
UNIVERZA V LJUBLJANI 

FAKULTETA ZA DRUŽBENE VEDE 

smer študija: novinarstvo 

 

 

 

 

Ksenija Khakhonina  

(Ksenja Hahonina) 

 

TISKANI ODSEV NORD OSTA 

 
DIPLOMSKO DELO 

 

 

 

Mentorica: doc. dr. Sandra Bašič - Hrvatin 

 Somentor: Mitja Meršol  

 

 

 

 

 

 

Ljubljana, 2003



 3

KAZALO 
 

1. UVOD ........................................................................................... 4 
1.1. ZAKAJ NORD OST?.................................................................................................................. 5 
1.2. IZBOR PROUČEVANEGA GRADIVA .................................................................................. 10 
1.3. METODE IN CILJ PROUČEVANJA....................................................................................... 11 
1.4. HIPOTEZE................................................................................................................................ 12 

2. PREDSTAVITEV ČASNIKOV................................................ 13 
2.1. IZVESTIA – ИЗВЕСТИЯ......................................................................................................... 13 
2.2. NEZAVISIMAJA GAZETA – НЕЗАВИСИМАЯ ГАЗЕТА................................................... 16 
2.3. VREMJA NOVOSTEJ – ВРЕМЯ НОВОСТЕЙ...................................................................... 17 
2.4.  OLIGARHIJA IN PREHOD IZ KOMUNISTIČNEGA V TRŽNI SISTEM NA PRIMERU 

PROUČEVANIH ČASNIKOV ................................................................................................. 18 

3. KRONOLOGIJA POROČANJA ............................................. 24 

4. PRVE REAKCIJE – 24./25. OKTOBER................................. 26 
4.1. IZVESTIA ................................................................................................................................. 26 
4.2.  NEZAVISIMAJA GAZETA ..................................................................................................... 30 
4.3.  VREMJA NOVOSTEJ .............................................................................................................. 33 
4.4.  ZAKLJUČEK – PATRIOTSKO IN NA HITRO....................................................................... 44 

5. PORTRET BARAJEVA – MITSKA PODOBA ..................... 55 

6. PRIČEVANJE TALCEV .......................................................... 57 
6.1.  SPLOŠNI PREGLED ................................................................................................................ 57 
6.2.  ANALIZA.................................................................................................................................. 57 
6.3.  ZAKLJUČEK – JUNAKI V DRUGEM PLANU...................................................................... 60 

7. SKLEP ........................................................................................ 62 

8. SEZNAM LITERATURE......................................................... 65 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4

1. UVOD 

»Predstavniki ruskega veleposlaništva v Nemčiji so kritizirali  
nemška sredstva množičnega obveščanja,  

predvsem kanal ARD, glede njihovega poročanja o zajetju talcev na Dubrovki. 
Posebej so bili razočarani nad tem, kako je ARD v reportažah o moskovski 

drami  
poročal o 'popolnoma obupanih' čečenskih bojevnikih 

 in obtožil Kremelj, ki da nima želje po iskanju politične rešitve konflikta.« //  
»Nehote dvomimo v objektivnost poročevalcev ARD.« // 

 »S kom torej simpatizirajo televizijski novinarji – 
s prestopniki ali žrtvami,« se sprašujejo ruski diplomati. 

  
Aleksander Polockij (2002) za Izvestio iz Berlina. 

  
 
Pričujoče diplomsko delo proučuje poročanje tiskanih medijev o zajetju talcev med 

drugim dejanjem muzikla Nord Ost v Kulturnem domu na moskovski Dubrovki 

(Melnikova 7) oktobra 2002.  

 

Proučevanje ruskega medijskega diskruza je avtorica izbrala zaradi več razlogov. Kot 

prvič, na zahodu se premalo ve, kaj natančno se dogaja v Ruski federaciji po razpadu 

Sovjetske zveze. Pretok podatkov je omejen, saj le redko kdo lahko obdeluje ruske 

medije v izvirniku1. Poleg tega merila za proučevanje medijev, ki so sprejemljiva 

recimo v Sloveniji, popolnoma odpovejo, če jih poskušamo uporabljati za Rusijo, ker je 

to zelo specifično novinarsko okolje vse od svojega nastanka do danes. 

 

Uganka ruskih medijev postane še večja, če upoštevate, da se tudi v sami Rusiji vse 

premalo govori in piše o spremembah v zadnjih desetih letih. Vsaj na strokovni ravni. 

Diplomsko delo je zajelo veliko število najrazličnejših virov, med katerimi žal ni 

(čeprav je bilo v iskanje vloženo veliko truda) temeljitih študij ruskih strokovnjakov o 

divji privatizaciji, nastali oligarhiji ali recimo pregleda lastniške strukture večjih ruskih 

medijskih hiš.  

 

                                           
1 V diplomskem delu avtorica izkorišča ruščino kot matrni jezik ter ponuja lastni prevod iz izvirnikov. 



 5

Pri iskanju podatkov je bila avtorica prepuščena lastni iznajdljivosti in morju nekajkrat 

si nasprotujočih informacij iz najrazličnejših virov. Zato se delo opira na konkretna 

dejstva, iz katerih lahko izpeljujemo sklepe ter ne najprej na vzpostavitev teoretičnega 

dela in nato potrjevanje ali ovržbo teorije s prakso. 

 

Poleg detajlnega proučevanja vsebine izbranih časnikov v četrtem, petem in šestem 

poglavju se diploma dotika vprašanja lastništva obravnavanih časnikov in s tem 

povezanimi procesi na medijskem trgu po razpadu Sovjetske zveze – drugo poglavje. S 

tem je narejen poskus pregleda dogajanj na ruskem medijskem tržišču na konkretnem 

mediju vse od lastnika do konkretnega novinarja, in to v kontekstu čedalje bolj 

razširjenega boja s terorizmom po celem svetu.  

 

Tako naloga ne samo poskuša odgrniti zavese, ki skriva dogajanje na ruskem 

medijskem prizorišču, temveč tudi poskuša vpeti to dogajanje v svetovni novinarski 

scenosled poročanja o terorizmu. Ob tem pa je treba povedati, zakaj je bilo med 

množico dogodkov izbrano ravno zajetje talcev na Dubrovki. 

  

1.1. ZAKAJ NORD OST? 
 

»Terorizem nima opravičila.  
Ravno tako nimajo opravičila dejanja naše države,  

ki ceni življenje svojih državljanov nič bolj  
kot življenja teroristov, s katerimi se bori.  

Najmanj 128 ljudi namreč ni umrlo zaradi strelov teroristov,  
temveč zato ker ruske oblasti še zmeraj cenijo  

svojo politiko, imidž in prestiž bolj od življenj svojih državljanov.« 
 

Starša Grigorija Burbana,  
ubitega med zajetjem Nord Osta, na njuni dvojezični spletni strani 

http://www.nordostjustice.org/. 
 

 
Ruski komentatorji, glede na posledice Nord Osta, pogostokrat primerjajo oktobrsko 

ugrabiteljsko dramo v Moskvi s tragičnim 11. septembrom v Združenih državah 

Amerike. Zajetje preko sedemstotih talcev v ruski prestolnici je bilo nedvomno 



 6

prelomnica v rusko-čečenskem konfliktu. Nobena operacija čečenskih bojevnikov do 

tedaj ni bila tako drzna, obsežna in ogrožajoča za življenje zunaj meja Čečenije.  

Leta 2003 postane terorizem, zaradi vse pogostejših eksplozij v Rusiji2, del ruskega 

vsakdanjika; kakor velike kovinske škatle na vsaki postaji moskovske podzemne, 

kamor iz varnostnih razlogov nameščajo v podzemlju pozabljene stvari. Vendar bo cilj 

vsakega vala eksplozij v osrčju države po Nord Ostu smrt in ne pogajanja, odvijal se ne 

bo v živo po več dni v nevarni bližini sedežev osrednjih ruskih medijev. 

 

Nord Ost je postavil vprašanje vojne v Čečeniji v prvi plan ruskih medijev, ki so, tedaj 

že prenasičeni dolgotrajnega in na videz nerešljivega konflikta, oblikovali javno 

mnenje, in s tem nekako odločali o usodi Čečencev3 in talcev. V tem smislu lahko 

poročanje množičnih občil o zajetju talcev na Nord Ostu obravnavamo kot zaostritev 

pozornosti v kontekstu dalj časa trajajoče informacijske vojne. Na eni strani so okopi 

državne politike federalne enotnosti4, na drugi prizadevanje Čečencev za osamosvojitev 

oziroma pravica do samoodločbe. Na eni strani bojnega polja so pogostokrat citirani 

informacijski viri, kot je FSB5, Ministrstvo za obrambo RF in novinarji, z državnimi 

                                           
2  Napad v Mozdoku 2. 8. 03 je terjal 50 življenj, 82 ljudi je bilo ranjenih. Samomorilski 
napad na rock festivalu v Moskvi v Tušinu 5. 6. 03 je zahteval 16 smrtnih žrtev. Umrl 
je tudi pirotehnični strokovnjak, ki je sodeloval pri deaktiviranju bombe, ki so jo pred 
tem odkrili nedaleč od Kremlja (povzeto po materialih tiskovne agencije © 
NEWSru.com 2000–2003). 
3  Čečenska diaspora v Moskvi in drugje po Rusiji naj bi kontrolirala dobršen del trgovin in tržnic v RF. 
V dnevih Nord Osta so marsikatere moskovske tržnice iz varnostnih razlogov prenehale obratovati, kajti 
mnogi so se bali usode ruskih Židov iz začetka prejšnjega stoletja. Zanimivo je, da so bili ravno oktobra 
leta 1905 po celi Rusiji, predvsem v Ukrajini, Židje napadeni 690-krat v 660 mestih, pri čemer je bilo 
ubitih okrog štiri tisoč in ranjeno preko deset tisoč Židov (povzeto po Enciklopediji na http://forum.grani. 
ru/jews/facts/pogroms/, datum zadnjega obiska 14. 9. 03). 
4  Splichal v prvem delu svoje knjige Izgubljene utopije (1992: 146) obravnava hipotezo, da država tem 
uspešneje uveljavlja svojo neodvisnost od drugih držav, čim uspešneje omejuje »svoje« lastne subjekte. 
Nacionalizmi v vzhodni-srednji Evropi so jasen primer te »zakonitosti«. Nacionalizem je namreč 
značilen (ali morda ekstremen) primer vzdrževanja čim manjše prepustnosti meja sistema zaradi 
vzdrževanja nacionalne kohezivnosti in zaščite sistema pred »tujimi« – zunanjimi in notranjimi – 
kulturnimi in političnimi vsiljivci ter je pogosto povezan z različnimi oblikami državnega nadzora nad 
informacijami. Državni nacionalizem je sovražen do lokalizmov, regionalizmov ali drugih oblik notranje 
defirencije naroda, ki jih pogosto sprožajo kulturne razlike in drugi, neprostorsko definirani viri 
oblikovanja (kulturne) identitete (Splichal, 1992: 149).  
5  FSB je kratica za Federalno službo bezopasnosti/varnosti, naslednico KGB – Komite gosudarstvenoj/ 
državne varnosti (www.fsb.ru). 



 7

nagradami6, na drugi strani pa slabo organizirani čečenski viri, redke pol resnične 

reportaže itd. Resnica je vmes – med nenehnim navzkrižnim medijskim ognjem 

(primer 1).  

 

 
PRIMER 1: Primer informacijskega boja je poročanje o številu prebivalcev Čečenije  
 
Zadnji popis prebivalstva Ruske federacije leta 2002, ki so ga v Čečeniji pospešeno izvedli v dveh dneh, 
je pokazal, da je Čečencev po več letih nenehnih vojaških spopadov več kot pred vojno – milijon 
osemdeset tisoč.  
 
Leta 1977 je bilo v Čečeniji naštetih milijon in sedemdeset tisoč prebivalcev. Toda od tedaj se je od 
Čečenije leta 1992 odcepila Ingušetija, kar predstavlja približno 200 tisoč prebivalcev. Poleg tega je 
Čečenijo po različnih virih zapustilo preko 300 tisoč ruskih beguncev, samo v Ingušetiji pa je bilo 
registriranih preko 150 tisoč čečenskih beguncev.  
 
Leta 1998 je v Čečeniji potekal izredni popis prebivalstva, ki je pokazal, da v Čečenski republiki biva 
okrog 800 000 ljudi. Kako se je torej v štirih letih ta številka povečala do preko milijona? 
 
Čečenski pravnik Ruslan Bodalov je federalne oblasti in prorusko administracijo republike obtožil 
ponarejevanja podatkov. »Vidim dva možna vzroka za popačenje. Prvič, namerno povečano število 
prebivalcev je koristno za vodje administracije, saj bodo za 'mrtve' duše dobili finančna sredstva, kot so 
otroški dodatek, pokojnine itd., ki jih bodo mirno položili v svoj žep. Drugič, je to pomembno za Kremelj 
in vojaške strukture. Podatek o rasti prebivalcev naj bi nakazal, da se ljudje vračajo v republiko ter da 
je na območju konec vojaških spopadov in se je v Čečeniji začelo mirno življenje« (Alijev, 2002). 
 
Če ob tem preštejemo v medijih objavljeno število »onemogočenih barbarskih enot čečenskih 
teroristov«, med katerimi so se pogostokrat znašle nič krive mirne čečenske vasi, bomo verjetno 
ugotovili, da je bilo na območju Čečenske republike pobitih preko milijon teroristov. 
 
 

                                           
6 Ministrstvo za tisk, televizijo in množična občila ter ruska nacionalna tiskovna 
agencija Itar-tass sta določila vsakoletno denarno nagrado (okrog 10 tisoč ameriških 
dolarjev) v spomin na Vladimirja Jacina – fotoreporterja, ki so ga med delom v Čečeniji 
leta 1999 Čečeni vzeli za talca in zanj zahtevali dva milijona ameriških dolarjev 
odkupnine. Kot pričajo osvobojeni talci, so Čečeni Vladimirja ustrelili, ker je fizično 
oslabel med prehodom z enega dela čečenskega ozemlja na drugega. Ker trupla, kljub 
uradnim prizadevanjem FSB-ja in vojske, še niso našli, Jacina štejejo za pogrešanega.  
Tiskovni minister Mihail Lesin je o odlikovanju, ki ga bodo novinarjem podeljevali vsako 
leto decembra za "pogum pri izpolnjevanju poklicnih dolžnosti", pripomnil: "Danes, kar 
ni čudno, heroji med novinarji, ki delajo v Čečeniji, postajajo napačni ljudje. Ne tisti, ki 
izpolnjujejo svojo dolžnost do Rusije, temveč tisti, ki nesramno blatijo rusko državo in 
rusko vojsko!" To lahko pomeni, da denarja ne bodo dobili t. i. opozicijski novinarji, ki 
poročajo o vojnih zločinih tudi na ruski strani, temveč tisti, ki na televizijskih zaslonih in 
časopisnih straneh prikazujejo lepo urejene čete ruskih vojakov, ki z nasmeškom na 
obrazih varujejo domovino, kar koli se že skriva za to besedo (Hahonina, 2001).  



 8

Seveda, najzanimivejši del novinarskega poročanja, predvsem zaradi hitrega, kriznega 

poročanja, brez razmisleka, pripada televiziji. Po navedbah talcev, ki so dogodke 

spremljali na televiziji, ki so jo nenehno gledali tudi čečenski uporniki, je bilo v 

poročanju televizijskih novinarjev veliko laži in netočnosti7.  

 

Zanimiv predmet proučevanja so, ne le televizijsko poročanje, temveč tudi različne 

oddaje komentatorske zvrsti. Omembe vredno je recimo telefonsko glasovanje v oddaji 

Vremechko na kanalu ATV8 dan pred vdorom. V kontaktni oddaji, ki je specializirana 

za telefonske pogovore z gledalci, so ti lahko izbirali med vdorom ali mirno rešitvijo 

nastalega položaja, in s tem oblikovali javno mnenje. Ob tem so voditelji oddaje strogo 

obsodili gledalce, ki so se na ta ali oni način postavili na stran čečenskih upornikov. 

Ministrstvo za zadeve tiska, radijskega in televizijskega poročanja ter sredstev 

množičnega obveščanja RF je tako 25. oktobra prekinilo predvajanje televizije 

Moskovje, ki naj bi širila nestrpnost do neruskih prebivalcev Moskve9, med drugim pa 

je bil ravno na tej televiziji predvajan posnetek z zahtevami teroristov in citiranih nekaj 

stavkov z domnevno »teroristične« spletne strani10.  

 

                                           
7  Iz intervjuja z Maratom Abdrahimovim (Hahonina, 2002): »Vodja skupine je imel 
prenosni japonski televizor. Gledali so vse programe po vrsti. Včasih so tudi komentirali 
(kadar prikazano na televiziji ni ustrezalo dejanskim razmeram) v mešanem rusko-
čečenskem jeziku. Rekli so, recimo, da oni niso krivi za eksplozije po Rusiji. In da 
sredstva obveščanja lažejo, o čemer se lahko sedaj prepričamo sami. To je zelo bolelo. 
Ker so na zaslonih dejansko prikazovali laži. // Kaj na televiziji ni ustrezalo dogajanju v 
Kulturnem domu? // Sporočili so na primer, da so ženske ločili od moških, čeprav to ne 
drži. Rečeno je bilo tudi, da talce mučijo. To prav tako ni bilo res, ženske v črnem so iz 
kavarne nosile vodo.« 
Omembo o začudenosti talcev nad poročanjem televizije zasledimo tudi v časniku 
Izvestia (Granina, 2002), kjer je bivša talka Svetlana izjavila: »Tam je ves čas delovala 
televizija, zato smo vedeli, kaj so govorili o nas. Izkazalo se je, da so nam posredovali 
vročo hrano. Ni bilo nobene hrane. In nobenega tam niso ustrelili. Veliko od tega, kar 
se govori, sploh ne drži.« 
8  Nekateri prispevki Author's TeleVision so dostopni na http://www.atv.ru. Kolegi z 
ATV-ja so mi med delom v Moskvi pomagali priti do osvobojenih talcev – igralcev Nord 
Osta.  
9  Povzeto po poročanju Izvestie 25. 10. 02 (http://www.izvestia.ru/tv/article25695, datum zadnjega 
obiska 14. 6. 03). 
10  Stran http://www.kavkaz.org/ sem poskusila najti, vendar je izginila brez sledu. Še en, a danes 
obstoječi čečenski vir informacij je http://www.chechenpress.com/ – agencija čečenske republike Ičkerije. 
Stran med drugim poroča o konkretnih primerih genocida nad čečenskim narodom.  



 9

Zanimivo je tudi vprašanje, kako podrobno naj bi televizijski in drugi novinarji 

prikazovali prizorišče dogodkov in poročali o dejanjih odgovornih oseb. Na Prvem 

kanalu je producent Nord Osta Aleksander Cekalo podrobno opisal, kako je pomagal 

specialcem pri iskanju tajnih poti v stavbo Kulturnega doma in še pred vdorom.  

 

Toda zaradi nedostopnosti tedaj narejenih prispevkov in tudi zaradi moje osebne 

usmerjenosti v tisk sem se odločila osredotočiti na prispevke nekaj vodilnih ruskih 

časnikov s sedežem v Moskvi: Izvestia, Nezavisimaja gazeta, Vremja Novostej.  

 



 10

1.2. IZBOR PROUČEVANEGA GRADIVA 
 

»Mednarodna organizacija Novinarji brez meja  
(Reporters sans frontieres) je konec oktobra (2002) 

objavila svetovno lestvico svobode tiska,  
na kateri se je Slovenija znašla na 14.,  

Rusija pa na 121. mestu. 
Prvo mesto si delijo Finska, Islandija,  

Norveška in Nizozemska.«  
 

Gašper Lubej, 2002. 
 

 

Navedeni časniki niso bili izbrani naključno. Obrnila sem se na agencijo Gallup 

Media11, ki se ukvarja z raziskovanjem popularnosti množičnih sredstev obveščanja. 

Tako v skladu z njihovo raziskavo National Readership Survey – 2002/IV v obdobju 

maj–oktober 2002 (http://www.gallupmedia.ru/6159.htm, datum zadnjega obiska 

1. 6. 03) v branosti med nespecializiranimi časniki (odštejemo športne, poslovne in 

časnike z izrazito rumeno vsebino) prednjači Vremja Novostej, za njim sta Izvestia in 

Nezavisimaja gazeta. Torej so ravno ti časopisi v skladu z raziskavo dosegli največ 

bralcev in tako pomagali oblikovati javno mnenje. Po srečnem naključju imajo vsi 

omenjeni časniki dobro urejene spletne strani in brezplačen dostop do arhiva12.  

 

Poleg tega, kakor bo razvidno iz drugega predstavitvenega poglavja, časniki pripadajo 

trem različnim tipom časopisov glede na čas in vzrok nastanka. Skozi zgodovino in oris 

lastniške strukture časnikov se kaže usoda ruskega tiska in medijev v pokomunistični 

Rusiji nasploh. Četrti del drugega poglavja je posvečen prehodu medijev iz totalitarnega 

režima v tržno naravnanost, saj raziskava vsebin proučevanih časnikov brez vpogleda v 

ozadje ne bi bila dosledna.  

 

                                           
11  http://www.gallupmedia.ru/ v Rusiji obstaja od leta 1994, je članica mednarodnih 
raziskovalnih mrež Gallup International in INRA Europe. 
12  Časnik MK – Moskovski komsomolec, ki je sicer tudi na seznamu najbolj branih. Vendar ima na 
žalost arhiv, za katerega je treba plačati in ki je zato že v izhodišču odpadel kot predmet proučevanja.  



 11

1.3. METODE IN CILJ PROUČEVANJA 
 
Časopisnih prispevkov sem se lotila s kvalitativnimi metodami raziskovanja – branjem, 

pregledovanjem naslovov, ugotavljanjem razlik v poročanju med časniki itd. 

Kvalitativna raziskava je glede na ožji obseg proučevanega gradiva (omejeno število 

objavljenih prispevkov) zaradi večje poglobljenosti primernejša od kvantitativne 

raziskave, ki se ukvarja z zbiranjem in »prevajanjem« informacij v statistične podatke. 

Poleg detajlnega proučevanja člankov, ki se nanašajo na dneve zajetja, je naloga 

povzela tudi kontekst dogajanj, kar sem dosegla s spremljanjem medijev eno leto pred 

Nord Ostom in eno po. 

 

Časniki so bralcu ponujali svoj odsev realnosti Nord Osta, ki je, kakor bomo videli, 

pogostokrat spominjal na podobo v izkrivljenem ogledalu. Kvalitativna metoda je tukaj 

uporabljena za oblikovanje vtisa objavljenega, s ciljem sklepati oziroma domnevati iz 

opozovanj o možnih vzrokih za to izkrivljanje. 

 

Tako so v četrtem poglavju obravnavane prve, najbolj vroče 

vesti/poročila/komentarji o zajetju stavbe – natančneje, kaj vse se pripisuje 

čečenskim upornikom, kakšne so prve reakcije komentatorjev/njihove ocene 

stanja. Peto poglavje se loteva razlik pri opisu vodje skupine teroristov Mavsara 

Barajeva, ki se je približno istočasno pojavil v vseh medijih. Šesto poglavje se 

poglablja v intervjuje z bivšimi talci – in sicer, kaj natančno so novinarji 

spraševali preživele priče, kaj in kako so na ta vprašanja odgovarjali očividci.  

 



 12

1.4. HIPOTEZE 
 
Izhajam iz predpostavke, da so nekatere vsebine, ki so jih povedali talci, 

sodelavci časnikov skrajšali oz. zamolčali. Druga delovna hipoteza je, da med 

poročanjem časopisov obstaja razlika v obravnavanju čečenskih upornikov 

(večja/manjša stopnja naklonjenosti osamosvojitvi Čečenije). Vprašanje je, ali 

je, če taka razlika obstaja, pogojena z lastniško strukturo časnikov.  

 

Od časopisnih prispevkov, glede na časovno prednost pred televizijskimi in 

radijskimi novinarji, je pričakovati tudi večjo točnost in predstavitev 

nasprotujočih si virov informacij, kar naj bi prispevalo k objektivnosti13. Temu, 

ali navedene predpostavke ustrezajo realni sliki, je posvečeno sedmo, sklepno 

poglavje, v katerem so ob zaključkih podana tudi nova vprašanja, ki so se 

pojavila ob proučevanju. 

                                           
13  Erjavec (1998: 35) navaja po Bentelu (1988: 215–216) osem kriterijev objektivnosti: 1. točnost 
informacij (zahteva po resnici); 2. popolnost vesti/poročil glede na dejansko stanje dogodka (zahteva po 
popolnosti); 3. jasna ločitev dejstev od mnenj (zahteva po ločevanju); 4. označevanje novinarskega 
vrednotenja (zahteva po preglednosti); 5. označitev nasprotujočih si virov informacij (zahteva po 
preglednosti); 6. stvarno in brez čustev napisane vesti/poročila (zahteva po izogibanju čustvom); 7. 
uporaba nevtralnih pojmov pri opisu dejanskega stanja (zahteva po nevtralnosti); 8. izogibanje uporabe 
lastnih (političnih) stališč pri izbiri in predstavitvi vesti/poročil (zahteva po izogibanju mnenjskega 
izkrivljanja). 



 13

2. PREDSTAVITEV ČASNIKOV 
 

»Rusija ni oligopolna, temveč fevdalno-klanovska država.« 
 

Finančnik Oleg Djačenko, 2003. 
 
 

Vsi trije časopisi izhajajo v malo večjem formatu kot slovenski časnik Delo – A2 v 

črno-beli različici. Izjema so pri NG – bordo in Vremja novostej – temno moder barvni 

dodatek v naslovu časopisa. 

 
2.1. IZVESTIA – ИЗВЕСТИЯ 

 
Celotna vsebina časnika Izvestia, ki izhaja šestkrat tedensko (razen v nedeljo), je vse od 

septembra 1994 dostopna na http://www.izvestia.ru/. Nekoč vodilni sovjetski časopis 

(poleg časopisa Trud), ki je bil stalni gost poštnega nabiralnika slehernega državljana 

SZ vse od marca 1917, se je 21. avgusta 199114 odcepil od državnega aparata SZ in 

proglasil neodvisnost.  

 

Oktobra 1992 se je Izvestia preoblikovala v odprto delniško družbo in izgubila dobršen 

del nekdanjih bralcev. Število naročnikov naj bi sedaj nihalo med 8 in 10 tisoč15, nekoč 

je bila ta številka dvakrat večja. Vendar z naklado 263 650 in vrsto prilog še vedno 

uživa pomembno vlogo med časopisi z nespecializirano vsebino.  

 

Izvestia je leta 1997 doživela za tedaj tipično odcepitev skupine novinarjev, ki so 

organizirali konkurenčni časopis Novye izvestia (http://www.newizv.ru/) in ob tem 

uporabljali logotip stare Izvestie. Odcepitev je vodil bivši glavni urednik, predsednik 

sveta direktorjev in predsednik sveta delničarjev Izvestie, Igor Golembionovski. Sledila 

je tožba med »novo« in »staro« Izvestio zaradi uporabe logotipa, v kateri je zmagala 

                                           
14  21. 8. 1991 je bil tretji dan vojaškega prevrata v Moskvi – dan zavzetja Bele hiše, med katerim so 
padli trije mladi fanti. Dogodki med 19. in 21. avgustom so bili poimenovani tudi kot »avgustovski puč«, 
ki ga mnogi zgodovinarji štejejo za začetek razpada SZ. Organizatorji puča so se poimenovali kot GKČP 
– Državni komite za izredne razmerje v SZ.  
15  Tako pravijo predstavniki Izvestie sami na http://www1.izvestia.ru/rgz_b.htm (zadnji obisk 4. 9. 03). 



 14

stara Izvestia. Novye izvestia se žal nikoli v nakladi ni povzpela tako visoko kot 

Izvestia. 

 

Kakor je razvidno iz lastništva Izvestie, v uredništvu zaseda poglavitno funkcijo bivši 

glavni piarovec družbe, ki ima kontrolni paket delnic. Glavni urednik Izvestie je vse od 

leta 1998 Mihail Kožokin (rojen 23. 2. 196216), magister zgodovine, leta 1996 

pomočnik prvega vicepremiera RF, leta 1997 namestnik predsednika uprave 

ONEKSIM-banke, leta 1998 direktor službe za stike z javnostjo pri Interrosu.17  

 

Lastniška struktura časopisa Izvestia junija 2003 je bila porazdeljena med dva osnovna 

lastnika. Okrog 50 % delnic pripada holdingu Prof-Media (http://www.profmedia.ru/), 

približno 47 % delnic je v lasti naftne družbe Lukojl (http://www.lukoil.ru/), preostale 

delnice so v lasti sodelavcev Izvestie (Borejko, 2003)18.  

 

Zaprta delniška družba Prof-Media je bila ustanovljena leta 1997 z namenom upravljati 

z lastnino Interrosa (http://www.interros.ru/), ki mu predseduje Vladimir Potanin19. 

Interros je lastnik še šestih časopisov20, tiskovne agencije, nekaj radiev in televizijskih 

postaj, tiskarne in kina, ki jih upravlja Prof-Media. Izven medijskih vod je Interros 

lastnik zavarovalnice Soglasje, pokojninskega fonda Interros-dostojanstvo, Rosbanke in 

                                           
16  Lahko se zazdi, da je letnica rojstva vodilnih oseb v tem delu odveč. Toda je bilo zame zanimivo 
ugotoviti »zlata« leta uredniškoposlovnega kadra. Tako so vsi omenjeni vodilni posamezniki stari od 38 
do 57 let ter spadajo v generacijo otrok, rojenih po 2. svetovni vojni. To pa navaja na misel, ki jo Splichal 
(1992: 78) definira kot »novo« novinarstvo, »stari« novinarji. Ali malo drugače – stari ljudje v čez noč 
nastalem novem sistemu so si po zgledu svojih predhodnikov lastili medije z izgovorom »obvarovanja 
demokracije«. 
17  Povzeto iz arhivov Moskovske šole političnih raziskav http://msps.ru/news/news261.html (datum 
zadnjega obiska 4. 9. 03). 
18  Podobno razmerje sem zasledila tudi v drugih virih, recimo na spletnih novicah na http://lenta.ru/ 
most/2003/02/07/holding/_Printed.htm (datum zadnjega obiska 5. 8. 03), toda menim, da je treba podatek 
o strukturi lastništva jemati z zadržkom. 
19  Nekdanji lastnik v prejšnjem odstavku omenjene ONEKSIM-banke (povzeto po Rosbizneskonsalting, 
2002). 
20  Med te spada: 1. Комсомольская правда, 2. Советский спорт, 3. Экспресс газета, 
4. Финансовый директор, 5. Эксперт, 6. Белорусская газета. 



 15

treh energetsko-metalurško-agrarnih kompleksov (http://www.interros.ru/about/ 

structure/).21 

 

Drugemu lastniku Izvestie – Lukojlu – predseduje Vagit Alekperov22. Lukojl se šteje za 

eno najmočnejših naftnih združb Ruske federacije, ki predeluje 18 % ruske nafte in 

poseduje okrog 4000 bencinskih črpalk po Rusiji in drugih državah.  

 

Če Interros in Lukojl pogledamo s stališča oblik medijske koncentracije, lahko 

govorimo o konglomeratih23, v katerih se združuje lastništvo medijskih in drugih 

gospodarskih dejavnosti. Direktne povezave med lastniki (posebej Lukojlom) in 

čečenskimi naftnimi viri ni enostavno najti. Toda omeniti je treba, da je ekonomija 

Čečenske republike tradicionalno vezana na naftno industrijo24.  

 

Potencial čečenskih naftnih zalog je ocenjen v 100 milijonov ton, poleg tega ima 

republika bogate zaloge plina in zaseda pomemben strateški položaj v kontekstu 

transportiranja ruske nafte k črnomorskim pristaniščem. 1. januarja 1991 je uprava 

severnokavkaške magistrale naftovoda v Groznem uporabljala 2000 kilometrov dolg 

naftovod, po katerem je leta 1990 preteklo 58 milijonov ton nafte. Grozni je torej v 

samem epicentru težav transportiranja nafte od Kaspijskega morja naprej (Skvorcov, 

1995). Ta dejstva odpirajo vprašanja zainteresiranosti naftnih združenj v odcepitvi ali 

ohranitvi Čečenije znotraj Ruske federacije. 

 

                                           
21  Za to, da se prebijete do konkretnih lastnikov, potrebujete precej časa in živcev, saj lastništvo 
omenjenih časopisov ni javno pregledno. Ruska zakonodaja, kar se tiče javnega dostopa do lastniške 
strukture medijev, je še neurejena. 
22  Zanimivo je, da so se novinarji Izvestie posebej posvetili izginotju podpredsednika Lukojla Sergeja 
Kukure. Raziskovalno delo novinarjev je pripeljalo na oči javnosti nove podrobnosti, včasih 
odločujočega pomena, o izginotju Kukure. 
23  Sherley Biagi (1992: 9) ločuje pet oblik medijske koncentracije: 1. veriga – isto podjetje ima v lasti 
več praviloma istovrstnih medijev; 2. mreža – matično radiodifuzno podjetje proizvaja progam, 
distribuira pa ga s pomočjo lokalnih postaj, ki so včlanjene v njegovo mrežo; 3. navzkrižno medijsko 
lastništvo – medijska družba ima v lasti več različnih medijev; 4. konglomerat – združuje lastništvo 
medijskih in drugih gospodarskih dejavnosti; 5. vertikalna integracija – lastništvo med različnimi 
komplementarnimi dejavnostmi medijske industrije.  
24  Začetki pridobivanja nafte v Čečeniji segajo v leto 1893, ko se je v starogroznenskem rajonu pojavil 
prvi naftni vrelec. V stotih letih pridobivanja nafte v Čečeniji je bilo načrpanih 420 milijonov nafte 
(Skvorcov: 1995). 



 16

 

Če se vrnemo nazaj na hodnike25 same Izvestie, ugotovimo, da se število zaposlenih v 

tej veličastni stavbi poleg Puškinovega spomenika bliža 500. Rok oddaje številke v tisk 

pa je 22:00.  

 

2.2. NEZAVISIMAJA GAZETA – НЕЗАВИСИМАЯ ГАЗЕТА 
 
Nezavisimaja gazeta (v nadaljevanju tudi NG) v prevodu pomeni neodvisen časopis. 

Izhaja petkrat tedensko (razen nedelje in ponedeljka) od 21. decembra 1990, vključno s 

šestnajstimi periodičnimi prilogami. Vsebino si lahko, poleg v 50 000 tiskanih izvodih 

naklade, vse od 1. septembra 1991 ogledamo tudi na spletu na http://www.ng.ru/. 

 

Na začetku obstoja se je uredništvo NG preživljalo z naročninami in založniško 

dejavnostjo. Položaj je bil zadovoljiv, čeprav plače niso bile redne, vse dokler leta 1992 

t. i. gajdarovska26 ekonomska reforma, in z njo prihajajoča inflacija, nista onemogočili 

»neodvisnosti« neodvisnega časopisa (Tretjakov, 2003).  

 

Leta 1995 je s finančno pomočjo v NG prispel Boris Berezovski27, tedaj je časopis 

doživljal težke čase in je celo začasno prenehal izhajati. Berezovski kot lastnik 80 % 

delnic28 je imenoval tudi novo urednico NG, ki je nadomestila snovatelja časnika 

Vitalija Tretjakova (lastnik preostalih 20 % delnic). 

                                           
25  V stavbo Izvestie sem pokukala večkrat, med drugim zato, da pridobim za pričujoče delo iz arhiva 
prepotrebne številke časopisa. 
26  Pridevnik se nanaša ime Jegor Gajdar – leta 1992 finančni minister. 
27  Podatek je povzet iz poslovilnega pisma nekdanjega urednika in snovatelja NG Vitalija Tretjakova 
(2001), ki ga je Berezovski 9. 6. 01 odpustil. V članku za Ruski žurnal Tretjakov (2003) podrobno 
opisuje, zakaj ga je Berezovski odstavil na zaprtem zasedanju delničarjev: »Berezovskemu niso bili všeč 
moji članki o Putinu, ki so karakterizirali odnos časopisa do novoizvoljenega predsednika.«  
Bivši urednik NG govori tudi o telefonskih klicih Berezovskega v času njegovega službovanja v državnih 
organih. V telefonskem pogovoru je Boris Berezovski sporočal o nezadovoljstvu tega ali onega vodje 
bivših republik SZ z določenim časopisnimi vsebinami. »Za par tednov sem zaustavljal obdelavo 
omenjene teme in prosil sodelavce, da ne pišejo na to temo. V bistvu je podobna praksa pogosto 
razširjena v domačih množičnih občilih. K glavnemu uredniku zmeraj prihajajo ljudje, ki 'svetujejo', da o 
določeni temi ni treba pisati, drugi pa je nujno treba 'posvečati' pozornost. Vsakemu uredniku v Rusiji je 
to znano« (Tretjakov, 2003). 
28  Uradno je 80-odstotno lastništvo pripadalo Objedenenni banki, katere lastnik je Boris Berezovski. 
Omenjena banka je bila leta 2001 proglašena za banko v stečaju, zato je NG 5. oktobra 2001 prešla v 
vednost zaprte delniške družbe Uredništvo NG (povzeto po http://panorama.ru/info/demo/TEXTS/ 
5580.html, datum zadnjega obiska 5. 8. 03). 



 17

 

Leta 2001 je bila za urednico imenovana Tatjana Koškareva (rojena 1965), diplomirana 

novinarka in nekdanja sodelavka časopisov Segodnja, Moskovske novice, Gudok itd. 

Leta 1999 je bila Koškareva članica uprave televizije ORT t. i. prvega kanala – 

naslednice državne televizije SZ. Leta 2000 je bila vključena v aparat službe za stike z 

javnostjo Kremlja – administracije predsednika države29. 

 

Ne glede na to, da je NG leta 2001 uradno zamenjala lastnika in trenutno spada pod 

zaprto delniško družbo Uredništvo NG30, se po tihem šteje, da časnik izhaja pod 

pokroviteljstvom Borisa Berezovskega.  

  

2.3. VREMJA NOVOSTEJ – ВРЕМЯ НОВОСТЕЙ 
 

Vremja novostej (v nadaljevanju VM) od leta 2000 izhaja petkrat tedensko in ima 

naklado 51 000 izvodov. Vse od nastanka je dostopen na http://www.vremya.ru/ ime 

časnika pa v prevodu pomeni čas novic. VM je začel izhajati zaradi odcepitve skupine 

novinarjev leta 2000 od časopisa Moskovske novosti (slednjega je nameravalo kupiti 

združenje Russkij Aluminij, katerega vodja je Roman Abramovič). Odcepitveno 

skupino je vodil Vladimir Gurevič (rojen 3. 8. 1950, diplomirani novinar31), ki je ves 

čas obstoja časopisa, ne glede na nenehne finančne težave časnika, ostal glavni urednik.  

 

VM so začasno prenehali izhajati novembra 2001, kajti največji »skrivnostni« sponzor, 

je zaustavil financiranje časnika.32 Po nepreverjenih podatkih ustanovitelja časnika sta 

bila zaprta delniška družba Prvi investor (natančnejših informacij o tej združbi ni 

zaslediti v medijih) in Vnešekonombanka – državna banka. Slednja je oktobra 2001 

                                           
29  Povzeto po http://www.temadnya.ru/spravka/09jun2001/586.html (datum zadnjega obiska 5. 9. 03). 
30  Povzeto po http://www.rambler.ru/db/news/msg.html?mid=1981849&s=9 (datum zadnjega obiska 
5. 9. 03).  
31  Povzeto po http://www.svop.ru/yuka/1183.shtml (datum zadnjega obiska 5. 9. 03). To je stran Sovjeta 
po vnešnej i oboronnoj politike – nedržavne organizacije za svetovanje v zunanji in obrambni politiki, 
katerega član je Vladimir Gurevič. Organizacija je sestavljena iz vplivnih politikov, poslovnežev, 
predstavnikov Federalne službe bezopasnosti itd. Osnovna naloga organizacije je formiranje nacionalnih 
interesov Rusije, zbliževanje najrazličnejših vplivnih ljudi skozi neformalna srečanja ter oblikovanje 
idejnih zasnov v odnosih med RF in tujimi državami.  
32  Povzeto po http://www.rambler.ru/db/news/msg.html?mid=2025244&s=9 (datum zadnjega obiska 
5. 9. 03). 



 18

preživljala prestrukturiranje, za katerim so najbrž trpeli tudi v VM.33 Zadnjega 

predsednika Vnešekonombanke, Vladimira Černuhina, je junija 2002 imenoval sam 

predsednik države Vladimir Putin. Vendar govoriti o konkretnem oligarhu, ki bi 

botroval VM, ni mogoče, kajti VM skrbno skriva podatke o vlagateljih, slednji pa 

neradi na glas govorijo o svojem medijskem premoženju. 

 
2.4. OLIGARHIJA IN PREHOD IZ KOMUNISTIČNEGA V TRŽNI SISTEM NA 

PRIMERU PROUČEVANIH ČASNIKOV 
 

Vodilna medijska podjetja vplivajo na novice, informacije, ideje, popularno kulturo in 

politično vedenje javnosti. Zaradi tega vplivajo tudi na vlado, saj svojemu občinstvu 

posredujejo podobo javnega življenja, vključno s percepcijo politike in politikov, ki se – 

ali ne – pojavljajo v medijih (Bagdikian, 1992: 5).  

 

Ob predstavitvi časnikov nehote naletimo na novodobni, posovjetski pojav v Rusiji – 

oligarhijo34, saj je bila večkrat omenjena kopica ljudi, ki jih mediji ali oni sami 

proglašajo za ruske oligarhe: 

 

- Vladimir Olegovič Potanin (Izvestia/Interros) – rojen 3. 1. 1961, diplomirani 

mednarodni ekonomist.  

 

Nekoč zelo dejaven znotraj državnega finančnega aparata, nato predsednik ONEKSIM-

banke, ki ni zdržala krize 1998. Taistega 1998 je revija Forbes imenovala Potanina za 

najpametnejšega in najbogatejšega ruskega poslovneža leta. ONEKSIM-banka je bila 

organizirana kot nadomestek državne Vnešekonombanke, katere sredstva so bila med 

letoma 1991–1992 zamrznjena zaradi zunanjega dolga SZ. Po stečaju ONEKSIM-banke 

je nastal že omenjeni konglomerat Interros. 

 

Leta 2002 Forbes postavlja Potanina na 222. mesto najbogatejših ljudi sveta, njegovo 

premoženje je ocenjeno v 1,8 milijard dolarjev. Odlikujejo ga s štirimi nagradami za 
                                           
33  Povzeto po http://gazeta.ru/2001/10/31/vremanovoste.shtml (datum zadnjega obiska 5. 9. 03). 
34  Oligarhija – majhna skupina ljudi, zlasti bogatih, ki ima oblast. Izhaja iz grške 
besede oligos – majhen (povzeto po SSKJ, 1979: 375). 



 19

zasluge pred Rusko pravoslavno cerkvijo, Ministrstvo za izobraževanje za humanitarno 

dejavnost, mesto Moskva ob 850. obletnici itd.35; 

 
- Vagit Jusofovič Alekperov (Izvestia/Lukojl) – rojen 1. 9. 1950, diplomirani inženir 

za naftne in plinske vire. 

 

V začetku devetdesetih namestnik ministra za nafto in plin. Od leta 1992 predsednik 

naftne družbe Lukojl, ki se je zaradi ukaza predsednika države Borisa Jelcina 1993 iz 

državne preoblikovala v delniško družbo. Leta 1996 Jelcinov pooblaščenec za 

predvolilno kampanjo v Tjumenskem kraju. 1999 član Komisije za ekonomska 

vprašanja pri vladi RF. Leta 2002 revija Forbes ocenjuje njegovo premoženje na 1,3 

milijarde dolarjev36; 

  
 
- Boris Abramovič Berezovski (NG) – rojen 23. 1. 1946, doktor fizike in 

matematike. 

 

Najbolj razvpit poslovnež, ki odkrito govori o svojem medijskem imperiju37. Generalni 

direktor podjetja LogoVaza, ki se ukvarjalo s prodajo avtomobilov državnega podjetja 

AvtoVaz, leta 1995 član direktorskega kabineta televizije ORT – prvega kanala, 1997 

svetovalec vodje administracije predsednika države. Vpleten tudi v naftnih (Sibneft) in 

aluminijskih (Russkij aluminj) poslih ter goljufijah z akumuliranjem kapitala letalske 

družbe Aeroflot v švicarskih bankah. Februarja 2003 Berezovski v intervjuju za časopis 

Vedomosti trdi, da mu pripada premoženje 3 milijard dolarjev38. 

 

                                           
35  Povzeto po podatkih Agencije Konflikt Situacij 
(http://conflict.rosbalt.ru/index.php/stories/70/1343, datum zadnjega obiska 8. 9. 03). 
Omenjena agencija se ukvarja z zbiranjem pomembnejših podatkov s področja 
ekonomije in deluje v okviru tiskovne agencije RosBalt (http://www.rosbalt.ru/). 
36  Povzeto po podatkih Agencije Konflikt Situacij (http://conflict.rosbalt.ru/index.php/stories/70/101, 
datum zadnjega obiska 8. 9. 03). 
37  Mnogi ga primerjajo s Silviom Berlusconijem celo po videzu. 
38  Povzeto po podatkih Agencije Konflikt Situacij (http://conflict.rosbalt.ru/index.php/stories/70/312, 
datum zadnjega obiska 8. 9. 03). 



 20

Ruska oligarhija ima, za razliko od klasičnih zgodovinsko nastalih medijskih elit po 

svetu, svoje korenine v hitri denacionalizaciji in divji privatizaciji v prvi polovici 

devetdesetih prejšnjega stoletja.  

 

Do oktobra leta 2002, ko se je zgodila tragedija Nord Osta, so se v Ruski federaciji 

odvile najmanj tri etape v razvoju posovjetskega lastništva medijev, ki jih lahko 

časovno na grobo porazdelimo takole: 

1. 1991–1996 ➔  samoupravljanje in oblikovanje prvih medijskih lastnikov; 

2. 1996–1998 ➔  vladanje prve generacija medijskih lastnikov; 

3. 1998–2002 ➔  oblikovanje druge generacije oligarhov. 

 

V začetku devetdesetih se v ruskih medijih prvič pojavi pojem oligarh, ki se tedaj 

uporablja brez natančne definicije ob omenjanju bolj ali manj vplivnih posameznikov. 

Po letu 1991 uredništva bliskovito prestopajo iz monopolnega avtoritarnega državnega 

režima k samoupravnemu urednikovanju. Sredi devetdesetih začnejo mediji zaradi 

finančnih stisk pridobivati premožnejše pokrovitelje ter prve oligarhe, ki denarno 

izgubo časnikov krijejo z močjo, pridobljeno preko njih. 

 

Natančneje so bili posovjetski oligarhi Rusije orisani marca 1996, ko je skupina 

trinajstih najmočnejših poslovnežev (med njimi tudi omenjena Berezovski in Potanin, 

ter V. A. Gusinski in M. B. Hodorovski) podpisala posebno pismo39, v katerem 

predlagajo vodstvu države in prebivalstvu prestavitev predsedniških volitev40 zaradi 

ohranitve stabilnosti in miru ter pozivajo k večjemu sodelovanju med političnim in 

poslovnim svetom. 

 

Po volitvah leta 1996, na katerih je bil s pomočjo medijsko močne trinajsterice ponovno 

izvoljen tedaj že zdravstveno šibak Boris Jelcin, omenjeni poslovneži zasedejo 

pomembne položaje znotraj državnega aparata (gl. zgoraj navedene biografske 

                                           
39  Originalno pismo je dosegljivo na straneh časopisa Nezavisimaja gazeta na 
http://www.ng.ru/specfile/2000-11-24/11_document.html (datum zadnjega obiska 8. 9. 03). 
40  Priljubljenost Jelcina je bila tedaj v skladu z raziskavami javnega mnenja nizka, dostojnega 
naslednika še niso našli. 



 21

podatke), politične in poslovne moči se prepletajo in dokončno zarišejo meje, ne samo 

medijske oligarhije, pospešijo se tudi procesi denacionalizacije in privatizacije nasploh. 

 

V letih 1997–1998 se začne medijska vojna med poslovnimi in svežimi41 političnimi 

tokovi, ki se konča s finančno krizo 1998 leta in vrsto zamenjav v vrhu države42. 

Posledice krize leta 1998 so skokovita inflacija rublja, rast brezposelnosti, bančna kriza 

in izguba zaupanja prebivalstva RF vladajoči politični in finančni eliti (Šarov, 2003: 

23). Večji poslovni sistemi doživijo realne ali navidezne stečaje ter se preoblikujejo v 

združbe pod novimi imeni.  

 

Leta 1999–2000 zaznamujejo volitve v Dumo in borba za predsedniški stolček. V 

ekonomskem smislu (finančna kriza je k temu dodatno pripomogla) so časniki 

dokončno prišli pod okrilje oligarhov, ki so sredstva masovnega množičnega s pridom 

izkoriščali v predvolilni bitki, ne glede na očitno prizadetost od krize 1998. V teh letih 

je Izvestia dobila očitne črtice Potanova43, Nezavisimaja Gazeta – Berezovskega, 

Vremja novostej pa je komaj začela izhajati.  

 

Po podatkih Ministrstva za tisk, radio in televizijo in drugih sredstev masovnega 

obveščanja RF je leta 2000 na območju Ruske federacije registriranih preko 30 tisoč 

tiskanih medijev44. Opazna je rast t. i. regionalnih časnikov, kar lahko povežemo s tem, 

                                           
41  Marca 1997 Boris Jelcin vključi v državni sistem upravljanja mladih reformatorjev B. Nemcova in A. 
Čubajsa, kar je za posledico imelo nezadovoljstvo do tedaj izoblikovanih oligarhov (povzeto po Šarov, 
2003: 15).  
42 Boris Jelcin je marca 1998 zamenjal vlado Viktorja Černomirdina z vlado Sergeja 
Kirienko, ki je delovala do 23. avgusta istega leta. Nakar se je začasno ponovno vrnil 
Černomirdin. Njega je 11. septembra 1998 nadomestil Evgenij Primakov (povzeto po 
Šarov, 2003: 15–18).  
43  Florov (1999: 1) je v članku za časnik Segodnja poimenoval Potanova kot oligarha iz menjalnice, 
katerega je osnovna medijska sila časnik Izvestia: »Potanin je s Kremljem sklenil pogodbo. Srž pogodbe 
je v tem, da bodo Potanovske časopise vodile lojalno politiko do Kremlja, med tem ko bo Kremlj zadoščal 
njegovim poslovnim nujam.« 
44  Leta 2002 je bilo registriranih 36 767 tiskanih medijev, med njimi 21 785 časopisov 
in 12 302 revij. 
Letos je tiskanih medijev že okrog 38 060 – podatek sem povzela po http://www.business-
magazine.ru/offline/2003/19/25787/page3.html in straneh Ruske gildije periodičnega tiska 
http://www.gipp.ru/opennews.php?id=287 (datum zadnjega obiska 9. 9. 03).  



 22

da je bilo leto 2001 zaznamovano z lokalnimi volitvami. Oblikujejo se novi medijski 

mogotci, ki se neradi hvalijo s svojim medijskimi interesi. 

 

Tako obdobje naivnega pričakovanja, ki ga je bilo zapaziti v vzhodni in srednji Evropi 

v osemdesetih in devetdesetih, da bodo zasebna lastnina in tržni mehanizmi prinesli 

demokratizacijo medijskega prostora, se je v novem tisočletju v posovjetski Rusiji 

zamenjala z zavedanjem o vplivu zasebnega kapitala na pristranskost tiska in množičnih 

medijev nasploh. Visoka koncentracija lastništva v rokah peščici ljudi, in s tem 

vzporedna rast vpliva zasebnega kapitala, pa je v skladu s trendom združevanja in 

prevzemov v medijski sferi na globalni ravni45.  

 

Medijski trgi po celem svetu postajajo vse manj konkurenčni, ker je investicijska raven, 

ki se zahteva za vstop na trg, previsoka ali pa so naložbe preveč tvegane zaradi močne 

pozicije kartelov in monopolov, ki so že posneli smetano tržnega potenciala 

(Ručna, 2001).  

 

Toda pritisk kapitala in komercializacija, kot to poudarjajo mnogi teoretiki, recimo 

Splichal (1992), ni edina grožnja svobodi in objektivnosti tiska v posocialističnih 

državah. Novinarji sami dostikrat niso sposobni, da bi se odrekli praksam, kakršnih so 

se navadili v prejšnjih režimih, ko je bila ponižnost vrednota (Stone in Marks, 1991; 

povzeto po Splichal, 1992: 78). V mnogih primerih je bilo dokazano, da je velik del 

novinarskega poročanja bolj določen z interno logiko komunikacijskih organizacij in 

eksternimi nosilci moči, kot pa z »objektivno stvarnostjo« (Splichal, 1992: 81).  

 

                                           
45  Omenimo samo nekaj medijskih mogotcev v svetu: 
-  Rupert Murdoch, največji lastnik in predsednik uprave News Corporation v Veliki 
Britaniji. Murdoch je svoja osebna politična prepričanja zelo jasno izražal skozi svoje 
časopise. Po zmagi Margaret Thatcherjeve je na naslovnici svojega visoko nakladnega 
časopisa Sun zapisal »Zmagali smo!«.  
-  pravi oligarh Silvio Berlusconi je v Italiji istočasno predsednik uprave (in lastnik) 
največje medijske korporacije v državi, predsednik uprave (in lastnik) najboljšega 
nogometnega moštva in predsednik vlade (preurejeno po Bašič - Hrvatin, Kučič, 2003);  
-  Robert Hersant in njegova korporacija Hachette v Franciji.  



 23

Tako imamo med proučevanimi časopisi tri različne tipe časnikov glede na čas in 

okoliščine nastanka. Izvestia je nekdaj osrednje glasilo komunistične partije, ki je po 

krajšem času procesa samoupravljanja v devetdesetih pridobilo dva močna »sponzorja«. 

Nezavisimaja gazeta je primerek poskusa ustvariti neodvisni časnik, ki je v nadaljnjem 

postalo očitno glasilo oligarha. Vremja novostej pa je časopis, ki je nastal po krizi 

leta 1998 in je posledica idejnega nesoglasja znotraj starih časopisnih struktur. VN so 

imele močne pokrovitelje že ob samem nastanku. 

 

Tabela 1: Povzetek podatkov o proučevanih časnikih. 
 Izvestia Nezavisimaja gazeta Vremja novostej 
Nastanek 1917 1990 2000 
Vzrok nastanka Oktobrska revolucija Poskus ustanovitve 

neodvisnega časopisa 
Odcepitev novinarske 
skupine od časopisa 
Moskovske novice 

Urednik  
leta 2002 

Mihail Kožokin Tatjana Koškareva Vladimir Gurevič 

Lastništvo Interros 
Lukojl 

Uredništvo NG Vnešekonombanka 
Prvi investor 

Lastniki Vladimir Potanin 
Vagit Alekperov 

Boris Berezovski Država 

Pomen imena v 
slovenščini 

Novice Neodvisen časopis Čas novic 

Tedenska 
periodičnost 

6 5 5 

Naklada 263 650 50 000 51 000 
Spletni naslov http://www.izvestia.ru http://www.ng.ru http://www.vremya.ru 
 

Zdaj ko je profil časopisov na hitro orisan, se postopoma spuščamo v poročanje o Nord 

Ostu. Za boljšo orientacijo v časopisnih člankih najprej predlagam časovni pregled 

dogodkov oktobra leta 2002. 



 24

3. KRONOLOGIJA POROČANJA 
 

»Za vsakega Barajeva se bo našla ena Alfa.« 
 

Vladimir Putin po zajetju Nord Osta (Stepakov, 2003: 300). 
 

Začetek dogajanj sega v večer 23. oktobra 2002, ko so okrog 21:00 čečenski uporniki 

zavzeli stavbo Kulturnega doma. Sledi poročanje 24., 25., in 26. oktobra, ki se tematsko 

deli na dva dela: domnevanje o tem, kaj se dogaja znotraj stavbe (stališča upornikov, 

število žrtev, poročila prič, ki jim je uspelo pobegniti), ter poročanje o zunanjih 

dogodkih (izjave politikov in odgovornih oseb, dogajanje v okolici Kulturnega doma, 

dejanja sorodnikov talcev, iskanje oseb, povezanih s teroristi, razprave o 

stockholmskem sindromu itd.).  

 

Poseben del novinarskega dela sestavljajo poročila o zavzetju stavbe z ruskimi 

specialci, ki se je odvijalo 26. oktobra, med 5. in 7. uro zjutraj, in je trajalo 

okrog 40 minut. Takoj po onesposobitvi ugrabiteljev, torej od 26. oktobra 

naprej, sledijo intervjuji talcev, kritike na račun zavzetja stavbe in ponovne 

ocene dogajanja, med katere spadajo tudi hude kritike novinarjev, posebej 

televizijskih poročevalcev. Časnikarje so po kritiki pripadnikov specialne enote 

Alfa in samoanalizi kritizirale ruske oblasti nasploh.  

 

V epilog novinarskega poročanja se uvrščajo poročila o usodi muzikla, 

komentarji in poročila k spremembi zakonodaje o delu novinarjev v kriznih 

situacijah, obsežni prispevki o tožbi bivših talcev proti mestu Moskva in 

denarnih kompenzacijah, ki naj bi jih dobili bivši talci, ter poročila o usodi 

domnevnega pomočnika teroristov Zaurbeka Talhidova. 

 

Pregled časovnega sosledja dogodkov je opisan v tabeli 2. 



 25

Tabela 2: Časovni potek dogajanj med zajetjem talcev na Dubrovki46  

DATUM URA DOGAJANJE 

23. 
oktobra 

21:00 Zavzetje in prva sporočila. 

 24:00 Blokiranje okoliških cest. 
24. 
oktobra 

00:00 Na spletu se pojavi prvi podatek o tem, kdo je organizator zajetja. 

 03:35 Izpuščen je prvi talec, ki poroča o zahtevkih teroristov. 
 09:20 V roku ene ure je v majhnih skupinah izpuščenih 15 otrok. 

Skupina čečenskih bojevnikov preko tiskovne agencije © NEWSru.com zanikajo 
informacijo, ki se je tedaj razširila v medijih – da zahtevajo veliko vsoto denarja. 
Jasno povedo, da je osnovna zahteva osamosvojitev Čečenije. 

 po 12:00 Začetek pogajanj med Čečeni in poslancem Iosifom Kobzonom 
(popularnim pevcem) in novinarko Irino Hakamado (ta naj bi podpirala 
osamosvojitev Čečenije). 

 16:17 Teroristi zahtevajo od sorodnikov talcev, da organizirajo demonstracijo 
v podporo osamosvojitve Čečenije. Pojavljajo se prvi komentarji o 
stokholskem sindromu. 

 21:38 Varnostni svet OZN zahteva izpustitev vseh talcev Nord Osta ter 
poziva države k sodelovanju z Rusijo z namenom onemogočanja 
teroristov.  

25. 
oktobra 

00:58 Konec pogajanj z Gregorijem Jvlinskim. 

 02:40 Snemalna skupina televizije NTV je posnela intervju z organizatorjem 
zajetja Movsarom Barajevim.  

 07:00 Posnetek NTV so predvajali na televiziji. 
 08:45 Demonstracija v okolici Kulturnega doma v podporo osamosvojitve. 
 11:20 Operativno središče za reševanje problematike Nord Osta (FSB) 

sporoča, da so ugotovili identiteto večine teroristov.  

                                           
46  Pri sestavljanju razpredelnice sem se oprla na knjigo novinarja Viktorja Stepakova (2003), ki je 
uporabljal več tiskovnih virov.  
Po Nord Ostu je v Rusiji izšla še ena knjiga o zajetju, in sicer avtorice talke Tatjane Popovoj Nord Ost 
skozi oči talke (2003). Pretežni del obeh knjig sestavljajo kronološko urejeni članki s spleta, 
najrazličnejših tiskovnih agencij in časopisov, ob tem avtorja ne dvomita v verodostojnost navedenega. 
Oba avtorja v knjigah v celoti objavljata uradne izjave Vladimirja Putina in predstavnikov FSB.  
Uvod h knjigi Popove je napisal bivši direktor FSB Nikolaj Kovalev pod naslovom »Terorizem je treba 
presekati na katerem koli koncu sveta«. Iz česar lahko sklepamo, da je knjiga nastajala z odobritvijo FSB 
(sama avtorica tega niti ne zanika).  
Stepakov po predstavitvi dogodkov tudi uporablja arhive FSB ter predlaga vpogled v zgodovino rusko-
čečenskih odnosov, ob čimer se ne sramuje grobih, neetičnih izpadov na račun čečenskega naroda, ki je 
po njegovem »zoološko agresiven« (Stepakov, 1999: 203). Zanimiv je njegov oris žensk – udeleženk 
Nord Osta: »Med teroristi je bilo preko deset žensk, ki so se imenovale kot vdove 'borcev za svobodo 
Ičkerije'. Po besedah talcev, so bili ti ženski osebki močno agresivni in vsi po vrsti enaki: možakarski, z 
nizkimi linijami pasu – grdi.« 
Posebno pozornost Stepakov namenja nastanku in podvigom specialne enote Alfa, ki je sodelovala pri 
zajetju stavbe. O pripadnikih enote govori kot o velikih profesionalcih, ki ščitijo domovino pred 
barabami.  



 26

 15:30 Na Vasiljevskom spusku, na Rdečem trgu je organizirana večja 
demonstracija pod sloganom: »Konec vojne v Čečeniji«. Nekaj 
udeležencev protesta je aretiranih in odpeljanih na policijo.  

 16:17 Iz Kulturnega doma, sporočijo (FSB potrjuje ta podatek), da če do 
26.oktobra 06:00 federalne vojaške enote ne bodo zapustile območja 
Čečenije, se bo začel pokol talcev.  

26. 
oktobra 

06:24 Specialne enote FSB – Alfa in Vimpel so začele z zavzetjem doma.  

 Okrog 
07:00 

Stavbo na Melnikovi 7 zapušča velika množica ljudi. 

 07:18  Operativno središče za reševanje problematike Nord Osta (FSB) 
sporoča, da so specialni enoti zavzeli Kulturni dom ter da so vsi 
teroristi ubiti.  

4. PRVE REAKCIJE – 24./25. OKTOBER 
 

»Nenehen pritisk je pot k miru.  
Včasih so puške sposobne narediti cesto k mizi pogajanj.  

Vojaške operacije so primerne vsaj za to,  
ker samo njihov uspeh lahko Rusijo v očeh Čečencev naredi  

za spoštovanja vredno državo.« 
Andrej Kurajev, Izvestia, 2002, mesec dni po Nord Ostu.  

 
 

4.1. IZVESTIA 
 
 
24. oktobra je bila v uredništvu Izvestia zaradi zajetja Nord Osta pripravljena posebna 

številka časopisa. Tudi preostali izvodi so se v času zajetja odlikovali po posebnem 

oblikovanju. In sicer klasično kazalo, ki na prvi strani uvaja bralce v štiri, pet glavnih 

tem, je nadomestilo nekaj tragično-patriotsko obarvanih stavkov o Nord Ostu 

(primer 2), napisanih v imenu celega uredništva – torej brez podpisa. 

 

PRIMER 2: Nadomestek kazala (Izvestia, 29. oktobra 2002, str. 1) 
 
Mi smo se borili in našli izhod. Mi se nismo vdali. V besedi »mi« je konkretni »jaz« –
pravi junaki našega časa. O njih specialcih in zdravnikih, ki so rešili stotine življenj v 
neverjetni, peklenski situaciji, – mi smo poročali vse te dni, ko se je odvijala 
moskovska tragedija. Tudi danes bomo poročali o naših junakih. Včeraj, smo se ob 
spominskem dnevu spominjali naših državljanov47, ki so umrli kot talci. Zapomnili si 

                                           
47  Med drugim je zaradi zajetja umrlo tudi osem državljanov drugih držav, vendar njim sožalja 
uredništvo ni izkazalo. 



 27

bomo junaštva strokovnjakov svojega dela, brezumstvo teroristov, ne moč politikov. 
Zdaj točno vemo: Rusija se ni odvadila dostojno prenašati tragedije. Nas nikoli ni 
uspelo postaviti na kolena. Ni uspelo niti sedaj. Življenje se nadaljuje. Mi ne bomo 
pozabili …  
 

 

V prvem članku – kratki vesti o zajetju, ki ga najdemo na straneh Izvestie, že v 

drugem stavku zasledimo podajanje informacij brez navajanja vira. In sicer 

»Bojevniki so, potem ko so nekajkrat ustrelili v zrak, zaustavili predstavo in 

izpustili iz dvorane otroke, muslimane in nekaj Gruzijcev48« (Švedov, 2002). 

Kakor je postalo znano kasneje49, čečenski uporniki niso izpustili vseh otrok, 

sploh pa niso imeli prednosti muslimani ali Gruzijci. Zavajanje glede Gruzijcev in 

muslimanov se je v hipu razširilo, dan kasneje pa je v že omenjeno oddajo 

Vremechko poklicala ženska, ki s tipičnim, toplim kavkaškim naglasom jokajoč 

prosila predstavnike medijev, naj ne govorijo »Gruzijci«, kajti »danes so mi na 

cesti že pljunili v obraz, jutri pa si tako in tako ne upam iti ven«. Taisti članek 

se konča s citatom talke, ki naj bi poklicala v uredništvo in sporočila, »da so na 

hodnikih že mlake krvi« (Švedov, 2002), čeprav ta podatek ne drži. 

 

Izvestia se je 24. oktrobra 2002 odzvala tudi s seznamom preteklih akcij terorja na 

območju Ruske federacije, kjer avtor Sokolov - Mitrič (2002) pod naslovom, ki je 

                                           
48  Gruzijce, ki so obmejni sosedi Čečenov, tako kot drugi prebivalci Kavkaza, ne samo 
v pogovornem jeziku, temveč tudi v medijih imenujejo »lice, kavkaške nacionalnosti«. 
Besedna zveza, ki simbolično združuje »črnuhe Kavkazijce«, ima izrazito slabšalni 
pomen in kaže na to, da povprečni prebivalec Rusije ne loči Gruzijcev od Čečenov, 
Ajzerbajdžancev od Kabardincev itd.  
 
Pred dnevi se mi je v spomin zasidrala novica o nesreči manjšega potniškega avtobusa 
v Moskvi, v kateri je umrlo devet ljudi. Večina ruskih televizijskih hiš je posebej 
poudarjala, da je bil voznik avtobusa Armenec, ki je v rusko prestolnico tako kot večina 
»lic, kavkaške nacionalnosti« prišel po »lahek« denar. V želji po večjem zaslužku naj bi 
Armenec zelo hitel po ruskih cestah, zaradi česar je umrlo toliko nedolžnih 
Moskovčanov. Takoj po nesreči je bila organizirana v ruskih medijih odmevna akcija 
moskovske policije, katere specialne enote so preverjale vse voznike manjših potniških 
avtobusov, seveda s poudarkom na narodnosti voznikov.  
49  Dan kasneje Izvestia (Kirillov, 2002) navaja natančen seznam prvih izpuščenih, na katerem je bilo 
sedem otrok in ena državljanka Švice. 



 28

hkrati citat: »Mi smo vas ruske svinje v Čečeniji klali, pa tudi tukaj bomo klali!«, 

primerja Nord Ost z ameriškim 11. septembrom. Ob tem govori, da se je Moskva 

končno soočila z vojno, ki že dalj časa poteka ne samo na ozemlju Čečenije, ampak tudi 

po celi Rusiji. Iz besedila prispevka je razvidno, da je avtor naravnost izzivalni citatni 

naslov povzel iz epizode, ki se je zgodila 29. decembra 2001 v naselju Černigovka, 

Čeljabinski okraj. V to naselje so tedaj v vaško diskoteko po navedbah avtorja začeli 

sistematično vdirati Čečeni, predmet spora je bilo 16-letno dekle, zaradi katerega so se 

vaščani (med njimi so bili tudi pripadniki paravojaških kazaških50 enot) stepli. Ob tem 

naj bi Čečeni kričali stavek, ki se je kasneje pojavil kot naslov članka51.  

 

Izvestia isti dan ponuja tudi prve komentarje, kjer primere diskotečnih pretepov vpletejo 

v širši kontekst globalne vojne dveh civilizacij. Bovt in Novoprudski (2002) tako v 

naslovnem tekstu, ki je zasedal dobršni del prve strani, poročata: »Rusija je prva začela 

vojno z mednarodnim terorizmom v Čečeniji, čeprav zares ni vedela, s kom se vojskuje. 

Ali še zmeraj ni jasno? To je prva zares svetovna vojna. Nenajavljena. Ki poteka 

vsepovsod. V diskoteki, na otoku Bali, v kulturnih domovih Moskve, v ingušetski vasi 

Galaški, New Yorku in predmestjih Washingtona.« 

 

V nadaljevanju avtorja sicer govorita, da terorizem nima narodnosti (čečenske) in 

religije (islama), vendar pozivata bralca k pravilnemu razumevanju položaja, ker da gre 

za vojno civilizacij in da je svet po Nord Ostu postal črno-bel – razdeljen na sovražnike 

in zaveznike. 

 

Med prva poročila o dogajanjih spada obširen članek skupine avtorjev Muzikel, ki se je 

spreobrnil v dramo. Libreto (Lorija in drugi, 2002), 24. oktober, kjer zasledimo: »// 

                                           
50  Zgodovina Kozakov sega vse v čas pred mongolsko-tatarskim vdorom v staro Rusijo. V času 
revolucije leta 1917 so se postavili na stran carja, ker si za svoj osnovni cilj še zmeraj štejejo podporo 
monarhiji. V drugi svetovni vojni so ob navidezni neodvisnosti podpirali fašistično Nemčijo. Po 
perestrojki (1985) je skoraj do konca uničeno vojaško gibanje z značilnimi vojaškimi atributi ponovno 
oživelo ter naj bi pomagalo uradnim oblastem vzdrževati red. Kozaki so znani kot veliki zagovorniki 
pravoslavja in slovanske enotnosti, ki so se ponujali kot prostovoljci v jugoslovanski vojni.  
51  Zanimivi so tudi drugi primeri »čečenskega nasilja«, večina katerih je ravno tako potekala v okviru 
diskotek, ne brez aktivnega posredovanja Kozakov, in ki prej spominjajo na vaške pretepe kakor pa na 
organizirane akcije.  



 29

Zdravniki so ponoči iz stavbe prinesli telo prve žrtve. Mlada ženska je bila ustreljena, 

ko je poskusila pobegniti.«  

 

V Mladininem intervjuju je Marat Abdrahimov (Hahonina, 2002) glede te smrti 

izjavil naslednje: »Bila je popolnoma neumna in nepotrebna smrt neke ženske. 

V dvorano je prišla gospa in ko so jo vprašali, kaj počne, se je začela (kot da bi 

bila pijana) dreti, češ, kaj Čečeni počnejo tukaj. Da se ona ničesar ne boji, da je 

sem hodila v šolo. V dvorani so začeli mrmrati: 'Kaj počne, kaj počne, zdaj jo 

bodo ubili ...' Ona pa: 'Briga me, pa naj me ustrelijo.' Nato je Čečen rekel: 'A 

tako, to smo že imeli v Budenovsku.' In jo je ustrelil. Takrat smo se vsi 

dokončno zavedli, da gre zares.« 

 

Zanimivo je, da se je novica o smrti ženske še pred objavo v Izvestia pojavila tudi na 

www.kavkaz.org, kjer so uporniki preko svojih virov (pripovedovalec naj bi bil 

pomočnik Movsara Barajeva – vodje skupine) razložili zgodbo, ki je identična kasnejši 

pripovedi Marata v Mladininem intervjuju. Novinarji (Lorija in drugi, 2002) o 

objavljeni razlagi na spletu sicer povedo. Vendar, čeprav uradne oblasti ne dajejo 

pojasnil k incidentu, to, da je bila ženska umorjena med begom, predstavijo kot dejstvo. 

25. oktobra 2002 Izvestia na zadnji strani nad pismi bralcev objavi komentar znanega 

filmskega dramaturga Olega Osetinskogo (2002) Kdo bo pomagal predsedniku?, v 

katerem avtor zastavlja retorično vprašanje: »Kaj pa če za pogajanja s čečenskimi 

'otmorozoki' pooblastimo čečensko moskovsko diasporo?« Beseda »otmorozok«, ki ji 

boste težko našli ustrezno v slovenščini, je skrajno žaljiva in vulgarna, na tem mestu jo 

ne moremo upravičiti niti s stilnim učinkom. Osetinski med drugim govori, da se Rusija 

iz 11. septembra ni nič naučila in da je zdaj dobila svoj 11. september. »Kaj bomo 

žrtvovali Rusijo ali …?« se sprašuje avtor, ki pod Rusijo šteje Čečensko republiko ali pa 

življenje talcev.  

 

Posebne obravnave so vredna tudi pisma bralcev, izbor katerih ponuja Izvestia na zadnji 

strani. Tako je 25. oktobra na 12. strani med 21 pismi (zraven imena priimka je naveden 

tudi kraj bivanja) samo eno, ki govori o tem, da so se teroristi najbrž odločili za Nord 



 30

Ost iz brezizhodnosti. Ostala pisma navajajo na misel, da morajo biti novinarji posebej 

pozorni v svojem poročanju, saj javnost, sodeč po pismih bralcev, ne potrebuje 

dodatnih spodbud za nestrpnost in takojšne ukrepanje (primer 3). Vendar se je treba 

vprašati, ali so pisma bralcev dejanski kazalec javnega mnenja ter po kakem kriteriju so 

predstavniki uredništva izbirali gradivo za objavo. Poleg tega se zastavlja vprašanje, 

kdo je odgovoren za širjenje nestrpnosti v pismih bralcev: uredništvo, ki je pismo 

postreglo na svojem informacijskem jedilniku ali avtor. 

 

PRIMER 3: Izvlečki iz pisem bralcev, ki so jih izbrali za objavo (Izvestia, 25. oktobra 
2002, str. 12) 
 
»Nemudoma moramo zmrzniti čečenski biznis na območju Rusije (samo naivni lahko mislijo, da ta ne 
pomaga vojakom z denarjem). // In ni potrebe, da govorimo, kako bomo to uskladili s človeškimi 
pravicami in zakoni – poteka vojna! Dober terorist je mrtvi terorist« Andrej Kozinec. 
 
»Ruska federalna zakonodaja 'o orožju' iz leta 1996 prepoveduje posedovanje in prenašanje orožja. 
Rezultat: neoborožene Ruse ubijajo kot ovce, vsi komur to paše. Razumljivo je, da če bi 100–150 ljudi iz 
vrst sedemstotih talcev na Dubrovki imelo pištole, bi lahko uničili 20–30 teroristov … Sploh pa ne bi 
bilo tako drznih napadov, če bi prestopniki vedeli za možen oborožen odpor« Igor Suzdalcev. 
 
 

4.2. NEZAVISIMAJA GAZETA 
 

V 228. številki, 24. oktobra 2002, Nezavisimaje gazete ne najdemo poročil o Nord 

Ostu, kajti uredništvu, predvidoma zaradi tiskarskih rokov, ni uspelo prilagoditi vsebine 

časnika nenadnim dogodkom. Zato pa se naslednja številka odlikuje po temeljitejšem 

poglabljanju v nastali položaj, vendar ne brez lapsusov.  

 
Tako članek Kronika zajetja Nord Osta (Brez avtorja, 2002), podobno kot Izvestia, 

navaja, da so bili med prvimi 180 izpuščenimi talci »ženske, državljani Gruzije in 

muslimani« – napredek avtorja v primerjavi z Izvestio je, da se tukaj ne osredotoči na 

narodnost, temveč na državljanstvo. Čeprav 25. oktobra v Izvestii v intervjuju za 

Jemeljanenko (2002) predstavnik čečenske diaspore Salambek Maigov že govori o tem, 

da je bila novica o izpustitvi Kavkazijcev in muslimanov provakacija. Skratka, če bi 

uredništvo hotelo preveriti podatek, bi ugotovilo, da je ta, če nič drugega, vreden 

kritične obravnave. 

 



 31

V kronikah konfliktov novinarji usmerijo pozornost na najodmevnejše teroristične 

akcije v času 1. (Brez avtorja 2, 2002) in 2. čečenskih konfliktov52 (Brez avtorja 3, 

2002). Na obeh seznamih so poleg zajetij talcev, kjer so se teroristi javno predstavili, 

tudi eksplozije in nesreče, za katere na dan objave še ni bil obtožen nihče. Najopaznejši 

primer podtikanja odgovornosti Čečenom je eksplozija v moskovski podzemni 

(Puškinska ploščad) 9. avgusta 2000. Tragična nesreča, ki je terjala trinajst mrtvih in 

okoli petdeset težko poškodovanih (podatek o ponesrečencih je povzet po Brez avtorja 

3, 2002), še vedno ni dobila uradnega epiloga s podatkom o krivcu. Obstaja pa 

domneva, da je bila nesreča posledica obračuna med lastniki podzemnih trgovskih točk, 

ki niso povezani s čečenskimi uporniki. 

 

Tudi pri komentatorjih NG najdemo tezo o vojni med dvema civilizacijama. 

Radzihovski (2002) govori o vojakih islama (fundamentalistih) in zahodni civilizaciji. 

Fundamentalisti so po njegovem obsojeni na zmago, kajti za razliko od zahoda 

(vključno z Rusijo) vedo, da so v vojni. Medtem ko zahod zapira oči pred nevarnostjo, 

je okužen s korupcijo, politično korektnostjo in neenotnostjo. Ob koncu avtor zelo resno 

poziva k vzpostavitvi policijskega režima na območju Ruske federacije z vsemi 

sledečimi stranskimi učinki. Kot vzor navaja diktatorja Avgusta Pinocheta, vse 

aktivnejši islam pa primerja z grožnjo fašizma iz leta 1941.  

 

Za kritičnega do oblasti se je izkazal tudi novinar Kostjukov (2002), ki v Nord Ostu vidi 

nadaljevanje verige terorističnih akcij s strani čečenskih upornikov (o »civilizacijah« za 

zdaj nič). Govori pa tudi o tem, da se očitno mnogim ruskim oblastnikom splača imeti 

odprt vojaški konflikt, ki ga tlačijo v daljno Čečenijo; a ta je očitno prišel izven meja 

Čečenije. »Treba se je začeti dogovarjati o miru in ne o odmoru,« zaključi.  

 

V prvem poročilu po zajetju (Skrobot, 2002) novinar NG v podnaslovu izpostavlja, da 

je glavni junak dogajanj Nord Osta histerija. Skrobot je eden redkih avtorjev, ki se drži 

pravil navajanja virov in v tekstu izrecno piše, da na prizorišču »ni nobenih pravih 

informacij«, navajanja različnih domnev glede izpustitve talcev pa se loti v pogojniku. 

                                           
52  1. konflikt: september 1994–avgust 1996 / 2. konflikt: 2. avgusta 1999 – vse do danes. 



 32

Poleg tega NG (Maksakov, 2002) prispeva k večstranskemu razumevanju položaja s 

tem, da spravi na dan mnenja predstavnikov čečenske diaspore ter opozarja na to, »kako 

se bodo končali dogodki v Moskvi, še ni znano, vemo pa, kako bodo ti vplivali na odnos 

do Čečenov v Rusiji.«. 

 
Naslednja številka NG je izšla šele 28. oktobra in se posveča analizi vdora. 
 



 33

4.3. VREMJA NOVOSTEJ 
 

Tudi pri Vremja Novostej ne moremo mimo vesti o izpuščenih Gruzijcih in 

muslimanih. V članku Množično zajetje talcev v Moskvi – Kronika zajetja (Paukov, 

2002), ki kronološko poroča o zajetju že 24. oktobra, lahko zasledimo: »Po 

nepreverjenih informacijah so bili poleg otrok izpuščeni muslimani, ki so bili v 

dvorani.« O Gruzijcih ali državljanih neodvisne države Gruzije niti besedice.  

 

Najdemo tudi omembo prve žrtve, vendar so možni vzroki njene smrti navedeni v 

pogojniku. Avtor očitno dobro spremlja dogajanja in v članku natančno opisuje, kateri 

avtoꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ



 34

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ



 35

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ



 36



 37

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ



 38

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ



 39

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ



 40



 41

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ



 42

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ



 43



 44

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ



 45

Ĥ�������������������������������$���



 46



 47

�����������������������������������
���������ÁYФ��¿�����Ѐ���



 48



 49

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ



 50

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬФꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬÁYФꗬꗬ¿ꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬ



 51



 52

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ]ꗬꗬꗬꗬꗬꗬּ

ꗬּꗬŠꗬꗬꗬðꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ8ꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬĬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬüꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ"ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬήꗬꗬꗬĤꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ$ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬNꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ

ꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬꗬ kot komentar, 

temveč predstavlja neko mešanico novinarskih zvrsti.  

 

Naklonjenosti oziroma razumevanja čečenskih bojevnikov ne zasledimo nikjer, s strani 

komentatorjev se pojavlja sovražno formulirano vprašanje vloge čečenske diaspore v 

organiziranju zajetja Nord Osta. Ob tem je zanimiva podobnost medijskih procesov 

znotraj Ruske federacije s podobnostjo ameriškega poročanja po 11. septembru.  

 

Bošnikova (2002) v članku Islam v vzhodnih medijih piše, da so se zahodni mediji 

počasi, vendar zanesljivo osredotočili na vpletanje islama v diskusijo. Televizijska in 

časopisna poročila, radijske novice in internetne pogovore so preplavile teme, kot so 

islam, fundamentalizem, terorizem in vojna. Besede kot ekstremistični Muslimani, 

fundamentalisti, vojaški Muslimani, Osama bin Laden, muslimanske teroristične 

skupine in islamski terorizem so se pojavljale spet in spet (Bošnik, 2002). Podobne 

težnje zasledimo tudi v obravnavanih časnikih.  

 

Bošnikova (2002) trdi, da so imeli nekritično in nacionalistično novinarstvo ter namerna 

uporaba protiislamske terminologije kot propagandnega orodja na žalost takojšnje in 

neposredne stranske učinke. Mednarodni terorizem je postal sinonim za islam kot 

religijo. Napadi na ljudi arabskega in azijskega videza so povzročili smrt mnogih 

nedolžnih ljudi, mediji so poročali o vandalskih dejanjih nad njihovim premoženjem, o 

podtikanju bomb in nadlegovanju muslimanskih deklet in žena ter nasilju nad 

muslimanskimi otroki v šolah. Center za nadzor nad rasizmom EU (European Union 

Racism Monitoring Center) na Dunaju je konec septembra leta 2001 izdal poročilo o 



 53

nadlegovanju in napadih na Muslimane v državah EU. Alarmi so se zaradi teh napadov 

začeli oglašati v zahodnih centrih moči, pritožilo se je več muslimanskih in arabskih 

držav, glas so povzdignile tudi družbe Srednjega Vzhoda. George Bush je v Moskvi in 

Washingtonu pozval ljudi k spodobnosti in zadržanosti, podobno sta storila Tony Blair 

in Romano Prodi. Jasno so poudarili, da vojna proti terorizmu ni vojna proti islamu in 

muslimanskemu prebivalstvu (Bošnik, 2002).  

 

Tudi v naših treh časnikih zasledimo omembo napadov na »Kavkazijce« (primer 4), ter 

pozive odgovornih k javnosti, naj ne mečejo vseh Čečenov v en lonec. Vendar pa 

imamo hkrati protislovne izjave o tem, da so se Čečenci kot narod osramotili in da se je 

treba končno zavesti, da ima terorizem narodnost in vero – islam (zasledimo pri 

Radzihovski, 2002). 

 

PRIMER 4: Povzetek iz članka o napačni telefonski številki (Aleksander Mitrofanov, 
29. oktober 2002, Izvestia, str. 4). 
 
Po zajetju Kulturnega doma so tiskovne agencije citirale druga drugo z novico o novi »vroči liniji«. 
Tokrat so državljanom ponudili možnost klicanja v Federalno migracijsko službo (FMS) // kamor so 
lahko 24 ur na dan sporočali o »pojavih mednacionalne agresije, sovraštva in pogromov«. Vse lepo in 
prav, samo da so bili o teh »pojavih« prisiljeni poslušati prodajalci v moskovski papirnici. // Ker je bila 
objavljena številka trgovine na ulici Pokrovka, so mednacionalne težave dobesedno blokirale delo 
prodajalk. »Na nas je padel val klicev,« je povedala Izvestii ena od uslužbenk trgovine. »Bili so zelo 
emocionalni. Mi smo jih vljudno zaustavljali, zato da ne bi izgubljali živcev po nepotrebnem. In nato smo 
poklicali na televizijo s prošnjo, da naj popravijo številko.« Napako so popravili, v skladu z navodili 
FMS so televizijici prosili klicati na številko 924 73 24. Dežurstvo so tako prevzeli gradbeniki. »Nenehno 
kličejo,« se je pritožila računovodkinja gradbenega podjetja Remiks. »Moški s kavkaškim naglasom 
govorijo, da jih tepejo miličniki. Ženske jokajo. Cel dan sem pojasnjevala, da so se zmotili.«  
 
 

Bošnikova (2002) za naraščanje protimuslimanskih občutkov v medijih zahodnega 

sveta, posebno v ZDA, obtožuje razpad Sovjetske zveze. Desetletja so bili po njenem 

Rusi grešni kozli. Ko so postali ameriški najboljši prijatelji, je Amerika preko medijev 

želela poiskati novega sovražnika številka ena. Podobno, le v obratni smeri, lahko 

rečemo za Rusijo, ki je po izgubi velikega ameriškega sovražnika in po koncu vojne v 

Afganistanu (1979–1989)53 potrebovala novega dežurnega krivca. 

                                           
53  Kako velik odjemalec človeškega potenciala je bila vojna v Afganistanu, lahko sodimo po tem, da je 
bilo v času vojaških operacij uradno umrlih/ubitih 15 051 državljanov RF. Leta 1999 je še zmeraj 



 54

                                                                                                                           
pogrešanih 287 ruskih vojakov (podatek je povzet po strani Žrtve vojn XX. stoletja: 
http://polk.ru/afgan.html, datum zadnjega obiska 14. 9. 03).  
Vojna v Afganistanu je bila zaustavljena med drugim tudi zaradi pritiska javnega mnenja. Vojskovanje v 
Afganistanu je bilo sestavni del dvoletnega obveznega služenja vojaškega roka ravno tako kot v Čečeniji, 
toda afganistanska vojna je bila manj patriotsko obarvana. 



 55

5. PORTRET BARAJEVA – MITSKA PODOBA 
 

»Inteligentni ljudje so dolžni pomagati državi ubijati sovražnika kvalificirano,  
inteligentno, optimalno. Tako da ne bo imel upanja se usesti na stol kakor Barajev – 

podoben kanu v filmu Andrej Rubljev, in govoril nam, kaj moramo narediti.« 
 

Politolog Gleb Pavlovski (Stepakov, 2003: 306). 

 

 
Movsar Barajev (Sulejmenov) se je kot vodja zajetja Nord Osta predstavil na straneh 

www.kavkaz.org eno uro po zajetju. Vsem trem časnikom je skupna zgodba o tem, da je 

Movsar svoj drugi priimek Barajev prevzel od umrlega strica vojaka Arbi Barajeva 

(tega naj bi ubile ruske vojaške enote), tako kot njegovo poslanstvo in preostale 

čečenske vojaške enote. V nadaljevanju so navedene informacije, ki naj bi jih 

posredovali predstavniki FSB-ja, ki pa so različne od enega do drugega dnevnika.  

 

Tako NG (Viktorov, 2002) zatrjuje, da se je Barajev zanimal predvsem za finančno plat 

čečenske vojne ter odgovarjal za zbiranje mednarodnih sredstev za podporo čečenskim 

bojevnikom. Ob tem naj bi Barajev ukradel 45 tisoč ameriških dolarjev komandirju 

Rezvanu Ahmadovu, čigar umora naj bi bil tudi obtožen.  

 

Vremja (Brez avtorja, 5) o umoru in kraji molči, govori pa, da naj bi Barajev nekoč 

pripravljal zajetje skupine televizijskih novinarjev, ki ga je preprečila FSB. Nasploh pa 

naj bi se Barajev poleg financ ukvarjal predvsem z zajetjem talcev in izkoriščanjem 

najstnikov v terorističnih akcijah. 

 

Izvestia (Lorija in drugi, 2002) Barajeva predstavi v povsem drugačni luči. Poleg tega, 

da naj bi v borbi za oblast Barajev ubil že omenjenega Razvana Ahmadova, se je 

specializiral za mučenje ljudi. Avtor namreč poroča, da imajo specialci (FSB) video 

kaseto, na kateri jetniki zaradi grozovitega mučenja priznavajo, da so sodelovali s 



 56

federalnimi oblastmi. Sam Barajev pa naj bi na posnetku kaznoval rusko žensko, in 

sicer tako, da ji je odsekal glavo54. 

 

Tudi pri naštevanju odgovornosti Barajeva za konkretna teroristična dejanja se časopisi 

bistveno razlikujejo. Samo od sebe se postavlja vprašanje, kako je mogoče, da so 

časnikarji, izhajajoč iz enega vira podatkov, tako različni v svojem poročanju. Kdo je 

kriv? Sami novinarji ali zmeda med predstavniki uradne oblasti? 

 

Movsara Barajeva glede na njegovo mitsko podobo lahko primerjamo z zgodbo Osame 

bin Ladna. Čeprav naj bi bil Osama še živ, Movsar pa je mrtev in je njegova krivda 

glede Nord Osta dokazana, v obeh primerih ne moremo preveriti verodostojnosti 

podatkov o teroristih. Lahko le zaupamo ameriškim ali ruskim specialnim službam 

oziroma dajemo »popust« na filtracijo podatkov z njihove strani.  

                                           
54  V tem primeru imamo opravka z zelo močno simboliko: žensko – ki naj bi uživala status nedotakljive 
(posebej presenečeni so bili mediji ob vesti, da so med čečenskimi uporniki tudi ženske), ruskega rodu 
(tudi če predpostavimo, da taka kaseta obstaja, težko verjamem, da je iz ljubiteljskega posnetka razvidna 
narodnost žrtve), ki je niso ustrelili ali recimo obesili (na civiliziran način), temveč so ji odsekali glavo – 
način smrti, ki so se ga v Rusiji v zadnjih stotih letih odvadili. 
Ob tem lahko pripomnimo, da je »ob pravem času« najdena video kaseta postala zveza stalnica v 
obravnavi teroristov. 



 57

6. PRIČEVANJE TALCEV 
 

»Moški so se izkazali za večje paničarje kakor ženske. 
Živci so jih začeli izdajati prej in vsi po vrsti so postali bolehni.« 

 
Pričevanje talke Nord Osta Jelene Šumilove, 2002. 

 
 

6.1. SPLOŠNI PREGLED 
 
Pričevanje preživelih prič Nord Osta se deli v tri skupine, in sicer: 1. pričevanje talcev, 

ki so pobegnili med zajetjem; 2. pogovori s talci, izpuščenimi v času zajetja; 3. 

intervjuji z udeleženci dogodkov, ki so jih osvobodili člani specialne skupine Alfa.  

 

Krajši intervjuji prve in druge skupin ne ponujajo veliko, kajti udeleženci niso bili priče 

vseh dogodkov – po naključju so se znašli v slačilnici, na stranišču itd. ali bili ločeni od 

skupine gledalcev v dvorani že v začetku dogajanj. 

 

Toliko zanimivejši so intervjuji s preživelimi pričami, ki bi lahko ponudili preglednejšo 

sliko tega, kaj se je zgodilo znotraj Kulturnega doma. Žal, se glede preglednosti in 

objektivnosti med branjem gradiva porajajo resni dvomi. Kot prvič, je intervjujev z 

bivšimi talci presenetljivo malo in to ne samo v treh proučevanih časnikih, temveč tudi 

v drugih medijih. Dobila sem vtis, da so imeli po vdoru in kasneje prednost 

strokovnjaki za plin, zdravniki, uradniki itd. Kot produkt Nord Osta so se na straneh 

časopisov v značilnem »junaškem« slogu oblikovali junaki tragedije, med katerimi so 

bili bivši talci redkost (primer 2). 

 

6.2. ANALIZA 
 
NG novembra 2002 ponuja intervju s producentom in soavtorjem Nord Osta 

(Perelešina, 2002) Georgijem Vasiljevim. Intervjuvanec je v članku dejal, da je med 

talci ostal (čeprav je imel priložnosti pobegniti) popolnoma zavestno. Na vprašanje 

novinarja, kako izobraženi so bili teroristi in kakšno je bilo njihovo stanje (še pred 

zajetjem je obstajala »medijska domneva«, da so čečenski uporniki med zajetjem jemali 



 58

droge), Vasiljev odgovarja nejasno: »Bili so različni. Bili so vodje, komandirji: bili so 

na isti ravni, v smislu odločanja, vsak od njih je lahko spustil tega ali onega človeka. // 

To je bila zelo dobro pripravljena skupina.«  

 

Čeprav je imel bližnji stik z eno, kakor sam pravi starejšo teroristko, ki je celo obračala 

v njegovo smer radijski sprejemnik (da je bolje slišal) in s katero se je dalj časa 

pogovarjal, ne govori o svojem vtisu o njeni izobraženosti, novinar pa ga niti ne 

sprašuje, o čem je tekla beseda. V istem intervjuju Vasiljev ponuja razlago, zakaj 

ženske, opremljene z razstrelivom, niso sprožile eksplozije. »Zveni paradoksalno, 

vendar odgovor je preprost. Zato ker ni bilo ukaza. Videl sem, da so te islamske ženske 

imele do moških odnos kakor do višjih bitij. Nobena od njih ni mogla sprejeti odločitve 

o eksploziji. Enostavno ni bilo ukaza.«  

 

Na koncu intervjuja Vasiljev poda informacijo, da so nekateri teroristi med zajetjem 

izjavili, da so bili na predstavi po štirikrat in doda, da je neki igralec Nord Osta videl 

enega od teroristov na gradbišču gej kluba, ki se je odprl pred enim mesecem. Kakšno 

vezo ima klub homoseksualcev s terorizmom, ni mogoče ugotoviti, a glede na to, da se 

s tem podatkom intervju konča, je verjetno pomembno. 

 

Vremja iz prve roke ponuja pričevanje (Pivovarov, 2002) poslovneža, čigar podjetje je 

najemalo prostore v Kulturnem domu. Prispevek je prosti spis očividca, ki so ga 

čečenski uporniki zajeli v pisarni in odvlekli v dvorano – besedilo je zaradi nekaterih 

očitnih nasprotij z drugimi pričevanji vneslo dodatno zmedo v s trudom sestavljeno 

sliko – mozaik dogodkov v tej nalogi.  

 

Tako pišoči poroča, da so bili med prvimi izpuščeni Azerbajdžanci in Turki (kako je 

vedel, da so to ravno oni, kako so jih teroristi ločili od drugih, skoraj sedemstotih 

gledalcev, iz besedila ni razvidno). Nekaj stavkov za tem bivši talec trdi, da sedeči v 

dvorani niso imeli nobenih informacij, zato »nismo vedeli, kaj se je dogajalo zunaj«. 

Kar je popolnoma v nasprotju z drugimi pričevanji o radijskih oddajnikih in televiziji, s 

katerimi naj bi bili opremljeni uporniki in ki so bili dostopni tudi talcem. 



 59

 

S trditvami drugih očividcev, da so bili uporniki dobro organizirani in zbrani, se ne 

ujema tudi naslednji stavek: »Potem ko sem nekaj časa opazoval teroriste, sem vedel, 

da jim ne bo uspelo – preveč stvari so naredili narobe: redno so jim padale iz rok 

pištole, … skratka, bili so nezbrani.« Ravnanje bojevnikov sicer ocenjuje kot normalno, 

a po njegovem so bili gledalci in igralci tako ali tako psihološko prestrašeni, da fizično 

nasilje sploh ni bilo potrebno.  

 

Očividec na straneh Vremja ponuja tudi razlago smrti prve žrtve, že večkrat omenjene 

ženske: »Že prvo noč so teroristi ustrelili žensko, vendar se je ona sama vedla čudno, 

najbrž je bila pijana. Začela je težiti bojevnikom s prošnjo, da naj ji dovolijo streljati iz 

brzostrelke.« Zadnje trditve nisem zasledila nikjer drugje, čeprav sem pregledala preko 

dvajset različnih virov, med njimi tudi intervjuje s pričami. 

 

Časnik Izvestia je imel največ objavljenih intervjujev (pred NG in Vremja) in tudi 

najbolj čustvene prispevke. Poleg intervjujev najdemo cel kup »življenjskih« zgodb, 

kako se je nekdo čudežno rešil (recimo igralka ni nastopala, ker je kostumografinja 

pozabila kostum) pred nevarnostjo ali obratno umrl v najbolj neprimernem času (na 

primer tik pred poroko).  

 

Ko preidemo k podrobnostim v intervjujih, ugotovimo, da so bili v Izvestii največkrat 

intervjuvani otroci, in to mlajši igralci Nord Osta55 (Čarodejev, 2002) ali recimo 

desetletna ruska deklica, s švicarskim državljanstvom. Mašo Sedih so o Nord Ostu 

spraševali (Tokarjev, 2002), ko je bila že v Švici, in ni iskala lepih besed: »Pojavili so 

se na sceni po premoru in začeli streljati v zrak – ti debili zamaskirani, v črnih 

maskah.«  

 

                                           
55  Iz svojih lastnih izkušenj (po telefonu sem prosila za intervju več igralcev Nord Osta) v 
ponordostovski Moskvi vem, da marsikatera priča ni bila pripravljena spregovoriti. A z vztrajnostjo se 
daleč pride, tako da si lahko privoščim razlago, da so se novinarji spravili na najbolj dostopen in 
nezaščiten vir informacij. 



 60

V nadaljnjem besedilu se psovke na račun bojevnikov, kot nekakšen olepševalni 

pridevnik, ponavljajo, vendar deklica ne odstopa od obče slike pričevanj. Toda novinar 

(ali urednik)56 si je njeno izjavo s psovko, verjetno zaradi večjega emocionalnega 

učinka, izposodil za citatni naslov.  

 

Pod naslovom »Ti debili so grozili z eksplozijo celega doma« najdemo tudi pričevanja 

talke Olge Huhrine: »Ko so spustili plin, sem sedela v prvih vrstah. // Hvala bogu, da 

niso sprožili eksploziva. Verjetno oni sploh niso nobene kamikaze. Ker če bi si želeli 

eksplozije – bi to storili. Časa za pritisk na gumb so imeli dovolj.«  

 

Z isto tehniko izposojanja naslovov avtor drugega prispevka (Bogomolov, 2002) 

poudarja slabo ravnanje teroristov s talci. Pod naslovom »Z nami so ravnali kot s psi«, v 

okviru članka o tožarjenju talcev zoper mesto Moskva, zasledimo pričevanje paznika 

Kulturnega doma Nikolaja Ljubimova. »Teroristi so z nami ravnali kot s psi. Metali so 

nam neke odgriznjene čokoladke, steklenice z vodo, ob tem so se trudili zadeti v glavo. 

Vode je bilo ves čas premalo, v treh dneh sem popil manj kot 50 gramov mineralne. 

Tiste, ki so šli v jamo za orkester, kjer so naredili stranišče, so brcali in tepli s 

puškami.« V pričevanju Ljubimova prvič zasledim omembo, da je Barajev zvečer pred 

vdorom omenil, da hoče izvesti zamenjavo zapornikov Čečencev s talci – za enega 

izpuščenega zapornika 5–6 talcev.  

 

Očividec, hkrati uslužbenec Kulturnega doma, govori tudi o tem, da so iz njegove 

pisarne po vdoru izginili televizija, usnjen plašč, ura in kasetofon: »Vzeli so celo kapo 

in čevlje. Nisem prepričan, da so vse to ukradli Čečeni.«  

 

6.3. ZAKLJUČEK – JUNAKI V DRUGEM PLANU 
 

Če sem na začetku dela s časopisnim gradivom predvidevala, da so novinarji zamolčali 

določene vsebine, zdaj ob koncu naloge menim, da so sliko izkrivili sami očividci, ali 

                                           
56  To ni edini primer, ko Izvestia izvzame citat iz konteksta in ga uporablja za naslov članka. Glede na 
to, da je ne povsem uspešna tehniko »izposojanja« uporabljena pri različnih avtorjih, lahko 
predpostavljam, da to počne nekdo iz uredništva ali novinarji sledijo nekemu občemu slogu. 



 61

hote ali pod vplivom preživetega, verjetno ne vedo niti oni sami. Ni izključeno, da so 

zgodbo enostavno videli z različnih plati: če se je enim zdelo ponujanje vode s strani 

teroristov lepa gesta, so drugi v tem videli poniževanje. Nekateri so opazili, da teroristi, 

podobno kot talci, ne jedo nič in skoraj nič ne pijejo, medtem ko se drugi tega sploh ne 

spomnijo. 

 

Lahko domnevamo tudi samocenzuro zaradi strahu pred morebitnim zasliševanjem s 

strani FSB-ja. Že omenjeni talec Marat Abdrahimov je v osebnem pogovoru dan po 

zajetju Nord Osta izjavil, da se boji dajati izjave za medije57. Podoben občutek sem 

dobila tudi pri drugih dveh talcih igralcih, ki nista pristala na intervju. Saj je bil, ob 

omembi v medijih, da so bili med talci skriti pomočniki teroristov, strah glede na 

zgodovinsko poznavanje delovnih metod FSB-ja upravičen.  

 

                                           
57  Njegov strah je bil pogojen tudi z zgodbo, ki jo je doživel po vdoru: »Nisem ruskega 
videza, poleg tega sem bil oblečen v kostum – vojaško uniformo iz tridesetih let 
prejšnjega stoletja (ampak kdo bi ločeval uniforme v takem trenutku). Rekel sem, da 
sem preveč omotičen za dvigovanje rok. Nekaj minut kasneje so me zaslišali v FSB-ju, 
v vojaški bolnišnici. Začel sem zatrjevati, da sem igralec in navajati podrobnosti, ki naj 
bi dokazale, da nisem eden od teroristov. // Kako je potekalo zasliševanje?  
Povedal sem, da so moji dokumenti v slačilnici, tam je tudi moj telefon. Prišla sta dva 
človeka, ki sta sodelovala v predstav,, in sta pričala zame, a jima niso verjeli. Na 
hodniku sem začel bruhati, toda ni bilo kaj, saj dva dni nisem jedel. Dal sem telefonske 
številke sorodnikov in prijateljev, a se jih seveda nisem spomnil natančno, kar je še 
poslabšalo moj položaj. Prosil sem za vodo, a sem vse, kar sem popil, takoj izbruhal. 
Rekel sem, da vem, kje je razstrelivo, odpeljali so me v dvorano in sem jim pokazal, 
kar sem videl. Toda niso bili preveč zadovoljni, ker so za to razstrelivo že vedeli. Tam 
sem videl umorjene ženske. Tudi to me zanima, zakaj se niso uničile same? Zakaj so 
zadnji hip, ko je plin že prihajal v dvorano, poučevale talce okrog sebe, kaj morajo 
storiti. Da morajo dati mokro krpo na obraz ... Ko so v FSB-ju s telefonskimi klici dobili 
potrdila za mojo legitimacijo, sem jih to tudi vprašal. Zdaj menim, da nasploh preveč 
govorim. Zanimivo je, da polovico podrobnosti, ki sem vam jih povedal, v ruskih 
časopisih niso objavili. Tudi televizijski intervjuji, ki sem jih dal, ne vsebujejo vsega 
izrečenega. Dezinformacija se nadaljuje« (Hahonina, 2002). 
 



 62

7. SKLEP 
 

»Vsi teroristi so uničeni. Sprejeta je odločitev, 
da njihovih trupel ne bodo posredovali sorodnikom,  

pokopani bodo kot klošarji, v polivinilastih vrečah,  
na različnih moskovskih pokopališčih.  

Pred 'pasjim' pogrebom so, po nekaterih podatkih, 
trupla zaukazali politi s svinjsko mastjo,  

kar naj bi preprečilo 'šahidu' vstop v paradiž. //  
Čeprav, ti isti informatorji, trdijo, da so bile tudi glavice nabojev, 
 ki so jih specialci izstrelili, namazane z maščobo nečiste živali.« 

 
Viktor Stepakov v knjigi o Nord Ostu, 2003. 

 

Ob koncu analize novinarskih prispevkov o zajetju talcev na Dubrovki lahko vidimo, da 

so mnogi obravnavani članki, ne glede na lastniško strukturo časopisov, patriotično 

naravnani. Skupno sporočilo treh časnikov je, da je čečenskih konflikt treba vsekakor in 

čim prej rešiti. Komentatorji se razlikujejo le v tem, kako to narediti. 

 

Raznolikost prvih poročil o istih dogodkih pojasnjuje vsesplošna zmeda/panika, a to naj 

bi novinarja pri pisanju prispevkov še posebej spodbujalo k uporabi različnih jezikovnih 

varoval (pogojnika, navajanja vira informacij itd.). Dejstvo pa je, da so časnikarji 

mnogokrat pripisovali krivdo Čečenom oziroma čečenskim upornikom brez utemeljenih 

dokazov in uporabe pogojnika. V gonji za senzacionalizmom, kakor da situacija že 

sama od sebi ni bila dovolj dramatična, so odkrito zlorabljali citate za 

udarne/senzacionalistične naslove.  

 

Ravno prva sporočila so prispevala k zaostritvi odnosov med v Rusiji živečimi 

Kavkazijci – predstavniki t. i. čečenske diaspore (ta beseda je po Nord Ostu dobila 

očiten negativni predznak) in t. i. avtohtonim prebivalstvom. Predstavniki čečenske 

diaspore so bili poistoveteni z islamom in obtoženi pomoči mednarodnemu terorizmu, 

kar spominja na podobne procese stereotipizacije muslimanov v ZDA in drugod po 

svetu. 

 



 63

V komentatorskih prispevkih (pa tudi drugih člankih) nisem zasledila niti enega 

poskusa vživetja v vlogo čečenskih upornikov. Ravnanje bojevnikov so dalj časa 

pojasnjevali z vplivom opojnih substanc, kakor da so novinarji popolnoma pozabili na 

patriotsko samožrtvovanje vojakov sovjetske armade med drugo svetovno vojno58 ter 

junaštvo revolucionarjev pred in po oktobru leta 1917.  

 

V reportažnih in vestičarskih člankih so si novinarji Izvestie privoščili popestritev z 

avtorskim komentarjem v stilu: »Ti umsko prizadeti/idioti itd. so ji vzeli 

moža/otroka/vnuka itn.« Ob izpraševanju prič pa so se pogosteje usmerili na čustveno 

plat dogodkov, kakor pa, da bi poskusili ugotoviti, kaj natančno se je zgodilo. 

 

Sočutje do pripadnikov čečenskega naroda in drugih Kavkazijcev, ki so nedolžni in ki 

bodo in še odplačujejo dejanje skupine Barajeva, prihaja na plan z uradnimi izjavami 

predstavnikov čečenskih diaspor, muslimanskih vodij itd. A tudi tedaj komentatorji 

postavljajo pod vprašaj njihovo iskrenost, češ naj se z avtentičnostjo ukvarja FSB ali pa 

se (bolj zadržani) od teh izjav distancirajo. 

 

Časopisni papir je kakor goba prepojen z enoumnostjo in nepremišljenim poročanjem, 

za katerega bi lahko predpostavljali, da bo izginil, ko bodo uredništva imela več časa za 

premislek. A po zajetju talcev se ideja o ruskem narodu, ki se ne sme poniževati in 

spuščati v pogajanja, širi. Predvidevam, da zato ker se splača uradnim oblastem (te 

smrti zaradi plina pojasnjujejo kot nujno zlo, saj bi drugače umrli vsi) in rusko govoreči 

javnosti, ki ima že zgodovinsko nekakšen kompleks večvrednosti in noče biti poraženka 

(primer 2). Iz enačbe izpadejo le sorodniki umrlih, ki so sicer v tiskanih medijih 

slikovito fotografirani, ne pridejo pa do besede. 

 

                                           
58  Najnazornejši primer je vojak Matrosov, v čast katerega je bila poimenovana ulica, zraven katere je 
stala moja osnovna šola. Uradna verzija njegove smrti se glasi, da se je med hudo bitko z nemškimi 
okupatorji odločil s svojim telesom pokriti jamo, iz katere je uspešno streljalo sovražnikovo orodje. 
Predvidevam, da se je Matrosov dobro zavedal, da bo orodje sicer onemogočil, toda živel ne. Ne vem pa, 
če je vedel, da bo postal eden najslavnejših patriotskih junakov 2. svetovne vojne.  



 64

Množica pregledanih člankov mi je dala veliko snovi za premišljevanje o mehanizmih, 

zaradi katerih je nepreverjen podatek o izpuščenih Gruzijcih povzročil pljunek v obraz. 

Sploh pa se je bolje učiti na tujih in ne na svojih napakah.  

  

 



 65

8. SEZNAM LITERATURE 
 

Alijev, Timur (2002): Fiasko popisa prebivalcev v Čečeniji. V: Iornta, št. 10, 
oktober 2002; http://iorta.by.ru/info/inf10_1.htm – datum zadnjega obiska 14. 
9. 03. 
 
Bagdikian, Ben (1992): The media monopoly. London: Beacon Press, 1992. 
 
Bašič - Hrvatin, Sandra; Kučič, Lenart J. (2003): Medijska koncentracija v 
Sloveniji. V: Mediawatch marec 2003; 
http://mediawatch.ljudmila.org/bilten/seznam/16/trg/ – datum zadnjega obiska 
10. 9. 03. 
 

Bogomolov, Aleksander (2002): »Z nami so ravnali kot s psi …«. V: Izvestia 17. 1. 03; 
http://www.izvestia.ru/community/article28914 – datum zadnjega obiska 10. 6. 03. 

 
Borejko, Aleksander (2003): »Iz izvestij iztiskajo nafto«. V: Segodnja N262.  
 
Bovt, Georij in Novoprudski, Sergej (2002): Država – talka. V: Izvestia 24. 10. 
02; http://www.izvestia.ru/chronicle/25606 – datum zadnjega obiska 10. 6. 03. 
 

Bošnik, Lucija (2002): Islam v zahodnih medijih. V: Mediawatch december 2003; 
http://mediawatch.ljudmila.org/bilten/seznam/15/svet/ – datum zadnjega obiska 
14. 9. 03. 

 
Biagi, Sherley (1992): Media/impact : an introduction to mass media. Belmont. 
Wadsworth, cop. 1992. 
 
Brez avtorja (2002): Kronika zajetja Nord Osta. V: Nezavisimaja gazeta 25. 10. 
02; http://www.ng.ru/events/2002-10-25/2_chronicle.html – datum zadnjega 
obiska 14. 6. 03. 
 
Brez avtorja 2 (2002): Najodmevnejši teroristični akcije v času prvega 
čečenskega konflikta. V: Nezavisimaja gazeta 25.10.02; 
http://www.ng.ru/events/2002-10-25/2_first.html – datum zadnjega obiska 14. 
6. 03. 



 66

 
Brez avtorja 3 (2002): Najodmevnejše teroristične akcije v času drugega 
čečenskega konflikta. V: Nezavisimaja gazeta 25.10.02; 
http://www.ng.ru/events/2002-10-25/2_second.html – datum zadnjega obiska 
14. 6. 03. 
 
Brez avtorja 4 (2002): Operaterji mobilne telefonije pomagajo specialcem in 
abonentom v coni terorističnega akta v Moskvi. V: Vremja novostej N197 24. 
10. 02. 
 
Brez avtorja 5 (2002): Kdo je pripeljal teroriste. V: Vremja novostej N198 25. 
10. 02; http://www.vremya.ru/2002/198/2/44047.html – datum zadnjega 
obiska 15. 6. 03. 
 
Djačenko, Oleg (2003): Rusija ni oligopolna, ampak je fevdalno-klanovska 
država. V: Intervju za Agencijo Konfliktih Situacij, 3. 2. 03; 
http://conflict.rosbalt.ru/index.php/stories/79/374 – datum zadnjega obiska 8. 
9. 03. 
  
Erjavec, Karmen (1998): Koraki do kakovostnega novinarskega prispevka. Ljubljana: 
Založništvo jutro, 1998. 
 
Čarodejev, Genadij (2002): Pomembni goste. V: Izvestia 30. 1. 03; 
http://www.izvestia.ru/community/article29417 – datum zadnjega obiska 15. 6. 
03. 
 
Granina, Natalija (2002): Po vdoru. V: Izvestia 27. 10. 02; 
http://www.izvestia.ru/terror1/article25745 – datum zadnjega obiska 1. 6. 03. 
 
Hahonina, Ksenja (2001): Pes, konj in podmornica. V: Mladina, št. 44; 
http://www.mladina.si/tednik/200144/clanek/ruski-junaki/ – datum zadnjega 
obiska 14. 9. 03. 
 
Hahonina, Ksenja (2002): Moskovski talec. V: Mladina, št. 44; 
http://www.mladina.si/tednik/200244/clanek/marat-intervju/ – datum zadnjega 
obiska 1. 6. 03. 
 
Kirillov, Roman (2002): Moskva na liniji fronte. V: Izvestia 25. 10. 02; 
http://www.izvestia.ru/terror1/article25684 - datum zadnjega obiska 10.06.03. 
 
Kostjukov, Anatolij (2002): Gnojnica je odprta. V: Nezavisimaja gazeta 25. 10. 
02; http://www.ng.ru/events/2002-10-25/1_chechnia.html – datum zadnjega 
obiska 14. 6. 03. 
 



 67

Lorija, Elena; Korzun, Aleksander; Bogomolov Aleksander; Demčenko, Vladimir; 
Kirillov, Roman; Getmanskij, Konstantin; Gusev, Anatolij; Elin, Anton; Kuzina, 
Mila, Noskovič Marina; Borodin, Vladimir (2002): Muzikel, ki se je spreobrnil v 
dramo. Libreto. V: Izvestia 24. 10. 02; 
http://www.izvestia.ru/chronicle/article25607 – datum zadnjega obiska 14. 6. 
03. 
 

Ljubej, Gašper (2002): Svoboda tiska ogrožena povsod po svetu. V: Mediawatch 
december 2002; http://mediawatch.ljudmila.org/bilten/seznam/15/svet/ - datum 
zadnjega obiska 11. 9. 03 
 

Maksakov, Ilja (2002): Čečeni so obupani nič manj kot Rusi. V: Nezavisimaja 
gazeta 25. 10. 02; http://www.ng.ru/events/2002-10-25/1_terakt.html – datum 
zadnjega obiska 14. 6. 03. 
 
Paukov, Viktor (2002): Množično zajetje talcev v Moskvi – Kronika zajetja. V: 
Vremja novostej N197 24. 10. 02; 
http://www.vremya.ru/2002/197/2/43972.html – datum zadnjega obiska 15. 6. 
03. 
 
Perelešina, Marina; Zaslavskij, Grigorij (2002): Težke sanje po narkozi. V: 
Nezavisimaja gazeta 11. 12. 02; http://www.ng.ru/accent/2002-11-
12/9_vasilev.html – datum zadnjega obiska 15. 6. 03. 
 
Pivovarov, Valerij (2002): Beseda talcu. V: Vremja novostej N199 26. 10. 02; 
http://www.vremya.ru/2002/199/3/44131.html – datum zadnjega obiska 
15. 6. 03. 
 
Polockij, Aleksander (2002): Veleposlaništvo proti novinarjem. V: Izvestia 14. 
11. 02; http://www.izvestia.ru/world/article26389 – datum zadnjega obiska 1. 
6. 03. 
 
Popova, Tatjana (2003): Nord-Ost skozi oči talke. Moskva: Založba Vagrius, 
2003. 
 
Radzihovski, Leodnid (2002): Svetovna vojna. V: Nezavisimaja gazeta 25. 10. 
02; http://www.ng.ru/events/2002-10-25/3_war.html – datum zadnjega obiska 
14. 6. 03. 
 



 68

SSKJ (1979): Slovar slovenskega knjižnega jezika. Tretja knjiga. Slovenska 
akademija znanosti in umetnosti, Inštitut za slovenski jezik. Ljubljana: Državna 
založba Slovenije, 1979. 
 
Skrobot, Andrej (2002): Dramaturgija terorja. V: Nezavisimaja gazeta 25. 10. 
02; http://www.ng.ru/events/2002-10-25/2_dramatic.html – datum zadnjega 
obiska 14. 6. 03. 
 
Skvorcov, Vladislav (1995): Čečenska republika: naftni profil. V: Mednarodna 
informacija naftne industrije, # 1, 1995; http://www.nefte.ru/oilworld/r6-1.htm 
– datum zadnjega obiska 11. 9. 03. 
 
Stepakov, Viktor (2003): Bitka za Nord Ost. Moskva: Založba Eksmo.  
 
Splichal, Slavko (1992): Izgubljene utopije. Ljubljana: Znanstveno publicistično 
središče, 1992. 
 
Sokolov-Mitrič, Dmitrij (2002): »Mi smo vas ruske svinje v Čečeniji klali, pa tudi 
tukaj bomo klali!«. V: Izvestia 24.10.02; 
http://www.izvesti.ru/chronicle/article25644 - datum zadnjega obiska 10. 6. 03. 
 
Suhov, Ivan (2002): Izhod s silo. V: Vremja novostej N198 25. 10. 02; 
http://www.vremya.ru/2002/198/2/44038.html – datum zadnjega obiska 15. 6. 
03. 
 
Šarov, Aleksander (2003): Avgustovska kriza 1998 leta – vzroki, posledice, lekcije. 
Izpitna naloga iz predmeta Zgodovina ekonomije, Nižegorodska državna univerza 
N. I. Lobačevskega. 
 
Švedov, Anatolij (2002): Zajetje talcev v Moskvi. V: Izvestia 24. 10. 02; 
http://www.izvestia.ru/terror1/article25582 – datum zadnjega obiska 10.06.03. 
 
Šumilova, Jelena (2002): Po zajetju. V: Komsomolskaja pravda 5. 11. 02. 
 
Tokarjev, Maksim (2002): »Ti debili so grozili z eksplozijo celega doma«. V: 
Izvestia 28. 10. 02; http://www.izvestia.ru/terror1/article25807 – datum 
zadnjega obiska 15. 6. 03. 
 

Jemeljanenko, Vladimir (2002): Moskovski Čečenci se bojijo pokazati na ulicah. V: 
Izvestia 25. 9. 02, str. 3. 

 



 69

Tretjakov, Vitalij (2001): Češnjev vrt Nezavisimoj gazete. V: Nezavisimaja 
gazeta 6. 9. 01; http://www.ng.ru/editor/2001-06-09/1_garden.html – datum 
zadnjega obiska 10. 9. 03. 
 
Tretjakov, Vitalij (2003): »Neodvisni« je bil nekoč neodvisni. V: Russkij žurnal 
29. 1. 03. http://www.russ.ru/politics/20030129-tr.html – datum zadnjega 
obiska 11. 9. 03. 
 
 Rosbizneskonsalting (2002): Ruska oligarhija: posebnosti in splošnosti. 
Referat. V: Banka podatkov. www.5ballov.ru – datum zadnjega obiska 8. 9. 03. 
 

Ručna, Nataša (2001): Tuji kapital na slovenskem časopisnem trgu – primer časnika 
Finance. Diplomsko delo. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2001. 

 

Florov, N (1999): Potanin: oligarh-menjala. V: Segodnja №286 18. 12. 99, str. 1.  

 
Osetinski, Oleg (2002): Kdo bo pomagal predsedniku? V: Izvestia 25. 10. 02, 
str. 12. 
 
  
 


