mutangadura navaja, da te, po poročanju sicer neimenovanega novinarja 

zaposlenega pri MBC-ju, lahko že pripoved negativne šale na račun vladajoče 

politične stranke »stane« delovnega mesta (Mutangadura 2003).  

Kingsley Jika59 pravi, da je eden izmed razlogov za visoko stopnjo samocenzuro v 

malavijskih medijih tudi strah pred tožbami zaradi obrekovanja in razžalitev. «Politiki 

zlorabljajo zakon, ki določa, da je obrekovanje kaznivo dejanje. Novinarje je tako 

strah, saj jim politiki nenehno grozijo z morebitnimi tožbami. Tožba zaradi 

obrekovanja lahko prinese tudi dve leti zapora, v malavijskih zaporih pa so razmere 

grozne, tako da si nihče od novinarjev ne želi tja« (IREX 2007). Tako je na primer 29. 

maja 2006 sodišče v Lilongweju za krivega obrekovanja spoznalo neodvisnega 

novinarja Maxwella Ngambija, sicer zaposlenega pri Blantyre Newspapers Limited. 

Ngambi je objavil kritični članek o porabi sredstev iz javnega proračuna malavijskega 

ministra za zdravje Hetherwicka Ntabe.  Sodišče je razsodilo, da je novinar s svojim 

člankom ministra razžalil, za kar mu je sodišče odredilo pol leta pogojne kazni. 

Novembra istega leta je tiskovni predstavnik predsednika Mutharike novinarju poslal 

pismo, v katerem so mu prepovedali, da bi se udeležil kateregakoli državnega 

dogodka, na katerem bo sodeloval malavijski predsednik ali kateri izmed vladnih 

funkcionarjev. V pismu je pisalo, da je Ngambi »obsojenec«, in da se pripadniki vlade 

v njegovi bližini počutijo nezaščiteno (IPI 2006). »Tožbe proti medijskim hišam ali 

individualnim novinarjem zaradi obrekovanja ali razžalitve v medijih že dolgo časa 

                                                 
58 Reports on human rights practices 
59 urednik pri Združenju malavijskih knjižnih založnikov, ki je sodeloval v analizi malavijskega 
medisjkega prostora, ki jo je objavil IREX. 



 

46 

ogrožajo medijsko svobodo v Malaviju60, prav tako je v večini tožb vloženih proti 

medijem sodišče razsodilo v škodo medijem. Razlog za to tiči v trenutno veljavni 

zakonodaji na tem področju, ki ni na strani medijev in tako ogroža svobodo medijev,« 

navaja Misa (Misa 2005, 63). 

 Mednarodni inštitut za tisk je v svojem poročilu za leto 2006 za Malavi ocenil, da sta 

v državi glavna problema, s katerima se sooča novinarska struja, odkrita cenzura in 

nadlegovanje novinarjev s strani političnega vodstva (IPI 2006). Določenim 

novinarjem so prepovedane udeležbe na tiskovnih konferencah in zavrnjen dostop 

do javnih oseb. O političnem vmešavanju v poročanje novinarjev kaže tudi dejstvo, 

da novinarju lahko odvzamejo zgodbo, če se ugotovi, da s svojim pisanjem ni bil 

dovolj naklonjen delu predsednika Mutharike. Novinarji celo poročajo, da so pred 

tiskovnimi konferencami predsednika dobili navodila o določenim vprašanjih, ki so jih 

lahko zastavili.  

Na vmešavanje in vpliv oblasti na delo medijev kaže primer, ko je predsednik Bingu 

wa Mutharika za uradni obisk v Tajvan, ki ga je obiskal 9. januarja 2005, zavrnil, da bi 

ga na obisku spremljala novinar in snemalec TV Malavi Jolly Ntaba in Harry Chuma 

ter novinar MBC-ja Moffat Kondowe. MBC tako ni poslala svojega predstavnika, na 

predsednikovo zahtevo pa sta z njim odpotovala producent TV Malavi Waliko 

Makhala in snemalec Bwanali Makote, ki sta predsednika spremljala že večkrat. 

Namisa je obsodila vmešavanje države v uredniško politiko televizije in MBC-ja, in jo 

označila za »nedemokratično dejanje« (Misa 2005, 74). 

 

6. Korupcija v malavijskih medijih 
 

»Eden od glavnih problemov, s katerimi se trenutno spopadajo malavijski mediji, je 

podkupovanje novinarjev,« je zapisano v analizi medijskega barometra (Friedrich 

Ebert Stiftung 2006). Določeni novinarji sami ponudijo politikom, da ne bodo, v 

zameno za primerno plačilo, objavili določene zgodbe. Po drugi strani pa določne 

zgodbe pridejo v medije le zaradi plačila in daril (oblek, avtomobilov in letalskih kart) 

novinarjem. Veliko politikov ima svoje t. i. »pudlje«, ki so zaposleni v medijskih hišah, 

                                                 
60 Od leta 1994 do leta 2004 je v državi registriranih več kot 10 primerov, v katerih so bili časopisi, 
radijske postaje ali individualni novinarji obsojeni zaradi obrekovanja v medijih.  
 



 

47 

in jih politik oblači, hrani in jim daje streho nad glavo, navaja analiza (prav tam). 

Zeleza Manda pravi, da so nekateri malavijski novinarji podlegli korupciji, med njimi 

sicer vlada visoka stopnja samocenzure, ki jo Manda povezuje s korupcijo. Manda 

pravi: »Veliko novinarjev ve, da je določena zgodba pomembna za javnost in bi 

javnost zanjo morala izvedeti, a se hkrati na koncu dneva zave, da bo ta zgodba 

prizadela tistega, ki mu ob koncu meseca daje drugo plačo. In to je velikokrat razlog, 

da novinar določene zgodbe ne objavi« (IREX 2007). 

Morda je razlog za tako obliko koruptivnosti novinarjev slabo plačilo, saj novinarji 

zaslužijo izredno malo, po drugi strani pa obstaja precej velika razlika med plačilom 

novinarjev, ki delajo v javnem sektorju in tistimi, ki so zaposleni pri zasebnih 

medijskih hišah. Plače novinarjev se gibljejo med 12.000 in 20.000 malavijskimi 

kwachami61. Višje plače imajo novinarji zaposleni v javnem sektorju. Manda dodaja: 

»Slabo plačilo in revščina nista razlog za koruptivnost nekaterih novinarjev, saj so 

javni mediji bolje plačani kot zasebni sektor, toda zdi se, da kjer je plača boljša, kjer 

so novinarji plačani bolje, tam je korupcija še bolj zakoreninjena kot v zasebnem 

sektorju, kjer so plače manjše« (prav tam).  

 

7. Svoboda medijev  
 

Raziskava, ki jo je leta 2006 izvedla organizacija Misa, navaja, da  ima v Malaviju 

velik vpliv na svobodo izražanja tradicija, saj ima večina ljudi v sebi še vedno močno 

zakoreninjena prepričanja svojih prednikov, prizadevajo si biti moralno čim bolj 

korektni. Misa navaja, da se večina Malavijcev preprosto ne zaveda, da ima pravico 

do svobodnega izražanja, neozaveščenost prebivalstva pa povezuje z ekstremno 

revščino, s katero se spopada država62. 

Victor Kaonga pravi, da so boj za svobodo tiska in medijev nekateri novinarji v 

Malaviju težko plačali. »Svobodo tiska je bilo vedno težko doseči, saj ima veliko ljudi 

korist od tega, če je ni. Kot se borimo proti malariji, se mora nadaljevati boj proti 

zatiranju svobode tiska,« pravi Kaonga (Kaonga 2007). Kaonga trdi, da se je situacija 

na tem področju občutno izboljšala v primerjavi s preteklostjo, toda »ne smemo ostati 
                                                 
61 za primerjavo: minimalni življenjski stroški 5-članske družine v državi znašajo 21.000 kwach 
62 Ameriška obveščevalna agencija CIA navaja, da v Malaviju 53% ljudi živi pod pragom revščine. CIA. 
2004. World fact book . Dostopno prek: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-
factbook/geos/mi.html 
 



 

48 

tiho in se sprijazniti s situacijo, pač pa se moramo še vedno boriti za spremembe na 

bolje« (prav tam). Poklic novinarja je lahko nevaren poklic. Kaonga se spominja, ko 

je staršema povedal, da se je odločil za poklic novinarja. »Starša sta me posvarila, 

kako nevaren zna biti poklic novinarja v Malaviju, saj so bili v tistih časih v državi 

novinarji označeni za vohune«, navaja Kaonga. Tudi danes novinarjem ni lahko. 

»Nekateri so še vedno v zaporu, veliko jih je okusilo zaporniške hodnike«, pravi 

Kaonga (prav tam). 

Sicer je mednarodna organizacija Novinarji brez meja63, ki vsako leto objavi lestvico 

svobode tiska, kjer rangirajo položaj svobode tiska v 169-ih državah sveta, leta 2006 

Malavi uvrstila na 102. mesto med Armenijo in Indonezijo, že leto kasneje pa je 

organizacija državo uvrstila na 92. mesto med Ukrajino in Angolo (RSF 2007). Pomik 

za deset mest na lestvici navzgor kaže, da se v državi očitno dogajajo spremembe 

na bolje, a zagotovo to še vedno ni zadovoljiva situacija. Organizacija je prav tako 

Malavi med afriškimi državami uvrstila med države, ki imajo »pozornost zbujajoče« 

težave na področju zagotavljanja svobode tiska, medtem ko je nevladna organizacija 

Freedom house64 Malavi leta 2007 med razvrščanjem glede na svobodo medijev 

uvrstila med delno svobodne države (Freedom house 2007). Prav tako je omenjena 

organizacija v poročilu za  leto 2006 Malaviju očitala, »da bi država morala na 

področju zagotavljanja medijske svobode zagotoviti medijem, ki so v lasti države, da 

poročajo nepristransko in neodvisno« (Freedom house 2006). Mediji bi morali, zlasti 

v času predvolilnih kampanj, zagotoviti potencialnim volivcem vse potrebne 

informacije in nepristransko analizo pomembnejših tem, o katerih razpravljajo 

kandidati. Vlada bi se morala distancirati od vloženih tožb proti novinarjem in opustiti 

določene zakone, ki ovirajo legitimno svobodno izražanje. Vlada bi morala odločno 

ukrepati in kazensko preganjati pripadnike strank, ki so vpleteni v napad, 

nadlegovanje ali nezakonit pripor medijskih delavcev ali katerega koli državljana65. 

                                                 
63 Reporters sans frontiers (RSF); organizacija se že od leta 1985 bori za svobodo tiska, brani 
novinarje, ki so zaprti ali preganjani, mučeni zaradi svojega dela. Bori se proti cenzuri in zakonom, ki 
ovirajo svobodo medijev, prizadeva si za večjo varnost novinarjev, zlasti tistih v vojnih področjih. 
 
 
64 Neprofitna rganizacija Freedom house si z različnimi mednarodnimi programi in publikacijami 
prizadeva prispevati k globalni širitvi medijske, politične in gospodarske svobode. 
 
65 V Malaviju je leta 2000 močno odmeval primer neodvisnega novinarja Dona Kulapanija, ki so ga 26. 
junija 2000 na njegovem domu obiskali štirje neznani moški. Ker novinarja, ki je takrat pisal za časopis 
The Chronicle, ni bilo doma so postopoma odšli, eden izmed njih pa naj bi pripomnil:« Nekaterim od 
teh neumnih novinarjev moramo dati lekcijo o spoštovanju vlade. Če želi biti popularen, bo popularen 



 

49 

Organizacija je prav tako opozorila, da bi moralo biti novinarsko poročanje glede 

korupcije, razvoja, človekovih pravic in volitev moralno in etično. Organizacija 

ocenjuje, da »država sicer ima v ustavi podani pravici do svobodnega izražanja in 

svobodnega tiska, vendar sta ti pravici v praksi velikokrat močno omejeni in kršeni« 

(prav tam). Pravica do svobodnega izražanja je velikokrat ogrožena na bolj diskreten 

način, kar pa med novinarji povzroča večjo stopnjo samocenzure. Prav tako je 

organizacija opozorila, da so malavijski novinarji velikokrat subjekt nadlegovanj in 

restrikcij. Freedom house ugotavlja tudi, da so mediji, ki jih ima v lasti vlada velikokrat 

provladno uredniško usmerjeni, zlasti TV Malavi, ki pri svojem poročanju o opoziciji 

slednji nameni omejeno količino časa.  

Novinar Brian Ligomeka66 pravi, »da se morajo malavijski novinarji boriti, če se želijo 

posluževati ene najbolj osnovnih človekovih pravic, pravice do svobodnega tiska« 

(Ligomeka 2002).  Ligomeka opozarja, da medijska svoboda v Malaviju dobiva status 

»redkega razkošja« namesto osnovne pravice ljudi, ki naj bi živeli v demokratični 

državi. »Novinarje, ki želijo razkriti korupcijo, ki vlada celo med najvišjimi predstavniki 

oblasti, fizično nadlegujejo, ugrabijo ali pa jih zaprejo v zapore«, navaja Ligomeka. 

Malavijski novinarji pravijo, da je ironično, da tako v času Bandovega režima, ko je v 

državi vladala enostrankarska diktatura kot tudi danes, ko ima država vpeljan 

demokratični večstrankarski sistem, še vedno ne morejo svobodno poročati. »Priča 

smo politikom, ki so izvoljeni in pridejo na oblast v imenu demokracije, vendar prav 

slednji in njenim načelom nato obrnejo hrbet,» dodaja Ligomeka. Pravi, »da je Malavi 

na dobri poti, da izgubi zavidljiv položaj ene bolj stabilnih in odprtih afriških držav 

zaradi oblasti lačnih politikov, ki z nasiljem in ustrahovanjem ter nespoštovanjem 

medijske zakonodaje ovirajo svobodo medijev v državi« (prav tam). 
                                                                                                                                                         
v svojem grobu.«  The Chronicle je pročal, da so bili moški mladi člani stranke UDF. Razlog za 
omenjeni obisk je bil članek Kulapanija o članih UDF-a, ki naj bi na letališču Lilongwe napadli 
tamkajšnjega zaposlenega, ker naj bi le ta užalil predsednika. Kljub grožnjam je Kulapani že leta 2000 
dejal, da ga ne morejo prestrašiti.  
»Kar delam, delam za narod. Raje umrem zaradi razkrinkanja resnice kot pa da bom novinar, ki bo pel 
hvalnice« (IPI 2000). Če zaključim, avgusta 2002 so Kulapanija neznani moški napadli v nekem baru v 
Lilongweju, zaradi strelnih ran je umrl. Novinarjeva smrt je sumljivo prišla kmalu zatem, ko je vodstvo 
stranke UDF zanikalo poročanje medijev, da je stranka oblikovala posebno enoto, ki bo utišala 
novinarje, ki sramotijo delo vlade. Že v začetku avgusta je Misa poročala, da je odkrila zaroto, s katero 
stranka UDF želi utišati novinarje, ki so poročali, da UDF namerava spremeniti ustavo države, ki bi 
omogočila predsedniku Muluziju še tretjič kandidirati na predsedniških volitvah leta 2004. Na seznamu 
stranke je bil tudi tednik The Chronicle, za katerega je delal Kulapani. Novinarji brez meja so dodali, 
da se konca preiskave njegovega umora leta 2002  ni pojavila nobena povezava med njegovo smrtjo 
in njegovim poklicem, poklicem novinarja (RSF 2002). 
 
66 Brian Ligomeka je malavijski novinar, ki dela za Africa Eye News Service. Znan je po svojih kritičnih 
člankih do oblasti, zaradi katerih so mu že večkrat gozili in ga tudi fizično napadli. 



 

50 

 

Malavi v državah južne Afrike sicer res da velja za eno stabilnejših držav na področju 

zagotavljanja medijske svobode, kar pa ne pomeni, da se morajo malavijski 

ustvarjalci medijskega prostora zadovoljiti s stanjem, v katerem se nahajajo.  

 

Država bo morala narediti še veliko na področju zagotavljanja medijske svobode, ki 

je temeljnega pomena za ohranjanje in vzpostavitev demokratične družbe. Država bi 

po mojem mnenju morala takoj razveljaviti sporne zakone (glej poglavje Sporna 

zakonodaja), ki na legalen način ovirajo svobodo medijev v državi in poskrbeti za 

sprejetje Zakona o dostopu do informacij javnega značaja. Toda politična oblast je 

tista, ki ima v lasti večino medijev in z ignoranco do sprememb na področju medijske 

zakonodaje ohranja stanje, v katerem težko govorimo o svobodi medijev. Vse dokler 

bo pravila obnašanja novinarjem narekovala politična oblast toliko časa svobode 

medijev v Malaviju ne bo.  Morda bi Malavijci imeli možnost odločitve za spremembo 

19. maja naslednjega leta, ko bodo v državi potekale predsedniške volitve, toda 

glede na to, da zaenkrat ostajajo glavni kandidati za omenjeno funkcijo taisti politiki, 

ki že več kot 15 let oblikujejo in predstavljajo malavijski politični prostor, ostaja upanja 

za spremembe na bolje  bolj malo. 

Na področju zagotavljana medijske svobode v Malaviju bodo morale še naprej največ 

narediti nevladne in mednarodne medijske organizacije predvsem z organizacijo 

Miso na čelu, ki bodo morale poskrbeti, da se bo o problematiki, s katero se 

spopadajo malavijski novinarji še naprej pisalo in opozarjalo tako domačo kot 

svetovno javnost. 

 

 

 

 

 

 

 
 



 

51 

SKLEP 
 

Malavi je svetu slabo poznana država. O tematiki, ki sem ji posvetila svoje diplomsko 

delo, je morda tudi zaradi tega razloga zaenkrat napisanega bolj malo. V diplomski 

nalogi sem značilnosti in problematiko malavijskih medijev poskušala zbrati v celoto. 

Ugotovila sem, da so po padcu diktature predsednika Bande malavijski mediji v 

večinski lasti tistih, ki so trenutno na oblasti, manjši del pa je v lasti tistih, ki so na 

strani opozicije. Zasebni mediji v državi sicer obstajajo, a so lastniki le teh v večini 

primerov družine ali posamezniki, ki simpatizirajo s katero od političnih opcij. Če 

pogledamo samo lastniško strukturo medijev, ugotovimo, da je politična oblast tista, 

ki ima v rokah večino medijskega prostora, s tem pa lahko nadzira in diktira vsebino 

novic in tako posledično vpliva na to, kaj bodo ljudje brali, poslušali, gledali in 

predvsem za koga se bodo odločili na naslednjih volitvah.  Ali kot pravi Bašić-Hrvatin, 

če imamo odgovor na vprašanje, kdo so medijski lastniki, imamo odgovor ima 

vprašanj, kdo ima moč (Bašić- Hrvatin in drugi, 2004) v družbi?  

 Zaradi politične oblasti, ki ima v rokah večino malavijskih medijev, se nad novinarji 

izvaja pritisk, ki se kaže zlasti v cenzuri novinarskih del, po drugi strani pa zaradi 

trenutno obstoječih zakonov, ki jih z pridom izkoriščajo politiki prihaja do 

samocenzure med novinarji, ki se bojijo morebitnih tožb ali aretacij zaradi svojega 

dela. Novinarjem je na tem področju nenaklonjena tudi zakonodaja oz. Zakon o 

zaščiti državnih simbolov in imen, ki ga oblast zlorablja za aretacije novinarjev zaradi 

kritičnega pisanja o delu predsednika in vlade. 

To so potrdila številna poročila o malavijskem medijskem prostoru, ki so jih izdale 

različne mednarodne organizacije, in pričevanja nekaterih ustvarjalcev malavijskega 

medijskega prostora. Na kar se navezuje tudi moja prva delovna hipoteza, ki jo na 

tem mestu potrjujem. 

 

Malavi je od padca diktature predsednika Bande demokratična država, ki se je v svoji 

ustavi zavezala spoštovati človekove pravice, med njimi tudi pravico do svobode 

izražanja in tiska, brez katerih ne more biti svobode medijev.  

37. člen ustave določa, da ima vsaka oseba pravico do dostopa informacij, ki jih ima 

v rokah država. A tako nekdanji predsednik Bakili Muluzi kot sedanji predsednik 

Bingu wa Mutharika, kljub pozivom organizacije Misa in drugih mednarodnih 

medijskih organizacij, nista poskrbela, da bi v državi sprejeli Zakon o dostopu 



 

52 

informacij javnega značaja, ki je s svojo vsebino bistven element, ki bi pripomogel k 

večji svobodi medijev v državi. Nezainteresiranost vlade do sprejetja omenjenega 

zakona je negativno ovrednotilo več mednarodnih medijskih organizacij, posledično 

pa novinarjem odsotnost zakona otežuje delo, saj le s težavo pridejo do informacij, ki 

so ključnega pomena za javnost.  V Malaviju državna oblast zapira informacije pred 

javnostjo in s tem onemogoča neposredni nadzor civilne družbe nad delom državne 

oblasti, kar pa je po Rovšku značilnost nedemokratičnega in avtoritarnega sistema 

(Rovšek 2005).  

V ozadju pa je zopet politična oblast, ki si na ta način zavaruje svoje interese. Glede 

na to, da vlada ni storila prav ničesar za sprejetje Zakona o dostopu do informacij, 

katerega osnutek je Namisa pripravila že leta 2004, in da ni razveljavila nekaterih 

spornih zakonov lahko rečem, da se oblast do medijske zakonodaje obnaša 

ignorantsko, in da ovira svobodno in neodvisno novinarsko delo. S tem potrjujem tudi 

svojo drugo delovno hipotezo. 

S pomočjo mednarodnih medijskih organizacij, posameznih člankov in poročil ter 

predvsem poročil, ki jih izdaja organizacija Misa, sem dobila precej potrditev, da je v 

državi politična oblast tista, ki ima v rokah večino medijev, ki ustvarja medijski 

prostor, izvaja pritisk nad delom novinarjev in s tem povečuje stopnjo (samo)cenzure 

v medijih, in ki ne spoštuje sprejete zakonodaje ter ovira sprejetje novih zakonov, ki 

bi omogočile večjo svobodo medijev v državi. Če je svoboda tiska, kot navaja Keane 

»politični adut, ki ga imajo v rokah posamezniki proti oblasti »(Keane 1992 :19), 

potem o svobodi tiska v Malaviju ne moremo govoriti. S tem sem dokazala, da je 

Malavi ena izmed številnih držav na svetu, kjer sicer teoretično lahko govorimo o 

demokraciji in svobodi tiska znotraj nje, vendar v praksi prihaja do številnih kršitev in 

ovir znotraj novinarskega dela.   

 

 

 

 

 

 

 

 



 

53 

LITERATURA 
 

 

Bašić Hrvatin, Sandra, Lenart J. Kučić in Brankica Petković. 2004. Medijsko 

lastništvo. Ljubljana: Mirovni inštitut. 

 

Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor. 2007. Country Reports on Human 

Rights Practices, Malavi. Dostopno prek: http://www.state.gov/g/drl/ rls/ hrrpt/2007/ 

100491.htm (28. julij 2008). 

 

Chomsky, Noam. 1997. Somrak demokracije. Ljubljana: Studia humanitatis. 

 

CIA. 2008. World fact book, Malawi. Dostopno prek: https://www.cia.gov/library/ 

publications/the-world-factbook/geos/mi.html (16. maj 2008). 

 

Committee to protect journalists (CPJ). 2007. In Malawi, government agency shuts 

fledgling television station. Dostopno prek: http://www.cpj.org/news/2007/africa/ 

malawi02nov07na.html (25.april 2008). 

 

Commonwealth  human rights iniciative. 2008. Access to information bill. Dostopno 

prek: http://www.humanrightsinitiative.org/programs/ai/rti/news/         

Draft%20MISA%20Malawi%20ATI%20Bill%20-%20Apr-04.pdf (12. maj 2008).   

 

Cooney, Brendan. 2006. Malawi media report. Dostopno prek:http://journ.ru.ac.za/ 

amd/ (27. julij 2008). 

 

Douglas, John in Kelly White. 2003. Spectrum guide to Malawi. Nairobi: Camerapix 

publishers internacional. 

 

Freedom House. 2007. Map of press freedom. Dostopno prek: http://www. 

freedomhouse. org/template.cfm?page=251&country=7222&year=2007 (7.maj 2008). 

 

Freedom house. 2006.  Map of press freedom. Dostopno prek: 

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2006 (8. junij 2008). 



 

54 

 

Friedrich Ebert Stiftung. 2006. Media barometer Malawi report. Dostopno prek: 

http://www.fesmedia.org.na/ (10. avgust 2008). 

 

Halimi, Serge. 2003. Novi psi čuvaji. Ljubljana: Maska, Mirovni inštitut. 

 

Indexmundi. 2007. Malawi internet users. Dostopno prek: http://www.indexmundi. 

com/malawi/internet_users.html (29. julij 2008). 

 

International center for journalist (ICFJ). 2008.  Media council of Malawi, Code of 

Ethics and Professional Conduct. Dostopno prek: http://www.ijnet.org/Director. 

aspx?P=Ethics&ID=8330 (25.maj 2008). 

 

International press institute (IPI). 2006. World press freedom review, Malavi. 

Dostopno prek: http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedomdetail.html?country= 

/KW0001/ KW0006/KW0164/&year=2006 (21.julij 2008). 

 

International press institute (IPI). 2000. World press freedom review, Malavi. 

Dostopno prek: http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedomdetail.html?country= 

/KW0001/KW0006/KW0164/&year=2000 (25. julij 2008). 

 

IREX. 2007. Media sustainability index 2006/07, Malavi. Dostopno prek: http://www. 

irex.org/programs/MSI_Africa/malawi.asp (24. avgust 2008). 

 

Kanyongolo, Edge. 2006. Malawi media law. Dostopno prek:  www.nationmalawi. 

com/print.asp.articleID=16526 (30. julij 2008). 

 

Kaonga, Victor. 2006. Media in Malawi, part II.- Radio industry. Dostopno prek: http:// 

ndagha.blogspot.com/2006/10/media-in-malawi-part-2-radio-industry.html (24. julij 

2008). 

 

Kaonga, Victor. 2006. Internet and Blogosphere in Malawi. Dostopno prek:          

http://ndagha.blogspot.com/2006/11/internet-and-blogosphere-in-malawi.htm (27. julij 

2008). 



 

55 

 

Kaonga, Victor. 2007. Our freedom as journalist. Is there any? Dostopno prek: 

http://ndagha.blogspot.com/search?q=media+freedom (27. julij 2008). 

 

Konrad Adenauer Stiftung. 2003. SADC Media Law: A Handbook for Media 

Practitioners. Dostopno prek: http://www.kas.de/wf/doc/kas_3836-544-2-30.pdf         

(25. maj 2008). 

 

Keane, John. 1992. Mediji in demokracija. Ljubljana: Znanstveno in publicistično 

središče. 

 

Kelley, David in Roger Donway. 1990. Liberalism and free speech. V Democracy and 

the mass media, ur. Judith Lichtenberg, 66–102. Cambridge: Cambridge university 

Press. 

 

Krivic, Matevž in Simona Zatler. 2000. Svoboda tiska in pravice posameznika. 

Ljubljana: Open society institute. 

 

Lichtenberg, Judith. 1990. Democracy and the mass media. Cambridge: Cambridge 

university Press. 

Ligomeka, Brian. 2002. Malawi losing shine on media. News from Africa.  

Dostopno prek: http://www.newsfromafrica.org/newsfromafrica/articles/art_602.html 

(15. avgust 2008). 

 

MACRA. 1998. The Malawi communications act. Dostopno prek: http://www. 

macra.org.mw/comm_act.pdf (5. maj 2008). 

 

Malawi SDNP. 2003. Malawi communications providers. Dostopno prek:  http://www. 

sdnp.org.mw/communications/providers/ (26. julij 2008). 

 

Malawi SDNP. 2008. Constitution of the republic of Malawi. Dostopno prek: 

http://www.sdnp.org.mw/constitut/chapter4.html#35 (20. junij 2008). 

 



 

56 

Marx, Karl. 1984. Cenzura in svoboda tiska. Ljubljana: Univerzitetna konferenca 

ZSMS. 

 

Media institute of southern Africa (Misa). Dostopno prek: http://www.misa.org/ 

index.html (19. avgust 2008). 

 

Media institute of southern Africa. Misa Malawi. Dostopno prek: http://www.misa.org/ 

chapters/malawi/misamalawi.html (18. avgust 2008). 

 

Mutangadura, Gladys. 2003. World press encyclopedia, Malawi. Dostopno prek:  

http://findarticles com/p/articles/migx 5223/is 2003/ai_n19143150/  (15. avgust 2008). 

 

NICI (National information and communications infrastructure). 2000. Malawi-Internet 

connectivity. Dostopno prek: http://www.uneca.org/aisi/nici/country_profiles/ malawi/ 

malinter.htm (14. april 2008). 

 

Oguz, Ömer. 2004. International press institute (IPI). World press freedom review, 

Malavi. Dostopno prek: http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail. 

html?country= /KW0001/KW0006/KW0164/&year=2004 (21. junij 2008). 

 

Reporters sans frontiers (RSF). 2002. Journalist killed in troubling circumstances. 

Dostopno prek: http://www.rsf.org/article.php3?id_article=3388 (23. julij 2008). 

 

Reporters sans frontiers (RSF). 2007. Worldwide Press Freedom Index 2007. 

Dostopno prek: http://www.rsf.org/article.php3?id_article=24025 (15. avgust 2008). 

 

Reporters sans frontiers (RSF). 2008. Journalist and managing editor charged with 

“publishing false news” Dostopno prek: http://www.rsf.org/article.php3?id_article= 

25621 (10. avgust 2008). 

 

Rovšek, Jernej. 2005. Zasebno in javno v medijih. Ljubljana: Mirovni inštitut. 

 

 



 

57 

South African Institute of International Affairs. 2004. Final Report to the Malawi 

Ministry of Economic Planning and Development. Dostopno prek: www.sarpn.org.za 

/documents/d0000978/Malawi_APRM_Aug2004.pdf  (26. julij 2008). 

 

Splichal, Slavko. 1992. Izgubljene utopije? Ljubljana: Znanstveno in publicistično 

središče. 

 

The Media institute of Southern Africa (Misa). 2005. So this is democracy? 

Windhoek:  Misa. 

 

The Media institute of Southern Africa (Misa). 2007. Southern african media directory 

2006/07. Windhoek: Misa.  

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 


