
  

UNIVERZA V LJUBLJANI 
FAKULTETA ZA DRUŽBENE VEDE 

 
 
 
 
 
 
 

Petra Prelec 

 

Mentorica: doc. dr. Smilja Amon 

Somentorica: doc. dr. Sandra Bašić Hrvatin 

 

 
 
 

MONOPOLIZACIJA IN POLITIZACIJA V ITALIJANSKEM 
MEDIJSKEM PROSTORU  

 

 

 
Diplomsko delo 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ljubljana, 2005 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zahvala 
 

Mentorici doc. dr. Smilji Amon in somentorici doc. dr. Sandri Bašić Hrvatin za 
strokovno pomoč, nasvete in potrpežljivost. 

 
Družini in prijateljem za spodbudo in moralno podporo. 

 
 
 
 
 
 
 



 

KAZALO  
 
 
 

1. UVOD---------------------------------------------------------------------- 3 
 

2. JAVNA TELEVIZIJA V DEMOKRATIČNIH DRUŽBAH ------------------- 5 

2.1 ZNAČILNOSTI JAVNEGA SERVISA ------------------------------------------------ 5 

2.2 DEJAVNIKI KRIZE JAVNEGA SERVISA-------------------------------------------- 8 

 

3. ITALIJANSKI TELEVIZIJSKI PROSTOR ---------------------------------11 

3.1 TELEVIZIJA - OBLIKOVALKA ITALIJANSKE KOLEKTIVNE ZAVESTI ---------- 11 

3.2 POSEBNOSTI NA PODROČJU  ITALIJANSKE TELEVIZIJE---------------------- 16 

3.3 PODROČJE TISKANIH MEDIJEV-------------------------------------------------- 21 

3.4 Z MEDIJI DO POLITIČNEGA KONSENZA ---------------------------------------- 23 

 

4. POLITIČNA OKUPACIJA JAVNE TELEVIZIJE RAI ---------------------33 

4.1 NAVIDEZNA PLURALNOST ------------------------------------------------------- 33 

4.2 ODSTAVITVE NEPOSLUŠNIH NOVINARJEV IN TV VODITELJEV -------------- 40 

4.3 NOV MEDIJSKI ZAKON PO MERI PREDSEDNIKA VLADE ----------------------- 42 

4.4 OGROŽENOST SVOBODE MEDIJEV IN DEMOKRACIJE------------------------- 45 

 

5. SKLEP---------------------------------------------------------------------53 
 

6. VIRI IN LITERATURA ----------------------------------------------------56 

 

 
 
 
 
 
 
  
 
 



 

3 

1. UVOD 
 
 

Dogajanje v italijanskem medijskem prostoru je že nekaj let v središču mojega 

zanimanja, zato sem se odločila, da nekatere svoje občutke in ugotovitve, dopolnjene s 

strokovno literaturo in raziskavami s tega področja, raziščem, preverim in predstavim. 

Zdi se namreč, da javna televizija Rai pada v vedno večjo krizo, ki je povezana 

predvsem s komercializacijo in politično okupacijo, ki je zanjo značilna že skoraj od 

njenega nastanka. S tem, ko je prišel na oblast Silvio Berlusconi, se je kriza še 

poglobila, do te mere, da je postala očitna in močno odmevna v širšem evropskem 

prostoru.  

 

V italijanskem medijskem prostoru vlada anomalija – politična, ekonomska in medijska 

moč je skoncentrirana v eni osebi – predsedniku vlade Berlusconiju, ki dejansko nadzira 

vse nacionalne televizijske programe v državi. Poleg tega, da ima v lasti tri 

najpomembnejše komercialne televizijske postaje (Mediaset), ima, odkar je na oblasti, 

še nadzor nad javno televizijo Rai, ker mu to omogoča italijanska medijska zakonodaja. 

Za Italijo je namreč značilna specifična razdelitev televizijskih programov največjim 

političnim strankam. Tako je iz duopola, ki je veljal v obdobju vladanja leve politične 

opcije, nastal monopol. Poleg tega pa ima premier v večinski lasti še največjo 

založniško hišo Mondadori (katere predsednik je Maurizio Vanadia, mož 

Berlusconijeve hčerke Marine) ter preko Fininvesta še nekatere druge založniške hiše 

(Elemond, Einaudi, Sperling&Kupfer), oglaševalsko agencijo (Publitalia), filmsko 

produkcijo in distribucijo (Medusa), nogometni klub (AC Milan), finančne družbe, 

internetni portal Jumpy, gradbena podjetja (npr. Edilnord) in trgovske centre (npr. 

Standa).  

 

Namen naloge ni predstavitev celotnega italijanskega medijskega prostora, ker bi bila 

zadeva preveč obsežna in kompleksna. Omejila se bom na analizo televizijskega 

prostora, predvsem javne televizije in področja tiskanih medijev.   

 

V diplomskem delu želim pojasniti, da se javna televizija Rai v vsem obdobju svojega 

obstoja sooča z bolj ali manj odkritimi političnimi pritiski, predvsem na področju 

informativnega programa, kjer so kadrovske menjave odgovornih urednikov pogosto na 



 

4 

dnevnem redu. Odkar je Berlusconi premier, pa se je stanje še poslabšalo, dobilo je 

nove dimenzije. Sedanji predsednik vlade si jemlje pravico s položaja odstraniti 

novinarje, za katere meni, da so preveč kritični. Tako sta zaradi predsedniku vlade 

nevšečne vsebine njunih televizijskih oddaj izgubila službo ugledna novinarja javne 

televizije Enzo Biagi in Michele Santoro. 

 

Predpostavljam, da koncentracija medijskega lastništva omejuje svobodo informacij v 

Italiji, otežuje delo novinarjev in preprečuje pluralizem. Na področju medijev je bil 

julija 2003 sprejet t. i. Gasparrijev zakon, ki daje Berlusconiju še večjo moč, saj bo imel 

možnost nakupa še dodatnih tiskanih medijev. Želim opozoriti na tveganja, ki jih takšno 

stanje prinaša. Če je ogrožena svoboda medijev, je pod vprašajem tudi demokratična 

ureditev države, kajti tam, kjer so javni mediji podložni vladajoči politični opciji, je zelo 

težko govoriti o demokraciji. Ne gre za izključno italijanski problem, ampak zadeva vse 

članice Evropske unije.  

 

Moja analiza delovanja italijanskega javnega servisa bo podana na osnovi zahtev, ki za 

javni servis veljajo na evropski ravni, zato se bom v naslednjem poglavju posvetila 

vprašanju, kaj sploh pomeni javni servis in kako mora delovati, da lahko izpolnjuje 

svoje poslanstvo. Opirala se bom na dokumente, sprejete na ravni Evropske unije in 

Sveta Evrope, katerih načela bi morale vse članice dosledno spoštovati. 

 

Da bi lažje razumeli po našem mnenju že od vedno problematične razmere na področju 

italijanske javne televizije, ki jo je Berlusconijev konflikt interesov močno potenciral, 

bom v tretjem poglavju pojasnila ozadje in okoliščine, ki so omogočile, da je prišlo do 

stanja, ki ga danes kot problematično zaznavamo skoraj izključno zunanji opazovalci. 

Poskušala bomo razložiti, zakaj je tako, zato bom na kratko orisala značilnosti 

italijanskega televizijskega prostora. Sledila bo predstavitev konkretnih primerov 

politične okupacije Rai, predvsem tistih, ki so se pojavljali v zadnjih petih letih. Na 

njihovi osnovi bom v zaključku bodisi potrdila bodisi ovrgla hipotezo, da italijanski 

javni servis pod nenehnimi političnimi pritiski ne more uresničevati svojega poslanstva 

– javnosti zagotoviti nepristranskih in pluralnih informacij. 

 

 

 



 

5 

2. JAVNA TELEVIZIJA V DEMOKRATIČNIH DRUŽBAH 
 

 

Podoba javne televizije se je od njenega nastanka do danes zelo spremenila, kar je tudi 

logično, saj je tesno povezana z razvojem družbe. Jasno je, da se poslužuje tehnoloških 

novosti, pri promociji katerih ima tudi sama veliko vlogo. Problematično ni to, da se 

javna televizija spreminja, ampak da pri tem pozablja na svojo identiteto in primarno 

funkcijo – delovati v interesu javnosti ne glede na komercialne in politične interese.  

 

 

2.1 ZNAČILNOSTI JAVNEGA SERVISA 
 

Da bi lahko bolje razumeli, s kakšnimi problemi se sooča javna televizija, si najprej 

poglejmo, kaj sploh javna televizija je oz. katere so njene temeljne naloge. V strokovni 

literaturi najdemo kar precej definicij javne televizije, večini pa sta skupna naslednja 

dva elementa: »da javni servis deluje v imenu javnosti in da se javnost loči od trga.« 

(Terseglav, 2004:10) 

 

»Ko govorimo o javnem televizijskem servisu zgodovinsko in globalno, mislimo na 

servis, ki ponuja vse: izobraževanje, zabavo in zadeve, ki so družbenega pomena za 

celotno javnost neke države. Njegove lastnosti so neprofitnost in nekomercialnost: 

namenjen je javnosti in ne podatkom gledanosti; komunicirati mora s celotno javnostjo 

in preko nje razvijati svoj program, ne le dolgočasne izobraževalne teme, ne le 

novinarstvo in zadeve javnega pomena, tudi zabavni program, saj šele celota deluje. 

Tako je bil javni televizijski servis tudi zgodovinsko zamišljen.« (McChesney v 

Terseglav, 2004: 8) 

 

Trije najmočnejši klasični intelektualni argumenti v zagovor javnih medijev so 

pluralizem, objektivna informacija in sporočanje tistih programskih vsebin, ki jih 

komercialni sektor ne ponuja (Bašić Hrvatin, 2002: 9). Javni servis je tisti, ki 

»zagotavlja dostop javnosti do množičnih komunikacijskih kanalov, služi javnemu 

interesu in oblikuje, odpira in vzdržuje prostor javne razprave. Javnost financira javni 

servis, ga nadzoruje (zastopana v nadzornih organih), javni servis pa zagotavlja 



 

6 

programske vsebine javnega interesa. Zadovoljevanje javnega interesa je ključni 

element legitimiranja za delovanje javnih RTV servisov. Namesto državi ali 

oglaševalcem mora biti javni medij odgovoren občinstvu tj. javnosti« (Bašić Hrvatin, 

2002: 6). 

 

 »Če je komunikacijske medije možno zagovarjati kot javne ustanove, potem morata biti 

njihova vloga in pomen jasno in nedvoumno določena« (Keane, 1992: 109). »Temeljito 

revidiran model javnih medijev bi moral stremeti k omogočanju resnične skupnosti 

življenjskih oblik, okusov in mnenj, h krepitvi pluralnosti državljanov, ki jim ne vladajo 

ne despotske države ne tržne sile. Prav njim bi moral posredovati široko pahljačo 

mnenj. Omogočati bi jim moral demokratično življenje v okviru večplastnih ustavnih 

držav, odgovornim svojim državljanom, ki delajo in trošijo, živijo in ljubijo, se 

prepirajo in sklepajo kompromise v neodvisnih, samo-organizirajočih se civilnih 

družbah, slednje pa spodjedajo in presegajo ozke meje državnih institucij.« (Keane v 

Terseglav, 2004: 45) 

 

»Javni mediji bi morali prav gotovo čim pogosteje služiti manjšinam, posredovati 

znanje in kulturo, spodbujati kritičnost in eksperimentiranje, pa čeprav bi s tem zadali 

klofuto javnemu okusu« (Keane, 1992: 118). Kakovost ponujenih programov in skrb za 

komunikacijske potrebe vseh državljanov sta konkurenčni prednosti javnega servisa 

(Bašić Hrvatin, 2002: 71) in ne omejitvi, kot ju zaznavajo tisti, ki skrbijo za 

oglaševalske prihodke. 

 

Na področju evropske javne televizije je prišlo v zadnjih dvajsetih letih do petih 

pojavov in z njimi povezanih problemov: konkurenca, legitimnost, avtoriteta in 

finančna kriza ter padec zanimanja mlajših gledalcev (Brants v Terseglav, 2004: 6). 

Tudi zaradi tega se zdi prav, da je Svet Evrope leta 1994 v posebnem priporočilu 

opredelil značilnosti javnega servisa. Gre za programske, formalne in tehnične zahteve, 

na katerih naj temelji javna radiotelevizija (povzeto po Bašić Hrvatin, 2004: 2): 

 

1. Univerzalna dostopnost – Vsem državljanom in državljankam je treba zagotoviti 

dostop do kvalitetnih programskih vsebin pod enakimi pogoji, za primerno ceno in 

ne glede na tehnologijo prenosa.  



 

7 

2. Odprtost prostora javne razprave – Vsem državljanom in državljankam zagotoviti 

odprt in pluralen prostor javne razprave, ki bo temeljila na spoštovanju človekove 

osebnosti in dostojanstva, mnenjskega, svetovnonazorskega in verskega pluralizma 

v skladu s temeljnimi državljanskimi vrednotami in glede na komunikacijske 

potrebe vseh ljudi. Odprt prostor javne razprave bo omogočil pluralizem glasov 

različnih skupin v družbi. 

3. Zagotavljanje dostopa do znanja – Javna radiotelevizija mora podpirati 

izobraževanje, znanje, spodbujati učenje in priskrbeti enako dostopnost teh vsebin 

vsem državljanom in državljankam. 

4. Programska odličnost – Javna radiotelevizija mora podpirati ustvarjalnost in 

zagotavljati odličnost v vseh programskih zvrsteh. 

5. Profesionalna odgovornost – Javna radiotelevizija mora zagotavljati celovito in 

nepristransko obveščenost državljanov in državljank ter podpirati svobodno 

oblikovanje mnenj. Ljudem mora ponuditi vse potrebne informacije, ki jim bodo 

omogočile, da kot državljani aktivno delujejo. 

6. Ustvarjalnost – Javna radiotelevizija mora promovirati kulturo in svobodo 

umetniškega ustvarjanja, približati svojim državljanom in državljankam svet in 

umestiti lastno državo v svetovni kulturni prostor. 

7. Upoštevanje kulturne raznolikosti – V svojih programih in kadrovski politiki mora 

javna radiotelevizija odražati kulturno raznolikost družbe.  

8. Vključevanje državljank in državljanov v oblikovanje in ocenjevanje radijskih in 

televizijskih programov – Zagotoviti mora učinkovite mehanizme za odzive in 

pritožbe poslušalcev in gledalcev skladno s programskimi in poklicnimi standardi, 

kot tudi za neposredno vključevanje gledalcev in poslušalcev v ocenjevanje, 

predlaganje in oblikovanje radijskih in televizijskih programov, zlasti tam, kjer to 

omogočajo nove tehnologije. 

9. Javnost delovanja – Javni servis mora zagotavljati transparentnost delovanja, 

upravljanja in porabe javnih sredstev, hkrati pa mora skrbeti za javni interes. 

10. Stabilnost finančnih virov – Javni servis mora imeti zagotovljene stabilne vire 

financiranja, ki bodo omogočili politično in ekonomsko neodvisnost njegovega 

delovanja. Javni servis mora biti odgovoren vsem državljanom in državljankam in 

ne politikom oz. oglaševalcem. 



 

8 

11. Zagotavljanje ustreznih delovnih pogojev – Javni servis mora zagotoviti socialno 

pravičnost, spoštovati delovno zakonodajo in ustvariti ustrezne delovne pogoje za 

vse zaposlene. 

12. Podpora tehnološkega razvoja – Javni servis mora ostati nosilec razvoja na področju 

informacijsko komunikacijskih tehnologij in temeljni ponudnik novih vsebin vsem 

državljanom in državljankam pod enakimi pogoji. Javni servis mora poskrbeti za 

enak dostop do digitalnih vsebin vsem glede na njihove potrebe. 

 

»Javni servis mora biti servis v službi javnosti, odgovorni ustvarjalec vrhunske 

programske ponudbe, prostor nenehne javne razprave, ki bo ustvarila skupnost aktivnih 

državljanov in državljank – podpornikov, uporabnikov in soustvarjalcev javnega 

servisa.« (Bašić Hrvatin, 2004: 2) 

 

 

2.2 DEJAVNIKI KRIZE JAVNEGA SERVISA 
 

Programska shema javne televizije v zadnjem obdobju preveč sledi zahtevam trga, ki pa 

»ni edini in najboljši regulator medijske sfere. Država mora zagotoviti enakopravne 

razmere za obstoj in delovanje tako komercialnih kakor javnih medijev. Med 

razmerami, ki omogočajo delovanje javnega medija, so politična in ekonomska 

neodvisnost, zagotovljena finančna sredstva za sporočanje vseh programskih vsebin 

javnega interesa in javni nadzor« (Bašić Hrvatin, 2002: 10). Obstaja nevarnost, da bosta 

komercializacija in neurejen način financiranja uničila javno televizijo, tako da ta ne bo 

v službi javnosti. Na ta način bo kršena pravica do informiranja in ogrožen medijski 

pluralizem, ki ga zagovarja tudi Evropska unija. 

 

Dejstvo, da je pravico do informiranja (katere nosilec je vsak državljan in je omejena le 

s pravico do zasebnosti) danes moč udejanjiti le preko vplivnih medijev, jasno kaže, da 

je zahteva po ustrezni regulaciji na medijskem področju upravičena. Predvsem trije 

problemi so značilni za to področje: nimamo vsi posamezniki enakega dostopa do 

podatkov niti ne enakih finančnih možnosti za ustanovitev medijev kot tudi ne enake 

komunikacijske kompetence za nastopanje v javnem prostoru (predmet Komunikacijske 

pravice, predavanja 2002/03).  



 

9 

Medijski pluralizem je eden pomembnejših ciljev Evropske unije in če katera od držav 

članic ni sposobna ali noče sprejeti ustreznih ukrepov, da bi ga zagotovila, ima EU 

politično, moralno in zakonsko dolžnost, da v okviru svojih pristojnosti evropskim 

državljanom zagotovi svobodne in pluralistične medije (Boogerd-Quaak, 2004: 8). 

Načelo pluralizma, profesionalnost in avtonomijo novinarjev morajo spoštovati vsi 

mediji, ne le javni. Pomembno je, da »imajo medijske hiše v svojih statutih jasno 

določeno, da lastniki, vlada ali kdorkoli nima pravice vplivati na vsebino informacij, ki 

jih podajajo novinarji« (Boogerd-Quaak, 2004: 10). Odgovornost in profesionalnost 

novinarjev je ključna, zato je treba poskrbeti, da bodo lahko svoje delo opravljali brez 

pritiskov. Prav gotovo drži, da »je urejeno financiranje javnega servisa bistven pogoj za 

njegovo neodvisnost od parcialnih interesov« in »da se mora javni servis večinsko 

financirati iz javnih virov (pristojbin), ker to edino upravičuje njegovo vlogo medija, ki 

deluje v javnem interesu« (Bašić Hrvatin, 2002: 44).  

 

Upravičena se zdi zahteva Evropske komisije, na podlagi katere morajo vse države 

podati jasno definicijo javnih radiotelevizij, zagotoviti ločeno računovodstvo javnih in 

komercialnih prihodkov in vzpostaviti primerne mehanizme, ki bodo onemogočili 

»prekomerno« financiranje javnih servisov (Bašić Hrvatin, 2004: 2). 

 

V poročilu (Boogerd-Quaak, 2004: 10) je izpostavljen pomen medijskega pluralizma za 

promocijo kulturnih, družbenih in političnih razlik in še poudarjena dolžnost javne 

televizije, ki mora javnosti zagotoviti visoko kvalitetne storitve, ki vključujejo 

podrobne, objektivne, nevtralne in zanesljive informacije, kulturo in razne vsebine z 

namenom zagotoviti kredibilnost, pluralizem, identiteto, sodelovanje in družbene 

spremembe. Pisci poročila jasno zastopajo stališče, da je treba zagotoviti, da je javni 

servis v vseh državah članicah EU neodvisen, da javna osnovanost ni uporabljena za 

vzdrževanje oblasti ali za omejevanje kritičnosti do oblasti. V primeru vmešavanja 

vlade se je treba zateči k sodišču ali neodvisnemu sodniku (Boogerd-Quaak, 2004: 10). 

 

»Temeljni argument v zagovoru javnih medijev je, da sta njihova vloga in pomen v 

zagotavljanju demokratičnega in komunikacijskega procesa, v katerem je pravica do 

informacij javnega pomena dosegljiva vsem državljanom. Javni mediji so neodvisni, to 

pomeni, da ne delujejo v interesu države, oglaševalcev ali posameznih centrov moči, 

temveč v interesu svojih uporabnikov.« (Bašić Hrvatin, 2002: 16) 



 

10 

 

Po tem, ko sta se uveljavili kabelska in satelitska televizija, se zdi, da javna televizija 

izgublja svoj vpliv, zanimanje gledalcev za njene programe upada v prid komercialnih 

televizij in posebnih programov, namenjenih zadovoljevanju specifičnih interesov (npr. 

športni, glasbeni program).  

 

Dejstva, da je institut javnega servisa v krizi, se zavedajo tudi novinarji po vsem svetu, 

ki s kampanjo »Javna radiotelevizija za vse državljanke in državljane«1 opozarjajo na 

številne pritiske in poskuse omejevanja njihovega delovanja znotraj javnega servisa. 

»Kampanja, ki jo vodi Mednarodno združenje novinarjev (International Federation of 

Journalism, IFI) temelji na zahtevi, da so svoboda izražanja in zagotavljanje 

demokratičnih načel temeljno gonilo delovanja medijev. Državljani in državljanke 

morajo s svojim aktivnim delovanjem zagotoviti, da se na mednarodni ravni sprejmejo 

temeljne vrednote javne službe na področju radiodifuzije, ki pod nobenimi pogoji ne 

smejo biti žrtvovane za zasebne komercialne ali politične interese. Vladam posameznih 

držav je treba poslati jasno sporočilo, da javna radiotelevizija ni na prodaj, ker je last 

vseh državljanov in državljank.« (Bašić Hrvatin, 2004: 2) 

 

Kot bomo videli v nadaljevanju, se tega v Italiji zavedajo le redki posamezniki, katerih 

»glas« ne pride do ljudstva, saj jim je zaradi specifičnega medijskega lastništva 

onemogočeno izpostavljati to problematiko, debatirati o njej. Če imajo srečo, lahko 

izdajo kakšno knjigo, ki pa nikoli ne doseže zaslužene medijske odmevnosti. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
1 European Journalists Call for Manifesto of Public Service Values in 2005 Broadcastin Battle. 



 

11 

3. ITALIJANSKI TELEVIZIJSKI PROSTOR 
 

 

Oris značilnosti italijanske televizije in njen zgodovinski razvoj nam bo dal veliko 

odgovorov na vprašanje, zakaj in kako je prišlo do razmer, ki jih danes predvsem v 

tujini zaznavamo kot problem oz. grožnjo medijski svobodi in demokraciji. Dejstvo, da 

se o tem v Italiji ne govori, ne sme presenečati, saj »je politična moč danes predvsem 

medijska moč« in »mediji ne določajo samo, kaj govorimo in kako govorimo, določajo 

tudi teme, o katerih ne govorimo« (Bašić Hrvatin, 1999: 439). 

 

Predstavila bom posebnosti, ki veljajo za italijanski komunikacijski prostor in poskušala 

pokazati, kako nevarna je koncentracija medijskega lastništva in izraba medijev za 

lastne namene, kot je npr. pohod na oblast.  

 

 

3.1 TELEVIZIJA - OBLIKOVALKA ITALIJANSKE KOLEKTIVNE ZAVESTI 
 

Italijanska javna televizija Rai (Radiotelevisione Italiana) je bila ustanovljena leta 1952, 

redno pa je začela oddajati 3. januarja 1954. To je bil čas, ko je Italija prebolevala poraz 

v vojni. Večina prebivalstva se je ukvarjala s kmetijstvom. Italijanski knjižni jezik je 

govorila le petina državljanov. V večini evropskih držav je proces razvoja potekal 

nekako takole: s širjenjem izobraževanja se je povečalo število tiskanih medijev (tudi 

dnevnikov),  popularnost radia, kina in kasneje televizije. V Italiji pa so zgoraj našteti 

mediji postali množično dostopni pred uveljavitvijo obveznega šolanja. Tudi zaradi tega 

je bila glavna naloga televizije ustvariti skupni jezik in nekakšno »skupno zavest« 

Italijanov, vse to v nacionalnem interesu (Susca, 2004: 40). Prav ta uspešno opravljena 

funkcija je že od samega začetka močno pripomogla k mitizaciji italijanske televizije.  

 

Barthes (v Susca, 2004: 40) pravi, da je »jezik mit« in če jezik ustvarja neko družbo, 

potem je jasno, da je italijanski televiziji uspelo poleg Italije ustvariti tudi italijansko 

javnost. Televizija je ustvarila mitologijo, skupni pogovorni knjižni jezik in podobe, s 

katerimi so povezana močna čustva. S tem je združila italijanski polotok - v dobrem in 

slabem. Logično, je da za združevanje ni uporabila Dantejevega jezika, ampak tistega, 



 

12 

ki so ga govorili Mike Bongiorno, športni novinarji, sanremski festival in dnevna 

poročila. Gre za fenomen ogromnih dimenzij, ki je izjemno pospešil ritem družbenega 

življenja v državi. Kar se ponavadi dogodi v stoletjih, se je zgodilo v nekaj letih 

(Grasso, 1992: 22). 

 

Približno do polovice sedemdesetih let je bila televiziji naložena funkcija vzgajanja. 

Veljalo je prepričanje, da je televizija potencialno »nevaren« medij, zato ga je bilo treba 

odgovorno nadzirati in ustrezno omejevati (Susca, 2004: 41). Tako so nastale naslednje 

televizijske oddaje: leta 1960 Non è mai troppo tardi (Nikoli ni prepozno), oddaja, v 

kateri so odrasle učili brati in pisati; leta 1955 Appuntamento con la novella (Zmenek z 

novelo), kjer je voditelj ljudi seznanjal z literarnimi deli in jih razlagal ter izredno 

popularni kviz Lascia o raddopia? (Pusti ali podvoji?), ki je vrsto let združeval zabavo 

in učenje (Colombo v Susca, 2004: 41).  

 

Preko televizije so potekali procesi izobraževanja in integracije. Lahko rečemo, da so 

bili mediji v tem primeru šolske učilnice ali razširjeni saloni, kjer je kultura elitnih 

skupin postajala javna in vidna tudi množicam, ki so bile iz nje ponavadi izključene 

(Susca, 2004: 41).  

 

Že od svojega nastanka je bila italijanska javna televizija (po vzoru radia) državna in 

nadzirana s strani političnih strank. Vlada oz. krščanskodemokratska stranka je lahko 

direktno izvolila vseh šest članov upravnega odbora, za izvolitev predsednika uprave in 

drugih članov pa je moral zeleno luč prižgati sam predsednik vlade (Anania, 2004: 50).  

Ko se je vedno več ljudi identificiralo z javno televizijo, se je vlada začela zavedati, da 

ima v rokah pomembno orodje, preko katerega lahko izvaja politično propagando, 

predvsem v času volitev in hkrati oblikuje družbo. Šele po šestih letih od začetka 

predvajanj (tj. leta 1960) so bili sprejeti ukrepi, ki so vsaj delno regulirali oz. 

disciplinirali uporabo javnih medijev med volilno kampanjo (Anania, 2004: 58-64). 

 

Z zakonom, sprejetim aprila 1975, se je situacija spremenila, javni servis ni bil več pod 

nadzorom vlade, ampak parlamenta (Cardini v Padovani in Calabrese, 1996: 116). 

Namen zakona je bil povečati pluralizem in zmanjšati vpliv države, v bistvu pa se je z 

njim vpliv politike institucionaliziral, prišlo je do ustanovitve posebne parlamentarne 

komisije za nadzor nad delovanjem javnega servisa. Najmočnejše politične sile v državi 



 

13 

so si želele zagotoviti predstavitev v javnih medijih, kar se je naposled sprevrglo v 

razdelitev programov javnega servisa med političnimi strankami (Anania 2004: 87). Rai 

1 je bil dolga leta pod vplivom demokrščanske stranke, Rai 2 socialistične stranke in 

Rai 3 demokratične stranke levice (reformiranih komunistov). Te stranke so določale 

programske direktorje in glavne urednike informativnih programov in pri tem kot 

posrednika uporabljale parlamentarno komisijo za nadzor. Preden je novinar dobil 

službo v informativnem programu javne televizije je moral povedati, kateri stranki 

pripada (Radojković, 1993: 10006) in prav zanimivo bi bilo vedeti, ali je tudi danes 

tako. 

 

Druga faza v zgodovini italijanske televizije se je začela leta 1976, ko se je končal 

monopol in je v ospredje vedno bolj stopal gledalec. Med televizijskimi postajami se je 

začela konkurenca, število različnih programov se je povečalo, izoblikovala se je 

tedenska programska shema (ob isti uri vsak dan isti program), uveljavili so se 

programi, ki so zagotavljali gledanost. Gledalec je počasi postajal »strokovnjak« tega 

medija in njegove govorice in si je vedno bolj tudi želel vstopiti v ta sistem (Susca, 

2004: 42). Velik vpliv pri vsem tem so imele komercialne televizijske postaje, 

predvsem Berlusconijeve, ki so se uveljavile tudi zaradi delovanja gibanja »liberta 

d'antenna«2, katerega namen je bil preprečiti monopol javnega servisa (Padovani in 

Calabrese, 1996: 114). 

 

V osemdesetih letih prejšnjega stoletja se je televizija iz medija spremenila v super 

medij ali meta medij (Susca, 2004: 42). Programska shema je postajala vedno bolj 

fleksibilna, heterogena, žanri so se mešali, oglaševanje se je vedno manj ločevalo od 

ostalih programov. Berlusconi si je kmalu tudi s pomočjo prijateljev iz političnih krogov 

(predvsem Craxijevih socialistov) pridobil monopolni položaj na področju zasebnih 

televizijskih postaj. Ustavno sodišče je z odločbami (1974, n. 225, n. 226; 1976, n. 202) 

dovolilo oddajanje signala komercialnim televizijskim postajam. Zaradi pomanjkanja 

nadzora je prišlo do anarhije, do nekakšne italijanske različice »divjega zahoda«, kar je 

Berlusconi s pridom izkoristil. Ustanovil je Canale 5 (1978), od Rusconija kupil 

program Italia 1 (1982), od Mondadori Rete 4 (1984) ter od javne televizije Rai 

»odkupil« tudi najpopularnejše televizijske voditelje. Leta 1988 je vlada, ki jo je takrat 

                                                 
2 Gre za gibanje »svoboda antene«, ki se je zavzemalo za odpravo monopolnega položaja države pri 
dodeljevanju frekvenc. 



 

14 

vodil predsednik De Mita, sprejela zakon Mammì, ki je legaliziral obstoječi duopol Rai 

– Mediaset in potrdi Berlusconijev monopol na področju komercialnih medijev v Italiji 

(Travaglio v Abruzzese in Susca, 2004: 219).  

 

Navidez je ta zakon Berlusconiju postavljal določene omejitve, dejansko pa nobene. Na 

podlagi zakona naj bi se vsi ustvarjalci informativnega programa zavezali, da bodo 

delali objektivno, kar pa ni preprečilo novinarju Emiliu Fedeju, da na Rete 4 že vrsto let 

zelo očitno predvaja poročila, ki so usmerjena enostransko, izrazito 

proberluskonijevsko. Po zakonu se je moral Berlusconi zaradi velikega televizijskega 

imperija odpovedati lastništvu časopisa Il Giornale. To je tudi storil, s tem, da ga je 

prodal svojemu bratu Paolu. Tako mu je oblast omogočila, da je dokončno izigral zakon 

in kar je najhujše, javnost se tega sploh ni zavedala, ker ni bila obveščena o možnih 

posledicah, ki jih monopol nad mediji lahko prinese v politično življenje.  

 

»Po vzoru ameriškega modela je Berlusconi na svojih televizijah tudi v Italijo vpeljal 

»show business«, v katerem gledalci niso nič drugega kot blago, ki ga je treba prodati 

oglaševalcem. Italijanska industrija je z oglasi in s pomočjo televizijskega šova 

pomembno sooblikovala želje, ki so postale del nacionalne kolektivne zavesti« (Susca, 

2004: 43). 

  

Berlusconijeve komercialne televizijske postaje so vpeljale žanre, ki so bili množicam 

najbolj všeč. Programsko shemo so napolnile s filmi, filmskimi limonadami, igrami in 

kvizi, zabavnimi oddajami, pevskimi festivali, risankami ... Ta ponudba je bila zelo 

pestra v primerjavi s ponudbo javne televizije, ki je bila še vedno vezana na tri temeljne 

funkcije: vzgajati, informirati (obveščati) in šele na zadnjem mestu: zabavati. 

Posledično je leta 1986 prišlo do zgodovinskega dogodka – zasebne televizijske postaje 

Fininvest (današnji Mediaset) so v gledanosti prvič presegle programe javne televizije 

Rai. Gre za 53,71-odstotni delež proti 41,14-odstotnem deležu (Susca, 2004: 43).  

 

»Berlusconijeve televizije so zadovoljile predstave družbe, potešile so potrebo publike 

po zabavi in sprostitvi, televizijsko vitrino so odprle različnemu blagu.« (Susca, 2004: 

44)  

 



 

15 

Če analiziramo začetno programsko shemo Berlusconijevega televizijskega programa 

Canale 5 (leto 1984), ugotovimo, da se je popoldne začelo s popularno risanko Smrkci 

(Puffi), sledili sta nadaljevanki Dallas in Dinastija. To je privabljalo in zabavalo številne 

gledalce. Berlusconi pa je svoj model televizije osnoval tudi na oglaševanju, ki je bilo 

do takrat omejeno izključno na oddajo Carosello, ki so jo vrteli na javni televiziji. »Jaz 

ne prodajam oglasnega prostora, ampak prodajam prodajo,« je izjavil Berlusconi 

(Susca, 2004: 61). V tem primeru ni šlo le za slogan, saj je agencija Publitalia zares 

spremljala rezultate prodaje in če je bilo treba, je tudi program prilagajala oglasnemu 

sporočilu. Glavni cilj zabave na televiziji je privabiti potrošnike in to načelo spremlja 

Berlusconijeve televizijske postaje že od samega začetka.  

 

Preden je prišlo do duopola, je bila javna televizija glavni vir modernizacije v Italiji, 

sredstvo, ki je bolj kot vsako drugo pospešilo in podpiralo družbene in kulturne 

spremembe, uveljavitev novih navad. Sredstvo, ki je dalo glas kolektivnosti, jo 

izpostavilo in emancipiralo. Ni pomagalo samo pri povečanju pismenosti, ampak 

predvsem pri družbeni integraciji, pri oblikovanju občutka skupnosti, povezanosti. 

Posledica vstopa Berlusconija v televizijski prostor je bila postopna destabilizacija 

izražanjskih oblik, ki so do tedaj veljale in so se uveljavljale preko javne televizije Rai 

(Susca, 2004: 44).  

 

Televizija s programi, ki se vrtijo na točno določen dan ob določeni uri, dan za dnem 

sooblikuje dan gledalcev, postavi rituale. Ustvarja nek občutek povezanosti med ljudmi, 

ki se ne poznajo in sploh ne bi vedeli, kaj se v svetu dogaja, če ne bi bilo televizije. 

Ljudje so se močno navezali na Berlusconijeve televizije, katerih namen ni vzgajati za 

vsako ceno, ampak promovirati ideologijo trga ter slediti nastajajočemu hedonizmu v 

italijanski družbi in želji po zabavi (Susca, 2004: 62). 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

16 

3.2 POSEBNOSTI NA PODROČJU  ITALIJANSKE TELEVIZIJE 
 

Odnos, ki ga imajo Italijani s televizijo, je nekaj posebnega. Televizija je zelo 

pomemben del družine, vedno prižgana in spremljana. Za italijansko družbo je značilno, 

da načeloma nerada pridobiva informacije iz dnevnega časopisja. Raziskava, ki je bila 

narejena v okviru Organizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD), je 

pokazala, da se v Italiji v povprečju proda 150 dnevnih časopisov na tisoč prebivalcev, 

in je po tem kriteriju daleč za vodilno Norveško, kjer je ta številka 600 dnevnih 

časopisov na tisoč prebivalcev. Večino informacij, ki izhajajo iz političnega konteksta, 

prejmejo prebivalci Italije preko televizijskih sprejemnikov (http://mediawatch.mirovni-

institut.si/bilten/seznam/20/medsvet/). 

 

Za italijanski televizijski prostor so značilni nekateri  rekordi oz. če pogledamo z druge 

strani – anomalije.  

1. Obstaja ogromno število televizijskih postaj, kar 640 po podatkih FRT, zveze radio-

televizijskih podjetij. Za primerjavo, toliko televizijskih postaj je v ZDA. V vsem 

svetu je okrog 2.500 analognih televizijskih postaj, torej samo v Italiji je več kot 

petina vseh svetovnih televizijskih kanalov. Televizija posredno ali neposredno daje 

kruh okrog 50.000 Italijanom, 10.000 jih je namreč zaposlenih na področju zasebnih 

komercialnih televizij, prav toliko tudi na javni televiziji, več kot 20.000 ljudi pa 

dela na področju oglaševanja. 

 (http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html) 

 

2. Delež televizijskega oglaševanja je izredno visok, kar 96, 8-odstotni.  Zaradi tega so 

prikrajšani ostali mediji, predvsem tiskani. Da gre za italijansko posebnost, 

dokazujejo podatki iz ostalih evropskih držav: televizijsko oglaševanje predstavlja v 

Nemčiji 88-odstotni delež, v Veliki Britaniji 82-odstotni, v Franciji 77-odstotni, v 

Španiji pa 58-odstotni delež (Anania, 2004: 142). Na italijanski televiziji se na leto 

predvaja približno milijon oglasnih sporočil. Razlog za to so relativno nizke cene 

oglasnega prostora (če jih primerjamo z ostalimi evropskimi državami) ter ogromni 

popusti, ki so jih uvedle Berlusconijeve komercialne televizije in se jim je morala 

prilagoditi tudi javna televizija Rai. 

 (http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html).  

 



 

17 

Ta dejstva krepijo obstoječi tradicionalni televizijski sistem in še vedno zavirajo 

tehnološke novosti na tem področju, kot so tematski televizijski programi, satelitski 

programi, pay-tv, tv-on-demand idr. Kljub vsemu pa je bil na koncu leta 2004 

opazen premik naprej. Predvsem komercialna mreža Mediaset, pod vodstvom 

Piersilvia Berlusconija, sina predsednika vlade, se angažira za promocijo tematskih 

programov, predvsem v povezavi z nogometom. V okviru ponudbe digitalne 

televizije so ustanovili Mediaset Premium, ki prenaša italijansko nogometno 

prvenstvo po zelo nizkih cenah. Katero koli tekmo lahko Italijan gleda že za 3 evre! 

Tu gre za močno konkurenco javni televiziji Rai, ki je za pravice predvajanja 

skrajšanih posnetkov oz. povzetkov tekem odštela ogromne vsote, ter satelitski 

mreži Sky, ki je do sedaj imela monopol na področju neposrednega prenosa 

nogometnega prvenstva. 

In kdo bo tisti, ki bo o nogometu poročal z Mediasetovega Canale 5? Paolo Bonolis, 

v zadnjih letih najpopularnejši in najuspešnejši italijanski televizijski voditelj. 

Njegov prestop s prvega programa javne televizije v vrste Mediaseta je še en hud 

udarec za Rai. Bonolis je namreč v zadnjih dveh letih praktično sam držal pokonci 

gledanost prvega programa javne televizije z oddajo Affari tuoi. Vsak dan je od 8.30 

do 9.00 pred televizijske ekrane privabil 10 milijonov gledalcev, kar je pomenilo 

odskočno desko za nadaljnji program.  

 

Po prvih dveh posebnostih sodeč, bi moral v Italiji vladati pluralizem na medijskem 

področju, pa ni tako. Zakaj, bomo videli pri tretji točki, ki kaže na naslednjo 

italijansko televizijsko posebnost. 

 

3. Berlusconijev konflikt interesov se najbolj nazorno kaže prav na področju 

oglaševanja. Če pogledamo podatke o višini sredstev, namenjenih televizijskemu 

oglaševanju v letu 2001, ugotovimo naslednje: v skladu s svetovnim trendom so se 

deleži oglaševanja zmanjšali, a več na javni televiziji Rai, manj pa na Mediasetu, 

kjer so se  nekateri celo povečali (npr. Fiat in Nestlè). Tako je Enel3 Mediasetu 

namenil 70-odstotni delež oglaševalskega proračuna, Raiu pa le 30-odstotnega, 

Unilever 79,5 milijonov evrov Mediasetu, Raiu pa 31,5 milijonov evrov. Podobno 

                                                 
3 Ena največjih svetovnih družb, ki proizvaja in skrbi za distribucijo električne energije in plina. V svoji 
lesti ima tudi operaterja mobilne telefonije Wind. 



 

18 

velja tudi za ostale pomembne oglaševalce npr. Telecom, Kraft ... 

(http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html) 

 

To, da so začeli največji oglaševalci vedno več sredstev namenjati televiziji v 

primerjavi s tiskom in komercialnim postajam  Mediaseta (dvotretjinski delež ali kar 

2500 milijonov evrov) v primerjavi z Rai, poudarjajo tudi pripravljavci poročila4 

Evropskega parlamenta, ki ugotavlja, da je v Italiji ogrožena ena temeljnih 

človekovih pravic – svoboda izražanja in informiranja (Boogerd-Quaak, 2004: 17). 

 

4. Medijsko lastništvo v Italiji je močno koncentrirano. Nacionalnih programov je 14, 

in sicer poleg treh programov javne televizije (Rai 1, Rai 2 in Rai 3) ter treh 

komercialnih Mediaseta (Canale 5, Rete 4 in Italia 1) še La 7 in MTV Italia (lastnik 

je Telecom Italia); Sport Italia (Europa TV) in DFREE (Prima TV), katerih lastnik 

je nizozemski TF1; HSE (Home Shopping Europe) v lasti Fonda Convergenze; Rete 

A (del založniške skupine L’Espresso); Elefante TeleMarket (Telemarket) in Rete 

Capri (TBS). Dejstvo, da prvih šest zgoraj naštetih televizijskih programov dosega 

približno 90-odstotni delež gledanosti in pobere 80 odstotkov prihodkov, 

namenjenih televizijskemu oglaševanju, dokazuje, da je televizijski trg v Italiji zelo 

koncentriran (http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-AD(2005)017-e.asp). 

 

Trije najpomembnejši privatni televizijski programi, ki jih povprečno spremlja več 

kot polovica vseh gledalcev in poberejo več kot dve tretjini oglaševalskih prihodkov 

(približno 2583 milijonov evrov) so v rokah enega samega človeka. Druga polovica 

gledanosti in prihodkov (približno 1033 milijonov evrov) pa pripada ostalim 

televizijskim programom, predvsem prvima dvema programoma javne televizije, ki 

pa sta pod nadzorom parlamentarnih  političnih strank.  

(http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html) 

 

Torej, v tem trenutku Berlusconi kot predsednik vlade posredno in neposredno 

opravlja nadzor praktično nad vsemi televizijskimi postajami, ki jih državljani redno 

                                                 
4 Gre za poročilo (Report on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of freedom of 
expression and information (Article 11(2) of the Charter of Fundamental Rights) (2003/2237(INI)), ki ga 
je 5. aprila 2005 pripravil Komite za zaščito državljanskih svoboščin in pravic (Committee on Citizens' 
Freedoms and Rights, Justice and Home Affairs), ki deluje v okviru Evropskega parlamenta. 
Predsedovala mu je. Johanna L.A. Boogerd-Quaak. 



 

19 

spremljajo. Kljub temu, da obstaja ogromno televizijskih postaj, so dejansko zelo 

dobro gledani le trije komercialni in trije javni nacionalni programi. Že vrsto let 

obstaja duopol ter boj med vlado in opozicijo za nadzor nad javnimi televizijskimi 

postajami. 

 

Tudi zgoraj omenjeno poročilo Evropskega parlamenta o ogroženosti svobode 

izražanja in informiranja (Boogerd-Quaak, 2004: 16) pritrjuje tem ugotovitvam, ko 

pravi, da je v Italiji stopnja koncentracije na področju medijev največja v Evropi in 

ne glede nato, da v državi obstaja dvanajst nacionalnih programov in od deset do 

petnajst regionalnih in lokalnih, trg zaznamuje duopol Rai - Mediaset, katerih 

televizijski programi so zelo gledani in  zberejo skoraj vsa sredstva, namenjenega 

televizijskemu oglaševanju. 

 

 »Temelji za konsolidacijo tega duopola so bili postavljeni med leti 1986 in 1992, ko 

je bil predsednik upravnega odbora Rai Enrico Manca, bivši poslanec socialistične 

stranke, dokončno pa je bil položaj urejen z zakonom Mammì. Manca je med 

sodnim procesom5 priznal, da je imel dolgo časa v Švici odprt račun, s katerim je 

upravljal mnogokrat obtoženi Cesare Previtti, takratni odvetnik Berlusconijevega 

imperija Fininvest (http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html).  

Pod vodstvom Enrica Mance je javna televizija Rai dejansko opravljala funkcijo 

»televizije politične stranke«, kar je še poslabšalo ugled javnega servisa. Javna 

televizija je v okviru prizadevanj za čim večjo gledanost začela tekmovati s 

konkurenčnimi komercialnimi in se pri tem spustila na njihovo raven, kar je  

pripomoglo k uspešnemu razvoju komercialnih televizijskih postaj in k padcu 

kakovosti programa javne televizije. 

 

Ko je Berlusconi prevzel oblast, je dobil nadzor tudi nad javno televizijo Rai. 

Nekateri, predvsem tuji medijski strokovnjaki, so bili zaradi tega upravičeno 

zaskrbljeni. Žal pa je bilo v Italiji tistih, ki so se spraševali, ali bo po tem, ko bo 

nova vlada okupirala Rai, pluralnost informacij še možna, zelo malo. 

                                                 
5 Gre za sodni proces, imenovan »Toghe sporche« (»Umazana oblačila«), v katerem so bili Berlusconi, 
njegov odvetnik Previti in sodnik Squillante osumljeni korupcije oz. prva dva naj bi podkupila sodnika, 
da je razsodil v prid Berlusconiju na sodnem procesu »Imi Sir in Lodo Mondadori«. Milansko sodišče je 
Previtija spoznalo za krivega, Berlusconijeva vlada pa je sprejela zakon, ki mu je omogočil imuniteto in 
tako se je izognil zaporni kazni. 



 

20 

5. Televizijska postaja La 7 – zaradi političnih razlogov propadel poskus konkurence. 

Na področju medijev je pred parlamentarnimi volitvami (leta 2001) prišlo še do ene 

pomembne novosti. Gre za projekt Telemontecarlo, ki ga je Vittorio Cecchi Gori 

prodal Telecomu, da bi se spremenil v tretji televizijski blok – La 7 –  na začetku 

zamišljen kot neodvisen od drugih dveh, Rai in Mediaset. Verjetno pa bi bil 

usmerjen bolj levo-sredinsko, kot je bil njegov predhodnik Telemontecarlo 

(Tranfaglia v Tuccari, 2002: 183). 

 

Skupina Pirelli pa je skupaj z Benettonom prevzela 22 % Olivettija in dobila nadzor 

nad Telecomom, kar je spremenilo načrt televizije La 7. Italijanska vlada je to 

potezo pozdravila, češ da je pozitivna za razvoj države (Borgognone v Tuccari, 

2002: 242). Tako je zelo hitro, še preden je nastal, propadel projekt, ki bi lahko 

dolgoročno ogrozil Berlusconijev imperij, kratkoročno pa mu je bil v napoto, ker je 

obljubil nasprotovanje njegovi politiki in je že začel posegati v oglaševalski trg. Ko 

je bilo jasno, da je projekt propadel, ker so telekomovci odkrili zadolženost novo 

nastale televizije in se odločili, da v projekt ne bodo investirali, so vsi glavni asi, z 

uglednimi novinarji in televizijskimi voditelji na čelu, zapustili La 7 s prepričanjem, 

da je uničevalec projekta novi predsednik Telecoma Tronchetti Provera, naročnik te 

»operacije« pa Silvio Berlusconi. Odgovorni za neuspeh so se uradno izgovarjali, da 

projekt ni bil dobro zastavljen in ne bi imel nikakršne možnosti za uspeh v tako 

utrjenem dvopolnem sistemu. Zanimivo pa je, da televizija La 7 obratuje (seveda s 

sredstvi omejenimi na minimum), čeprav je nihče ne spremlja (ima le 2 do 3-

odstotni delež). Če popolno zmanjšanje obsega projekta La 7 ni povezano s politiko, 

zakaj Tronchetti Provera te televizije ne proda, ampak samo zavira njen razvoj? 

Interesentov za nakup ni manjkalo, npr. svetovno znana multimedijska hiša De 

Agostini. 

 

6. Italija je ena redkih držav, v kateri skoraj nihče ne gleda tujih televizijskih postaj. 

Redki imajo satelitsko televizijo in spremljajo svetovno znane tuje televizijske 

postaje, kot so BBC, CBS, NBC, RTL ... Vzroke je moč iskati predvsem v tem, da 

ljudje ne čutijo potrebe po tujih programih, ker se jim zdi, da že domači ponujajo 

dovolj. Večinoma ne znajo tujih jezikov, niti angleščine (tudi zato, ker z njo niso v 

stiku, saj so vsi filmi sinhronizirani) in niti država tega ne spodbuja. Za Italijane tuje 

televizijske postaje praktično ne obstajajo, tudi v dnevnih poročilih ni slišati izjav 



 

21 

svetovnih voditeljev v njihovem jeziku. Vedno gre le za povzetke v italijanščini. 

Mogoče bo prišlo do kakšne spremembe s pojavom digitalne televizije, ki jo hoče 

Mediaset dokončno uveljaviti v letu 2005. Morda se čudno sliši, da bo ravno 

Berlusconijeva televizija tista, ki bo svojim državljanom ponudila nekaj več 

pestrosti, znanja, izobraževanja preko spremljanja BBC World programa znotraj 

svojega digitalnega paketa. Italijani bodo prvič lahko 24 ur na dan v stiku z 

angleškim jezikom in kulturo, ne da bi za to potrebovali satelitskega krožnika ali 

abonmaja. To je uradni namen, ki ga je javnosti ob podpisu pogodbe s 

predsednikom BBC-ja Crossom predstavil predsednik Mediaseta in Berlusconijev 

osebni prijatelj Fedele Confalonieri6. V bistvu pa gre za povezovanje medijskih 

imperijev tudi na svetovni ravni, kar bo medijskim mogotcem prineslo dodatne 

zaslužke, televizijskim gledalcem pa dejansko manj izbire, saj se bodo medijske 

vsebine še bolj poenotile. »Naraščajoča komercializacija medijev in načelo 

maksimiranja dobička na račun pluralnosti za javnost pomembnih vsebin je ena od 

temeljnih groženj novinarski avtonomiji in posledično izpričani svobodi in enakosti 

državljanov« (Erjavec, 1999: 141). 

 

 

3.3 PODROČJE TISKANIH MEDIJEV 

 
 
Berlusconi si je na podlagi serije posebno ugodnih zakonov in kontroverznih razsodb 

sodišč leta 1989 prilastil najstarejšo italijansko založniško hišo Mondadori, ki je bila do 

tedaj v lasti skupine Caracciolo-De Benedetti in poleg knjig izdaja še nekatere prestižne 

časopise: dnevnik La Repubblica, verigo štirinajstih lokalnih dnevnikov (Finegil) ter 

tednike L'Espresso, Panorama in Epoca. Kasneje je prišlo do delitve te skupine, in sicer 

La Repubblica, L'Espresso in lokalni dnevniki so pripadali De Benedettiju, ostalo pa 

Berlusconiju. Po navedbah milanskega sodišča naj bi sodbo, ki je omogočila prilastitev 

založniške hiše Mondadori, za Berlusconija »kupil« Previti, tako da je podkupil sodnika 

Vittoria Metta (Travaglio v Abruzzese in Susca, 2004: 220). 

                                                 
6 Tg 5, 29.10.2003 (dnevnik Canale 5 ob 20. uri) 



 

22 

Po tem, ko je parlament leta 1990 sprejel zakon Mammì, je Berlusconi lahko obdržal 

vse televizijske postaje in Mondadori, prodati pa je moral dnevnik Il Giornale. Prevzel 

ga je njegov brat Paolo Berlusconi (Travaglio v Abruzzese in Susca, 2004: 220). 

 
Torej, na področju tiskanih medijev ima Berlusconi največji delež pri založniški hiši 

Mondadori, ki je najmočnejša skupina na področju tednikov in mesečnikov (poleg 

založništva knjig, kjer šteje 30 % trga), posredno pa kontrolira dnevni časopis »Il 

Giornale«, pod vodstvom Maurizia Belpietra, ki je politično blizu Nacionalnemu 

zavezništvu Gianfranca Finija.  

 

Prav tako je v lasti skupine Mondadori tednik Panorama (katerega bivši direktor Carlo 

Rossella je sedaj postal odgovorni urednik TG 5, dnevnih poročil na Canale 5) in 

združuje celo vrsto novinarjev (npr. Sergio Romano, Giuliano Ferrara), ki odkrito 

podpirajo Berlusconijevo vlado, kar je bilo še posebej vidno v času volilne kampanje 

pred parlamentarnimi volitvami leta 2001. 

 

Il Corriere della Sera je v lasti skupine RCS (Rizzolli in Corriere della Sera), katerega 

lastnik je Cesare Romiti, in je na strani desne sredine. Kljub temu pa na straneh svojega 

dnevnika tu pa tam da priložnost za komentar kakšnemu od znanih novinarjev, ki so 

politično bliže levi sredini, kot so npr. Enzo Biagi, Tiziano Terziani in Corado Stajano.  

 

La Stampa iz Torina je v lasti družine Agnelli in je  po svojem političnem prepričanju 

bliže levi sredini, obenem pa se na njegovih straneh pojavljajo novinarji,  kot so Enzo 

Bettiza in Pierluigi Battista, ki se jasno nagibajo k desnemu političnemu polu. 

 

Obstajajo še trije pomembni dnevniki, ki so levo usmerjeni, in sicer l'Unità, ki ga vodi 

Furio Colombo in Il Manifesto ter Liberazione, vendar je teža desno orientiranih 

dnevnikov in tednikov neprimerno večja od levo usmerjenih. Il Corriere della Sera je s 

700.000 izvodi dnevne naklade namreč najbolj razširjen in ugleden dnevnik, sledi mu 

La Repubblica, ki je del skupine l'Espresso (lastnik še istoimenskega tednika in verige 

manjših lokalnih dnevnikov) in ima približno 60.000 izvodov dnevne naklade manj. 

Orientirana je levosredinsko (Tranfaglia v Tuccari, 2002: 184). Na tretjem mestu je La 

Stampa (če pustimo ob strani športni dnevnik La Gazzetta dello sport, ki je specializiran 

na športnem področju in ga tisti, ki so že kupili Corriere ali Repubblico ali kaj drugega, 



 

23 

nakupujejo kot drugi dnevnik), sledi Il Sole 24 Ore, ki zagovarja desno sredino in izraža 

ideje znanih podjetnikov. Sledi cela vrsta regionalnih dnevnikov, kot so La Nazione, Il 

Resto del Carlino, Il Messaggero iz Rima, Il Mattino iz Neaplja in mnogi drugi. Do 

maja 2001 je bilo razmerje dokaj uravnoteženo, po državnih in regionalnih volitvah pa 

se vedno več regionalnih dnevnikov nagiba k desnici, verjetno zaradi ekonomskih 

interesov. Največji katoliški dnevnik l' Avvenire (če pustimo ob stani L'Osservatore 

romano, ki direktno izraža pogled Vatikana in ima ozko, a vplivno ciljno publiko) prav 

tako podpira desno sredino. Če povzamemo, lahko rečemo, da je med tedniki in 

dnevniki veliko več takih, ki podpirajo Berlusconijevo koalicijo. 

 

Lastniki časopisov, dnevnikov in tednikov so v večini industrialci, ki jim je založništvo 

le dodatni vir dohodka, primarna dobičkonosna dejavnost pa se nahaja v drugih 

sektorjih ekonomije (financiranje, avtomobilska industrija, telefonija, televizije). 

Založnikova primarna dejavnost vsekakor vpliva na vsebino in »barvo« časopisa 

(Tranfaglia v Tuccari, 2002: 186, 187). To pomeni, da lastniki uporabljajo svoje medije 

kot sredstvo za učinkovit pritisk na politike, kar v veliki meri zmanjšuje avtonomijo 

uredništev, novinarji se prilagodijo tistim, ki imajo politično ali ekonomsko oblast. 

 

 

3.4 Z MEDIJI DO POLITIČNEGA KONSENZA 
 

Dejstvo je, da je Berlusconijev vstop v politiko močneje »osvetlil« že od samega 

začetka obstoječ problem na področju medijev v Italiji. Ko je začel Berlusconi 

spreminjati zakonodajo po meri lastnih interesov, je širša svetovna javnost opazila 

nevarnosti, ki jih tako stanje prinaša in začela nanje opozarjati.  

 

Če hočemo pojasniti vlogo, ki jo ima Berlusconi v življenju svoje države, moramo 

pojasniti zgodovinske okoliščine njegovega vstopa v politiko oz. kot bi dejal akter sam, 

»vstopa na igrišče«, njegov način komuniciranja in argumente, ki jih je oz. jih še 

uporablja. Berlusconi je nekakšen sin konca t. i. Prve republike. Izkoristil je čas, ko je 

afera Tangentopoli, ki je zajela celoten italijanski politični prostor, sprožila politično 

krizo in se  pokazal kot rešitelj te krize (Morrione v Abruzzese in Susca, 2004: 224). Po 

aferi Tangentopoli se je namreč odnos ljudi do politikov poslabšal, zaupanja vanje ni 



 

24 

bilo več, zato je bilo v Berlusconijevem interesu, da ga javnost ne dojema kot politika, 

ampak kot uspešnega poslovneža. Z objavo svoje biografije, ki jo je poslal na dom 

milijonom Italijanom, se je želel približati ljudem. Zato seveda ni povedal vse resnice, 

mnogo je namreč izmišljenega npr. to, da je bil italijanski študentski prvak v veslanju in 

da je študiral v Parizu. Berlusconi je hotel izpostaviti svojo človeško dimenzijo, na 

podlagi katere bi se ljudje identificirali z njim (Susca, 2004: 55). Njegova vladavina ne 

temelji toliko na racionalnosti, ampak bolj na simbolično-čustveni dimenziji.  

 

Ustanovitev stranke Forza Italia (poleti 1993) in zmaga na volitvah (spomladi 1994), 

jasno kaže na to, da je lastništvo medijev pomemben dejavnik, ki omogoča hiter pohod 

na oblast. Z uporabo »orožja šov politike« je v tistem času prišlo do skoraj popolne 

zamenjave do tedaj vodilnega razreda z novim. V italijanskem političnem prostoru,  v 

katerem skoraj pol stoletja praktično ni bilo sprememb, je nastala popolna zmeda 

(Statera, 1995: 7). 

 

Berlusconi je svoj vstop v politiko napovedal na zelo zanimiv način. Televizijskim 

postajam je 26. januarja med 17.15 in 17.30 poslal video posnetek, ki traja 9 minut in 24 

sekund. Prvi ga je predvajal Tg 4, televizijski dnevnik postaje Rete 4, ki ga ureja znani 

Berlusconijev privrženec Emilio Fede. Posnetek je predvajal v celoti, ne da bi ga sploh 

prej pogledal, in ob 19. uri vse skupaj še ponovil. Na Tg 3, ki je tako kot ves program 

Rai 3 pod vplivom levih strank, so naredili montažo posnetka v dolžini 59 sekund. Ob 

19.30 je posnetek v celoti predvajal še Studio aperto (Italia 1), Tg 2 (Rai 2) mu je 

posvetil 2 minuti in 10 sekund, Tg 1 (Rai 1) minuto in 50 sekund, Tg 5 (Canale 5) 3 

minute in 47 sekund, novice Telemontecarla pa točno 2 minuti.  

 

Kot je bilo moč predvideti, so se vnele polemike, ne toliko v zvezi s sporočilom samim, 

kot z načinom, na katerega je bilo podano, s časom, ki so mu ga televizije namenile, s 

selektivnim izborom in komentarji televizijskih voditeljev. Na primer Emilio Fede, ki je 

že  vrsto let mnenjski voditelj najbolj zagretih Berlusconijevih volivcev, je ganjen dejal: 

»Ta človek bi lahko še naprej živel v miru, pa se je odločil vstopiti v igro, tvegati vse« 

(Statera, 1995: 95). Ta videoposnetek ni nič posebnega. Ima vse elemente novinarskega 

posnetka: pravi izbor ozadja, obleko in umirjen ton glasu, a hkrati izraža določeno skrb 

za prihodnost države, če bo spet prišla v roke levice. Berlusconi pravi: »Italija je dežela, 

ki jo ljubim. Od tod izviram, tu imam svoje upe in svojo prihodnost. Tu me je oče in 



 

25 

življenje samo naučilo poklica podjetnika. Tu sem občutil strast po svobodi« (Statera, 

1995: 98). Začne na način, ki omogoči identifikacijo, poudari nacionalno pripadnost in 

to naveže nase, na svoje poreklo, svoj uspeh in vrednote. Enostavno, a upoštevajoč 

ciljno skupino, učinkovito. Potem pride na plan zaskrbljenost za tveganje, ki bi jih po 

njegovem mnenju prineslo življenje v neliberalni državi ... zaskrbljenost pa se hitro 

spremeni v odločenost odvrniti to tveganje. Ustanovi stranko Forza Italia (Naprej 

Italija), ki je nekakšno »politično podjetje«, organizirano po sistemu družinskega 

podjetja, ki ga vodi idejni oče in lastnik. Za marketing in oglaševanje stranke skrbijo 

Berlusconijeva podjetja. Tudi politični funkcionarji večinoma prihajajo iz podjetja 

Fininvest. 

 

Berlusconi razlaga: »Odločil sem se, da bom vstopil na igrišče in se posvetil družbenimi 

zadevami, zato sem se danes odpovedal vsem funkcijam v podjetjih, ki sem jih 

ustanovil« (Statera, 1995: 99). Gre za idejo dobrega državljana, močnega, spoštovanega 

in bogatega, ki je dosegel svoje cilje in se zaradi hude nevarnosti, ki preži državi, 

odpove vsemu – bogastvu, sijaju, založniškemu imperiju – in se odloči, da se bo 

posvetil družbenim zadevam. Pravi: »Vem, kaj nočem in skupaj z mnogimi Italijani, ki 

so mi zaupali v teh letih, vem tudi, kaj hočem.« Berlusconi želi, da bi skupaj uresničili 

velike sanje: pravičnejšo Italijo, velikodušno do pomoči potrebnih, bolj uspešno in 

vedro, bolj moderno in učinkovito ter z utrjenim položajem v svetu (Statera, 1995: 99). 

 

V povedanem se jasno zrcali neizmeren ego, kar je del njegove prepričevalne strategije. 

Delno hoče, da se ljudje z njim identificirajo, po drugi strani pa ponosno zahteva, da mu 

priznajo zasluge za vse, kar je uspel ustvariti in doseči. Očitna je njegova sposobnost 

doseganja soglasij ne samo njegovih uslužbencev, ampak tudi mnogih Italijanov 

(predvsem tistih, ki so kupili stanovanja, ki jih je zgradil, in tistih, ki cenijo Mikea 

Bongiorna in njegovo oddajo La ruota della fortuna (Kolo sreče), Alberta Castagna in Il 

dottor Stranamore (Doktor Ljubezni) ter druge osebnosti z njegove televizije).  

Omenjeni videoposnetek je pomemben del zelo učinkovite marketinška strategije. Gre 

za dogodek in komuniciranje dogodka hkrati (Statera, 1995: 99, 100). 

 

Novo politično gibanje Forza Italia (FI) se je širilo v obliki klubov, ki so nastajali po 

vsej državi. Ustanavljali so jih profesionalci in menedžerji, trgovci in mali podjetniki ter 

perspektivni mladi, ki so se tudi opremili s »predsedniškim setom« (z modro kravato, 



 

26 

zastavo, razpoznavnim znakom) in uvedli "look" Forza Italiia. Vsak od njih je lahko 

postal predsednik, če je zbral deset prijateljev, ki so se bili pripravljeni truditi za »nov 

italijanski čudež«. Tako je zelo hitro nastala prva virtualna stranka v zgodovini 

Republike. Berlusconi pravi, da njegova stranka ni tradicionalna, saj združuje 

državljane, ki politike ne razumejo kot življenjski poklic, ampak samo kot dodatno 

dejavnost. Klube koordinira človek iz Fininvesta Angelo Codignoni (Statera, 1995: 

105). 

 

Televizijske postaje Fininvest so nekaj mesecev preden se je začela volilna kampanja 

leta 2004 vsakih 15 do 30 minut predvajale spot Forza Italije, sporočale telefonsko 

številko, kjer so bile na voljo novice, spodbujale vključitev v stranko, predvajale 

šarmantno in hkrati odločno Berlusconijevo podobo (Statera, 1995: 107,108). 

 

Televizijska volilna kampanja je uradno trajala 30 dni, ravnanje javnega servisa v tem 

času je bilo določeno in ta pravila so spoštovale tudi televizijske postaje Fininvesta,  

današnjega Mediaseta. V času pred uradnim začetkom volilne kampanje (pozimi 1994) 

pa je predvsem na komercialnih televizijskih postajah prihajalo do mešanja žanrov: 

razvedrilnega programa, kontaktnih oddaj, informiranja in političnih razprav, kar je bila 

pomembna novost v italijanski verziji šov politike. Na televizijski postaji Tele+2, v 

kateri je imel Fininvest svoj delež, je Silvio Berlusconi v intervjuju za športni program 

Il procesno di Biscardi začel govoriti o svojem »vstopu na igrišče« (politično seveda), 

na Italia 1 je Ambra Angiolini, mlada voditeljica popularnega programa Non è la Rai 

sporočila, da Bog navija za Berlusconija. Rete 4 je  v živo in v celoti prenašal kongres 

Berlusconijeve stranke, vključno s slavnostnim govorom. To je privilegij redkih, bolje 

rečeno enega (Statera, 1995: 117, 118). Podobnih primerov izkoriščanja televizijskih 

oddaj in programov za lastno promocijo je bilo še veliko. 

 

Torej, Silvio Berlusconi je imel vse karte v svojih rokah: specifični medijski know-how, 

zagotovljen s strani svojih privržencev komunikatorjev in z nadzorom dela televizijskih 

medijev. Scenografija je bila tudi zelo dobro pripravljena: Silvio, uspešni podjetnik, ki 

ljubi svoje delo, mož, ki nadzira televizijske postaje in dnevnike, velik del 

distribucijskih poti in finančnega trga, založništva knjig in trg periodičnega tiska, 

predstavi svojo resno skrb za usodo države, vodeno s strani levice, in se zato začne 

truditi, se aktivira kot dober državljan, ki ima na razpolago sredstva in sposobnosti 



 

27 

vplivanja. Najprej podpira določene politike, potem pa še sam vstopi, kajti, »ko država 

kliče, se je treba odzvati«, je večkrat poudaril. Gre za logiko, ki temelji na strategiji 

poosebljanja vodje (Statera, 1995: 11) in poveličevanja njegovega občutka za dolžnost 

pomagati svoji državi.  

 

Berlusconi je svojo podobo v italijanskem javnem življenju utrdil tudi z naslednjima 

dvema nakupoma: leta 1986 je kupil nogometni klub AC Milan in po dveh letih že 

osvojil prvo lovoriko, takrat je odkupil tudi trgovinski kompleks La Standa (Travaglio v 

Abruzzese in Susca, 2004: 219). Vmes je propadel projekt, ki je predvideval nakup 

francoske televizijske postaje La Cinq. 

 

Statera (v Susca in Abruzzese, 2004) trdi, da je v zadnjih desetletjih v Italiji prišlo do 

zgodovinskega preloma med dvema svetovoma, ki med seboj tekmujeta: na eni strani 

družba gledalcev in potrošnikov – »dejanska država«, na drugi strani družba, ki 

spremlja politiko – »dežela prava«. Slednja vključuje pisatelje in bralce, je v manjšini in 

ni sprejela duha množične kulture, ampak se mu je javno uprla. Žal pa je v Italiji takih, 

ki berejo knjige in dnevno časopisje, tragično malo. Ko se je pojavil Berlusconi, je 

upreti se njemu pomenilo upreti se in hkrati zameriti se Italiji gledalcev in potrošnikov, 

ki so v bistvu izvolili Berlusconija.  In ravno v tem je problem, velika večina italijanskih 

gledalcev Berlusconijevega vstopa v politiko ne dojema kot problem. Po podatkih 

raziskave italijanskega televizijskega sistema, ki jo po naročilu Rai in Mediaset že več 

let zapored izvaja agencija Makno, so Italijani zadovoljni z obstoječim televizijskim 

sistemom, ki je rezultat referenduma in se je dokončno utrdil z zakonom Mammì. Ne 

želijo ga spreminjati in se strinjajo s tem, da je vse odvisno od želja gledalcev in 

oglaševalcev. Alberto Carullo (v Abis in drugi, 1999: 37), vodja marketinga Mediaset, 

pravi, da so dvajset let po njihovem nastanku komercialni televizijski programi 

dediščina, ki se ji Italijani ne želijo odpovedati. 

 

Raziskava komunikacij v Italiji, natančneje ponudbe informacij in uporabe medijev v 

italijanskih družinah, ki jo je izvedel CENSIS v sodelovanju z Združenjem italijanskega 

katoliškega tiska, objavljena julija 2001, je pokazala naslednje: v italijanskih družinah 

medijev ne manjka, ne novih  ne starih: televizijo ima 98,7 odstotkov prebivalcev, radio 

jih ima 95 odstotkov, knjige jih bere 77 odstotkov, časopise 71,8 odstotkov in revije 

59,5 odstotkov. Delež video snemalnikov je 73,3-odstotni, mobilnih telefonov pa 85,1-



 

28 

odsotni (Tranfaglia v Tuccari, 2002: 187). Televizija je daleč najbolj priljubljen medij v 

Italiji, je še posebej pomembno orodje manipulacije in propagande, kar najbolj vpliva 

na manj izobražene gledalce, za katere je televizija edini vir informacij. In teh je veliko, 

24 milijonov ima končano samo osnovno šolo in 1,2 odstotkov je nepismenih. Po 

nekaterih raziskavah gledajo Italijani televizijo nadpovprečno veliko, vsak državljan 

povprečno 3 ure in 16 min na dan. Za primerjavo: v Angliji, Nemčiji in Franciji je 

povprečje 3 ure na dan, v Švici 2 uri in 6 min, na Češkem pa 2uri in 2 min na dan 

(Tranfaglia v Tuccari, 2002: 188). Še več, o televiziji in TV-programih se piše v 

časopisih ter na internetu in tudi nekatere najbolj obiskane spletne strani so povezane s 

televizijskimi oddajami.  

 

Že od svojega obstoja dalje so televizijske postaje Mediaseta govorile in še vedno 

govorijo o t. i. sanjah in predstavah Italijanov. »Jezik, ki ga uporabljajo komercialni 

televizijski programi, je jezik, ki ga uporablja Berlusconi« (Morrione v Abruzzese in 

Susca, 2004: 224). Ta jezik in način komuniciranja sta pripomogla k spremembi 

nekaterih odnosov v civilni družbi, na prvo mesto sta postavila posameznika in njegovo 

hrepenenje po uspehu. To je prišlo v ospredje v italijanski kolektivni zavesti (Morrione 

v Abruzzese in Susca, 2004: 225). 

 

Berlusconi je z vstopom v politiko in s pomočjo svojih televizij bistveno spremenil 

vlogo in moč sistema medijev znotraj družbe, še posebej politike (Morrione v 

Abruzzese in Susca, 2004: 225). Televizija je postala ekskluziven medij, preko katerega 

se Italijani soočajo s politiko, saj so dnevni časopisi relativno malo brani (razen športnih 

dnevnikov), internet pa še ni dovolj popularen. Tega se zavedajo tudi politiki, ki so 

spremenili svoj način govora in politika se je spektakularizirala, popolnoma podredila 

televizijskim programom, znotraj katerih nastopa. Rezultati raziskav javnega mnenja so 

postali zabavna novica, katere namen je povečati politični konsenz (Morrione v 

Abruzzese in Susca, 2004: 225). 

 

Ko je bilo novembra 1993 jasno, da se bo Berlusconi podal v politične vode, so bile 

reakcije njegovih političnih nasprotnikov napad nanj in apeliranje na navzkrižje 

interesov. Prišlo pa je do bumerang učinka (Statera, 1995: 9), saj je postalo jasno, da bi 

levosredinska koalicija, če bi resnično hotela, lahko to vprašanje rešila s primernim 



 

29 

zakonom, ki bi urejal konflikte interesov, kot se dogaja v vseh drugih demokratičnih 

državah.  

 

Nič ni pomagalo, da so med vsako volilno kampanjo zelo ugledni evropski časopisi, kot 

so The Economist, Le Monde, El Pais, poudarjali nevarnost desnice in Berlusconija. 

Italijanski delodajalci, ki v mednarodnih kapitalističnih krogih uživajo velik ugled, so se 

pač odločili, da bodo sledil Berlusconiju, s Fiatom in Agnellijem na čelu. Berlusconi 

namreč zagovarja interese višjih slojev in te tudi predstavlja. Njegova zveza z 

združenjem industrialcev (Confindustrio) in Fiatom jasno kaže na to. Berlusconi 

izkorišča  svojo politično oblast v korist svojih podjetij. Kako drugače pojasniti znižanje 

davkov na dediščino, če ne za zaščito svojih lastnih interesov, interesov svoje družine in 

bogatih nasploh? 

 

Italijanska desnica je pod vodstvom Berlusconija ustvarila nov fenomen, nekakšen 

model združitve liberalizma in populizma (Statera, 1995: 18). Sicer pa je danes le 

malokomu jasno, kaj je levo in kaj je desno. Zdi se, da je ideologija pustila mesto 

trenutnim interesom posameznikov. Povprečen volivec je razdvojen, podpira nekatere 

teme, ki jih poudarja levica in druge, ki jih zagovarja desnica, ampak povprečen 

gledalec pogosto še sam ne ve, kdo kaj zagovarja. To je posledica problematične 

situacije na področju italijanskih medijev. Vemo, da večina ljudi informacije pridobi 

preko televizije, predvsem televizijskih dnevnikov, in pri naših sosedih so ti zelo daleč 

od kakovostnih evropskih poročil, tako tisti na javni televiziji kot na komercialni. »Vsi 

po vrsti uporabljajo iste vire informacij in novice pospremijo z enakimi posnetki« 

(Simonelli, 2004:49). Politiki namenjajo zelo malo prostora, saj se v glavnem posvečajo 

črni kroniki in novicam iz sveta mode, zabave ter športa, češ da je to tisto, kar zanima 

gledalce. Ta dimenzija je še posebej izrazita pri poročilih Studio aperto (Italia 1). 

 

In če pogledamo, kakšne so značilnosti volilnega telesa Berlusconijeve stranke Forza 

Italia (po podatkih raziskave Itanes, objavljene v različnih italijanskih medijih po 

volitvah leta 2001) nam postane hitro jasno, da je bil doprinos lastništva televizije k 

volilnemu rezultatu izredno velik (Cristante v Abruzzese in Susca, 2004: 279): 

• kar 36 odstotkov volivcev Forza Italie (FI) se je za to stranko odločilo zaradi 

prisotnosti vodje – Berlusconija, zaradi programa stranke pa le 28 odstotkov. Torej, 

volivci FI so veliko bolj povezani z vodjo kot s stranko. Za primerjavo naj povem, 



 

30 

da se je za stranko Margherita zaradi vodje Francesaca Rutellija, ki je bil kandidat 

levosredinske koalicije, odločilo 20 odstotkov volivcev.   

• Identifikacija volivcev s stranko FI ni velika. Z njo se poistoveti le 58 odstotkov 

volivcev. v primerjavi s stranko levih demokratov (DS), kjer je ta delež 77-odstotni.  

Po drugi strani pa je intenzivnost identifikacije s stranko veliko večja pri stranki FI 

(93-odstotna) kot pri tradicionalnih strankah.  

• Kar 41 odstotkov žensk voli FI (za primerjavo DS na drugem mestu voli 18 

odstotkov žensk). Med njimi je 48 odstotkov nezaposlenih oz. gospodinj, 33 

odstotkov pa zaposlenih. Pri ostalih strankah je razkorak med tema dvema 

kategorijama minimalen, npr. med ženskami, ki volijo DS, je 17 odstotkov 

gospodinj, 20 odstotkov pa zaposlenih.  

• Približno polovica ljudi, ki je do leta 1992 dajala prednost DC (krščanskim 

demokratom), je leta 2001 volila FI. To je posledica afere Tangentopoli  (Caciagli in 

Corbetta, 2000). Berlusconi je opazil, da obstaja velik del konzervativnih volivcev, 

ki želijo, da jih nekdo predstavlja, saj se po aferi niso več identificirali z matično 

stranko, in to je izkoristil. Značilnosti volivk, ki so prešle z DC na FI so predvsem 

naslednje: »stare gospe (57 odstotkov jih ima preko 65 let), nizko izobražene (65 

odstotkov ima končano le osnovno šolo), ne berejo dnevnega časopisja (67 

odstotkov pravi, da dnevnikov ne bere nikoli), brez zanimanja za politiko (68 

odstotkov), nestrpne do imigrantov (64 odstotkov) in veliko gledajo televizijo (75 

odstotkov jih gleda TV več kot 4 ure na dan)« (Caciagli in Corbetta, 2000).  

Podobne rezultate navaja tudi Susca (2004: 68) in poudarja, da se značilnosti volilne 

baze Berlusconijeve stranke od leta 1994 praktično niso spremenile. Na 

parlamentarnih volitvah leta 1994 je dobila Forza Italia 21 odstotkov glasov, kar je 

presenetljivo, če upoštevamo dejstvo, da je stranka nastala le nekaj mesecev pred 

volitvami. Na volitvah leta 1996 je stranka ta rezultat bolj ali manj potrdila (20, 6 

odstotkov), leta 2001 pa se je zgodilo neverjetno – stranka je dobila kar 29, 4 

odstotkov glasov. 

 

»Zmagal je tisti, ki je najbolje znal ponuditi sporočila, skladna z načini in oblikami 

množične kulture, torej s pričakovanji ljudi, njihovimi željami, njihovo sposobnostjo 

dekodiranja neposrednih, enostavnih in jasnih sporočil. Zmagal je tisti, ki je znal bolje 

komunicirati, ki je na televiziji deloval bolj kredibilno, bolj umirjeno in nasmejano, in 

tisti, ki je bolje znal vlivati upanje« (Statera, 1995: 27). Zmagala je Berlusconijeva 



 

31 

»privlačna podoba«. Tu seveda ne mislimo na zunanjo podobo osebnosti, ampak na 

njegove govorne sposobnosti na področju političnega komuniciranja in na to, da je 

lastnik treh nacionalnih komercialnih televizijskih programov, ki so ljudem zelo všeč. 

Vsi ti faktorji skupaj so igrali pomembno vlogo, ne smemo pa zanemariti družbeno 

političnih in kulturnih okoliščin, v katerih se je znašla Italija spomladi leta 1994 in ki 

smo jih predhodno pojasnili. »Dejstvo je, da je bil Berlusconi sposoben sam upravljati s 

svojo podobo, neprimerljivo bolje od drugih, tako na svojih televizijskih postajah kot na 

Rai. Imel je medijsko strategijo, drugi je preprosto niso imeli ali pa so imeli slabšo« 

(Statera, 1995: 92).  

 

Berlusconi se je predstavil kot naravni predstavnik Italijanov, ki so oboževali 

Hollywood, so se pustili osvojiti blagu, izdelkom, predstavljenim na televiziji. Že v 

svoji mladosti je imel rad šov, rad je zabaval in osvajal publiko. Zaupal je vase in se je 

rad izpostavljal, tudi kot voditelj raznih šolskih in obšolskih prireditev (Susca, 2004: 

53). Da je zelo hitro spoznal potencial televizije, dokazuje dejstvo, da je že septembra 

1974 ustanovil svojo prvo televizijo Telemilano (kasnejši Canale 5), ki je bila 

televizijska postaja področja Milano 2, dela mesta, ki ga je zgradilo Berlusconijevo 

gradbeno podjetje. 

 

Nova Berlusconijeva stranka se je želela pozicionirati na sredini, ciljati na laike in 

katolike, ki verujejo v družino, delo, varčevanje, strpnost, spoštovanje drugih, svobodo 

in seveda v svoboden trg (Statera, 1995: 60). Prvi politični plakat stranke Forza Italia je 

bil pamflet Alla ricerca del Buongoverno (V iskanju dobre vlade), katerega namen je bil 

ustanoviti liberalnodemokratsko vladno koalicijo (Statera, 1995: 71). 

 

»Preprečiti bi bilo treba to, da se ekonomski imperij spremeni v politični imperij, ki dela 

iz države zapor. Dejstvo je, da Berlusconi vedno bolj množično nadzira in upravlja z 

vsemi orodji množičnega komuniciranja in oblikovanja javnega mnenja v državi. To 

pomeni, da je sposoben dominirati in manipulirati s političnim konsenzom, kateremu bi 

moral dejansko biti podvržen.« (Pasquino v Tuccari, 2002: 22) 

 

Dejstvo je, da Berlusconijev pohod na oblast v tako kratkem času ne bi uspel, če ne bi 

imel v rokah tako pomembnega medijskega imperija in finančnih sredstev. Predvsem 

njegove komercialne televizijske postaje so pripomogle k temu, da je dokaj hitro osvojil 



 

32 

velik del televizijskih gledalcev in še posebej gledalk. Pri tem je bil Berlusconi deležen 

pomoči mnogih zaposlenih v njegovih medijskih podjetjih. Logično je, da pri 

oblikovanju programske sheme komercialni mediji deloma sledijo željam svojega 

lastnika, a novinarji bi morali biti pri posredovanju informacij (predvsem iz sveta 

politike) avtonomni in kar se da objektivni. Še toliko bolj bi to moralo veljati za 

novinarje na javni televiziji, ki dejansko delajo za državljane, a se večinoma vedejo 

tako, kot da bi bili odgovorni vladajoči koaliciji. Kdor s svojimi mnenji izstopa, je 

kmalu ob službo, kar vodi v precejšnje omejevanje oz. nekakšno samocenzuro, kot 

bomo videli v nadaljevanju. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

33 

4. POLITIČNA OKUPACIJA JAVNE TELEVIZIJE RAI 
 

 

»Svoboda medijev je pogoj demokratičnega sistema, brez katerega ta ne bi bil 

legitimen. Mediji naj bi zagotavljali prostor interakcije med državo in civilno družbo, v 

njem potekajo nenehni konflikti med družbeno-političnimi udeleženci, da bi povečali 

družbeno moč« (Erjavec, 1999: 138).  

 

Mediji, predvsem javni, morajo za državljane nadzirati politiko, ne pa služiti političnim 

strankam za lastno promocijo. Koncept italijanske javne televizije pa je osnovan na 

politični okupaciji s strani političnih strank. Enako je bilo pred tem z javnim radiem, ki 

je bil v času fašistične oblasti popolnoma podrejen Mussoliniju oz. njegovi stranki. O 

diktaturi s pomočjo obvladovanja javnih medijev danes v Italiji sicer na srečo še ne 

moremo govoriti, je pa neodvisnost medijev iz dneva v dan bolj ogrožena in meja med 

svobodo in nesvobodo je zelo hitro prekoračena.  

 

 

4.1 NAVIDEZNA PLURALNOST 
 

Italijanska javna televizija Rai postaja vedno bolj podobna zasebnim televizijskim 

kanalom, saj se pretirano podreja oglaševanju. Upravni odbor Rai se zamenja praktično 

vsakič, ko se zamenja večina v parlamentu in nastopi nova vlada. Večina v upravnem 

odboru vedno sovpada z večino v parlamentu.  

 

V času vladavine levosredinske koalicije so bili informativni programi javne televizije 

Rai razdeljeni na sledeč način: desnosredinski opoziciji so pustili Tg 2, leva sredina pa 

si je obdržala Tg 1 in Tg 3. Direktorji TV-postaj so bili všečni parlamentarni večini, 

radijski pa v nekaterih pogledih manjšini oz. opoziciji. Takoj po volilni zmagi 

Berlusconijeve koalicije je Tg 1, najbolj gledani televizijski dnevnik, spremenil smer, 

prilagodil se je novi vladi in Rai 1 je prišel pod nadzor desne sredine (Tranfaglia v 

Tuccari, 2002: 190).  

 



 

34 

Ponavadi so politične stranke vršile svoj vpliv v glavnem na področju informativnega 

programa, in še posebej v predvolilni kampanji,  z Berlusconijevim pohodom na oblast 

pa so se stvari poslabšale. Zdi se namreč, da hoče v polnosti izkoristiti potencial 

vladnega nadzora nad dogajanjem v javnem servisu. Poglejmo nekaj primerov, kjer se 

take težnje lepo kažejo.  

 

Rai 1 tik pred regionalnimi volitvami v regiji Molise prikaže v celoti pohod 

desnosredinske koalicije Hiše svoboščin. Agostino Saccà, takratni predsednik, to potezo 

upraviči, rekoč, da je po parlamentarnih volitvah sodeč, pohod koalicije podpira 90 

odstotkov italijanskih državljanov (Borgognone v Tuccari, 2002: 276). Ta izjava 

pokaže, da so nekateri vodilni na javni televiziji hote ali nehote zelo hitro ponotranjili 

mnenje predsednika vlade, ki pravi, da dokler je Rai last državljanov, ne sme kritizirati 

vladne večine, ki jo državljani podpirajo.« (Padovani in Calabrese, 1996: 118) 

 

Uredniška politika Rai bi torej morala o vladni večini govoriti le pozitivne stvari, ker jo 

je izvolila večina državljanov. Berlusconi pozablja, da je javni servis last vseh 

državljanov in državljank, ne le njegovih volivcev. »V tem kontekstu so manjšinska 

mnenja tistih, ki nasprotujejo oblasti in politiki, ki jo izvaja, resno ogrožena« (Padovani 

in Calabrese, 1996: 118). Pravi paradoks pa je, da se nad stanjem na področju Rai 

velikokrat (neupravičeno) pritožujejo prav vladni predstavniki. Tako je minister za 

komunikacije Gasparri, ki je bil tarča politične satire, poklical v popoldansko zelo dobro 

gledano športno televizijsko oddajo Quelli che il calcio in z ostrimi besedami napadel 

javno televizijo Rai in njenega predsednika Zaccario, češ da je pristranski. Dejanje je 

seveda sprožilo ostro politično polemiko, ki pa žal ni temeljila na jedru problema, 

namreč, da lahko politiki kadarkoli vstopijo v program javne televizije in z monologom 

nagovarjajo gledalce ter blatijo politične nasprotnike, ampak je bila osredotočena na to, 

ali je prikazovanje politikov na smešen način upravičeno. 

 

 »Nastopanje brez povabila« v popularnih športnih oddajah je postopoma postala kar 

praksa desne vladne koalicije in tudi Berlusconi je izrabil to sredstvo, ko se je v 

prostovoljno vključil v televizijske debate o nogometu. Gre za šport številka ena v 

Italiji, ki mu vsi mediji od lokalnih do javnih posvečajo ogromno pozornosti zaradi 

velike gledanosti in posledično komercialnih koristi. Znano je, da si je Berlusconi, kot 

predsednik popularnega nogometnega kluba AC Milan, neko popoldne vzel čas in svojo 



 

35 

nogometno filozofijo razlagal na milanskih lokalnih televizijskih programih, dovolil pa 

si je tudi oglasiti se v najpopularnejši nedeljski športni oddaji javne televizije La 

Domenica Sportiva7, kar je razjezilo predsednico upravnega odbora javnega servisa 

Annunziato, ki se je tudi oglasila v omenjeni oddaji in opozorila, da javni servis ne sme 

biti izrabljen za lastne interese in propagando. Berlusconi se je namreč v oddaji 

predstavil kot spreten trener (trdil je, da je v mladosti uspešno opravljal tudi to funkcijo) 

in energično dajal nasvete vsem po vrsti, predvsem trenerju svojega kluba, poudarjal pa 

je tudi, da je sam najbolj zaslužen za uspehe kluba. Voditelj oddaje je zavračal kritike 

predsednice, češ da se je Berlusconi vključil v razpravo zgolj kot poznavalec nogometa 

in ne kot politični akter. Pri tem ni pojasnil, zakaj je imel pravico do dobrih dvajset 

minut monologa, ko se ga dejansko nihče ni upal ustaviti s kakšnim vprašanjem. 

Predsednik vlade ima torej zaradi svojih vsestranskih interesov velik dostop do 

komunikacijskih kanalov, tudi javnega servisa, kar pa ni znak dobro delujočega javnega 

servisa, prej nasprotno.  
 
 
Pogovoru s politiki (in samo posredno tudi političnim vprašanjem) je s prihodom 

Berlusconija na oblast več časa namenil tudi Porta a Porta, priljubljena kontaktna oddaja 

Bruna Vespe na Rai 1, ki je lahko prav zaradi poznanstev in vpliva novinarja petkrat na 

teden najmanj dve uri obravnaval najbolj aktualne teme. V studiu sta ponavadi prisotna 

parlamentarca, predstavnika leve in desne politične opcije. »Vespa je v svoji oddaji 

navidezno kazal nepristranskost, zaradi svoje izkušenosti mu je uspelo pod vprašaj 

postaviti predstavnike leve sredine, v dobro luč pa spraviti desnosredinske« (Tranfaglia 

v Tuccari, 2002: 190). Navidezno naj bi šlo za spopad različnih mnenj, pri katerih pa 

voditelj ni igral vloge sodnika, temveč igralca desnosredinske vlade. Po volitvah (maja 

2001) so imele politične oddaje, ki jih je na Rai 2 vodil Michele Santoro veliko manj 

prostora, dokler jih niso popolnoma umaknili iz programske sheme (Tranfaglia v 

Tuccari, 2002: 191), ker niso bile pogodu predsedniku vlade. 

 

Susca (2004: 106) ugotavlja, da »novinar-prijatelj Vespa prav rad svoji oddaji prida 

zabavno dimenzijo«, če gosti Berlusconija. O politiki se govori malo in na hitro, 

Berlusconi prevzame režijo, ki vključuje poenostavitve, slogane in fraze v stilu »še 

nikoli nismo imeli vlade, ki bi tako dobro delala«. V eni izmed političnih oddaj Porta a 

                                                 
7 »La Domenica Sportiva«, Rai 2, 23. februar 2004 



 

36 

Porta Vespa javnosti predstavi napolitanskega pevca Mariana, ki ga je Berlusconi 

spoznal v neki restavraciji in poskrbel, da je postal slaven. Susca (2004: 109) razlaga, da 

hoče Berlusconi preko njega sporočiti naslednje: da je sposoben spremeniti vsakega 

navadnega človeka v zvezdo ter prepoznati talent in pomagati ljudem doseči zastavljene 

cilje. Berlusconi poudari, da je pevec prava enciklopedija, da piše dobro glasbo, pisanje 

besedila pa mu ne gre tako dobro, zato je tu vskočil sam – deset neprespanih noči in 

pesmice so bile tu. Medtem ko Mariano prepeva romantične balade, se televizijska 

kamera posveča zadovoljnemu in vidno ganjenemu Berlusconiju, ki prepeva v ozadju. 

Na velikem zaslonu v ozadju pa je napis: »Eno leto vladanja«. Kot bi dobili potrditev, 

da je Berlusconijevo vladanje ni osnovano na političnih programih, ampak na zabavi. 

Ravno v trenutku, ko se politični problemi kopičijo, se premier poslužuje zabave, igra 

na čustva gledalcev, zato da bi preusmeril pozornost javnega mnenja. 

 

Lahko se strinjamo s tem, kar pravi Susca (2004: 72), in sicer, da z Berlusconijem 

televizija postaja oder za politično reprezentacijo sebe; smo pred usodnim prehodom iz 

šov politike v politizacijo zabave in predstav. 

 

Berlusconi dejansko ne more brez televizijske zabave. Eden od dokazov za to je tudi 

njegova vključitev v eno najpopularnejših zabavnih oddaj na njegovem komercialnem 

televizijskem programu Canale 5 v času največje gledanosti. Gre za oddajo Maurizio 

Costanzo Show8, v kateri so slavili najpomembnejše televizijske zvezde današnjega  in 

preteklega časa. Berlusconi nikakor ni mogel zamuditi tako izjemne priložnosti, hotel je 

postati del množične kulture, zato je poklical v oddajo in z lepo izbranimi besedami 

pohvalil in celo izrazil oboževanje do najdlje sijoče zvezde italijanske televizije, tj. 

Mikea Bongiorna. Poudaril je njegovo ključno vlogo pri oblikovanju televizijskega 

programa že od nastanka televizije in dejal, da bi si za to zaslužil naziv doživljenjskega 

senatorja. Osemdeset letni voditelj je bil tako ganjen, da ni mogel zadrževati solz, ljudje 

v dvorani so stoje ploskali. Berlusconi je dal jasno vedeti, da obožuje Bongiorna, zato 

ker ga obožujejo potrošniki množičnih medijev. Susca (2004: 74) ugotavlja, da sta Mike 

in Silvio dva obraza istega človeka: Mike je zabaven obraz Silvia, slednji pa politična 

podoba Mikea. 

 

                                                 
8 »Maurizio Costanzo Show«, Canale 5, 9.10.2002 



 

37 

Proces legitimacije moči temelji na njeni identifikaciji s kulturnimi vzorci neke družbe. 

Če politična elita uspe doseči to, da se družba z njo identificira, postanejo njena dejanja 

za družbo samoumevna. Berlusconijeva moč se skuša »vključiti v družbo kot nekaj 

naravnega, s tem ko postane televizijsko telo in telo potrošnje« (Susca, 2004: 74). 

 

Da je to dosegel, pa je moral Berlusconi delegitimirati politične nasprotnike. Označil jih 

je bodisi za izkoriščevalce, izdajalce ali komuniste in dolgo let ni pristal na televizijsko 

soočenje z njimi. Na splošno italijanski premier nerad odgovarja na vprašanja 

novinarjev, tega se izogiba, preseneča pa dejstvo, da mu uspeva biti nedostopen tudi za 

javno televizijo in posledično za javnost, ki ji je dolžan odgovarjati. Tudi na redkih 

tiskovnih konferencah, ko mu novinarji postavljajo vprašanja, postane nejevoljen, 

včasih celo jezen in večkrat odgovarja agresivno. Ko se sreča s kakšnim tujim 

novinarjem – kajti tuji novinarji so edini, ki ga zares sprašujejo – ga zmerja in označi za 

»komunista«, pa čeprav prihaja iz časopisov, kot so The Economist, El Mundo ali 

Financial Times, ki so sicer znani kot konzervativni. To počne zato, ker ga je bilo 

vprašanj vedno strah. Berlusconi se raje izraža preko monologa, tudi posnetega na 

videokaseti in poslanega v »prijateljske« televizijske redakcije, ki potem to predvajajo 

(Travaglio v Abruzzese in Susca, 2004: 215). 

 

Zanimivo je tudi dejstvo, da so s prihodom Berlusconija na oblast za raziskave javnega 

mnenja za javno televizijo Rai zadolženi strokovnjaki podjetja Hdc-Datamedia Group, 

ki jih predsednik vlade posredno financira preko Efibance. Ta je odkupila 11 odstotkov 

podjetja za 5,6 milijonov evrov, kar je neracionalno glede na poslovne rezultate 

podjetja. Luigi Crespi, Berlusconijev »osebni« raziskovalec, bo najmanj tri leta 

raziskoval tudi javno mnenje za javno televizijo. 

 (http://www.societacivile.it/primopiano/articoli_pp/datamedia.html) 

 

Na agencijo Datamedia so pogosto leteli očitki Berlusconijevih političnih nasprotnikov, 

da je orodje, s pomočjo katerega predsednik vlade ustvarja politični konsenz, saj so 

rezultati, ki jih objavlja, vedno v prid predsednika in njegove stranke, številke veliko 

bolj pozitivne, kot tiste, ki jih objavljajo konkurenčne agencije. Pravijo, da gre za 

podaljšek Berlusconijeve stranke, ne pa za neodvisno agencijo. 



 

38 

Jeseni leta 2001 je tednik Diario odkril, da agencija Datamedia posredno preko agencije 

Marketing place organizira volilno kampanjo stranke Forza Italia. To dejansko potrjuje 

nekredibilnost raziskav, ki jih izvaja Datamedia. 

 

Lucia Annunziata navaja kot glavni vzrok za svoj odstop z mesta predsednice 

upravnega odbora Rai pomanjkanje pluralizma. Pravi, da so prestopili meje, do koder je 

bilo še moč govoriti o pluralizmu in da si hoče oblast podrediti javno televizijo. Meni, 

da so nekatera imenovanja v upravni odbor Rai nelegitimna. Pravi, da upravni odbor že 

nekaj časa nima več prave moči, le izvršuje ukaze generalnega direktorja, ki se ne 

določajo v podjetju, ampak drugje. »Ta imenovanja popolnoma spreminjajo profil 

javnega servisa, jasno postane, da bodo prisotna politična pogojevanja, kar dejansko 

izloči pluralizem,« pravi sedaj že bivša predsednica upravnega odbora italijanske javne 

televizije. 

(http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/05_Maggio/04/annunziata.shtml) 

 

Poglejmo, kako je podrobno obrazložila svoj odstop: »To je samo zadnji akt 

organizirane kampanje vlade, katere namen je popolnoma nadzirati javni servis. Med 

zadnjimi dejanji omenjene kampanje sta bili tudi naslednji: izglasovan načrt, ne da bi ga 

predsedstvo odobrilo, ki predpostavlja vlaganje (800 milijonov evrov) v nepremičnine, 

gre za prenovo studiev v Rimu in Milanu, in predstavitev načrta reorganizacije podjetja 

(tudi slednji izglasovan kljub nasprotovanju predsedstva), kar dejansko daje javni servis 

v roke nekaterim posameznikom in zmanjšuje avtonomnost televizijskih programov in 

novinarjev. Ni naključje, da nova imenovanja sledijo sprejetju Gasparrijevega zakona in 

intenzivni kampanji delegitimacije predsedstva upravnega odbora Rai, ki je že mesece 

podrejena vladni večini (razmerje 4 proti 1). Dovolj je osebnih napadov in groženj.« 

(http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/05_Maggio/04/annunziata_pop.shtm

l). Annunziata je odstopila, da bi poudarila, da vsi ti ukrepi uničujejo pluralizem 

javnega servisa in da upravni odbor deluje nelegitimno. Sodelavce je pozdravila z 

besedami: »V našem poklicu in v državi na sploh je veliko več pravil, kot jih lahko 

ukine in krši katerikoli upravni odbor Rai. Pozivam vas, da spoštujete pravila, ki so 

temelj javnega servisa in naših odnosov z državljani.« 

 

In kako so na odstop reagirale politične stranke? Vladna večina je trdila, da gre za 

propagandistično potezo, opozicija pa je opozarjala na kritično stanje, ki je lahko 



 

39 

grožnja demokraciji na področju telekomunikacij, skratka grožnja, ki jo je treba vzeti  

resno. 

 

Kako bi morala biti zadeva urejena na javni televiziji, se zaveda tudi njen bivši 

predsednik Zaccaria (v Gobbo, 1997: 99), ki pravi: »Gre za dvojni aspekt ideološkega 

pluralizma: po eni strani mora namreč biti vsem zagotovljena možnost, da izrazijo svoje 

mnenje, po drugi strani pa bi prav tako morala biti varovana potreba javnosti, da dobi 

korektne, popolne in objektivne informacije«. Tudi ustavno sodišče je večkrat poudarilo 

ustavni pomen pluralizma informacij, ki je temelj varovanja demokratične ureditve. 

»Koncentracija medijskega lastništva in posledično velik vpliv na procese odločanja v 

medijih  je nezdružljiva s pravili demokracije.« (Gobbo, 1997: 281) 

 

To, kar se je 6. oktobra 2003 zgodilo v nedeljski zabavni oddaji Domenica In na Rai 1, 

daje upanje Italiji, saj dokazuje, da noben monopol, tudi tako široko zastavljen, ne zdrži 

za vedno. Televizijske gledalce so povabili, naj preko telefona in elektronske pošte 

izrazijo svoje mnenje, kaj/kdo jih moti na televiziji, komu bi rekli stop. In vsi so se 

začudili, ko je bil na prvem mestu Berlusconi. »Njegovi« gledalci, tisti, ki spremljajo 

zabavne oddaje in se ne ukvarjajo s politiko, so mu prižgali rdečo luč. Bumerang 

učinek. Njegovi ljudje – gledalci in volivci – ga ne prepoznajo več kot televizijskega 

junaka, spoznali so, da je televizijo samo izrabil zato, da bi rešil svoj zasebni interes in 

premoženje (Susca, 2004: 153). Po tem dogodku, ko se je »televizijska Italija« oddaljila 

od svojega ustvarjalca Berlusconija, ni težko napovedati tudi njegovega skorajšnjega 

političnega padca. »Škatla je bila odprta in v njeni notranjosti ni bilo tistega, kar so 

obljubljali volilni oglasi.« (Susca, 2004: 163) 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

40 

4.2 ODSTAVITVE NEPOSLUŠNIH NOVINARJEV IN TV VODITELJEV 
 

Odmevna je bila afera v zvezi s satiričnim programom televizije Rai 2 Satirycon, ki ga 

je vodil Daniele Luttazzi. V tej oddaji je znani publicist in profesor Marco Travaglio 

pojasnil Berlusconijev podjetniški, politični in sodni kurikulum, tako kot je to storil že v 

svoji knjigi. To je sprožilo pomembno reakcijo v desnosredinski koaliciji. Odstopila sta 

celo dva njihova člana Sveta javne televizije (Contri in Gamaleri). V časopisih in na 

televiziji se je veliko diskutiralo o tem, kje so morebitne omejitve politične satire. 

Marsikdo je trdil, da so v omenjeni oddaji napadli Berlusconija, ga oblatili v komičnem 

programu, ne da bi mu ponudili možnost obrambe (Cristante v Abruzzese in Susca, 

2004: 282).  Gre za odmevno in dolgotrajno polemiko, ki se je vlekla ves prvi del 

volilne kampanje (12-23 marec 2001). Njen epilog pa je bila ukinitev »sporne« oddaje 

in odhod novinarja Luttazzija z javne televizije. Berlusconi je namreč jasno povedal, da 

»ne bo več dovolil, da na Rai delajo ljudje, ki na kriminalen način izrabljajo javno 

televizijo« (Simonelli, 2004: 113). 

 

Poleg Lutazzija je imel v mislih še Biagija in Santora. Eden za drugim so morali 

zapustiti javni servis. Enzo Biagi je bil eden redkih novinarjev, ki si je upal javno in 

jasno izraziti svoje mnenje o politiki. Njegova oddaja Il Fatto (Dejstvo) je bila na 

sporedu na Rai 1 (vsak dan 5 minut) tik pred televizijskim dnevnikom in novinar je bil v 

javnosti zelo ugleden. Berlusconiju nekateri njegovi komentarji političnega dogajanja 

niso bili všeč, zato so na Rai oddajo ukinili z izgovorom, da ni dovolj gledana. 

 

Santorojeva informativna kontaktna oddaja Sciuscià je odkrito zastopala stališča levice 

in zamenjali so jo z oddajo enakega tipa Excalibur, ki je zelo zagreto zagovarjala 

politiko desnice (Simonelli, 2004: 115). 

 

Dogajanje med volilno kampanjo leta 2001 nam bo še jasneje pokazalo, da italijanski 

javni servis ni to, kar bi moral biti. L'Osservatorio di Pavia9 poudarja, da je bil od 1. 

januarja do 9. maja 2001 (volitve so bile 13. maja) na javni televiziji Rai najbolj 

izpostavljen politik Berlusconi z 260 minutami, sledil pa je Rutelli z 237 minutami. Gre 

za razmeroma uravnoteženo poročanje. Na televizijskih postajah Mediaset je Berlusconi 

prav tako prvi, a s kar 690 minutami (tu je vključen tudi Rete 4, kjer je govora skoraj 
                                                 
9 Gre za poseben inštitut za nadzor medijev in medijske raziskave. 



 

41 

izključno o Berlusconiju). Sledi mu Piero Fassino (sekretar stranke DS) s 102 minutami, 

glavni kandidat levosredinske koalicije Francesco Rutelli pa ni niti med prvimi desetimi 

(Cristante v Abruzzese in Susca, 2004: 282).   

 

V drugem delu volilne kampanje (24-30 marec 2001) je Berlusconi izjavil, da se ne bo 

udeleževal oddaj na javni televiziji Rai, dokler ne bodo končane »preiskave v stilu 

Luttazzi«. Na Rai 1 se vrne 29. marca, in sicer v oddajo Porta a Porta. Od takrat naprej 

se je v oddaji Bruna Vespe pojavil še velikokrat, kljub temu da ni pristal na direktno 

soočenje s tekmecem Rutellijem. V tej oddaji je namreč vpeljal določen stil, ki se bo 

nadaljeval do epiloga volilne kampanje – podpisa t. i. »Pogodbe z Italijani« (Contratto 

con gli Italiani) (Cristante v Abruzzese in Susca, 2004: 284).   

 

Desnosredinska koalicija trdi, da so ugledni evropski časopisi (The Economist, El 

Mundo in Le Monde) pristranski. Slednji je res bliže levici, za prva dva pa nikakor ne 

moremo trditi, da sta levičarska časopisa. Na očitke tujih medijev se presenetljivo 

odzove tudi Agnelli. Tujim medijem svetuje, naj se raje ukvarjajo s problemi v domačih 

državah. Mnoge, ki običajno volijo levosredinske stranke, to dejanje zmede, saj je 

Gianni Agnelli pomemben predstavnik moči in ugleden komentator političnega 

dogajanja (Cristante v Abruzzese in Susca, 2004: 285). 

 

Volilna kampanja se zaključi 11. maja. Na ta dan je Berlusconi gost oddaje Il Maurizio 

Costanzo Show (Canale 5). Oddaja se dejansko spremeni v šov, v katerem Berlusconi 

nastopa tako rekoč brez zavor in mu voditelj sploh ne uspeva postavljati vprašanj. 

Gledanost oddaje je izredno visoka (delež je 30-odstotni), medtem ko v istem času 

oddaja Il Ragio verde (Rai 3), kjer je gost Rutelli, doseže le 18-odstotno gledanost 

(Cristante v Abruzzese in Susca, 2004: 285). 

 

Berlusconi je na nek način uspel sebe predstaviti kot edinega kandidata (z nasprotnikom 

se ni hotel soočati niti ga ni nikoli poimensko omenil), opozicijo pa kot neorganizirano. 

Dosegel je celo to, da se je bolj kot o politiki govorilo konkretno o njem – pojavil se je 

kot predmet diskusije. Svojemu volilnemu telesu je predstavil trdno koalicijo, dal je 

vtis, da je zelo močno povezana z njim, z vodjo, ki ima močno karizmo. Tokrat se za 

razliko od volilne kampanje iz leta 1994 ni mogel predstaviti za apolitičnega, saj je bil 



 

42 

že del sistema in je na njegovi listi Hiše svoboščin (Casa delle libertà) kandidiralo 

veliko bivših socialistov in krščanskih demokratov. 

 

Navzkrižje interesov je bil močan argument volilne kampanje. Levičarji so se opirali 

nanj, desničarji pa so odgovarjali: »Res je. Problem obstaja in ga bomo rešili, ampak 

zakaj ga vi v petih letih vladanja niste?« V bistvu je vprašanje popolnoma legitimno. 

Imeli so priložnost sprejeti ustrezno zakonodajo, kot bi se za demokratično državo 

spodobilo, a tega niso storili. 

 

Javnost je presenetila tudi zamenjava popularnega voditelja večernega televizijskega 

dnevnika na Rai 1. Francesco Giorgino je bil namreč odstavljen uradno zaradi 

nesporazumov z odgovornim urednikom televizijskega dnevnika Mimunom, neuradno 

pa zaradi političnih razlogov. Krožile so namreč govorice, da se novinar videva s 

Prodijem. Šlo naj bi za skupne večerje, kar pa je Giorgino zanikal. Dejal je, da naj bi bil 

problem v tem, da se ni strinjal z načinom, kako so bile nekatere novice predstavljene. 

»Javni servis bi moral biti objektiven, zato ni prav, da se v nekatere prispevke umetno 

doda aplavz in odreže žvižge. Zame je novinarstvo čisto nekaj drugega,« je poudaril 

Giorgino (http://www.tgcom.it/televisione/articoli/articolo256822.shtml). 

 

 

4.3 NOV MEDIJSKI ZAKON PO MERI PREDSEDNIKA VLADE 
 

Spodnji dom italijanskega parlamenta je 22. julija 2003 sprejel zakon o konfliktu 

interesov10. Isti dan je senat, zgornji dom parlamenta, dal zeleno luč za Gasparrijev 

zakon o reformi radio-televizijskega sistema. »Jasno je, da ta dva zakona, ki služita 

interesom predsednika vlade, predstavljata grožnjo svobodi medijev in pluralizmu ter 

resno nevarnost za avtonomijo javne televizije Rai,« je izjavil Robert Ménard, generalni 

sekretar Reporters sans frontières. (http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18) 

                                                 
10 Da bi utišal kritike, je Berlusconi ministru Frattiniju naročil, naj ustanovi nadzorni organ, ki bo skrbel 
za to, da ne bo sprejet noben zakon, ki bi lahko povzročil navzkrižje interesov. »Tako imenovana 
»Autorità di garanzia« (Komisija za nadzor) je oblikovana kot pes čuvaj brez zob, ki lahko samo laja. 
Dejansko nima moči, da bi sprejela kakšen zakon, kaj šele da bi lahko sankcionirala. Če opazi kaj 
sumljivega, lahko to le sporoči predsedniku parlamenta, ki nato opazko poda naprej parlamentarcem, ki se 
potem odločijo, kako glasovati« (Pasquino v Tuccari, 2002: 29). Glede na to, da ima Berlusconi v 
parlamentu večino, ni pričakovati nikakršnega upora. 
 



 

43 

 

Gasparrijev zakon, ki ga je 29. aprila 2004 potrdil tudi italijanski senat, je reformiral 

sistem telekomunikacij in medijev v Italiji. Spremenil je določbe predhodnih zakonov 

(Mammìjevega iz leta 1990 in Maccanicovega iz leta 1997) in opozicija trdi, da je 

narejen po meri predsednika vlade. Najpomembnejši del je prav gotovo t. i. SIC 

(integriran sistem komunikacij), ki je postal osnova, na podlagi katere se določajo meje 

monopolnega položaja – noben lastnik ne sme imeti preko 20-odstotnega tržnega deleža 

na področju SIC, meja za Telecom Italia pa je 10-odstotni tržni delež. 

(http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/04_Aprile/29/gasparri.shtml). 

Izraz SIC vključuje nacionalne in lokalne medije, analogne in digitalne medije, 

sponzorstva, vse tiskane in elektronske medije, knjige, kinematografe, glasbeno 

produkcijo in distribucijo, vse vrste oglaševanja in internet. Nobeno podjetje ne bi 

smelo presegati 20 odstotnega prihodka iz celotnega medijskega področja SIC 

(http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-AD(2005)017-e.asp). 

Od 1. januarja 2011 bo lahko tudi lastnik več televizijskih postaj nakupoval tiskane 

medije, obratno pa je dovoljeno že z dnem, ko je zakon stopil v veljavo. Teoretično 

zakon omogoča lastnikom časopisov vstop na področje televizijskih medijev, v praksi 

pa to pomeni, da bo lahko Mediaset razširil svoje lastništvo še na področje tiskanih  in 

drugih medijev (http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18), saj meja 20-

odstotnega tržnega deleža na medijskem področju, imenovanem integriran sistem 

komuniciranja (SIC),  vključuje vse vrste medijev, tudi filmsko in glasbeno produkcijo, 

založništvo, internet in marketinške oz. oglaševalske agencije. To bo omogočilo širitev 

Mediaseta, ki je že sedaj najmočnejše zasebno medijsko podjetje. V tem fluidnem in 

obsežnem sistemu, ki bo vključeval vse tipe medijev, pa bo tudi zelo težko prepoznati 

dominantne pozicije (http://www.radiomagazine.net/pressfreedom.htm). Gasparrijev  

zakon je dejansko pisan na kožo predsedniku vlade, ki bo lahko popolnoma nadziral 

medijski prostor v državi.  

 

Televizijske postaje Rai in Mediaset že sedaj obvladujejo preko 90 odstotkov 

televizijskega oglaševalskega trga, nov zakon pa bo dopuščal še večjo hegemonijo. Z 

zakonom je tudi predvidena postopna privatizacija javne televizije Rai, ampak nihče ne 

bo smel imeti v lasti več kot 1 odstotek, kar pomeni, da bo nadzor ostal v rokah 



 

44 

Ministrstva za ekonomske zadeve. Prehod Berlusconijeve televizijske postaje Rete 4 na 

satelit, ki je bil novembra 2002 določen z odločbo ustavnega sodišča, pa je bil s 

posebnim vladnim dekretom odložen na 1. januar 2006 

(http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18). Dekret je razsodbo ustavnega 

sodišča praktično razveljavil tudi kar zadeva televizijske postaje Rai 3. Ustavno sodišče 

je presodilo, da na tretjem javnem programu ne bi smeli predvajati oglasov, a kot že 

rečeno, Berlusconijeva vlada ni upoštevala odločbe ustavnega sodišča. 

 

Še ena zelo sporna točka reforme zadeva sestavo upravnega odbora Rai. Do sedaj je bil 

sestavljen iz petih članov, ki sta jih določila predsednika parlamenta in senata, po 20. in 

21. členu zakona pa bo imel 9-članski upravni odbor 3-letni mandat in bo lahko 

ponovno izvoljen samo še enkrat. Do prve faze privatizacije (odtujitve 10 odstotkov 

kapitala) bo nadzorni svet imenoval 7 članov upravnega odbora (4 vlada, 3 opozicija), 

ostala dva, vključno s predsednikom, pa bo izbralo Ministrstvo za ekonomske zadeve. 

Predsednik bo dejansko izvoljen, če bo dobil dvotretjinsko podporo v nadzornem svetu 

(http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/05_Maggio/04/presidente.shtml). 

Lucia Annunziata, takratna predsednica upravnega odbora Rai, je zakonu ostro 

nasprotovala in najavila svoj odstop takoj, ko bo ta zakon stopil v veljavo 

(http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18). 

 

Gre res za svojevrsten način imenovanja v upravni odbor, kjer ima vlada popolno 

premoč, šest članov (4+2), opozicija pa le 3. Dejansko gre za popolno podreditev 

najpomembnejšega organa javnega servisa trenutni oblasti. Da je to sporno, so se začeli 

zavedati predvsem v tujini. V Italiji žal še ne. Razsežnosti problema na področju 

svobode medijev v Italiji se še dramatično povečajo, če pomislimo, da je trenutno na 

oblasti Silvio Berlusconi, ki je že tako lastnik treh najpomembnejših komercialnih 

televizijskih postaj v državi, ki trenutno po priljubljenosti celo presegajo javni servis11.  

 

Besedilo zakona pravi, da je upravljanje profitnega podjetja nezdružljivo s funkcijo 

vladanja, konflikta interesov pa ni, če podjetje predsednika vlade upravlja nekdo drug. 

                                                 
11 V prvi polovici leta 2005 (od 2. januarja do 25. junija) so imeli komercialne televizijske postaje 
Mediset 43, 1 % gledanost, postaje javne televizije Rai pa 42,7 %. Canale 5 je utrdil svoj položaj najbolj 
gledane televizijske postaje s 23, 7 %, sledi Rai 1s 23,3 %, Italia 1 z  11,9 %, Rai 2 z  9,9 %, Rai 3 z  9,8 
% in Rete 4 z  9,2 % (http://www.tgcom.it/televisione/articoli/articolo264099.shtml). 
 



 

45 

Silvio Berlusconi ni napisan v nobenem organigramu, vodenje svojih podjetij je 

prepustil domačim in prijateljem. Opozicijske stranke so se iz protesta vzdržale 

glasovanja.  

 

Nov medijski zakon je na pobudo evropskih organizacij, ki se zavzemajo za svobodo 

medijev in pluralnost, predsednik Ciampi najprej z vetom zavrnil in ga s tem poslal 

parlamentu v ponovno obravnavo, kasneje, ko mu ga je parlament vrnil, pa ga je bil 

primoran podpisati, ker italijanska zakonodaja veleva, da predsednik ne more dvakrat 

zavrniti istega zakona. 

 
 

4.4 OGROŽENOST SVOBODE MEDIJEV IN DEMOKRACIJE 

 
 
Dandanes je nadzor nad viri informacij zelo velik, kar na nek način dokazuje, da 

politika ne zaupa svobodi obveščanja in medijem samim. Pojavljajo se predlogi 

zakonov, ki kažejo na želje politike, da bi kontrolirala sistem komuniciranja, in žal je 

ponekod prisotna tudi cenzura. Nekateri televizijski voditelji, tisti najbolj moteči za 

oblast, so odstranjeni s položajev brez kakršnih koli zadržkov (Vita v Abruzzese in 

Susca, 2004: 310). 

 

Celo Enrico Manca (v Abruzzese in Susca, 2004: 318), bivši predsednik javne televizije 

Rai, ki je to funkcijo opravljal šest let med vladavino Craxijevih socialistov, priznava, 

da so je bila javna televizija že takrat podrejena vladajoči stranki. Socialistična stranka, 

katere član je bil tudi sam,  je bila v »zelo dobrih odnosih« z Berlusconijem. Manca tudi 

trdi, da Berlusconi sedaj kot predsednik vlade poleg svojih komercialnih televizijskih 

postaj nadzira tudi program javne televizije in vpliva na njegovo vsebino. 

 

Po podatkih Mednarodne organizacije Novinarji brez meja (Reporters sans frontieres) je 

svoboda tiska danes ogrožena povsod po svetu in v zvezi s tem so v organizaciji, ki ščiti 

zaprte novinarje in svobodo tiska, oblikovali svetovno lestvico svobode tiska. Ta je na 

najvišji ravni na Finskem, v Islandiji, na Norveškem in na Nizozemskem (med 0,5 in 1), 

Slovenija je na 14. mestu (indeks 4), Italija pa šele na 40. mestu (indeks 11). Še slabše 

je v Rusiji (121. mesto), čisto na dnu lestvice pa so se znašle Severna Koreja (97,5), 



 

46 

Kitajska (97) in Burma (96,83). Gre za verodostojne podatke, pridobljene na osnovi 

petdesetih vprašanj, na katera so odgovarjali novinarji, tuji dopisniki v posamezni 

državi, raziskovalci, pravni strokovnjaki in poznavalci razmer v posamezni regiji. 

»Vprašanja se nanašajo na podatke o napadih na novinarje (umori, zaporne kazni, 

fizični napadi, grožnje), na medije (cenzura, zaplembe, preiskave, pritiski) pa tudi na 

stopnjo nekaznovanosti tistih, ki so takšne kršitve povzročili. Nadalje vprašalnik »meri« 

medijsko zakonodajo (višina kazni za kršitve zakonodaje, državni monopoli in obstoj 

nadzornih teles na področju medijev). Poleg tega Novinarjev brez meja ne zanimajo le 

kršitve države, ampak tudi paravojaških formacij, organiziranega kriminala in skupin 

pritiska, ki so lahko resna grožnja svobodi tiska.« (http://mediawatch.mirovni-

institut.si/bilten/seznam/15/svet/) 

 

V poročilu z naslovom Konflikt interesov na področju medijev: italijanska anomalija, 

objavljenem aprila 2003, Reporters sans frontières razišče posledice Berlusconijevega 

konflikta interesov oz. njegov vpliv na pluralnost informacij v Italiji. Ugotavljajo, da 

predvidene reforme na področju medijev v ničemer ne zmanjšujejo monopola na 

medijskem področju. Evropski komisiji predlagajo, naj dodobra preuči situacijo v Italiji 

in javno opozori na medijsko koncentracijo, da se ne bi takšni problemi pojavili tudi v 

drugih evropskih državah (http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18). 

 

Obstaja povezava med krizo javne televizije in krizo predstavniške demokracije. 

Berlusconi je v središču teh dveh kriz, izkorišča tako eno kot drugo. Prvo zaradi moči 

televizije oz. njenega vpliva na politični sistem, drugo zaradi šibkosti kulturnih 

organizacij, zaradi katerih je odnos med večino in manjšino vedno slabši (Abruzzese, 

2004: 12). 

 

Italijanski demokraciji grozi nevarnost zaradi prevelike zlorabe moči, ker 

»Berlusconijev režim krši temeljne principe pravne države: a) kdor je nadzorovan, ne 

more biti hkrati nadzornik; b) zasebni interesi ne morejo biti varovani z javnimi akti; c) 

mediji morajo biti kot oblikovalci javnega mnenja ustrezno pluralni; d) trg ne more biti 

nadziran s povezovanjem politike in posla; e) vsaka oblast mora biti omejena z drugimi 

oblastmi« (Pasquino v Tuccari, 2002: 32). 

Verjetno ni slučaj, da v načrtu vlade, ki ga je Berlusconi napisal pred volitvami in 

predstavil na spletni stani Forza Italie ter razglašal vsepovsod, ni niti vrstice namenjene 



 

47 

množičnim medijem, medijskemu sistemu v državi. Na petinsedemdesetih straneh ni 

napisanega ničesar o svobodi medijev, o lojalni konkurenci televizijskih in časopisnih 

podjetij, o obstoječih monopolih in oligopolih. Kandidat za predsednika vlade na tem 

področju ne vidi nobenega problema ali pa le noče, da se o tem govori. 

 

Da bi opozorili na naraščajoče politične pritiske na vse medije v državi, so italijanski 

novinarji 10. junija 2003 stavkali. Stavki so se pridružili uredniki dnevnikov, revij in 

tiskovnih agencij, televizijska in radijska uredništva pa so delo prekinila 18. junija, je 

poročala avstrijska tiskovna agencija APA. Predstavniki italijanskega novinarskega 

sindikata FNSI menijo, da je svoboda tiska v Italiji vedno bolj ogrožena, saj naj bi bil 

pritisk premiera Silvia Berlusconija na medijsko področje vedno močnejši. »To je 

politična stavka, saj želimo braniti temelj demokracije, to je svobodo medijev. Očitno 

je, v kakšni nevarnosti je svoboda tiska v Italiji,« je razložil vodja FNSI Paolo Serventi 

Longhi  (STA, 11. junij 2003). Novinarski sindikat FNSI se je za stavko odločil po 

menjavi na vrhu milanskega dnevnika Corriere della Sera, saj naj bi odgovorni urednik 

časnika Ferruccio De Bortoli odstopil zaradi pritiska Berlusconijeve vlade. De Bortoli, 

ki je bil šest let na čelu uglednega dnevnika, je po poročanju APA pogosto uveljavljal 

do vlade kritično pisanje. Njegov naslednik je postal politični komentator Stefano Folli.  

 

Vladni predstavniki so se izgovarjali, da je stavka neupravičena, saj medijska svoboda v 

Italiji ni ogrožena in da gre le za pritisk na vlado. Minister za telekomunikacije 

Maurizio Gasparri je trdil, da je protestna akcija politične narave. Italijansko združenje 

založnikov EIEG je prav tako kritiziralo stavko, češ da je v teh težkih razmerah za 

italijanske medije nepotrebna, kar je še dokaz več, da novinarji v Italiji niso deležni 

nobene podpore. Zanimivo pa bi bilo slišati, kje vzroke krize vidijo predstavniki 

združenja založnikov. 

 

Lahko rečemo, da se je s tem, ko je javna radiotelevizija prišla pod oblast 

Berlusconijeve vlade, vse skupaj realiziralo v skorajšnjo popolno medijsko diktaturo, ki 

je najmočnejša na televizijskem področju, vendar prisotna tudi v tisku, razen redkih 

izjem. Svoboda medijev je v nevarnosti, vprašanje pa je, kdaj bodo Italijani to sploh 

opazili (Tranfaglia v Tuccari, 2002: 195).  

Evropski parlament je v napetem ozračju končno sprejel poročilo o »tveganjih kršitve 

zakona o svobodi izražanja na področju EU, še posebej v Italiji«, in sicer z veliko 



 

48 

večino glasov: kar 237 za, 24 proti in 14 neopredeljenih 

(http://www.repubblica.it/2004/d/sezioni/politica/mediaeuropa/mediaeuropa/mediaeuro

pa.html). Poročilo, ki ga je pripravila predstavnica danskih liberalcev Johanna L.A. 

Boogerd-Quaak, opozarja na konflikt interesov med predsednikom vlade in lastnikom 

več kot polovice medijev in založniških hiš v Italiji, poudarja pa tudi, da je imela 

levosredinska koalicija priložnost, da bi sprejela zakon, ki bi uredil konflikt interesov, a 

tega ni storila. V bistvu je dopustila, da italijanska desnica z Berlusconijem na čelu 

preko lastnih medijev promovira svojo stranko, kombinacijo liberalizma in populizma. 

 

Italijanski predsednik Ciampi je svojo zaskrbljenost v zvezi z medijsko problematiko 

prvič javno izrazil  23. julija 2002, ko je  v parlament poslal sporočilo z naslovom O 

pluralizmu in nepristranskosti informacij, kjer poziva vse vpletene novinarje in politike, 

naj spoštujejo svoje pristojnosti in odgovorno opravljajo vsak svoje delo. »Brez 

medijskega pluralizma in nepristranskosti ni demokracije«, je poudaril. 

(http://www.rsf.org/article.php3?id_article=6393) Predsednikovo opozorilo pa žal ni 

zaleglo. 

 

Ciampi se je v zvezi z delovanjem javnega servisa oglasil tudi 13. decembra 2004 v 

okviru podelitve nagrad Saint-Vincent najboljšim novinarjem. Dejal je, da »mora 

italijanska javna televizija ne glede to, kakšna je lastniška struktura, ohraniti, utrditi in 

se truditi za izboljšanje dejavnosti, ki jih je kot javna televizija dolžna opravljati, na 

področju uredniške politike, kulture, informiranja in stila, ki naj bo v skladu s standardi, 

ki za javni servis veljajo znotraj EU.« Poudaril je še, da je italijanski javni servis  preveč 

regionalno usmerjen, preveč se ukvarja z internimi delitvami in je premalo z 

dogajanjem v EU in zunaj njenih meja. O tem bi bilo treba več poročati. Novinarje je 

pozval h kritičnosti in k temu, naj ne podlegajo raznim pritiskom in naj se vedejo 

profesionalno 

(http://www.repubblica.it/2004/a/sezioni/politica/ciampi2004/raigiornalisti/raigiornalisti

.html). 

 

Javno mnenje in mediji po celem svetu vedno bolj opozarjajo na Berlusconijevo 

navzkrižje interesov, saj zaznavajo, da krši temeljna pravila demokracije. Predsednik 

države Ciampi se je vedno trudil prikriti Berlusconijevo početje, zato da bi obvaroval 

ugled Italije. To pa je dejansko nemogoče (Pasquino v Tuccari, 2002: 31). 



 

49 

 

Že 11. marca 2002 je tudi takratni evropski komisar za svobodo medijev pri 

Organizaciji za evropsko varnost in sodelovanje Nemec Freimut Duve v pismu 

predsedniku evropske konvencije d'Estaingu zapisal: »Dragi Giscard d'Estaing ne bi 

želel, da bi bila Italija prva država članica, ki bi bila deležna sankcij iz pogodbe iz Nice, 

tj. izgubila bi pravico do glasovanja znotraj Evropske komisije zaradi monopola nad 

mediji in informacijami, ki ga ima premier.« 

(http://www.societacivile.it/previsioni/articoli_previ/kazakistan.html) 

 

Komisar je še dodal, da se kazaški režim izgovarja, da ne namerava spremeniti svojega 

medijskega sistema, kajti pravi, da ni veliko drugačen od italijanskega. Duve v 

omenjenem pismu poudarja, da je Italija edina zahodnoevropska država in edina članica 

Evropske unije, kjer je večina televizijskih postaj, tako javnih kot komercialnih, pod 

neposrednim ali posrednim nadzorom demokratično izvoljenega predsednika vlade. 

Trenutno stanje v Italiji predstavlja pomembno preizkušnjo na področju svobode 

izražanja. In ne samo to. Gre več kot za konflikt interesov oz. neločljivost medijske in 

politične moči, ki je značilna za Evropo, gre za vprašanje, kaj so dejansko temelji 

demokracije, kaj je inherentno demokraciji. Ker tudi italijanska ustava ne dovoljuje 

cenzure, se morajo novinarji, zaposleni na televiziji, na vsak način omejevati oz. 

samocenzurirati, če hočejo obdržati delovno mesto. Ne gre le za direktno in očitno 

propagando za nekatere ljudi in interese, ampak predvsem za problem področij molka: 

problem ni v obravnavanih temah, ampak v tem, da nekatere teme sploh niso 

obravnavane. 

 

V zvezi s spornima zakonoma, Gasparrijevim in Frattinijevim12, se je na pobudo Petra 

Schneiderja, predsednika Parlamentarne skupščine Sveta Evrope, 13. julija 2005 izrekla 

tudi Beneška komisija. Preverjala je skladnost Gasparrijevega medijskega zakona s 

standardi Sveta Evrope na področju svobode izražanja in medijskega pluralizma ter 

upravičenost zaskrbljenosti, ki jo je izrazila skupščina v zvezi z avtonomijo javnega 

servisa po sprejetju Frattinijevega zakona, ki dejansko dovoljuje navzkrižje interesov 

                                                 
12 Gasparrijev medijski zakon: “Principles governing the broadcasting system and RAI-Radiotelevisione 
Italiana Spa, and the authority delegated to the Government to issue the consolidated legislation on 
television broadcasting”, (CDL(2004)0)9 in Frattinijev zakon, ki naj bi odpravil navzkrižje interesov: 
“Rules for the resolution of conflicts of interest”, (CDL(2004)093rev). 



 

50 

oz. pravi, da to obstaja samo, če javni funkcionar upravlja določeno podjetje. Če je 

»samo« lastnik, pa problema ni.  

 

Beneška komisija sicer pozdravlja načrt uvedbe digitalne televizije, ki predvideva 

postopno pokritje s signalom celotnega ozemlja države in izplačilo posebnih subvencij 

za nakup dekoderjev, poudarja pa, da večje število televizijskih postaj samo po sebi ne 

zagotavlja pluralizma. Koncentracija medijskega lastništva ne bo odpravljena, ampak se 

bo prenesla tudi na področje digitalne televizije, kjer se bo prav tako uveljavil dupol Rai 

– Mediaset. Kriterij SIC bi bilo treba zamenjati s »kriterijem relevantnega trga«, kar 

pomeni, da bi se upošteval tudi dejanska pomembnost določenih medijev, njihova 

gledanost, branost, poslušanost  (http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-

AD(2005)017-e.asp). 

Ministrstvo za Ekonomske zadeve bo kot večinski lastnik, tudi po delni privatizaciji 

javnega servisa, še vedno imelo nadzor nad njim, kar resno ogroža pluralnost informacij 

v Italiji. Dejstvo je, da so kriteriji, ki jih za javni servis navaja Svet Evrope dejansko le 

priporočila, saj za države članice niso pravno zavezujoči 

(http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-AD(2005)017-e.asp). 

 

Umberto Eco je prepričan, da bi bilo za to, kar se dogaja v Italiji, smotrno uporabiti 

besedo režim, a verjetno se mnogi tega izogibajo, ker je spomin na fašistični režim še 

zelo svež. Dejstvo pa je, da gre za režim, saj »Berlusconi z dneva v dan vzpostavlja in 

utrjuje svojo avtoritarno oblast, ki temelji na identifikaciji stranke in države s celo vrsto 

interesov podjetja. To počne, ne da bi se posluževal tehnik etičnega čiščenja, zapiranja 

političnih nasprotnikov in glasnega omejevanja svobode medijev, ampak postopoma po 

tihem pridobiva nadzor nad najpomembnejšimi mediji v državi in z njihovo pomočjo 

vzpostavlja konsenz, osnovan na populističnih principih,« pravi Umberto Eco. 

(http://www.dsmilano.it/Pressroom/2003/09/rep3_0929_eco-le-tecniche-

berlusconi.htm) 

 
Za Berlusconijevo vlado je značilno pogosto obračanje na državljane. Berlusconi poleg 

televizijskih postaj s pridom uporablja tudi svojo založbo, izdaja knjige o samem sebi in 

brošure o delu vlade, ki jih potem pošilja v hiše milijonov Italijanov. Na lanskem 



 

51 

kongresu13 je Berlusconi napovedal izdajo brošure na osemdesetih straneh, kjer je 

podrobno razloženo, kako je vlada »uspela spremeniti Italijo na bolje«. Brošuro so 

poslali 15 milijonom Italijanov, saj menijo, da morajo državljani vedeti, koliko in kako 

dobro dela vlada ter kakšne rezultate je dosegla. Na omenjenem kongresu je tudi 

Italijanom »svetoval« naj na volitvah ne zapravljajo glasov za manjše stranke, ki lahko 

dosežejo kvečjemu dva ali tri sedeže v parlamentu, s tem pa je razjezil svoje koalicijske 

partnerje. 

 

Problematično je tudi Berlusconijevo lastništvo Publitalie. »Recimo, da privatizirajo 

Rai. Berlusconi bi s svojim vplivom zmanjšal prihodke svojih konkurentov brez 

vsakršnega truda, saj noben oglaševalec ne bi bil tako neumen, da bi se zameril tistemu, 

ki ima v rokah vzvode moči (in je torej potencialni vir uslug ali kazni), s tem da bi 

prenesel na druge denar, ki ga je prej namenil Publitali. In Frattinijev zakon? Jasno, da 

ne more nič: lahko samo pusti, da se to zgodi.« (Pasquino v Tuccari, 2002: 30) 

 

Kot zanimivost lahko navedemo še paradoks, ki se je zgodil ob nepričakovani 

zamenjavi odgovornega urednika zelo priljubljenega televizijskega dnevnika Tg 5 na 

komercialni televiziji Canale 5, uglednega novinarja Enrica Mentane. Tako vlada kot 

opozicija je priznavala njegovo korektnost in neodvisnost pri poročanju v zvezi s 

politiko, pa čeprav je Canale 5 v lasti Berlusconijeve družine, potem pa je preveč 

kritično poročal o ravnanju vlade, predvsem v zvezi z Irakom, in je bil odstavljen. Na 

njegov položaj je prišel Carlo Rosella, bivši urednik »Berlusconijevega« tednika 

Panorama, kar je sprožilo val polemik. Dejstvo je, da je bila opozicija s poročili Tg 5 

veliko bolj zadovoljna kot s tistimi na javni televiziji Rai 1 (Tg1) 

(http:://www.repubblica.it/2004/k/sezioni/politica/mentana/mentareaz/mentareaz.html), 

čeprav ne moremo trditi, da sta ne eden ne drugi zares neodvisna.  

 

Jasno je, da je Berlusconi vstopil v politiko zato, da bi se izognil sodnim procesom, ki bi 

ga lahko pripeljali v zapor. Še več, pripravlja in sprejema zakone, ki sledijo njegovim 

zasebnim interesom, ne pa državnim interesom. Dejansko je italijanske državljane uspel 

prepričati, da njegovi osebni interesi sovpadajo z nacionalnimi interesi. Gre za neke 

vrste režim, na katerega opozarjajo različne evropske organizacije, ki se ukvarjajo z 

                                                 
13 La Repubblica, 29. maj 2004 



 

52 

mediji in tudi novinarji sami. Do rešitve problema ne pride, ker ni politične volje, 

civilna družba pa se ne angažira, kot da se ne bi zavedala, kako pomembno je, da 

novinarji javne televizije avtonomno, brez kakšnih koli pritiskov ali strahu, obveščajo 

državljane o političnem in drugem dogajanju. Nedopustno je, da novinarji ne morejo 

avtonomno opravljati svojega dela. Poleg pritiskov s strani oglaševalcev in medijskih 

lastnikov, se spopadajo tudi s pritiski politikov in morebitna kritika oz. nevšečno 

poročanje lahko vodi tudi v izgubo službe. Le kako naj novinar profesionalno opravlja 

svoje delo in teži k objektivnosti, če je v strahu za prihodnost svoje poklicne kariere?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

53 

5. SKLEP 
 

 

Namen diplomskega dela je bil preučiti, v kolikšni meri je italijanski javni servis 

podrejen politiki in opozoriti na nevarnosti, ki jih prinaša popolna deregulacija 

medijskega prostora, prepustitev glavne vloge tržnim silam in razdelitev javnega servisa 

političnim strankam.  

 

Ugotavljam, da segajo korenine problema italijanskega javnega servisa daleč v 

zgodovino. Rai je bil vedno podrejen trenutni oblasti, tveganj, ki jih tako stanje prinaša,  

pa se je večina začela zavedati šele s prihodom Berlusconija na oblast. Tako je na 

svojevrsten način »spodbudil« razprave glede tega, vsaj pri evropski javnosti.  

 

To, da ima vladajoča koalicija v rokah javni servis, ni v skladu z merili, ki so bila 

sprejeta na ravni Evropske unije. Kakšno »evropsko opozorilo« sem ter tja žal sploh ne 

pride do italijanske javnosti, ne spodbuja nikakršne javne razprave, kot bi vsaj v javnih 

medijih moralo, kar dokazuje, da gre za zelo resen problem,  zato  smo lahko 

upravičeno zaskrbljeni za svobodo medijev v Italiji. 
 

Pravica do svobodnega komuniciranja, izražanja misli in mnenj sodi med temeljne 

človekove  pravice, zato noben zakon ne bi smel samovoljno omejevati svobode tiska in 

govora. Mediji služijo demokraciji s tem, ko odpirajo prostor javne razprave in podajajo 

čim bolj objektivne informacije, da si gledalec lahko usvari mnenje o določeni zadevi. 

Dejstvo je, da v Italiji ni tako. Kar zadeva kriterije za javne medije, lahko rečemo, da so 

v celoti izpolnjeni le trije od dvanajstih, in sicer, zagotovljena je univerzalna dostopnost, 

ustvarjalnost ter podpora tehnološkega razvoja. Večina zahtev je izpolnjenih delno, še 

posebej problematično pa je, da ni zagotovljena: 

• odprtost prostora javne razprave (skupine, ki zastopajo manjšinsko mnenje, imajo 

veliko težav pri pojavljanju v medijih in jim je sodelovanje v političnih ter kulturnih 

debatah praktično onemogočeno), 

• niti profesionalna odgovornost (novinarji morajo paziti, da njihovo poročanje ni 

preveč kritično do vlade, če hočejo obdržati delovno mesto; opazna je cenzura in 

predvsem samocenzura: problem ni toliko v obravnavanih temah, ampak v tem, da 

nekatere teme sploh niso obravnavane),  



 

54 

• niti stabilnost finančnih virov (kar pomeni, da se mora javni servis boriti za 

oglaševalce in svoj program avtomatsko prilagajati merilom, ki jih postavljajo 

komercialni televizijski programi).  

 

Na tem mestu lahko potrdim hipotezo, da italijanska javna televizija Rai ne deluje v 

funkciji javnosti, ampak oblasti. Nenehno se sooča z bolj ali manj odkritimi pritiski 

političnih strank, zato novinarji niso avtonomni in ne morajo zagotavljati nepristranskih 

informacij. 

 

Javna radiotelevizija nikakor ne sme biti kanal, preko katerega javnost nagovarjajo tiste 

stranke, ki so na oblasti. Javni mediji morajo biti v lasti civilne družbe, kajti le tako 

lahko korektno opravljajo svojo funkcijo v službi javnosti. Italijanska javna televizija 

mora postati last italijanskih državljanov, za uresničitev tega pa bi bile potrebne 

korenite reforme celotnega televizijskega sistema. Za to je treba veliko politične volje, 

ki pa je sedanja oblast nima in ni videti, da bi levosredinska koalicija stvari želela 

urediti, vsaj ne brez velike »spodbude«, zato menim, da so opozorila pristojnih organov 

EU ne le koristna, ampak tudi nujna. Še bolje bi bilo, če bi bila ostrejša ali pa bi imeli ti 

organi pristojnosti izvajati sankcije za nespoštovanje pravil, kajti le tako se lahko 

situacija izboljša. 

 

Odgovornost za preživetje javnih medijev bi morali čutiti tudi državljani sami. Zavedati 

bi se morali pomena, ki ga je imela javna televizija v preteklosti (pri oblikovanju skupne 

identitete, utrjevanju vrednot in izobraževanju) in ga ima še danes. Vsaj večini bi 

moralo biti jasno, da je nemogoče biti hkrati politični voditelj in lastnik medijev v 

demokratični državi. Potencialna moč medijev se je najbolj pokazala leta 1994, ko so 

Berlusconiju v izjemno kratkem času pomagali prevzeti oblast. Bili so ključni v njegovi 

komunikacijski strategiji in dolgo so mu služili. Na srečo pa dolgoročno obvladovanje 

medijev ni garancija za dolgoročno vladanje. Ljudje se soočajo s konkretnimi problemi 

in na podlagi njihovega reševanja dejansko ugotavljajo, ali neka oblast dela dobro, ali 

jim ustreza ali pa ne. Če ne bi bilo tako, bi lahko diktature trajale večno. Ko bo 

Berlusconijeva politična oblast padla, to ne bo zaradi nerazrešenega konflikta interesov 

(nevarnosti tega se Italijani verjetno nikoli ne bodo dovolj zavedali), ampak zaradi 

konkretnih ekonomskih in socialnih problemov, s katerimi se soočajo državljani. In tudi 

ko se bodo rešili Berlusconija, bo jedro problema – politična podrejenost javne 



 

55 

televizije – ostalo nerešeno. Javna televizija bo še vedno v rokah politične oblasti in 

delo novinarjev bo še vedno pod vplivom politikov, če ne bo prave politične volje za 

spremembo sistema. Žarek upanja v italijanske javne medije je vrnil novi predsednik 

upravnega odbora Rai Claudio Petruccioli, ko je 5. avgusta 2005 dejal, da si bo 

prizadeval v Rai spet pripeljati iz političnih razlogov odstavljena novinarja Biagija in 

Santora. Morda je to prvi korak naših sosedov v smeri bolj demokratičnih javnih 

medijev, takšnih, kot bi morali biti, če bi upoštevali načela, ki so bila sprejeta na 

evropski ravni. To je lahko izhodišče za nadaljnje raziskave, dejstvo pa je, da bi do 

sprememb v italijanskem medijskem prostoru prišlo hitreje, če bi bile javne televizije 

ostalih članic EU zares zgledno organizirane in bi evropski organi imeli ustrezne 

pristojnosti.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

56 

6. VIRI IN LITERATURA 
 

Samostojne publikacije in članki: 

 

• Abis, M, Bossi, V. in Carullo, A (1999): Lo spettatore attivo, 10 anni di Oservatorio 

Rai e Mediset sulla televisione. Mursia, Milano. 

 

• Abruzzese, Alberto in Susca, Vincenzo (2004): Tutto è Berlusconi: radici, metafore 

e destinazioni del tempo nuovo. Lupetti-Editori di Comunicazione, Milano. 

 

• Anania, Francesca (2004): Breve storia della radio e della televisione italiana. 

Carocci, Roma. 

 

• Bašić Hrvatin, Sandra (1999): Ko politika postane stvar okusa. V: Teorija in praksa, 

36, 3, str. 439-444. 

 

• Bašić Hrvatin, Sandra (2002): Državni ali javni servis: perspektiva javne 

radiotelevizije v Sloveniji. Mirovni inštitut, Ljubljana. 

 

• Bašić Hrvatin, Sandra (2004): Javna radiotelevizija za vse! V: Medijska preža, št. 

22, str. 2. 

 

• Borgognone, Giovanni (2002): Cronologia dal 13 maggio al 31 dicembre 2001. V: 

Tuccari, Francesco: Il governo Berlusconi; le parole, i fatti, i rischi. Editori Laterza, 

Roma, str. 241-283. 

 

• Caciagli M. in Corbetta P.G. (2002): Le ragioni dell' elettore. Il Mulino, Bologna. 

 

• Cristante, Stefano (2004): Eventi e strategie comunicative nella campagna 

elettorale 2001. V: Abruzzese, Alberto in Susca, Vincenzo (ur.):  Tutto è 

Berlusconi: radici, metafore e destinazioni del tempo nuovo. Lupetti-Editori di 

Comunicazione, Milano, str. 279-289. 

 



 

57 

• Erjavec, Karmen (1999): Novinarska kakovost. Zbirka Media, Fakulteta za družbene 

vede, Ljubljana. 

 

• Gobbo, Maurilio (1997): La propaganda politica nell'ordinamento costituzionale; 

Esperienza italiana e profili comparatistici. Cedam, Padova. 

 

• Grasso, Aldo (1992): Storia della televisione italiana. Garzanti, Milano. 

 

• Keane, John (1992): Mediji in demokracija. Znanstveno in publicistično središče, 

Ljubljana. 

 

• Kos, Nataša (2002): Fenomen Berlusconi. Fakulteta za družbene vede, Ljubljana. 

 

• Manca, Enrico (2004): Cavalcare l'onda elettronica. V: Abruzzese, Alberto in 

Susca, Vincenzo (ur.):  Tutto è Berlusconi: radici, metafore e destinazioni del tempo 

nuovo. Lupetti-Editori di Comunicazione, Milano, str. 317-323. 

 

• Monteleone, Franco (1999): Storia dell radio e della televisione in Italia. Marsilio 

Editori, Venezia. 

 

• Morrione, Roberto (2004): Media e politica. V: Abruzzese, Alberto in Susca, 

Vincenzo (ur.):  Tutto è Berlusconi: radici, metafore e destinazioni del tempo nuovo. 

Lupetti-Editori di Comunicazione, Milano, str. 223-230. 

 

• Padovani, Cinzia in Calabrese, Andrew (1996): Berlusconi, Rai and the 

modernisation of italian feudalism. V: The Public, 3 (2), str. 109-119. 

 

• Pasquino, Gianfranco (2002): Le elezioni del 13 maggi. V: Tuccari, Francesco: Il 

governo Berlusconi; le parole, i fatti, i rischi. Editori Laterza, Roma, str. 22-38. 

 

• Radojković, Miroljub (1993): Deregulacija radia in TV v Italiji. V: Teorija in 

praksa, 30 (9-10), str. 1004-1011. 

 



 

58 

• Simonelli, Giorgio (2004): I peggiori anni della sua vita; la televisione italiana nel 

nuovo millenio. Effatà Editrice, Torino. 

 

• Statera, Gianni (1995): Il volto seduttivo del potere: Berlusconi, i media, il 

consenso. Edizioni Seam, Roma. 

 

• Susca, Vincenzo (2004): Berlusconi il barbaro ovvero il primo tra gli ultimi. V: 

Abruzzese, Alberto in Susca, Vincenzo (ur.):  Tutto è Berlusconi: radici, metafore e 

destinazioni del tempo nuovo. Lupetti-Editori di Comunicazione, Milano, str. 21-

179. 

 

• Terseglav, Elza (2004): Vprašanje javnosti javne televizije. Fakulteta za družbene 

vede, Ljubljana. 

 

• Tranfaglia, Nicola (2002): Informazione. V: Tuccari, Francesco: Il governo 

Berlusconi; le parole, i fatti, i rischi. Editori Laterza, Roma, str. 181-202. 

 

• Travaglio, Marco (2004): La storia. V: Abruzzese, Alberto in Susca, Vincenzo (ur.):  

Tutto è Berlusconi: radici, metafore e destinazioni del tempo nuovo. Lupetti-Editori 

di Comunicazione, Milano, str. 213-222. 

 

• Tuccari, Francesco (2002): Il governo Berlusconi; le parole, i fatti, i rischi, Editori 

Laterza, Roma. 

 

• Vita, Vincenzo (2004): I politici e la comunicazione. V: Abruzzese, Alberto in 

Susca, Vincenzo (ur.):  Tutto è Berlusconi: radici, metafore e destinazioni del tempo 

nuovo. Lupetti-Editori di Comunicazione, Milano, str. 307-315. 

 

 

 

 

 

 



 

59 

Internetni viri: 

 

� Boogerd-Quaak, J.A. (2004): REPORT on the risks of violation, in the EU and 

especially in Italy, of freedom of expression and information (Article 11(2) of the 

Charter of Fundamental Rights) (2003/2237(INI)) 

(http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+REPORT+A5-

2004-0230+0+DOC+XML+V0//EN&L=EN&LEVEL=3&NAV=S&LSTDOC=Y) 

(23.6.2005) 

 

� http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-AD(2005)017-e.asp (30.8.2005) 

(13 june 2005;  Opinion on the compatibility of the laws “Gasparri” and “Frattini” 

of Italy with the Council of Europe standards in the field of freedom of expression 

and pluralism of the media, adopted by Venice Commission (CDL-AD(2005)017)) 
 

� http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10195.htm 

(2.9.2005) 
 

� http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/05_Maggio/04/presidente.shtml 

(21.6.2005) 
 

� http://www.corriere.it/Primo_Piano/Politica/2004/04_Aprile/29/gasparri.shtml 

(21.6.2005) 
 

� http://www.societacivile.it/previsioni/articoli_previ/kazakistan.html (9.8.2005) 
 

� http://www.societacivile.it/primopiano/articoli_pp/datamedia.html (9.8.2005) 
 

� http://www.societacivile.it/focus/articoli_focus/tv_italia.html (9.8.2005) 
 

� http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/15/svet/ (5.7.2005) 
 

� http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/20/medsvet/ (5.7.2005) 
 

� http://www.radiomagazine.net/pressfreedom.htm (21.6.2005) 
 

� http://www.repubblica.it/2004/d/sezioni/politica/mediaeuropa/mediaeuropa/mediaeu

ropa.html (21.6.2005) 



 

60 

 

� http:://www.repubblica.it/2004/k/sezioni/politica/mentana/mentareaz/mentareaz.ht

ml (21.6.2005) 
 

� http://www.rsfitalia.org/article.php3?id_article=18 (21.6.2005) 
 

� http://www.rsf.org/article.php3?id_article=6393 (21.6.2005) 

 


