
  1 

UNIVERZA V LJUBLJANI 

FAKULTETA ZA DRUŽBENE VEDE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JURE  BRANKOVIČ 

MENTORICA: DOC. DR. SMILJA AMON 

 

SLOVENSKO ČASOPISJE MED DVEMA 

BLOKOMA (1947 – 1953) 
Diplomsko delo 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LJUBLJANA, 2004 



  2 

KAZALO 
1 Uvod................................................................................................................................3 

2 Ključni dogodki v letih 1947 - 1953...............................................................................5 

2.1 Vzroki za spor s Sovjetsko zvezo ............................................................................5 

2.2 Pismo Imformbiroja in njegove posledice ...............................................................8 

2.3 Gospodarski položaj države...................................................................................11 

3 Medijski prostor v povojnem obdobju..........................................................................14 

3.1 Novinarska tradicija in lastništvo tiskarn ..............................................................14 

3.2 Agitprop .................................................................................................................16 

3.3 Tiskovni urad in urad za informacije pri predsedstvu vlade LRS .........................19 

3.4 Tiskovna agencija nove Jugoslavije (Tanjug) .......................................................22 

3.5 Zakon o tisku in navodila za njegovo izvajanje.....................................................25 

3.6 Povojni časopisi v Sloveniji...................................................................................26 

3.7 O svobodi tiska ......................................................................................................27 

3.8 Vladni odnosi z mediji ...........................................................................................31 

4 Vsebinska analiza časopisov.........................................................................................35 

4.1 Podoba Sovjetske zveze in Zahoda do 28. junija 1948..........................................35 

4.2 Javna podoba resolucije Informbiroja....................................................................36 

4.3 Spremembe v pisanju časopisja o ZSSR................................................................38 

4.4 Spremembe v pisanju o Zahodu.............................................................................41 

4.5 Domače dogajanje..................................................................................................45 

5 Sklep .............................................................................................................................50 

Arhivski viri, objavljeni arhivski viri, periodika .........................................................53 

Ustni viri ......................................................................................................................53 

Literatura......................................................................................................................54 

Seznam kratic...................................................................................................................57 

 



  3 

1 Uvod 

Obdobje med letoma 1947 in 1953 je bilo čas hitrega gospodarskega razvoja Federativne 

ljudske republike Jugoslavije (FLRJ), določenega s prvo petletko. V tem času se je 

izoblikoval politični sistem, potrjen na VI. kongresu KPJ in z jugoslovansko ustavo 1953. 

Izoblikovale so se državne meje, sklenjene so bile mirovne pogodbe, Jugoslavija je 

dobivala na mednarodni veljavi. Ob slabih odnosih z Zahodom so se zaostrili odnosi s 

Sovjetsko zvezo in posledično s celotnim Vzhodnim blokom, kar je ključno vplivalo tako 

na gospodarski razvoj kot na zunanje in notranjepolitične razmere v državi. Po resoluciji 

Informbiroja je po prvem obdobju popolnega sledenja sovjetskim smernicam prišlo do 

preobrata in odpora do dotedanje vzornice Sovjetske zveze.  

»Doslej smo o teh pojavih drugače govorili, zato jih je treba temeljito obdelati in 

pojasniti,« so o novem uradnem mnenju o Informbiroju in Sovjetski zvezi odločili na 

redni seji komisije za agitacijo in propagando (Agitprop) leta 1950. Navodila so se hitro 

razširila v časopisje, saj so bili mediji v povojnem času še veliko bolj  kot ostale 

gospodarske panoge pod nadzorom oblasti. Pisana beseda bi morala po miselnosti 

partijskih kulturnih ideologov služiti krepitvi monopola ZK v državnem sistemu, za kar 

naj bi do ukinitve leta 1952 skrbel organ komunistične partije komisija za agitacijo in 

propagando (Agitprop). Po njeni ukinitvi je sicer dobro leto vladala praznina pri nadzoru 

nad mediji do aprila 1954, ko je bila pri predsedstvu SZDL ustanovljena komisija za tisk. 

Odprtje arhivskih zbirk, ki jih še čaka popolna ureditev, nudi pogled na vpliv takratne 

oblasti na pisanje časopisov, tako neposredno kot z ustrezno kadrovsko politiko ali 

ustanavljanjem novih časopisov. Urednike medijev so izbirali člani komisije Agitpropa, 

novinarji so bili na konferencah obveščeni tako o vsebini kot načinu poročanja, kot 

kažejo zapisniki, pa se je komisija za Agitprop odločala tudi, kdaj in kaj naj se piše. 

Kljub temu je bilo na sestankih komisij večkrat ugotovljeno, da stanje v slovenskih 

medijih ni v skladu z načrti, saj »novinarji premalo poznajo našo linijo« 1. 

 
 1AS, dislocirana enota 1: CK ZKS – fond Centralnega komiteja Zveze komunistov Slovenije: Ugotovitev podkomisije za agitacijo in 

propagando na sestanku dne 23. 11. 1951.    

 



  4 

Namen diplomskega dela je v luči takšnih navodil prikazati položaj novinarja in urednika 

v povojnem obdobju. Medijski delavci so se znašli v razmerah, ko so bili predvsem kanal 

enosmerne komunikacije med oblastjo in bralci. Opozoriti velja predvsem na vidnejše 

konflikte v tedanji družbi. Podrobna analiza poročanja o odnosih s Sovjetsko zvezo in 

resolucijo Informbiroja razkriva spremenjeno podobo o Sovjetski zvezi in njej zvestih 

državah ter njihovih vodstvih, ki so jih po navodilih oblasti v času po resoluciji 

Informbiroja risali mediji. Zasuk v politiki do Sovjetske zveze se je namreč kazal na vseh 

področjih, od političnih obračunov znotraj partije do uradnega  pogleda Jugoslavije na 

reševanje korejske krize. Na drugi strani so se začeli v časopisju Vzhodnega bloka 

pojavljati napadi na Jugoslavijo in njene vidnejše politike. 

Ob tem je v Sloveniji še vedno potekal boj z notranjimi sovražniki. Ob »agentih 

Sovjetske zveze« tudi z nekaterimi posamezniki, kot na primer Edvardom Kocbekom, ki 

mu je bila po padcu v politično nemilost leta 1952 odvzeta vsaka možnost objavljanja.  

Zapisniki podkomisije za agitacijo in propagando kažejo na načrtni nadzor nad 

katoliškimi listi in načrtno objavo prispevkov o antiklerikalizmu, kar kaže na strah oblasti 

pred zadnjimi znaki opozicije, ki jo je predstavljala katoliška cerkev.  

Podatke za diplomsko nalogo sem zbiral z empirično analitično zgodovinsko metodo. Pri 

tem sem se obrnil predvsem na primarne vire. Pregledal sem arhivske zbirke iz fonda 

Tiskovnega urada, kasneje Urada za informacije, pri predsedstvu vlade SRS in 

Agitpropa; informacije sem zbiral tudi od takratnih novinarjev. Kot vir sem uporabil dva 

pogovora, in sicer z dolgoletnim vodjo ljubljanske podružnice Tanjuga Cirilom Šterom 

ter urednikom zunanjepolitične redakcije Slovenskega poročevalca Dušanom Benkom. 

Ob tem sem pregledal tudi vsebino dveh najpomembnejših povojnih dnevnikov, 

Slovenskega poročevalca in Ljudske pravice, s poudarkom na letu 1948, ko je bila 

objavljena resolucija Informbiroja, in na naslednjih treh letih, torej v času največjega 

preloma s Sovjetsko zvezo. 

S tem diplomskim delom sem poskušal tudi smiselno nadaljevati magistrsko delo Nenada 

Senića »Tisk, radio in novinarstvo v Ljudski republiki Sloveniji 1945 – 1946« v želji, da 

bi nekoč nastal celoten pregled povojne zgodovine tiska.  

 



  5 

2 Ključni dogodki v letih 1947 - 1953 

2.1 Vzroki za spor s Sovjetsko zvezo 

Povojni dogodki v Jugoslaviji, predvsem pritiski Sovjetske zveze, resolucija Informbiroja 

ter njene posledice so bili v zgodovinopisju že podrobno obdelani. Pri tem velja 

izpostaviti pomen spominov in zbranih dokumentov Vladimirja Dedijerja ter Milovan 

Djilasa ter umestitev spora v mednarodni kontekst tržaškega zgodovinarja Jožeta 

Pirjevca. V sodobnem obdobju s prispevki o povojni kulturni politiki na Slovenskem 

izstopa Aleš Gabrič, raziskovanju preganjanja informbirojevstva se posveča tudi Božo 

Repe. Kljub temu, da se diplomska naloga posveča položaju časopisja na Slovenskem, je 

treba s tem povezana dejstva  umestiti v časovni okvir. Spor s Sovjetsko zvezo je ključno 

vplival na dogajanje v letih od 1947 do 1953 tako na političnem kot posledično tudi na 

gospodarskem in kulturnem področju, zato je potrebno v razmerje z njim postaviti  vse 

pomembnejše dogodke v tem obdobju, o katerih so poročali mediji. Da bi lahko bolj 

jasno razložil delovanje časopisja, bom v zgodovinskem pregledu predstavil tudi 

sovjetsko-jugoslovanske odnose pred obdobjem, ki ga obravnava diplomska naloga. Pri 

tem je treba izpostaviti, da večina dostopnih virov tako jugoslovanskega kot zahodnega 

izvora obravnava odnose precej z jugoslovanskega vidika. Rusko zgodovinopisje 

(prispevki Gibianskiega) iščejo razloge za to predvsem v nedostopnosti arhivov nekdanje 

ZSSR, tako se je večina zgodovinarjev oprla na jugoslovanske vire, pri čemer je »v 

znatni meri prevzela interpretacije, ki so izvirale iz jugoslovanskega propagandnega 

stroja«. (Gibianskii, 2000: 9). Gibianskii išče razloge v povzetju jugoslovanske 

paradigme v pomanjkanju dokazov iz ruskih virov, ki bi po njegovem mnenju spremenili 

v javnosti sprejet razvoj dogodkov. Dosedanje raziskave namreč kažejo le na 

nezadovoljstvo Kremlja z jugoslovanskim prevzemanjem dominantne vloge na Balkanu, 

kar naj bi rušilo hierarhijo držav pod Moskvo, kakršno si jo je zamislil Stalin, nič pa o 

sovražnih ruskih načrtih v odnosih do Jugoslavije pred letom 1948, katere predstavljajo 

svetovni zgodovinarji. 

 

Tako je kljub dejstvu, da so Sovjeti vedenje Jugoslavije že pred nastankom Informbiroja 

opisali v svojih analizah in ga označili kot negativno, splošna ocena jugoslovanske 



  6 

politike ostala najbolj pozitivna, z zelo umirjeno kritiko, še posebej v primerjavi s kritiko 

Čehoslovaške, Poljske in Madžarske, ki je temeljila, kot je zapisano v analizah, na 

njihovih nacionalističnih in protisovjetskih odklonih. Prav politika teh držav je bila skrb 

Kremlja v času ustanavljanja Informbiroja (seveda, skupaj s splošnim mednarodnim 

dogajanjem in obnašanjem komunističnih partij Francije in Italije). Tako v zvezi s tem ni 

osnove za nekdanjo jugoslovansko verzijo, ki pravi, da je bil Informbiro ustanovljen 

zaradi obračuna s KPJ. (Gibianskii, 2000: 13) 

 

Prve znake sovjetskega nestrinjanja s politiko jugoslovanskih voditeljev pa so se po 

spominih takratnih jugoslovanskih državnikov (Josip Broz Tito po  zapisih Vladimirja 

Dedijera in Milovan Djilas) kot tudi jugoslovanskih in slovenskih zgodovinarjev pokazali 

že med drugo svetovno vojno, natančneje v času  prvega (Bihač, 26. november 1942) in 

drugega (Jajce, 29. november 1943) zasedanja AVNOJ-a, torej skoraj pet let pred 

ustanovitvijo Informacijskega biroja komunističnih partij (Skljarska Poremba, 30. 

september 1947). Sovjetskega voditelja Josipa Visarionoviča Stalina sta po pisanju 

Dedijerja (1972: 496) zmotila ustanovitev Nacionalnega komiteja na prvem zasedanju in 

v Jajcu sprejeti sklepi o odvzemu zakonitosti begunski vladi v Londonu in prepovedi 

vrnitve kralju Petru. Delegati so na zasedanju v Jajcu sprejeli tudi sklep o priključitvi 

tako imenovanega slovenskega primorja, Istre in Trsta k Jugoslaviji. Po Dedijerjevem 

mnenju je sovjetsko stran motilo dejstvo, da so Jugoslovani sklepe sprejeli brez 

posvetovanja z Moskvo, Kremelj so namreč le obvestili o že sprejetih določilih. Razlogi 

za takratno ravnanje Stalina naj bi bili po mnenju večine zgodovinarjev predvsem v med 

zavezniki že sklenjenemu dogovoru o delitvi vpliva v povojni Jugoslaviji  (sprejetim 9. 

oktobra 1944 v Moskvi in po Churchillovih besedah imenovanim delitev fifty-fifty), v 

nasprotju s katerim so bili sklepi AVNOJ-a. Sovjeti pa Tita niso gledali postrani samo 

zaradi tega, ker ni hotel niti simbolično deliti oblasti s »Petrom Malim« (kot je kralja 

označeval angleški zunanji minister Anthony Eden). Jugoslovanski komunisti so namreč 

vztrajno ponavljali, da se je Jugoslavija za razliko od ostalih vzhodnoevropskih držav 

osvobajala večinoma z lastno vojaško silo, ponosni so bili tudi na uspešno izvedeno 

revolucijo – v skladu s prepričanjem o svoji pomembnosti so se tudi vedli. To se je v 

zadnjem letu vojne pokazalo tudi v vodenju vojaških operacij ne oziraje se na Sovjetsko 



  7 

zvezo. »Prav v trenutku, ko je morala biti Moskva še kako previdna, da si zagotovi 

nadzorstvo nad Poljsko in doseže umik ameriških čet iz tistega dela vzhodne Nemčije, ki 

ji je po dogovorih pripadal, je Tito izzval resen incident z zahodnimi zavezniki. S svojimi 

četami je vkorakal v Trst, …, kljub dejstvu, da so anglo-ameriške sile zahtevale to 

jadransko pristanišče zase« (Pirjevec, 1987: 13). Takšno ravnanje, ki je bilo v nasprotju z 

dogovori in načrti zaveznikov, je narekovalo Winstonu Churchillu in Harryju S. 

Trumanu, da sta se maja 1945 odločno zoperstavila prodoru Jugoslovanske armade v Trst 

in Gorico ter zahtevala od Tita, da iz tega dela Julijske krajine umakne svoje enote. Ob 

manjkajoči podpori Kremlja je bila jugoslovanska vojska prisiljena k umiku po 43 dneh 

zasedbe (1. 5. – 12. 6. 1945) in jo je nadomestila angleško-ameriška vojaška uprava. 

Zaradi kasnejšega spora med FLRJ in SZ ter geostrateških interesov Stalina se je 

sovjetsko vodstvo strinjalo z ohranitvijo saintgermainskih mej Avstrije in ohranilo 

nespremenjeno severno mejo Slovenije.  

Na podlagi sporazuma o pomoči in sodelovanju (1945) so v Jugoslavijo, ki naj bi jo 

prilagodili sovjetskemu modelu, prispeli številni sovjetski civilni in vojaški strokovnjaki, 

ki pa so se kmalu izkazali bolj za oviro kot pa oporo družbenemu spreminjanju in obnovi. 

»Sovjetski strokovnjaki, osvobojeni strahu in pritiskov, pod katerimi so desetletja ječali v 

domovini, so se ugnezdili v vse državne, industrijske in vojaške ustanove ter se vedli 

brezobzirno in arogantno, kot rekruti ob prvem prostem izhodu in kot da bi bila pravica 

vsakega izmed njih, da se obnaša kot mali Stalin« (Pirjevec, 1987: 14). Zlasti 

problematični so bili v prvih povojnih letih gospodarski odnosi, kar se je kazalo v 

neenakomerni trgovinski menjavi, ustanavljanju mešanih družb, ki bi bile bolj v korist  

Sovjetski zvezi, in sovjetskih zahtevah po ustanovitvi sovjetsko-jugoslovanske mešane 

banke, kar so jugoslovanski predstavniki na pogajanjih odločno zavrnili.  

 

Že od prvega dne teh pogajanj pa je bilo jasno, kaj ZSSR hoče od nas. Ruski zastopnik 

Jatrov je odkrito sporočil, da ima direktivo od svoje vlade, po kateri naj se ustanove 

takšne sovjetsko-jugoslovanske mešane družbe, ki bi po eni plati ZSSR nudile popoln 

monopol v vseh panogah naše industrije in v vsem gospodarstvu, po drugi plati pa bi 

omogočile družbam eksploatacijo jugoslovanskih naravnih bogastev, tako da bi se iz 



  8 

Jugoslavije izvažale predvsem surovine, kar pomeni, da bi ostali mi še nadalje le 

surovinska baza za bolj razvite države in bi ne mogli razvijati svoje industrije. 

 (Dedijer, 1972: 587)  

Med večje razloge za spor lahko štejemo še jugoslovansko vojaško pomoč 

komunističnim upornikom v grški državljanski vojni (1944-1949) ter poskus 

jugoslovanskega vplivanja na razmere v Albaniji. 

Državljani Jugoslavije so spor s Sovjetsko zvezo čutili kot nekatere ekstremne ukrepe 

vlade. Kljub izvajanju Marxove »permanentne revolucije« na vseh področjih je bila 

država že takoj po vojni deležna kritik Sovjetske zveze. Tako so v povojnih letih z 

namenom, da bi Stalinu dokazali svojo trdno linijo, uvajali prisilno kolektivizacijo v 

kmetijstvu in nacionalizirali še zadnje preostale gospodarske družbe, ki so ušle prvemu 

valu leta 1946. Lastnike je izgubilo 500 hotelov, 30 sanatorijev in bolnišnic, 100 

kinematografov, podržavili so tudi časopis Politiko, ki je bila do takrat vsaj navidezno v 

zasebni lasti. »20. maja 1947 so pripadniki milice in ljudskih odborov brez sleherne 

napovedi nagnali lastnike iz njihovih trgovin, zaplenili ključe, inventar in knjigovodski 

material, tu in tam izropali še zasebna stanovanja« (Pirjevec,1987: 113). Številne lastnike 

so postavili pred ljudska sodišča in jim zaplenili premoženje, kar je državi prihranilo 

izplačilo odškodnin. Nepričakovana nacionalizacija trgovin je še poslabšala podporo 

vodstvu države, saj je med drugim povzročila tudi hude težave v oskrbi prebivalstva.  

Pomanjkanje se je še povečalo po zaostritvi sporov z Vzhodnim blokom, spremenila se je 

tudi javna podoba Sovjetske zveze, kakršno so slikali mediji in partijski funkcionarji.   

 

2.2 Pismo Imformbiroja in njegove posledice 

 

V sovjetskem javnem mnenju se verjame, da je poskus podrejanja Jugoslavije vlada SZ 

začela vršiti šele 28. junija 1948 z objavo tako imenovane Resolucije informbiroja o 

razmerah v Komunistični Partiji Jugoslavije. Ta predpostavka ni točna. Takrat, z 28. 

junijem, se je v bistvu začel odprti, neskriti pritisk, ki je obstajal že od prvih dni življenja 

nove, neodvisne jugoslovanske države …(Djilas, 1951: 6). 

 



  9 

Informbiro je bil uradno ustanovljen za »organizacijo izmenjave izkušenj in – če bo 

potrebno – usklajevanje dejavnosti komunističnih strank na podlagi obojestranskega 

soglasja,« saj naj bi odsotnost sodelovanja povzročila škodo delavskemu razredu (Nećak, 

1999, 22). Ob ustanovitvi so se predstavniki centralnih komitejev devetih komunističnih 

partij dogovorili za sedež organizacije v Beogradu ter izdajanje štirinajstdnevnika z 

imenom »Za trden mir, za ljudsko demokracijo«. Združene in organizirane naj bi bile 

partije močnejše proti pritiskom imperializma, je takrat razlagal Stalin. »V resnici je želel 

vodja Sovjetske zveze s pomočjo Informbiroja disciplinirati partije v raznih državah, jih 

imeti pod svojo kontrolo ter njihovo dejavnost podrediti mednarodnim interesom 

Sovjetske zveze« (Nećak in Repe, 2003, 266). Postavitev sedeža Informbiroja v Beograd 

pa naj povečala vpliv na jugoslovanske komuniste. Z objavo resolucije Informbiroja je 

prepad med jugoslovansko in sovjetsko partijo postal javen, Stalin naj bi datum objave 

(Vidov dan) izbral zaradi pomenljivih in svarilnih obletnic (1389 – Kosovska bitka, 1914 

– Uboj prestolonaslednika Ferdinanda v Sarajevu). Objava je presenetila tako zahodne 

politike in analitike kot domače prebivalstvo, ki ni opazilo umika sovjetskih 

strokovnjakov marca 1948 in ni vedelo za dopisovanje med CK KPJ in CK VKP(b) ter 

tako sprva ni moglo verjeti navedbam resolucije. Ta je bila po dogovoru v vodstvu KPJ 

skupaj z jugoslovanskim odgovorom javno objavljena 30. junija v časopisu Borba, ki je 

na ta dan izšel v 500 000 izvodih. Resolucija je pozivala tako imenovane zdrave sile v 

Jugoslaviji, naj prisilijo jugoslovanske voditelje k popravi svojih napak ter vrnitvi k 

internacionalizmu. »Če tega sedanji voditelji KPJ niso sposobni, jih morajo [zdrave sile, 

op. J. B.] odstraniti in ustanoviti novo mednarodno vodstvo KPJ« (Nećak, 1999: 23). 

Poleti in jeseni so vse socialistične države ekonomsko blokirale Jugoslavijo, prekinile 

diplomatske odnose, na mejah pa so potekali posamezni oboroženi spopadi (Nećak, 

Repe, 2003: 267). 

 

Zahod je sprememba odnosov med SZ in Jugoslavijo presenetila, prvič so svojo zmoto o 

Jugoslaviji kot enemu od sovjetskih satelitov spoznali tik pred izključitvijo partije iz 

Informbiroja ter v naglici sprejeli nekaj potez, ki naj bi Titu signalizirale, da v tem boju 

ne bo sam. V tem smislu je zgovorna predvsem odločitev ameriške administracije, da 

vrne beograjski vladi zlate rezerve, ki jih je na začetku druge svetovne vojne knez Pavel 



  10 

spravil na varno v ZDA. V tednih in mesecih po 28. juniju 1948 je ta politika postala 

vedno bolj odločna v prepričanju, da je Tita treba »ohraniti na površju«, ker njegova 

herezija načenja monolitnost sovjetskega bloka. V tem razmišljanju so od samega začetka 

imeli pomembno mesto tudi strateški interesi, saj je bilo vsem jasno, kako pomembno za 

varnost Grčije, Italije in Avstrije je dejstvo, da je Sovjetska zveza izgubila svojo 

postojanko na Jadranu (Pirjevec, 2000: 17). »Američani niso bedaki. Rusom ne bodo 

dovolili doseči Jadranskega morja,« naj bi Tito izjavil poleti 1948 v Splitu (Djilas, 2000: 

125). Toda odnosi z ZDA so bili še vedno napeti, nihče še ni pozabil povojne sestrelitve 

ameriškega letala (9. avgusta 1946 je jugoslovanska vojska sestrelila eno od letal, ki so 

vztrajno kršila zračni prostor med leti iz Italije v Avstrijo) in pomoči grškim 

komunističnim partizanom. Zahod je tako ponudil Titu ekonomsko pomoč, ki jo je ta 

sprejel, v znak sprave je prenehal pošiljati pomoč grškim gverilcem in jih tako prepustil 

usodi, ni pa spreminjal notranje ureditve države. S tem dejstvom se je sprijaznil tudi 

Zahod v prepričanju, da je Titov režim, kot v Španiji Francov, sicer nasproten vrednotam 

demokracije, toda v dani politični situaciji povsem sprejemljiv. Nepodpisano zavezništvo 

med Jugoslavijo in Zahodom, nastalo kot posledica slabih odnosov z Vzhodom, se je 

končalo po Stalinovi smrti ter rešitvi tržaške krize leta 1954 z Londonskim sporazumom 

(Pirjevec, 2000: 18). 

V času približevanja Zahodu se je začelo tudi razlikovanje Jugoslavije od drugih 

vzhodnoevropskih držav, tako v življenjskem standardu kot političnemu sistemu. 

Komunistična partija Jugoslavije se je v tem obdobju v nasprotju s sovjetskimi načrti 

dodatno okrepila. Tito je že 1. marca 1948, po vrnitvi Djilasa in Kardelja iz pogovorov v 

Moskvi, ponudil Politbiroju svoj odstop, ki so ga člani soglasno zavrnili. V državi se je 

povečalo članstvo v komunistični partiji, začele so se čistke med tako imenovanimi 

»imformbirojevci«. V osnovnem pomenu besede so bili to privrženci ruske poti 

komunizma in kot zagovorniki Stalina nasprotniki jugoslovanskih oblasti. Kasneje je 

izraz informbirojevec postal sinonim za notranjega državnega sovražnika, tako se je med 

njimi znašlo tudi več oseb, ki so zgolj kritizirale trenutno oblast. V celoti je bilo v 

Sloveniji aretiranih 731, po takratnih ocenah pa naj bi bilo v Sloveniji približno tisoč 

informbirojevcev, kar je precej manj kot v drugih krajih Jugoslavije (Gabrič, 1993: 163-

174). Samo skozi taborišče Goli otok, ustanovljeno zgolj z namenom »preobrazbe 



  11 

informbirojevcev«, je šlo približno petnajst tisoč članov partije in njenih simpatizerjev. 

Del jih je pristal tam zgolj zato, ker so pred prijatelji izrekli prosovjetsko prepričanje, del 

je bil popolnoma nedolžen. Prevzgojo zapornikov je v svojih govorih omenjal tudi Tito, 

po spominih Djilasa pa člani CK niso bili obveščeni o dogajanju na tem otoku in naj bi 

bili nad razmerami ogorčeni. »Vsaka politična prevzgoja vodi brez dostopa javnosti do 

odklonskosti in tragedije – nadzor javnosti je edini nadzor,« ugotavlja v svoji knjigi 25 

let kasneje Djilas (2000: 87). 

 

2.3 Gospodarski položaj države 

 

Jugoslavija je bila iz ideoloških in zunanjepolitičnih razlogov navezana na Sovjetsko 

zvezo in Vzhodnoevropske države. Z njimi je podpisala več trgovinskih sporazumov in 

sporazumov o sodelovanju, podpirala na primer skupno politiko na področju plovbe po 

Donavi, sodelovala na področju izobraževanja. Ob že omenjenih sovjetskih svetovalcih 

in ustanavljanju mešanih družb so imele vzhodne države velik ekonomski vpliv na 

Jugoslavijo, tako je v letih 1946-49 trgovina s temi državami dosegla več kot polovico 

jugoslovanske blagovne menjave s tujino. Zaradi informbirojevskih dogodkov so se 

začeli ti odnosi krhati, blagovna menjava se je skrčila. Prekinitev odnosov je trajala do 

leta 1953, kar se je poznalo tako pri uveljavljanju prve petletke kot v splošnemu položaju 

v državi, težave so reševali s pomočjo ljudstva. 

 

Prvi povojni načrtovalci gospodarskega razvoja v Sloveniji so na vprašanja, kako 

odpraviti pomanjkanje denarnih, materialnih in prometnih sredstev ter strokovnega 

kadra, odgovarjali, da je vsem, ki so sodelovali v NOB, odgovor jasen: s 

požrtvovalnostjo, junaštvom in pobudo najširših množic. Zato so se tudi zanašali na to, 

da bodo glavnino gradbenih in drugih del, potrebnih za gospodarsko obnovo in razvoj, 

opravili s prostovoljnim delom prebivalstva in vojakov ter prisilnim delom vojnih 

ujetnikov in političnih zapornikov (Prinčič, 1997: 37).   

 



  12 

V promocijo prostovoljnega dela so se aktivno vključili tudi slovenski mediji, ki so 

javnost obveščali o akcijah, promovirali udarništvo in socialistično tekmovanje. Med 

drugimi panogami pa so organizatorji tekmovanj tekmovalcem v dobro šteli tudi število 

medijskih objav, kot kaže spodnji prispevek.  

 

Napoved tekmovanja lesnega odseka okrajne zveze kmetijskih zadrug Ljubljana- 

okolica 

Lesni odsek Okrajne zveze kmetijskih zadrug Ljubljana-okolica napoveduje v čast V. 

kongresa KPJ tekmovanje. V svrho čimprejšnje izvedbe plana lesnih odsekov okrajnih 

zvez kmetijskih zadrug, napoveduje tekmovanje vsem lesnim odsekom pri okrajnih 

poslovnih zvezah v naslednjih točkah: 

1. 100% izvršitev plana poseka in izdelave iglavcev 

2. 80% izvršitev lesa do avtomobilskih cest 

3. 80% izvršitev poseka in oddaje vseh kritičnih asortimentov, tj. mehke celuloze, 

hrastovih pragov, jamskega lesa 

4. 100%  zajeziti in izkoristiti vso zmogljivost žag za razrez lesa 

5. 100% zajeti količine posekanega in oddanega lesa v plansko evidenco 

6. Katera okrajna zveza kmetijskih zadrug bo čimpreje usposobila kmetijske zadruge za 

vse operativno poslovanje 

7. Katera okrajne zveza K. zadrug bo tekmovanje najboljše organizirala s povezavo z 

množičnimi organizacijami ter svoje uspehe objavljala v dnevnem časopisju 

Tekmovanje  traja od dneva objave v dnevnem časopisju do 15. avgusta 1948. 

  OZKZ Ljubljana-okolica  

(SP, 8.7. 1948) 

Ob koncu leta, dosegi plana ali drugih svečanih priložnostih pa so podelili priznanja 

zaslužnim »junakom prostovoljnega dela« in udarnikom, do leta 1951 je bilo v Sloveniji 

okoli 55 tisoč ljudi večkratnih udarnikov. Njihovo delo je opevalo časopisje, ki je slavilo 

njihova dejanja in objavljalo fotografije in zgodbe malih ljudi velikih dejanj. Na začetku 

50-ih let sta revolucionarni zanos in delovna zagnanost prebivalstva zamrla. Takrat je 

oblast priznala, da so stroški organiziranja nekaterih množičnih oblik dela, kot so delovne 

in frontne brigade, precej večje od delovnega učinka (Prinčič, 1997: 39). 



  13 

 

Prekinitev odnosov z Vzhodom pa je jugoslovanske politike le prisilila, da so 

izoblikovali novo ekonomsko politiko, tako imenovani novi gospodarski sistem. Leta 

1951 se je tako uveljavila srednja pot med dogmatsko partijsko miselnostjo, po kateri je 

morala država usmerjati gospodarsko življenje, in novimi proizvodnimi odnosi, ki so 

predvidevali večjo vlogo podjetij ter upoštevanje zakonitosti blagovne proizvodnje. Leta 

1952 so prenovili devizno poslovanje in omogočili gospodarsko rast (Prinčič, 1997: 44-

45).  

 



  14 

3 Medijski prostor v povojnem obdobju  

3.1 Novinarska tradicija in lastništvo tiskarn 

 

Časopisje in radio je v povojem času zaznamovala sprememba lastništva tiskarn ter vpliv 

KPJ na delo novinarjev. Kljub prehodu iz monarhije v komunistični sistem oblasti je 

Titovo oblast pričakala zapuščina prejšnjega sistema. Le-ta je še dolgo po letu 1945 

vplivala na organiziranost informacijskega sistema (Robinson, 1977: 4). V prvi 

Jugoslaviji je,  namesto da bi novinarji nadzirali delovanje oblasti, vlada nadzorovala 

tisk. »V komunikacijskem sistemu Kraljevine Jugoslavije se je uveljavila cenzura kot 

poglavitno sredstvo nadzora,« je v svojem delu ugotovila Smilja Amon (1996: 144). Med 

vojnama so bili v primeru, da so za oblast sporne stvari prišle v javnost, kaznovani ne 

samo uredniki in lastniki časopisov, temveč tudi cenzorji. Tako ne presenečajo odkritja 

Robinsona, da se je nerazvitost ob tehnični zaostalosti časopisja in radia v primerjavi z 

državami zahodne Evrope v povojnem obdobju kazala tudi v nerazvitem 

profesionalnemu čutu med novinarji in medijski odvisnosti od vlade. Na značilnosti 

medijev je poleg gospodarskega razvoja in spremembe vodilne ideologije vplivala tudi 

multietničnost nove države. Milovan Djilas, vodja Agitpropa, je tako dobil nalogo, da 

razvije tisk in radio v uspešni glasili vladajoče Komunistične partije, s katerima bi širili 

vrednote nove družbe (Robinson, 1977: 18). 

 

Robinson je v tem primeru premalo izpostavil sovjetski vzorec in pomen tradicije NOB, 

iz katerega so izhajali novinarji kot tudi časopisi, ki so začeli izhajati po vojni. Tako 

prispevek »Tisk – najostrejše in najmočnejše orožje naše Partije« iz leta 1946 izpostavlja 

vlogo tiska med vojno in njegovo prihodnost: »Boljševiški tisk je prispeval svoj delež za 

uničenje sovražnika. Toda njegovi delavci bodo morali delati še zelo mnogo, da bodo 

dvignili naš tisk na raven stvaritev Rdeče armade in sovjetskega ljudstva. Naš tisk 

moramo postaviti v službo nadaljnjega utrjevanja moči naše velike sovjetske domovine.« 

(AS, fond ZKS - Agitprop) Na takojšen prehod iz partizanskega v povojno novinarstvo 

opozarja nekdanji novinar. »Po vojni sem bil leto in pol v Trstu; iz partizanskega 



  15 

dnevnika, ki je izhajal v ilegalni tiskarni v Vojskem nad Idrijo, se je oblikoval Primorski 

dnevnik, kamor sem bil postavljen tudi sam. Pred tem nisem imel nobene prakse, z 

izjemo v partizanih izdanih publikacij,« se spominja Ciril Šter. Novinar Dušan Benko je 

bil po vrnitvi iz vojnega ujetništva najprej zaposlen na Tiskovnem uradu, nato je šel po 

nalogu pomagat Slovenskemu tedniku, to je glasilu koroških Slovencev, kot dopisnik na 

Dunaj. Novinarsko izobraževanje, ki ga je opravil, je bilo šestmesečni tečaj v Beogradu. 

»Tam so nam predavali zelo eminentni predavatelji, na primer Ivo Andrić o slogu 

pisanja, pa recimo Vladimir Dedijer. V Sloveniji so bili kasneje kratki novinarski tečaji v 

okolici Bleda, še sam sem predaval. Ti so trajali 2 do 3 mesece, izmed udeležencev so se 

rekrutirali novi kadri za redakcije, vendar novinarji še zdaleč niso postali vsi,« se 

spominja Benko. 

 

Jugoslovanski povojni tisk je imel dve glavni funkciji. Ob mobilizaciji aktivistov, 

intelektualcev in širšega prebivalstva tudi združevanje različnih pogledov etničnih skupin 

v eno samo s prenosom centralistično pripravljenih programov in vrednot. Da bi izpolnila 

svoji nalogi uspešno, sta bila tisk in radio, podobno kot ostala sredstva proizvodnje, 

nacionalizirana ter postala del centralistične organizacije, ki je bila urejena skladno z 

»demokratičnim centralizmom« (Robinson, 1977: 18).  

Prvi del slovenskih tiskarn je bil nacionaliziran 3. avgusta 1945, ko je Sodišče narodne 

časti v Ljubljani na zaporne kazni, izgubo državljanskih pravic in odvzem premoženja v 

tiskarni obsodilo lastnike oziroma poslovodeče v šestih večjih tiskarnah (Senić, 2002: 

37). Pritiski na lastnike so se nadaljevali do leta 1946, ko je bila večina tiskarn pod 

lastništvom države založbe, pričevanje o pritiskih je v svojem dnevniku 9. oktobra 1945 

zabeležil takratni minister za Slovenijo v jugoslovanski vladi Edvard Kocbek:  

Ciril Vidmar (vodja uredništva Državne založbe Slovenije 1945 -1961, op. J. B.) je prišel 

k Prepeluhovima sinovoma kot večinskima delničarjema Blasnikove tiskarne in jima 

postavil dilemo: ali prostovoljno dasta na razpolago svoj delež ali pa bosta z drugimi 

tiskarnami postavljena na proces, kjer bosta obsojena. Isto alternativo je Vidmar Ciril 

postavil tudi trem drugim tiskarjem in dal vedeti, da to izreka po Kidričevem naročilu. 

Obenem je Prepeluh povedal, da se to strinja z načrtom, ki je zvedel zanj in ki odreja 

posameznim tiskarnam delo po načrtu državnih založb (Kocbek, 1991: 83). 



  16 

 

Usodo tiskarn so člani politbiroja CK KPS določili že na seji 2. junija 1945, potrdili pa so 

jo na seji 17. decembra 1945, ko je »Boris Kidrič, ki je predstavil položaj tiskarn v 

Sloveniji, predlagal, naj podržavijo tiste zasebne tiskarne, za katere naj bi sumili, da 

tiskajo tedanji oblasti sovražen tisk, in naj manjše tiskarne združijo v eno ali dve večji« 

(Senić, 2002: 36). »To, kar so komunisti pred 2. svetovno vojno očitali jugoslovanski 

oblasti, da ima materialna sredstva za izdajanje tiska v rokah peščica ljudi, so leta 1945 

sami uzakonili. Seveda v svojo korist« (Horvat, 1999: 117). 

 

3.2 Agitprop 

 

Nad lastništvom in delovanjem medijev je bedel Agitprop (beseda Agitprop se uporablja 

kot okrajšava za agitacijo in propagando, predvsem za poimenovanje komisij in partijskih 

oddelkov, ki se z njo ukvarjajo). Komisija za agitacijo in propagando je delovala v 

Sloveniji od junija 1942 do novembra 1952, vseskozi kot nelegalni organ KPS. O 

Agitpropu se v javnosti ni govorilo, pri čemer preseneča v SP objavljen poziv k zbiranju 

in oddaji materiala iz zgodovine Partije za V. kongres KPJ, katerega je objavila »Uprava 

za agitacijo in propagando pri centralnem komiteju Komunistične partije Slovenije« (SP, 

7. 7. 1948). Ob tem je zanimivo, da se opis dejavnosti pod geslom »Agitprop« avtorja 

Ivana Križarja v  prvi knjigi Enciklopedije Slovenije (gesla od A do Ca, leto izdaje 1987) 

konča s koncem druge svetovne vojne, delo agitpropa po koncu vojne pa opisujejo 

kasnejše študije in diplomske naloge.   

 

Slovenski agitprop so sestavljali člani centralnega komiteja KPS. Ti so si razdelili 

vodstva podkomisij, v katerih je bil še po en »profesionalec« iz aparata CK. Za ustrezno 

politično linijo časopisov je skrbela podkomisija za tisk. Njihovo pisanje je redno 

analizirala ter o ugotovitvah redno poročala republiškemu, ta pa zveznemu agitpropu. 

Njen prvi vodja je leta 1947 postal Lev Modic1, leta 1950 pa je vodstvo prevzel Ivan 

Bratko2 (Stanković, 2001: 29; opombe dodane naknadno). 



  17 

 

Pregled arhivskega gradiva kaže na velik vpliv komisije za agitacijo in propagando, 

sestavljeno iz petih sektorjev: tisk in agitacija, teoretsko-predavateljski, kulturni, 

organizacijsko tehnični in pedagoški sektor. »Vodja sektorja za tisk in agitacijo je moral 

spremljati celoten tisk in skrbeti za pravilnost obravnavanja političnih vprašanj v njem. 

Poskrbeti je moral, da so bili v uredništvih časopisov ustrezni ljudje« (Gabrič, 1991: 

495). Ob tem so odločali tudi o vsebini časopisja. »Ljudska pravica naj prinese načelen 

članek o lokalnih listih. Isto Slovenski poročevalec,« se glasi sklep podkomisije za tisk 

dne 26. decembra 19513. 

Uprava za agitacijo in propagando je imela pet oddelkov3: 

a) teoretsko-vzgojni oddelek: namenjen ideološko-vzgojnemu delu med partijskim 

članstvom, v sindikatih, med mladino in v frontnih organizacijah; 

b) oddelek za agitacijo in tisk: ukvarja se z agitacijo predvsem v industriji in na vasi ter 

tiskom, lokalnim tiskom in dopisništvom; 

c) oddelek za kulturo: načrtuje kulturno in prosvetno politiko, opredeljuje vlogo 

centralnih umetniških ustanov, filma, glavnih slovenskih založb, radiodifuzije; 

d) šolski oddelek: skrb za vzgojne ustanove, mladinske in pionirske organizacije, vzgojno 

delo izven šole; 

e) oddelek za zunanjo propagando: podoba odnosov Jugoslavije do Informbiroja, 

kontrarevolucionarne politike v KPI, nacionalno vprašanje v SV Italiji, Tržaško 

vprašanje, Koroška, vloga Jugoslavije v svetu. 

Z delovanjem Agitpropa pa v vodstvu KPJ niso bili zadovoljni in so ga večkrat kritizirali. 

Milovan Djilas je tako na zasedanju CK KPJ konec januarja 1949 javno izrazil 

samokritiko v skladu s takratno navado. »Slabosti in pomanjkljivosti našega agitacijskega 

in propagandnega dela so številne. Vendar pa je pri vseh še vedno značilno eno: vodilni 
1 Lev Modic: urejal Ljudsko pravico (1945-48), direktor Urada za informacije pri slovenski vladi (1948-1950), direktor Slovenskega 

poročevalca (1951-53), direktor Cankarjeve založbe in časopisno-založniškega podjetja Ljudska pravica (1953-56). 
2 Ivan Bratko: po vojni glavni urednik Ljudske pravice, direktor Radia Ljubljana in direktor Državne založbe Slovenije (1952-81). 
3 Arhiv Slovenije, dislocirana enota 1 – fond Centralnega komiteja Zveze komunistov Slovenije. 
partijski kadri pri svojem delu ne vidijo dovolj pomena tega dela.« Djilas je takrat 

opozoril tudi na motnje, ki jih pri članstvu povzroča propaganda tako imperialističnega 

kot socialističnega bloka, slednja po resoluciji Informbiroja. Izpostavil je tudi 



  18 

pomanjkljivo promocijo na podeželju. Ob tem »partijska vodstva in njihovi organi ne 

sledijo dovolj spremembam, ki se dogajajo na področju agitacije in propagande.« 

Republiški časopisi in radijske postaje so po Djilasovem mnenju premalo sledili 

dogajanju v centru, to je različnim ukrepov vlade in partije.  

Takratni medijski delavci vidijo danes agitprop predvsem kot informativen in 

izobraževalen organ. »Iz Agitpropa se spomnim Leva Modica, kasnejšega urednika 

Slovenskega poročevalca. Agitprop je vodil račune o tisku in radiu, to pomeni, da je dajal 

iniciativo za prispevke v tisku in po radiu, ki ju je usmerjal po takratnih kriterijih. Od 

Agitpropa so prišli k nam na tiskovni urad, nam malo predavali in govorili o tekoči 

politiki,«  se spomni nekdanji urednik Tanjuga Ciril Šter. Neposredno v delo novinarjev 

pa se ni vmešaval, se spominja Dušan Benko: »Agitprop se, kar se zadeva zunanje 

politike, ni vmešaval, edino če je prenašal navodila iz Beograda ali pa če so zavirali 

kakšno kritičnost. Res je, da če do mene, urednika zunanjepolitične redakcije, Agitprop 

ni segel, je morda imel vpliv na odgovornega urednika. Agitprop je tako na primer 

opomnil, kako je glede Kocbeka in naj se mediji ne vtikamo.« 

 
 

 



  19 

3.3 Tiskovni urad in urad za informacije pri predsedstvu vlade LRS 

 

Podobno kot v drugih vzhodnoevropskih državah pod stalinizmom je tudi Jugoslavija v 

letu 1946 ustanovila Sekretariat za informiranje, organiziran po principu 

demokratičnega centralizma. Zvezni organ je imel nalogo načrtovanja in nadzora nad 

ustanavljanjem nove državne informacijske mreže ter krepitev ideoloških aktivistov v 

partiji (Robinson, 1977: 73). 

 

Tiskovni urad pri Predsedstvu Vlade LRS se je v letih 1945-47 organizacijsko spreminjal 

in dopolnjeval glede na potrebe in zahteve, ki so prihajale iz Beograda. Leta 1945 je imel 

informacijski, fotografski, tehnični in splošni odsek ter odsek za dnevne vesti. 

Informacijski in tehnični odsek sta v sodelovanju s Tanjugom spremljala informacije 

tujih agencij in lokalnih radijskih postaj, zbirala informacije od dopisnikov Tanjuga iz 

Slovenije, Koroške, Slovenskega primorja in Istre ter jih pošiljala v Beograd. Splošni 

odsek je pripravljal tiskovne konference vladnih uradnikov s predstavniki medijev, vodil 

celotno evidenco tiska in izdajal dovoljenja za izdajanje periodičnih ali rednih publikacij. 

Fotografski odsek je skrbel za zbiranje fotografij in njihovo izmenjavo po Jugoslaviji, 

njegovo delo pa se je še povečalo po spremembah v letu 1946. Z njo so v tiskovnem 

uradu ustanovili poseben referat za tujsko-prometno propagando, pod neposredno 

kontrolo so dobili tudi upravo in uredništvo revije Tovariš.  

 

Avgusta 1947 je Tiskovni urad pri Predsedstvu Vlade LRS postal Urad za informacije pri 

Predsedstvu vlade LRS, delo so prerazporedili v notranji oddelek, zunanji oddelek in foto 

odsek. V okviru notranjega oddelka je deloval med drugimi tudi urad za borbo proti tuji 

propagandi, v zunanjem oddelku pa so referati skrbeli za dnevni bilten Rdečega Tanjuga, 

tujih agencij in tujega tiska, za popularizacijo LRS in FLRJ v tujini ter za tuje novinarje 

in obiskovalce (Kozina, 1996: 83-85).  

 

 



  20 

Podkomisija za sistematizacijo Urada za informacije pri PV LRS je v poročilu leta 1948 

nanizala naslednje naloge urada  (V: Kozina, 1996: 84): 

- zbiranje in preučevanje problematike gospodarskega in družbeno-političnega 

življenja v Sloveniji ter spremljanje dela državnih organov, množičnih organizacij 

in posameznikov ter posredovanje teh informacij domačemu in tujemu tisku; 

- publicistična dejavnost – izdaja brošur, statističnih pregledov, fotografskih 

albumov ter plakatov z različnih področij življenja v LRS in FLRJ; 

- vzpostavljanje in vzdrževanje zvez s predstavniki tujih držav, njihovimi novinarji 

in časopisnimi hišami; 

- propaganda in popularizacija FLRJ in LRS med slovensko manjšino v tujini in 

med našimi izseljenci; 

- organizacija stalne radijske službe za poslušanje tujih radijskih postaj v 

slovenščini in nekaterih oddaj v tujih jezikih ter uspešno posredovanje nasprotne 

propagande z odgovori v našem tisku. 

Urad za informacije je izdajal tedenski pregled tiska, to je statističnega pregleda nad 

problematiko našega tiska, nad tem, kaj vse se je pisalo v slovenskih časopisih v 

dotičnem tednu, koliko prostora se je posvetilo posameznim vprašanjem, koliko je bilo 

napisanega doma in koliko prevedenega ali povzetega po drugih listih. Pregled tiska ima 

redne statistične priloge o nakladi listov in knjižni dejavnosti. Urad za informacije 

nadalje določa, kaj naj se tiska in kaj ne, da se tako vsaj v glavnem pravilno 

izkorišča in razporedi razpoložljive količine papirja in kapaciteto tiskarn (Iz 

dokumenta »Vloga in delo Urada za informacije« , poudarek J. B.). Iz sistematizacije 

uslužbencev, le-to je za predsedstvo vlade LRS leta 1946 pripravil takratni načelnik 

tiskovnega urada Franc Drenovec, sledi, da so v okviru referata za razdelitev in kontrolo 

nad potrošnjo papirja sporazumno z ministrstvom za trgovino in preskrbo določali 

potrebne količine surovin za liste in tiskarne. »Delo tega referata omogoča, da se tiskajo 

le knjige, brošure, revije in časopisi, ki so nujno potrebni, in da se prepreči publiciranje 

bilo kakšnih odvišnih in malovrednih stvari,« je med drugim zapisano v sistematizaciji 

(AS 223, Š 783). Tiskovni urad je 5. septembra leta 1946  z novimi navodili seznanil vse 

tiskarne.  



  21 

Z ozirom na to, da je kontrola nad distribucijo in uporabo grafičnega papirja prešla v 

delokrog Tiskovnega urada predsedstva Vlade, naročamo, da sme Vaše podjetje papir, ki 

ga imate na zalogi, uporabljati le za tiskanje onih naročil, za katera odobri naš urad 

naročniku potrošnjo papirja. 

Ves papir, ki ga imajo tiskarne na zalogi, je vključen v redni kontingent, ki je podvržen 

načrtni uporabi. Novi kontingenti se bodo dodeljevali tiskarnam le na osnovi naših 

odobritev.  

Prejem gornjega obvestila nam  potrdite. Smrt fašizmu – svoboda narodu!   

  Načelnik tiskovnega urada Franc Drenovec (AS 223, Š 783) 

 

Diplomska naloga se sicer nanaša na časopisje, vendar je treba v okviru pregleda dela 

tiskovnega urada omeniti tudi nadzor nad izdajo knjig, pri katerem izpostavljam primer 

prošnje za tisk treh knjig (Svetega pisma, Katekizma in Molitve za šolsko mladino). To je 

na tiskovni urad naslovil Škofijski ordinariat v Ljubljani oktobra 1946. Načelnik 

Tiskovnega urada je »uvidel potrebo« le za tisk »Molitev za šolsko mladino« in določil 

količino papirja za 15.000 izvodov, čeprav so na ordinariatu želeli vsaj 30.000 izvodov. 

Izdaja Svetega pisma nove zaveze in Katekizma je bila uradno zavrnjena zaradi 

izčrpanosti vseh kontingentov papirja. Drenovec je generalnemu vikarju predlagal, naj za 

tisk znova zaprosi v letu 1947. Uradni odgovor pa so le slogovno nevtralno prepisana 

navodila, ki so na papirju brez glave podpisana le z »Janko«. Tako kaže, da je načelnik 

Urada za tisk pri pomembnejših odločitvah prosil za ustrezna navodila (vsi dokumenti v 

AS 223, Š 783). 

Dopis Dravskim tiskarnam dne 21. septembra 1946 (AS 223, Š 785) kaže, da je bilo 

nekatere tiskovine, kot so osmrtnice, poročna naznanila in podobne tiskovine, dovoljeno 

tiskati brez predhodnega dovoljenja le do 50 izvodov. Mesečnim poročilom tiskovin so 

morali v tiskarnah prilagati po en izvod vsake tiskane publikacije. Za javne organizacije 

je bilo dovoljeno tiskati do dvesto izvodov brez predhodne odobritve Urada za 

informacije. Kot kaže arhivsko gradivo, je prišlo konec leta 1946 do spremembe pri 

pošiljanju dolžnostnih izvodov časopisov, saj so jih z letom 1947 pošiljali v oddelek za 

tisk predsedstva vlade FLRJ v Beograd in slovenski Tiskovni urad ni več opravljal te 

funkcije.  



  22 

Pogovori, literatura in arhivsko gradivo kažejo, da je jugoslovanska oblast veliko 

pozornosti posvečala propagandi. Množična občila so že med prvo svetovno vojno 

omogočila načrten vpliv na množice, Laswell je postavil propagando ob diplomatskih in 

ekonomskih ukrepih za temeljni konstruktivni element psihološke vojne (Splichal, 1975: 

18). Ob začetku spora z Informbirojem naj bi sovjetski veleposlanik v Beogradu 

Lavrentjev ob predaji Stalinovega pisma želel osebno govoriti z maršalom, tudi zato, da 

bi ga opozoril, naj vendar pazi, kaj počne. Moč Sovjetske zveze je poudaril tudi z 

besedami: »Mi imamo boljši propagandni stroj« (Pirjevec, 1987: 66). Zato ne preseneča, 

da so po objavi resolucije Informbiroja nadzor nad mediji poostrili. »To je bilo mučno 

obdobje za nekoga, ki je bil za socializem. Takrat se je veliko delalo s tiskom in radiem, 

da niso pisali v prid Stalinu, da so usmerjali pisanje,« se spominja Ciril Šter. Novinarja 

Dušana Benka je objava resolucije presenetila med delom v Avstriji in je, kot se 

spominja, »kot dopisnik Tanjuga dobil navodilo, naj pri objavi odmevov upošteva uradno 

jugoslovansko stališče, to je zavrnitev resolucije.« 

 

3.4 Tiskovna agencija nove Jugoslavije (Tanjug) 

 

Tanjug je imel izredno pomembno vlogo v državi, precej večjo, kot jo imajo tiskovne 

agencije danes. Ob pregledu časopisov je očitno, da izvirajo vsi zunanjepolitični 

prispevki iz dveh tiskovnih agencij, iz Tanjuga ali iz Tassa. Novinarji v zunanjepolitičnih 

redakcijah so tako v prvih letih le prilagajali agencijske vesti ali pisali komentarje. Da je 

bil Tanjug povezan z oblastjo, kaže njegova začasna premestitev v Tiskovni urad pri 

predsedstvu vlade LR Slovenije v med 30. junijem in 31. decembrom leta 1945. Da je 

oblasti pomenil veliko, je povedal tudi nekdanji direktor slovenskega Tanjuga Ciril Šter, 

saj so takratni oblastniki posvetili tisku veliko časa. Tanjug jih je spremljal, poročal o 

njihovih potovanjih in prevajal pomembne govore politikov. Ti so bili zelo občutljivi 

zlasti na prevode člankov iz slovenščine v srbohrvaščino in obratno. »Kidrič in Kardelj 

sta bila zelo natančna pri prevajanju svojih govorov, da ne bi prišlo do napačnih 

tolmačenj. Ko sem nato prišel s prevodom v klub poslancev, je Kardelj takoj vstal in šel z 



  23 

menoj v drug prostor pregledat prevod,« je povedal v pogovoru Ciril Šter, ki pojasnjuje, 

da je šele veliko let kasneje razumel, zakaj takšno tehtanje vsake prevedene besede. 

Tanjug je nastal sredi druge svetovne vojne, posebne zasluge za prvo oddajanje 

5.novembra 1943 naj bi imel Moša Pijade, ki je na osvobojenem ozemlju »zbral 

maloštevilno skupino sodelavcev, našel radijski oddajnik in trofejne pisalne stroje. 'Čiča 

Janko' [Pijada, op. J. B.] je tudi krstil novo organizacijo« (Budimir, 1983: 14). Tanjug je 

bil v Sloveniji ustanovljen marca 1944, oktobra 1944 je slovenski Tanjug postal 

samostojna institucija pri predsedstvu SNOS. Dopisniki so pošiljali vesti iz celotne 

Slovenije, Tanjug pa je tiskal Bilten Tanjugovih poročil, ki je izhajal v več kot sto 

izvodih. »Namenjen je bil zlasti redakcijam osrednjih in pokrajinskih partizanskih 

časopisov in Radiu osvobodilne fronte« (Kržišnik, 1983: 2). Po številnih organizacijskih 

spremembah, med drugim se je Tanjugu pridružil tudi nekdanji direktor agencije Avala 

Vladimir Šenk, ki je prinesel v uredništvo tudi opremo predvojne agencije, je leta 1948 v 

Ljubljani za Tanjug v okviru »Ljubljanske podružnice Tanjuga« delalo osemnajst ljudi. 

Prevajali so novice centralnega Tanjuga v slovenščino, v Beograd pa so pošiljali vesti iz 

Slovenije. Junija 1948 je postal direktor slovenskega Tanjuga Ciril Šter, ki je na tem 

mestu ostal trinajst let. Vendar je postajala samostojnost slovenske podružnice čedalje 

manjša in preimenovali so se v dopisništvo Tanjuga za Slovenijo.  

 

Delali pa so veliko. Bili so dnevi, ko je časnik Politika objavil tudi po pet ali celo sedem 

prispevkov slovenskega dopisništva, marsikdaj s trikolonskim naslovom. Za komentar v 

zvezi s Titovim govorom na Okroglici na Primorskem (na tem narodnem zborovanju je 

leta 1953 sodelovalo več kot 200.000 ljudi) je redakcija prejela prvo (pa tudi zadnjo) 

nagrado Tanjuga. Dnevno so prevajali in skrajševali govore Edvarda Kardelja, Borisa 

Kidriča in drugih voditeljev. V tem času so posebno intenzivno sodelovali s šefom 

Kardeljevega kabineta Antonom Vratušo; on je edini imel pravico dopolnjevati 

Kardeljeve tekste in jih pošiljati v avtorizacijo. Redakciji je včasih zelo neposredno 

pomagal tudi Miha Marinko.  

Poleg govorov, originalnih vesti, člankov, komentarjev in reportaž so v beograjsko 

centralo Tanjuga pošiljali tudi preglede tiska, ki so jih opravljali po prvih odtisih 

Slovenskega poročevalca in kasneje Dela. Zaželene so bile tudi ekonomske informacije o 



  24 

delu carine, o cenah surovin, o tekmovanjih, novih izdelkih naših tovarn ipd. Med 

drugimi uporabniki so te vesti prejemala tudi večja podjetja (Kržišnik, 1983: 5). 

 

Sogovorniki iz povojnih medijev zanikajo nadzor nad svojim novinarskim delom. Ob tem 

pa je potrebno zapisati, da je bil Tanjug v prvi fazi proračunsko popolnoma podprta 

družba v hierarhiji vladne informacijske službe, ki jo je vodil postavljeni direktor in 

uredniški odbor. Pozneje se je vodenje uprave spremenilo, z zakonsko samostojnostjo v 

letu 1952 in popolno samostojnostjo kasneje (Robinson, 1977: 71). Robinson nadalje 

dvomi v popolno samostojnost tiskovne agencije.  

 

Takšen vtis pa so še podkrepile informacije, pridobljene s številnimi intervjuji, ki pravijo, 

da je direktor Tanjuga tako kot  odgovorni uredniki številnih nastajajočih medijev hodil 

na sekretariat (za informiranje, op. J. B.) na ''informacijska srečanja'' o zunanji politiki.  

''Pogled'' v nekaterih občutljivih zgodbah ter izbira uradnih vladnih izjav za objavo naj 

bi bila določena od zgoraj. Eden od urednikov je tako na primer v letu 1964 omenil, da 

bi ''pred šestimi leti dobili poročilo o družbenem načrtu z označenimi deli, ki morajo biti 

podrobneje povzeti. Zdaj opravljamo sami selekcijo.'' Pomanjkanje avtonomije pri 

financiranju in izbiri tem kaže, da je Partija do leta 1954 preko Sekretariata za 

informiranje v prvih desetih letih igrala večjo nadzorstveno  vlogo nad Tanjugom in 

množičnimi mediji, kot jo danes (Robinson, 1977: 74). 

 

Na selektivno dostopnost do informacij kaže še ena posebnost jugoslovanske tiskovne 

agencije, tako imenovani Rdeči Tanjug. To je bila kopija, tiskana z rdečim črnilom, 

namenjena predvsem vladnemu in partijskemu vrhu, v šestdesetih letih pa so jo dobili na 

vpogled tudi odgovorni uredniki posameznih medijev. V njej so bile nekatere 

informacije, ki niso prišle do javnosti (Robinson, 1977: 81-83). Rdečega Tanjuga se 

spominja tudi Šter: »Namenjen je bil funkcionarjem, vodilnim ljudem. Ni bil preveč 

razširjen, dobivali pa smo ga tudi mi na uredništvu. V njem so bile razne informacije, ki 

jih dnevni tisk ni objavljal, a so bile pomembne, predvsem so bile to razne vesti iz 

zunanje politike.« Nekatere informacije so tudi iz Rdečega Tanjuga prišle v javnost, se 

spominja novinar Dušan Benko: »Včasih smo iz njega kakšno vest objavili.« Bil pa je na 



  25 

voljo vsem članom uredništva, pravi Benko, ki se spominja, da je vseboval zunanjo 

politiko in odmeve na dogodke v Jugoslaviji.  

3.5 Zakon o tisku in navodila za njegovo izvajanje 

 

Ministrstvo za notranje zadeve je po sprejemu in objavi zakona o tisku 9. oktobra 1945 

izdalo okrožnico z izvršilnimi navodili za njegovo izvajanje vsem okrožnim OF oziroma 

NO odborom (AS 223, Š 780, dokument 3009/1-45), v kateri je minister za notranje 

zadeve Zoran Polič poudaril bistvene značilnosti novega zakona.   

Veliko pooblastil na področju tiska je zakon dajal okrožnemu javnemu tožilcu. Njemu je 

bilo treba prijaviti izhajanje vsakega novega lista in mu priložiti tri izvode vsake tiskane 

stvari takoj, ko je bila natisnjena. Notranji minister je zato nalagal organom notranjega 

resorja, naj delujejo v tesni zvezi s pristojnim javnim tožilcem, »kajti iz njegovih 

podatkov morejo ugotoviti, ali je časopis ali drug periodičen spis, ki se je pojavil v 

prodaji, prijavljen ali ne.« Notranji minister narekuje tožilcem in organom notranjega 

resorja tudi tesno sodelovanje pri ugotavljanju, kdo ima in kdo nima pravice biti 

izdajatelj, urednik ali član uredništva v skladu s 6. členom Zakona o tisku. 

Zakon je omogočal prepoved razširjanja določenih knjig, časnikov in druge tiskane 

stvari. Prepoved tiska oz. ustavitev tiska so izrekala okrožna narodna sodišča na predlog 

pristojnega javnega tožilca. Tožilec je moral imeti celoten pregled nad vsem, kar se 

izdaja na njegovem področju, saj mu je to omogočal 8. člen Zakona o tisku. Ta 

predpisuje nujno oddajo treh izvodov vsake tiskane stvari tožilstvu. » … vendar se lahko 

primeri, in to se bo pri namernem širjenju prepovedanih spisov in slik tudi vedno godilo, 

da se tiskajo in razširjajo prepovedane stvari brez te predložitve. Tukaj nastaja za 

organe notranjega resorja dolžnost, da so vedno in pravočasno informirani o vsem 

(podčrtano v originalu), kar se na njihovem področju tiska, ali – že tiskano – razširja in 

prodaja, ter da o vsakem pojavu tiskanja in razširjanja, ki ne bi bilo v skladu s predpisi 

zakona, nemudoma obvestijo pristojnega javnega tožilca.« 

Zaplembo je smel  v nujnih in upravičenih primerih začasno odrediti javni tožilec sam. V 

takih primerih je ukazal Narodni milici, naj zapleni natisnjene izvode in po potrebi 

zapečati tiskarski stavek. »Zaplemba se mora vršiti predvsem v uredništvu in upravi 



  26 

časopisa oz. periodičnega lista, kolikor pa je ta že odposlan, pri vseh prodajalcih /… /  

pa tudi kupcih, pri katerih se tak časopis najde, da ga čitajo ali nosijo.« 

Poseben nadzor je bil namenjen tudi tujemu tisku, za razširjanje in prodajo katerega so 

bila pooblaščena samo nekatera podjetja. Zakon je omogočal tudi prepoved razpečevanja 

tujega tiska in ta se je uresničila 7. julija, dober teden po začetku informbirojevskega 

spora. Direktor urada za informacije Lev Modic je izdal prepoved širitve vseh tujih 

časopisov, vključno tiskovin s področja Svobodnega tržaškega ozemlja, »ki razširjajo 

laži, kletve in sovražnosti proti vrhovnim predstavniškim forumom FLRJ in ki s svojim 

pisanjem ogrožajo državne in narodne interese« (AS 223, Š789, dokument 816/1-48). 

3.6 Povojni časopisi v Sloveniji 

Sprejem in izvajanje zakona o tisku sta ukinila ves tisk, ki je bil povezan z okupatorjem, 

ter ves predvojni strankarski tisk. Vodilni časopisi so postali časniki NOB, predvsem 

dnevnik Osvobodilne fronte Slovenski poročevalec, glasilo KPS Ljudska pravica in 

Kmečki glas, v začetku petdesetih je začel izhajati še Dnevnik. Na ravni vojaški listov se 

je ohranil Partizanski dnevnik, ki se je 15. maja 1945 preimenoval v Primorski dnevnik 

(Amon, 2000: 19). Podatki o časopisih so zbrani s pomočjo literature, pogovorov z 

nekdanjimi novinarji in zelo pomanjkljivimi kartotečnimi listki v arhivski zbirki Urada za 

informacije. 

 

Dnevnik (1951-): glasilo konference SZDL v Ljubljani, do leta 1968 izhaja pod imenom 

Ljubljanski dnevnik. Ob ustanovitvi ima zaposlenih deset novinarjev in naklado 15.000 

izvodov. Glavni urednik: I. Šinkovec (1951-53), I. Tavčar(1953-55). Naklada po 

seznamu, datiranemu za leto 1953, je 16.300 izvodov. 

 

Ljudska pravica (1934-59): glasilo KPS. Po koncu vojne postane dnevnik, nato tednik 

(7. 7. 1951 – 23. 5. 1955); V letih 1953-55 je prišlo do uredniške povezave z beograjsko 

Borbo in je list izhajal kot dnevnik Ljudska pravica – Borba. Izhajal je do konca aprila 

1959, ko se je združil s Slovenskim poročevalcem v časnik Delo. Glavni uredniki so bili 

Dušan Bole, B.Osolnik, Dušan Pirjevec, Lev Modic, Ivan Bratko. Naklada se je gibala 

med 27.450 in 30.000 izvodi (junij 1947). 



  27 

 

Slovenski poročevalec – glasilo Osvobodilne fronte (1939, 1941-59): prvi uredniki in 

pisci SP so bili iz vodstva narodnoosvobodilnega gibanja. Sčasoma se je krog sodelavcev 

razširil, s pomočjo poučevalnih okrožnic in tečajev so vzgajali tudi dopisnike, tako so se 

izoblikovali stalni dopisniki in zametki sodobnih uredništev. V takih okoliščinah je bil ob 

osvoboditvi lažji prehod na normalno delovanje. V Ljubljani je SP postal dnevnik v 

prostorih nekdanjega časopisa Jutro, od predvojnega časopisa so ostali tudi kadri, ki se 

niso kompromitirali v sodelovanju z okupatorji. Sedež uredništva je imel na Knafljevi 

ulici 5 v Ljubljani. Kot samostojno podjetje je SP postal glasilo OF in se postopoma 

tehnično in vsebinsko razvijal. Leta 1959 se je združil z Ljudsko pravico v Delo. Povojni 

uredniki: C. Kosmač, Lev Modic, Cene Kranjc, R. Janhuba. Naklada poročevalca se je 

gibala okoli 68.000 izvodov, od katerih jih je bilo približno 52.000 poslanih naročnikom 

(oktober 1946), junija 1947 se je naklada po podatkih referata za papir gibala med 68.400 

– 70.700, leta 1953 pa okoli 64.600.  

 

Kmečki glas (1945-): list je izhajal kot tednik vsak četrtek v Ljubljani, prva številka je 

bila izdana 12. septembra 1945. V povprečju je imel 16 strani in naklado od 43.600 do 

44.300 izvodov (oktober 1946), kasneje 49.000 do 51.800 (junij 1947) ter leta 1953 

35.000 izvodov. Izdajal ga je konzorcij pod vodstvom OF, tiskan je bil v tiskarni Ljudske 

Pravice. Opis v kartotečnem listku Urada za informacije: »List prinaša vse važne 

politične članke , tako v notranje kot zunanje političnem pregledu, ima posebno kmetijsko 

strokovno prilogo Umni kmetovalec, kakor tudi rubriko Kmečka žena, Ljudski pravnik, 

Dogodki po svetu med tednom in oglasni del.«       

3.7 O svobodi tiska 

 

Robinson trdi, da na jugoslovanske tako kot na vse svetovne novinarje vplivajo predvsem 

delovno okolje in zakonitosti ter politične norme družbe pred osebnim prepričanjem 

(Robinson, 1977: 110). Tako so se novinarji bolj kot vplivom od zgoraj prilagajali 

situaciji, v kateri so živeli. Ne smemo pozabiti, da je večina novinarjev izvirala iz 

partizanskih časopisov, iz vojaške hierarhije, tj. sistema, ki je podpiral predvsem 



  28 

kolektivno razmišljanje in podrejenost ukazom. Tudi majhen delež predvojnih 

novinarjev, ki so delovali v povojnih časopisih, ni v kraljevini nikoli deloval v  

popolnoma demokratični družbi. »Predvojni novinarji (Podržaj, Puc), ki so bili v 

Ljubljani samo iz časopisa Jutro, zagotovo ne iz Slovenca, so pisali precej previdno, da 

ne bi zapisali česa, kar ne bi bilo po godu oblasti, in se ne bi zamerili,« se spominja 

novinar Dušan Benko. 

 

Že v prvih povojnih letih se je pojavila kritika vpliva kapitala na delovanje zahodnih 

medijev. Članek, objavljen v Slovenskem poročevalcu, celovito odraža takratni 

jugoslovanski pogled na svobodo tiska, spominjal pa je tudi na današnja opozorila pred 

vplivom kapitala na delo slovenskih medijev. Ker je zaključek članka zanimiv tudi zaradi 

pogleda na tuje časopise in tujo propagando ter poziva k onemogočanju »razširjenja 

lažnih in klevetniških vesti«, ga posredujem v celoti. 

 

Ženeva, 29. marca (Tanjug). Komite št. 1 mednarodne konference za svobodo tiska in 

informacij je nadaljeval danes s splošnim obravnavanjem načel o svobodnem tisku. Šef 

britanske delegacije Mac Neil je v daljšem govoru popolnoma podprl ameriško tezo o 

»absolutni svobodi« tiska, napadal države nove demokracije in popolnoma netočno 

opisal stanje tiska v državah vzhodne Evrope. 

Nato je odgovoril jugoslovanski delegat Leo Mates, ki je izjavil: »Nekatere delegacije so 

med razpravljanjem o splošnih načelih skušale zaokreniti razpravo na nepomembna 

vprašanja, postavljena na dnevni red konference. Jugoslovanska delegacija pripisuje 

pravilni rešitvi vprašanja o svobodi tiska velik pomen. Jugoslovanski narodi so si 

ustvarili svobodo tiska v boju za svojo narodno osvoboditev in zgraditev svoje ljudske 

republike. Med graditvijo in organizacijo svoje ljudske oblasti so prevzeli jugoslovanski 

narodi v svoje roke tudi tisk in vsa druga obveščevalna sredstva. Tisk je v rokah 

ljudskih demokratičnih organizacij, sindikatov, strokovnih, kulturnih, mladinskih, 

ženskih, zadružnih in drugih organizacij. Tako je postala v Jugoslaviji svoboda tiska 

dejstvo, ki je z zakonom zajamčeno.  

V Ameriki ima kapital s svojimi monopoli v rokah ves tisk. Monopolistični značaj 

ameriškega tiska spreminja tam novinarje v navadne hlapce lastnikov časopisov. Razen 



  29 

težnje, da bi osredotočili časopise z milijonsko naklado v rokah majhnega števila 

monopolistov, obstoji tudi težnja po poenotenju časopisnega gradiva. Monopolistična 

veriga Hearst – Scripps- Howard – Mac Cormic – Paterson ima v svojih rokah nad 

polovico dnevnikov, medtem ko nadzoruje manjšina, približno 30 lastnikov, skoraj 

polovico tednikov. 

Pri radiu je stanje še slabše. Od 935 ameriških radijskih postaj jih je 754 pod 

nadzorstvom štirih ameriških radijskih družb. Te družbe imajo v rokah 95 odstotkov 

radijskega programa v ZDA. Poleg tega ameriške radijske postaje ne oddajajo samo iz 

Amerike, ampak tudi iz Evrope ter številnih radijskih postaj na pacifiški azijski obali. 

Monopolistični tisk, radio in filmski tedniki se ne ustavljajo na mejah svojih držav. 

Razvili so pravo ekspanzionistično ofenzivo proti vsemu svetu z namenom, da bi razširili 

nacionalne monopole.  

Vsak narod, kjer še vlada svoboda tiska, ima zato sveto pravico, da se zavaruje pred 

takim prodiranjem z one strani oceana, ki hoče uničiti to svobodo.  

Naša dolžnost je, da zlonamernim lastnikom časopisov, če že ne moremo preprečiti 

njihovega izkoriščanja tiska za razširjanje lažnih in klevetniških vesti, vsaj otežkočimo, 

da bi ti tisk izkoriščali proti mirnemu sodelovanju med narodi. V tem smislu lahko 

napravimo ukrepe na podlagi svobodnih sklepov pristojnih organov in oblasti 

posameznih držav. Upamo, da bodo taka priporočila sprejemljiva za vsak narod in za 

vsako miroljubno vlado.«  

(Slovenski poročevalec, leto IX, štev. 77, 31.marec 1948, str.1, poudarki in citati v 

originalu) 

 

»Otežkočanje izkoriščanja tiska« je v Jugoslaviji in Sloveniji potekalo z omejevanjem 

dostopa do tiska iz tujine, državnim lastništvom medijev in možnostjo prepovedi objave,  

katero so določali zakoni. »Praktično pa so bile vsebine zakonov tako ali tako 

nepomembne, kadar se je oblast odločila za prepoved. Ob zakonih o tisku je imela v 

pomoč še številne druge, kjer so bili vedno uporabni represivni členi o verbalnem deliktu 

in sovražni propagandi« (Horvat, 1999: 118). Tako se je za prepoved lahko uporabljalo 

še Zakon o prekrških zoper javni red in mir, Zakon o založništvu, Zakon o avtorskih 

pravicah in Kazenski zakon Jugoslavije. Uporaba skrajnih ukrepov, kot sta prepoved 



  30 

tiska in cenzura, v letih med 1947 in 1953 očitno ni bila pogosta. Cenzorski urad v hotelu 

Slon je bil leta 1945 zaprt, med tujim tiskom naj bi bile do leta 1954 prepovedane samo 

tri publikacije. V šestdesetih in sedemdesetih letih se je število prepovedi povečevalo 

(Horvat, 1999: 131). Takratni novinarji pravijo, da politični pritiski niso posegali v 

dnevno poročanje časopisa. »Iz Beograda so se uveljavili v glavnem zunanjepolitični 

pogledi, ostale stvari so bile bolj lokalne,« se spominja Šter. Cenzure se novinarji, s 

katerimi sem se pogovarjal ob pripravi diplomske naloge, ne iz svojih izkušenj ne iz 

pripovedovanja ne spominjajo. Z današnjega vidika se jim zdi razumljivo, da so novinarji 

pisali ob prisotni možni samocenzuri, še posebej mladi novinarji iz partizanskih vrst so 

bili namreč zelo entuziastični. Na mestih urednikov so bili politično predani ljudje, ki jih 

je postavljala partija, saj so šli vsi kadri v njeno presojo.  

 

Podatek o sami državni kontroli člankov pred njihovo objavo  pa se mi zdi neverjeten. Če 

je nekdo nekaj napisal in ni bil prepričan o pravilnosti vsebine, je dal v pregled svojemu 

predpostavljenemu uredniku, podobno kot je v uredništvih navada še danes. Sam sem 

najprej delal na Ljudski pravici, nato sem šel za zunanjepolitičnega urednika na 

Slovenskega poročevalca. Tam je bila naša rubrika zelo samostojna, kolegi so bili zelo 

močni, razgledani in pismeni; zelo znana novinarska imena (Furlan, Stanovnik). Rubrika 

je dobila sloves zaradi svoje avtonomnosti. Nikdar ni nihče od nas nosil člankov na 

vpogled kamorkoli, naši sestavki so šli izjemoma do odgovornega urednika, v 99 % 

primerov se je končalo pri meni kot uredniku rubrike. Da sem jaz moral nesti svoj 

sestavek v vpogled na CK  k Mihi Marinku, se je zgodilo le enkrat; naj pojasnim zakaj. 

Miha Marinko  je imel predavanje v Trbovljah, kot novinarja sva dogodku prisostvovala 

Ozim iz Slovenskega poročevalca in jaz kot predstavnik Ljudske pravice. Medtem ko sem 

jaz pisal o govoru le povzetke, je kolega imel bolj stenografski način pisanja in je zapisal 

vse. Marinko je v govoru omenil, da Jugoslavija od ZDA dobiva orožje, kar je Ozim v SP 

tudi zapisal. V CK so se spraševali, kako je to lahko prišlo v javnost in so klicali k nam 

na LP, naj takoj prinesemo kopijo k njim v pregled. Zakaj, jaz še nisem vedel, ameriške 

pomoči v orožju jaz nisem omenjal, se mi ni zdela tako pomembna. Takoj sem članek 

odnesel k njim, tajnica pa ga je odnesla v sejno sobo med sestankom in ga tudi prinesla 

nazaj z dopisom: »Zaradi neumnosti Ozima sem to preveril. Odobravam« To je bil tipični 



  31 

primer, ko se je krivda politikov zvrnila na novinarja, vendar je bil za vse odgovoren 

Marinko. Zadeve niti kolega iz Poročevalca ne bi zapisal, če bi Marinko povedal, naj to 

ostane tajno ali pa da je to informacija off the record.  

(Iz pogovora z Dušanom Benkom) 

 

Čeprav cenzorskega urada ni bilo, so bile tiskarne dolžne izvod vsakega objavljenega 

tiska poslati na tiskovni urad pri Predsedstvu vlade LRS, javno tožilstvo, agitprop CK 

KPS, v Univerzitetno knjižnico Ljubljana, na Ministrstvo za znanost in kulturo ter 

Bibliografski inštitut FLRJ V Beogradu. V teh uradih so zbirali dolžnostne kopije vseh v 

Sloveniji izdanih knjig in časopisov ter celo letakov, o čemer priča dokumentacija v 

Arhivu Slovenije. Zakonsko pravico posega v tisk je imel le javni tožilec, ki je smel v 

skladu s 13. členom Zakona o tisku iz leta 1945 sam začasno prepovedati razširjanje in 

prodajanje časnika. Po dostopnih podatkih v letih, ki jih obravnava diplomska naloga, do 

izvajanja 13. člena Zakona o tisku ni prišlo. Prišlo pa je do uporabe 11. člena, prepovedi 

razpečevanja tujih časopisov. 

 

3.8 Vladni odnosi z mediji 

V obdobju, ki ga obravnava diplomska naloga, tehnike odnosov z javnostmi v današnjem 

pomenu te besede še niso bile razvite. Na podlagi korespondence urada za informacije, 

ohranjene v Arhivu Slovenije, lahko razkrijemo določene značilnosti v komunikaciji med 

državnimi organi in javnostjo. Generalni sekretar vlade France Popit je v letu 1948 vsem 

ministrstvom izdal okrožnico o organizaciji informativnih konferenc za tisk (AS 223, Š 

789). 

Ker so se do sedaj vršile informativne konference za tisk nenačrtno in tisk vsled 

premajhne povezave z operativnimi ustanovami ni zajemal splošno aktualne 

problematike, je treba izvesti naslednje ukrepe: 

1. nujno je, da se enkrat mesečno sklicujejo informativne konference za tisk redakcij 

naših časopisov z resornimi ministrstvi; 

2. konference naj bi vodili tovariši ministri ali njihovi pomočniki; 



  32 

3. predstavnike tiska je treba vabiti tudi na konference z resornimi poverjeniki pri 

okrajnih ljudskih odborih; 

4. v kolikor še ne obstojajo, naj se ustanovijo pri ministrstvih tiskovni referati oz. biroji. 

Gornji ukrepi so nujni, ker bo s tako povezavo omogočeno pravilno usmerjanje tiska ter 

bo istočasno možna kontrola izvajanja danih direktiv. 

 

Smrt fašizmu – svoboda narodu! 

 

Pri vladnem odnosu z mediji moramo izpostaviti tudi prispevke, ki so jih pripravljala 

sama ministrstva in drugi vladni organi z namenom objave v časopisih. Ti so bili nato 

poslani časopisom; natančneje se tematike lotevam pri vsebinski analizi časopisov v točki 

4.5. Urad za informacije pa je zaposloval tudi svoje novinarje, ki pa so večinoma 

pripravljali prispevke za tuje medije. Ob tem je zanimiv dopis Tiskovnega urada 

uredništvu Delavske enotnosti dne 12. avgusta 1947 (AS 223, Š 787). Čeprav za časopis 

ali pisca verjetno ni imel resnih posledic, ga moramo jemati kot obliko vladnega pritiska 

na medije. Prepis dokumenta objavljam v celoti, skupaj s slovničnimi napakami: 

 

Uredništvu Delavske Enotnosti Ljubljana 

 V št. 32 Delavske enotnosti z dne 8. t.m. ste na strani 6 v rubriki ''Življenje v naših 

tovarnah'' objavili članek z naslovom: ''Železarna v Štorah je v prvem polletju kljub 

zastarelim napravam prekoračila plan za 9 %. 

Zanima nas, kdo je pisec tega članka, ki je verjetno hotel podati v članku živo 

sliko življenja in dela v železarni, pri tem pa ni pomislil, da vsi podatki tudi niso za v 

javnost. 

Članek ne bi prav nič utrpel na kvaliteti, če bi se omejil le na procentualno 

ugotovitev povišanega prometa in delovne moči in zamolčal točno število 1100 delavcev, 

ki so trenutno zaposleni v tovarni. 

 Poleg tega bi lahko izpadla izjava vodje delavnice: '' Zato ni čuda, da ima vsak 

tretji delavec kilo in da so obolenja v mehanični delavnici tako pogosta.« 

Tudi sedmi odstavek bi lahko oblikoval drugače. 



  33 

Res je, da naše elektrarne ne proizvajajo dovolj električne energije, vendar se 

nam zdi, da bi se bilo potrebno točno preveriti o resničnosti predno bi napisal, da 

kompresor in mlin dele dopoldneva nista v pogonu. Pa četudi je to res in tudi ono o kili 

vsakega tretjega delavca (kar dvomim), naj pisec odnosno uredništvo poskrbi, da bo 

napisano v sprejemljivi obliki da ne bo napravljalo utisa o anarhiji in nevzdržnih 

delovnih pogojih kot je to v tem primeru. Če taki primeri dejansko še kje obstojajo je 

naša dolžnost take primere v javnosti ožigosati, pa najsi bodo v državnih, zadružnih ali 

privatnih podjetjih. 

Prikazovati razmere v podjetju v slabši luči kot dejansko so, zato, da bi lahko na drugi 

strani prikazali večjo požrtvovalnost in zavest delavstva, to pa je nedopustno in skupnosti 

škodljivo, obenem pa kaže na nesposobnost pisca, ki ne zna požrtvovalnosti in delavnosti 

delavca na drugačen način povdariti.  

Smrt fašizmu – svoboda narodu! 

       Za Tiskovni urad: 

       (podpis nečitljiv, J. B.)  

 

Čeprav ne moremo ugotoviti avtorja tega dopisa niti posledic za novinarja in uredništvo, 

je jasno, da predstavlja dokument grob poseg v novinarsko svobodo. Glede na zamik med 

objavo v časopisu in izdajo dopisa lahko ugibamo, da je predstavnik urada za informacije 

prejel ukor od svojih nadrejenih in v ihti, kar bi lahko sklepali po številnih slovničnih 

napakah, napisal dopis na uredništvo časopisa. Vsaj deloma lahko upravičimo kritiko 

javnega navajanja števila zaposlenih, kar naj bi predstavljalo državno tajno, saj so stroga 

navodila glede tajnosti dobivali iz predsedstva države v Beogradu. Ob izvedbi volitev 

leta 1946 so na tiskovnem uradu dobili strog opomin neposredno iz predsedstva zvezne 

vlade, pod katerega je podpisan ''Prpić'' (AS 223, Š 785): 

 

Predsedstvu vlade – oddelku za tisk 

 V toku predvolilne kampanje je vaš tisk pogosto objavljal podatke, ki 

predstavljajo državne skrivnosti. Zato je nujno, da redno spremljate tisk vaše republike 

in vsak medij opozorite na  takšne napake. Da bi se takšnim pojavom izognili, je treba 

povečati nadzor nad vsemi podatki, ki se iz posameznih ministrstev pošiljajo v tisk.  



  34 

 

Vzpostavljena je bila služba administrativne kontrole, »to je aparat, ki se je bavil z 

gotovimi vprašanji varstva uradne tajnosti« (AS 223, Š 791). Med temi je bilo tudi 

vprašanje uradne tajnosti pri tisku in kontrola gospodarsko važnih podatkov, ki jih 

ustanove dajejo v objavo za našo javnost. Služba administrativne kontrole sicer ni mogla 

vplivati na delo tiska, je pa spremljala in opozarjala predvsem gospodarske redakcije 

dnevnih listov. Leta 1950 je bil ta državni aparat ukinjen, odgovornost za objavljanje 

tovrstnih podatkov in presoja njihove primernosti za objavo pa je padla na urad za 

informacije in uredništva posameznih medijev. V dopisu o ukinitvi službe 

administrativne kontrole je takratni generalni sekretar Vlade Ljudske republike Slovenije 

Franc Primožič predlagal sodelovanje urada in posameznih listov, kar bi prineslo boljšo 

selekcijo in preprečilo objavo zaupnih podatkov. 

Kot lahko vidimo, je vlada postavljala sistem odnosov z mediji; ta je čedalje bolj temeljil 

predvsem na sodelovanju in ne na direktivah s strani državnih organov. Prav zato so bili 

po posameznih ministrstvih uvedeni tudi tiskovni biroji, večinoma sestavljeni iz enega ali 

dveh zaposlenih, ki so predvsem pomagali novinarjem priti do informacij o delu državnih 

uradnikov; povedano z današnjo terminologijo, ministrstva so že v petdesetih letih 

zaposlovala tiskovne predstavnike. Primer dopisa Ljudski pravici opozarja na možnost 

vplivanja na delo novinarjev, čeprav je zanimivo, da je v vsem ohranjenem gradivu 

osamljeni primer. Pri tem preseneča predvsem dejstvo, da takšen dokument sploh obstaja, 

saj se »ustrezna navodila« predajajo večinoma osebno, brez možnosti dokazovanja 

njihovega obstoja. 



  35 

4 Vsebinska analiza časopisov 

4.1 Podoba Sovjetske zveze in Zahoda do 28. junija 1948   

 

Izpostavljene teme v letu 1948 v slovenskem časopisju so narodno posojilo, gospodarska 

rast in doseganje petletke, kongresi političnih in drugih organizacij (zveze borcev, 

komunistične partije, Antifašistične zveze žena, Osvobodilne fronte) ter šport. Med 

tujimi temami sledimo predvsem tržaškemu vprašanju, boju za Koroško, državljanski 

vojni v Grčiji, državljanski vojni na Kitajskem, dogajanju v vzhodnoevropskih državah 

ter uvajanju Marshallovega plana po zahodni Evropi. Slovenski poročevalec objavlja tudi 

podlistek »Po slovanskem svetu«, predstavljajoč Sovjetsko zvezo in druge vzhodne 

države. V celotnem letniku je le nekaj prispevkov, ki bi jih danes uvrstili na strani 

kronike, objavljeni so predvsem kot napotki in ne toliko kot poročila o dogodkih. 

Prispevki na naslovni strani so večinoma zelo dolgi v primerjavi z današnjim tiskom, 

izstopajo celostranski ali še daljši govori vodilnih politikov ter sprejeti dokumenti in 

resolucije ob večjih dogodkih (22. januar – rojstni dan Lenina, 1. maj, zasedanje Ljudske 

skupščine Slovenije in Jugoslavije, kongres KPJ, kongres Zveze borcev NOV Slovenije 

…). 

 

Obravnava Združenih držav Amerike in Velike Britanije, skupaj dostikrat poimenovanih 

»Anglo-Američani«, je večinoma negativna; zahodni zavezniki so pogosto poimenovani 

kot »imperialisti«. Delovanje zahodnih vlad je največkrat kritizirano v povezavi s 

tržaškim vprašanjem, mirovno konferenco in vrnitvijo zlata nekdanje kraljevine 

Jugoslavije iz Amerike. »Ameriški sodnik zagovarja streljanje talcev in partizanskih 

borcev za svobodo« je naslov prispevka, ki poroča o razsodbi sodišča za vojne zločine v 

Nürnbergu (SP, 22. 2. 1948). Ameriška pomoč v okviru Marshallovega načrta je 

označena negativno, v primeru Avstrije »kot orodje za zasužnjevanje avstrijskega 

delavstva« (SP, 6.7.1948). Na drugi strani so bralci lahko spremljali opisovanje »herojske 

Sovjetske armade«, prijateljskih pogodb med Sovjetsko zvezo in vzhodnimi državami, 

boja proti imperializmu in uspehov komunistov v Grčiji in na Kitajskem. Zgodovinar 



  36 

Jože Pirjevec je pisanje jugoslovanskih časopisov spomladi 1948 označil kot »pravo 

protizahodno histerijo, katere tarča so bile predvsem razmere v Italiji, Marshallov načrt 

in nemško vprašanje. Če bi bralec slepo verjel Borbi ali Politiki, bi si moral ustvariti 

naravnost grozljivo podobo o razmerah v zahodnem svetu« (Pirjevec, 1987: 113-114). 

 

4.2 Javna podoba resolucije Informbiroja  

 

Medijska podoba se je postopno spremenila po posredovanju informacij o 

informbirojevskem sporu javnosti. Odgovor CK je skupaj s kratkim povzetkom 

Resolucije posredoval Radio Beograd 29. junija ob osmih zvečer. Naslednjega dne je bilo 

skupaj s celotnim besedilom resolucije objavljeno v posebni izdaji Borbe, ki je izšla v 

500.000 izvodih. O tem, ali je primerno z obtožujočim tekstom seznaniti javnost, je bilo 

slišati na seji CK precej dvomov, nasprotoval je tudi Tito. Nazadnje pa sta ga Kardelj in 

Djilas le prepričala, da bo objava koristila jugoslovanski stvari (Pirjevec, 1987: 134). 

Hkrati se je začelo iskanje privržencev Informbiroja in velika javna podpora CK KPJ. 

»Odločiti smo se morali takoj, od prvega dneva, za odločno obrambo neodvisnosti in 

enotnosti partije in države, da bi preprečili večje oblike tujega vmešavanja v prihodnosti 

in da ne bi klonili pritiskom,« je o odločnem odgovoru partije takoj po objavi resolucije 

povedal Edvard Kardelj (Dedijer, 1979, 1. del: 321). Odločen odziv je razviden tudi iz 

pisanja slovenskih časopisov.  

 

Slovenski poročevalec je objavi odgovora na resolucijo Informbiroja namenil celotno 

prvo stran in polovico druge. Ob tem ni objavil novinarskega prispevka o dogajanju, 

temveč tri uradne izjave: »Izjavo Centralnega komiteja Komunistične partije Jugoslavije 

v zvezi z resolucijo Informacijskega biroja komunističnih partij o stanju v Komunistični 

partiji Jugoslavije« in »Izjavo CK KP Jugoslavije zasedanju Informacijskega biroja«. 

Istega dne je bilo objavljeno pismo »Centralnega komiteja KPJ: Vsem članom KP 

Jugoslavije« in sklep Politbiroja CK ZK, datiran 19. aprila 1948, v katerem obsojajo 

člana CK Andrijo Hebranga in Sretana Žujevića  prosovjetskega delovanja in predlagajo 



  37 

njuno razrešitev iz funkcij. Članki o Informbiroju so na tretjo stran potisnili do takrat 

glavno temo, to je napoved začetka vpisovanja ljudskega posojila. 

 

Na dan začetka vpisovanja ljudskega posojila, 1. junija 1948, je novica sicer prišla na 

naslovno stran v obliki članka »Vpis ljudskega posojila naj bo merilo našega 

patriotizma«, ki pa je po obsegu manjši od članka, v katerem organizacija osvobodilne 

fronte in ostale množične organizacije izražajo podporo CK ZKJ z naslovom »Naše 

delovno ljudstvo izraža zaupanje CK KP Jugoslavije in odklanja krivične obtožbe«. V 

naslednjih dneh se je povečeval prostor, namenjen vpisovanju ljudskega posojila, s 

katerim »delovno ljudstvo manifestira svojo ljubezen do domovine in Partije«. SP po 

Borbi povzema prvo kritiko protijugoslovansko nastrojenih vzhodnoevropskih držav z 

naslovom »Odgovor bolgarskim tovarišem«. V naslednjih dneh se začnejo tudi napadi na 

Albanijo, na katero je jugoslovanska vlada naslovila tri protestne note zaradi 

protijugoslovanskega delovanja. 

 

Redek primer nasprotovanja uradnemu odgovoru na pismo Informbiroja, zabeležen v 

medijih, je domnevna izjava univerzitetnega komiteja KP Srbije. Z njo naj bi beograjski 

študentje ostro kritizirali jugoslovanske voditelje in maršala Tita osebno, ker so zavrnili 

udeležbo na nedavni seji Imformbiroja. Besedilo njihove izjave ni bilo nikoli objavljeno 

v jugoslovanskih medijih; ti so le zavračali pisanje glasila KP Čehoslovaške »Rude 

pravo«, ki se je sklicevala na angleško agencijo Telepress. Direkcija za informacije pri 

vladi FLRJ je 3. julija 1948 objavila uradni odziv, v katerem ostro zanika »tendenciozno 

in lažno« vest londonske agencije. »Da je ta vest netočna in izmišljena, potrjuje 

resolucija partijskega aktiva Univerze Beograd, izdana 30. junija, kot tudi resolucije 

partijskega članstva posameznih fakultet, v katerih se zavrača lažne obtožbe Informbiroja 

in pozdravlja držo CK KPJ« (Dedijer, 1979, 1. del: 343). Vsi časopisi so objavili »Pismo 

univerzitetnega komiteja KP Srbije uredništvu ''Rude Pravo''«. V nedeljo, 4. julija, tudi 

Slovenski poročevalec, ki ga je objavil na prvi strani: 

 



  38 

Beograd, 3. jul. Univerzitetni komite Komunistične partije Srbije na beograjski univerzi 

je poslal danes uredništvu »Rude prava«, glasilu KP Čehoslovaške, tole pismo: … 

Zvedeli smo, da ste objavili poročilo o tem, da komunisti, študenti beograjske univerze, 

niso izrazili soglasja z izjavo CK KPJ o resoluciji Informbiroja. To poročilo je izmišljeno 

in klevetniško. Nasprotno, vse osnovne enote partijske organizacije so na svojih sestankih 

po dolgi in vsestranski razpravi, kot je to navada v naši Partiji, sprejele resolucijo in 

sklepe, v katerih zavračajo obtožbe proti CK KPJ kot neutemeljene in sprejemajo izjavo 

CK naše Partije. … Najodločneje protestiramo v imenu komunistov in vseh študentov 

beograjske univerze proti objavljanju takšnih izmišljotin o naši univerzi.…«.  

 

Ameriška novinarka June Furts, že dve leti dopisnica Telepressa iz Beograda, je poslala 

novico v tujino in je ni hotela preklicati. Nemudoma in brez obzira je bila izgnana iz 

države. (Pirjevec, 1987: 161-162).  

Slovenski novinarji so bili nad odgovorom jugoslovanskega predsedstva Sovjetski zvezi 

večinoma navdušeni, se spominjajo takratni novinarji, in so podpirali jugoslovansko 

vrhuško pri  zoperstavljanju Moskvi. »Redki so nihali ali bili na strani Informbiroja in ti 

reveži so končali na Golem otoku. Zanimivo, ko so se vrnili, so bili nekateri znova 

imenovani na vodilna uredniška in novinarska mesta. Poznam primer vrnitve nekdanjega 

Mladininega urednika, ki je kasneje delal v ZPR Dela, in še dveh drugih, vendar o imenih 

ne bi želel govoriti,« pripoveduje novinar Dušan Benko.  

 

4.3 Spremembe v pisanju časopisja o ZSSR 

 

V zunanjepolitični redakciji se je čutilo določeno spremembo, odnos do ZDA in Zahoda 

se je omilil, odnos do Sovjetske zveze in Stalinove politike se je spremenil. Lahko bi rekel, 

da se je obrnilo, pri čemer do Zahoda nikoli ni bilo toliko evforije kot prej do Sovjetske 

zveze. Odnos se je bolj omilil v tem smislu, da je bilo pisanje bolj objektivno. Neke 

rezerve pa vseskozi ostanejo, tako se je po smrti Stalina in Hruščevem prihodu pokazalo, 

na kateri strani smo. Glede zunanje politike so prišla občasna navodila, recimo embargo 



  39 

na kakšno informacijo, dalo se je tudi vedeti, kakšno je uradno stališče. Lahko bi se 

reklo, da se je malo zaviralo navdušenje nad Zahodom. 

(Iz pogovora z novinarjem Dušanom Benkom) 

 

Največje razlike v pisanju časopisov so se po objavi resolucije Informbiroja pojavile v 

zunanjepolitičnem poročanju in so precej skladne z besedami politikov. Pred resolucijo je 

bila Sovjetska zveza javno vsepovsod hvaljena. Tako je ob tretji obletnici podpisa 

sporazuma o sodelovanju in prijateljstvu med SZ in FLRJ (11. april 1947) ob Titovem 

telegramu Stalinu Politika objavila uvodnik, ki je bil ena sama hvalnica Sovjetski zvezi, 

zvesti prijateljici in varuhinji (Pirjevec, 1987: 77). Kasneje so vsi želeli ob vsaki 

priložnosti svetu dokazati, da se je njihova politika do vzhodnoevropskih držav po 

resoluciji spremenila. Začelo se je s spori z Albanijo, izmenjavo protestnih not z 

Romunijo in Madžarsko, kasneje tudi z ostalimi državami. »Naši učenci v gospodarstvu v 

Čehoslovaški se bodo zaradi nasilstev čehoslovaške policije vrnili v domovino,« objavlja 

SP 17. septembra 1958 na prvi strani. Zanimivo, da Sovjetska zveza še vedno ni bila cilj 

kritike, SP 26. septembra objavlja okvirček s Stalinovo mislijo: »Kdor hoče graditi, mora 

znati, mora obvladovati znanost; da bo pa znal, se mora učiti: učiti se vztrajno, 

potrpežljivo.« 

 

Edvard Kardelj je v intervjuju za Borbo 6. septembra 1950 v primeru Korejske vojne 

poudaril stališče Jugoslavije, da ima vsaka država pravico do samoodločbe in da je 

Jugoslavija proti vsakemu vmešavanju v notranje zadeve drugih držav. Izjave politikov o 

samostojni politiki Jugoslavije je »spremljalo nekaj dogodkov, ki so sami po sebi dovolj 

zgovorni: jugoslovanskemu tisku se, na primer, cel teden ni zdelo primerno objaviti 

komentarja o državnem udaru v Pragi in marsikateri jugoslovanski politični predstavnik 

je bil ob svojih srečanjih s tujimi diplomati zelo zadržan do jugoslovanskih dogodkov« 

(Pirjevec, 1987: 61). Tudi v primeru priznanja Nemške demokratične republike so 

»jugoslovanski tisk, pa tudi najvidnejši politiki, že leta 1949 ostro napadali sovjetsko 

politiko do združitve Nemčije« (Nećak, 2002: 133). Slovenski časopisi v tem obdobju 

odkrito napadajo Stalina, predvsem njegovo zunanjo politiko, oboroževanje Sovjetske 

zveze in vmešavanje v notranje zadeve držav. 



  40 

 

N: Odmevi na Stalinov razgovor z urednikom ''Pravde'' 

 

Beograd, 18. febr. (Tanjug). Odgovori Josipa Stalina sodelavcu moskovske »Pravde«, ki 

so bili objavljeni 16. februarja, so vzbudili v zahodnih državah različne komentarje.  

Reuters sodi, da je glavni smoter Stalinove izjave vplivati na Zahod, da bi opustil 

sedanje načrte za oborožitev. Dejstvo, da je Stalin izbral ta trenutek za svojo izjavo, 

imajo za dokaz, da sovjetska vlada resno jemlje načrte držav Atlantskega pakta o 

povečanju skupne obrambe. 

Glede na Stalinovo izjavo, da vojna sedaj ni neogibna, je predstavnik britanskega 

ministrstva za zunanje zadeve izjavil, da vojna sploh ni neogibna. Dodal je, da je mogoče 

vsako mednarodno vprašanje rešiti z dobro voljo in miroljubnimi pogajanji. Toda le 

napadalna politika Sovjetske zveze in nevarnost, ki jo predstavljajo njene oborožene 

sile, so prisilile zahodne države h korakom za samoobrambo. …  

(SP, 19. 2. 1951) 

 

 

Predsednik Jugoslavije Josip Broz 

Tito je tudi v intervjuju za Reuters, 

katerega je na prvi strani 2. marca 

1951 objavil SP, med drugim dejal, 

da v trenutni situaciji ne izključuje 

možnosti vojne z 

vzhodnoevropskimi državami. V 

tem času so vzhodnoevropske 

države ob meji gradile utrdbe, 

nadaljevali so se tudi manjši 

obmejni boji. Na novinarjevo 

vprašanje, kdaj se bo Jugoslavija 

odločila za sprejem vojaške pomoči Zahoda, je Broz odgovoril: »To je pravzaprav 

odvisno od trenutka, ko bomo presodili, da je tak položaj. To ne pomeni, da mora biti čez 

Slovenski poročevalec, 27. 2.1951 



  41 

daljši čas, do tega lahko pride vsak čas, lahko pa se zgodi tudi, da sploh ne bomo 

zahtevali, ker ne bo potrebno.« 

Stalina prikazujejo kot izkoriščevalca tudi karikature, pri katerih je vedno tarča najprej on 

in ne Sovjetska zveza. Na tej karikaturi, objavljeni v SP 27. februarja, je karikaturist vzel 

v precep mešane družbe, ki naj bi jih SZ ustanavljala s Kitajsko in s katerimi so imeli v 

povojni Jugoslaviji slabe izkušnje. 

 

4.4 Spremembe v pisanju o Zahodu 

 

V povojnih letih so imeli zahodni zavezniki predvsem zaradi sporov glede meja zelo 

negativno podobo v medijih. Zunanjepolitične novice, večinoma povzete po ruski 

agenciji Tass, so prikazovale zahodne države kot imperialiste, kot zavojevalce. Negativni 

so bili odzivi tudi zaradi odločitve ameriške vlade o zamrznitvi zlatih rezerv iz časa 

kraljevine Jugoslavije, kar je zahtevala SFRJ. Gospodarska pomoč, ki jo je v vojni 

razrušenim državam nudila Amerika, je bila dolgo prikazana kot način zasužnjevanja 

zahodno- in srednjeevropskih držav. Kot primer negativne obravnave lahko vzamemo tri 

časopisne naslove, ki so izšli v zaporedju dveh mesecev in to že v času po razglasitvi 

resolucije Informbiroja . 

N: ZDA streme po svetovnem gospodstvu. PN: Povojna zunanja politika ZDA povzroča 

zaskrbljenost širokih ljudskih množic in nasprotuje politiki miru (SP, 28. 9.1948)  

 

NN: Zasedanje generalne skupščine združenih narodov    

N: Nova spletka ZDA proti načelu soglasja med velesilami v varnostnem svetu  

PN: Ameriški predlog, da naj se »mali skupščini« podaljša mandat za eno leto in 

ustanovi stalni odbor generalne skupščine, ki bo opravljal njene posle 

(SP, 19. 11. 1948) 

 

N: Bevin odklonil sovjetski predlog o znižanju oborožitve in priznal, da se Anglija 

oborožuje (SP, 29. 9.1948)   

 



  42 

Medijska paradigma do Zahoda se je postopoma spreminjala. V letih 1949-50 je prišlo do 

zaostritve odnosov z SZ, vrstili so se vojaški manevri ob meji z Jugoslavijo. Zahodni 

zavezniki so se odločili Jugoslavijo podpreti tako gospodarsko kot politično. Jugoslaviji 

so omogočili izvolitev med nestalne članice Varnostnega sveta združenih narodov, 

pomagali so ji tako z gospodarsko kot vojaško pomočjo, pri čemer so slednjo uradno 

zanikali do julija 1951. Takrat je SP prvič uradno objavil prošnjo za pomoč v opremi in 

materialu, »pomembnem za okrepitev obrambnih sil«. Le-to je veleposlanik FLRJ 

Vladimir Popovič 28. junija izročil zunanjemu ministru ZDA. Jugoslaviji so pomagali s 

hrano in tehničnim blagom preko programa UNRRA; v 50-ih letih je Jugoslavija preko 

tripartitne pogodbe Francije, Velike Britanije in ZDA prejela 500 milijonov dolarjev 

pomoči. 

 

N: 50 milijonov funtov šterlingov 

PN: pomoč zahodnih velesil Jugoslaviji 

London, 14. jun. (Reuters). Kakor poročajo, so ZDA, Britanija in Francija soglasno 

sklenile dati Jugoslaviji skupno pomoč v znesku 50 milijonov funtov šterlingov. Pri 

londonskih razgovorih, ki so bili končani danes, so se ZDA zavezale, da bodo prispevale 

65 % skupnega zneska, Britanija 23 %, Francija pa 12 %. Uradno sporočilo, ki je bilo 

izdano ob koncu razgovorov, pravi danes, da so vse tri delegacije poslale soglasna 

priporočila svojim vladam (SP, 15. 6. 1951). 

 

Za ameriško pomoč se je Josip Broz Tito tudi uradno zahvalil, ko je avgusta na Brionih 

sprejel ameriško diplomatsko delegacijo in jim v govoru po poročanju časopisov med 

drugim dejal, da bosta imela ameriška vlada in ameriško ljudstvo v boju za mir 

jugoslovansko ljudstvo vedno na svoji strani. »Mislim, da je ameriška vlada poslala 

pomoč Jugoslaviji, ker je imela predvsem to pred svojimi očmi. Mi cenimo dobljeno 

pomoč zlasti zavoljo tega, ker ameriška vlada ni pri tem zahtevala določenih političnih in 

drugih odstopov, ki bi kršili ugled našega, prav tako pa ugled ameriškega ljudstva,« je 

med drugim dejal Broz (SP, 11. avgusta 1951, str. 1). Ameriška pomoč predvsem v hrani 

je namreč v letih 1950-51 prišla ravno v času, ko jo je jugoslovanska oblast najbolj 

potrebovala, saj je tisto leto kmetijsko proizvodnjo zmanjšala suša, ljudje pa so se že 



  43 

začeli pritoževati zaradi pomanjkanja. Pomoč v orožju je bila uradno še tajna, tudi v 

intervjujih za tuje tiskovne agencije, objavljenih tudi v slovenskih časopisih, je Broz 

takšno možnost zanikal, čeprav je pomoč že prihajala. Kako občutljiva je bila ta tematika, 

ponazarja tudi pričevanje Dušana Benka, kako je slovenska oblast zahtevala v pregled 

prepis njegovega članka pred objavo, da ne bi neprevidne besede Marinka prišle v 

javnost (glej poglavje O svobodi tiska). 

Američani so začeli tudi v zunanji politiki igrati vlogo zaščitnikov Jugoslavije pred 

Vzhodom, kar so slovenski mediji dobro sprejeli. Jugoslavija se je vse bolj odpirala in 

opirala na Zahod, med drugim tudi na zahodne tiskovne agencije, ki jih je povzemala 

namesto Tassa. Po njih je prevzela tudi poimenovanje strani v Korejski vojni. 

Mednarodne enote v okviru OZN pod poveljstvom MacArthurja so bile »naše enote«, 

kitajske in severnokorejske vojaške sile so bile »sovražne enote«.    

 

N: Napad na Jugoslavijo bi ogrožal svetovni mir 

PN: Achensova izjava na tiskovni konferenci 

London, 14. febr. (Tanjug) Ameriški zunanji minister je na današnji tiskovni konferenci, 

kakor poroča United Press, opozoril na to, da bi sleherni napad na Jugoslavijo ogrožal 

svetovni mir. Pristavil je, da je ameriško ravnanje pri obrambi Koreje in pri izvajanju 

sklepov OZN v Koreji jasno pokazalo, kakšno bi bilo stališče ZDA v primeru napada na 

Jugoslavijo.  

Današnji britanski tisk ugodno komentira včerajšnjo zunanjepolitično razpravo v 

spodnjem domu in se strinja s stališčem večine govornikov, da je vzrok sedanje napetosti 

na svetu in nevarnosti nadaljnjih zapletljajev stališče ZSSR in vzhodnoevropskih držav. 

…(SP,15. 2. 1951)  

 

Ne neposredno, temveč skozi objavljene besede tujih državnikov in skozi odzive, se je 

kazala vse večja kritika ne toliko Sovjetske zveze in njenega sistema, temveč Stalinove 

agresivne politike do manjših držav in vodilnega mesta, ki si ga je na Vzhodu prizadevala 

pridobiti Sovjetska zveza. Bolj kot v podpori Zahodu ali kritiki Stalina pa lahko izbiro 

prispevkov označimo kot prepričevanje prebivalcev, da je jugoslovanska pot pravilna in 

da ji stojijo ob strani tudi zahodne države. 



  44 

 

N: Sovjetska zveza se ni odrekla svoji dosedanji agresivni politiki 

PN: Izjava predsednika Trumana 

 

Detroit, 28. julija (United Press). Na slavnosti ob 250. obletnici ustanovitve mesta 

Detroita, enega izmed največjih arzenalov ameriške oborožitve, je predsednik ZDA 

Truman izjavil, da sprememba sovjetskega stališča glede Koreje še ne pomeni, da bi se 

Sovjetska zveza odrekla svojim agresivnim namenom. Sovjetska zveza govori o miru v 

Koreji, hkrati pa oborožuje svoje satelite v Evropi daleč nad mejo, ki jo dovoljuje 

mirovna pogodba (SP, 29. julij 1951, str.1). 



  45 

4.5 Domače dogajanje 

Pregled tiska kaže, da je bila v letu 1948 večina prispevkov na izpostavljenih prvih 

straneh posvečena zunanji politiki. Med izpostavljenimi temami je boj za Trst in 

Koroško, po sporu z Informbirojem tudi mednarodni odnosi z vzhodnimi državami in 

Sovjetsko zvezo. Tudi v primeru večjih domačih dogodkov, kot je zasedanje skupščine 

ali vlade, je pri objavi govorov vodilnih funkcionarjev veliko besed namenjenih zunanji 

politiki. Sčasoma se zmanjšuje delež tujih novic, pri čemer lahko glavne teme še vedno 

povežemo z zunanjepolitičnim dogajanjem. Delovne zmage, kot so izgradnja tovarn, 

preseganje planov, zagon nove elektrarne ali splavitev ladje, so opisane tudi s posledično 

neodvisnostjo Jugoslavije od drugih držav. Eno od nalog novinarstva, to je delo »psa 

čuvaja« nad oblastjo, pa so lahko opravljali le deloma. Tako se pojavlja v časopisih 

kritika lokalnih funkcionarjev, težav pri oskrbi ali manjših napak v komunalni opremi 

mesta, kot so luknje v cestišču ali manjkajoč prometni znak.  

 

N: Kako dolgo naj še čakam? 

Pred dvema mesecema sem odšel na Tolminsko z namenom, da bom delal v tovarni. Ker 

nisem bil še zaposlen, nimam delavske knjižice. Okrajno poverjeništvo za delo v 

Trebnjem na Dolenjskem, kamor sem pisal za potrdilo, da nimam delavske knjižice, sploh 

ni odgovorilo. Tretje pismo je poverjeništvu poslal krajevni ljudski odbor v Spodnjem 

Gorju pri Bledu; kljub temu ni bilo odgovora. 

Kakšen odnos imajo tamkajšnji uslužbenci do človeka, ki mora zaradi njihove 

malomarnosti ostati brez živilskih nakaznic in industrijskih bonov! M. P. 

(SP, 20. julij 1951) 

 

Najvišja oblast je bila v medijih praktično nedotakljiva. Tudi če je časopisje kritiziralo 

pojave, ki so jih opazili vsi državljani, kot so na primer posebne trgovine za funkcionarje, 

se je to po besedah sogovornikov, ki so kot novinarji delovali v tistem obdobju, zapisalo 

med vrsticami.  

 



  46 

Glede na obdobje prve petletke je bilo veliko medijske pozornosti namenjene delu zvezne 

planske komisije, izpolnjevanju plana in dokončanim projektom v skladu s prioritetami 

prve petletke – rudarstvo, energetika, težka industrija. Na prvi strani so tako časopisi  

redno objavljali fotografije gradbišč, dokončanih projektov ali novih jugoslovanskih 

izumov, ki bodo znatno izboljšali položaj delavstva. V časopisu so bile pogosto 

objavljene tudi fotografije »malih ljudi«, predvsem udarnikov ali večkratnih udarnikov, 

junakov povojnega socializma. Država je namreč spodbujala prekomerno in požrtvovalno 

delo, ki naj bi nadomestilo tehnično zaostalost, pri čemer ji je znatno pomagal tudi tisk, 

ki je javno hvalil delovne presežke. Delavci, sindikati in uprave podjetij so tekmovanja 

med kolektivi organizirali ob posebnih priložnostih, kot so dan vstaje, kongres KPJ, dan 

jugoslovanske armade.  

 

N: Slovenski rudniki tekmujejo v počastitev II. kongresa KPS 

Delovni kolektiv premogovnika Huda jama – Laško je poslal vsem slovenskim rudnikom 

poziv na predkongresno tekmovanje v počastitev II. Kongresa KPS, kjer pravi med 

drugim: zavedajoč se velikanskega dela in naporov Komunistične partije Jugoslavije v 

času osvobodilne borbe in sedaj ob graditvi socializma ter v popolnem zaupanju v njeno 

vodstvo poziva delovni kolektiv premogovnika Huda jama – Laško glede na velik pomen 

II. Kongresa KPS, ki bo 11. novembra v Ljubljani, vse slovenske rudnike na 

predkongresno tekmovanje v času od 1. do vključno 10. novembra 1948, in sicer v 

naslednjih točkah: 1. kateri rudnik bo najbolj presegel proizvodni plan; 2. kateri rudnik 

bo dosegel največje znižanje proizvodnih stroškov; 3. kateri rudnik bo najbolj izboljšal 

delovno disciplino, upoštevajoč izostanke zaradi bolezni, opravičene in neopravičene 

izostanke. 

(SP, 6. 11. 1948: 1) 

 

Težavo pa so časopisom predstavljali govori politikov, vedno objavljeni v celoti; zasedali 

so tudi več strani in bili zato za bralca zelo neprivlačni in dolgočasni. Novinarji in 

uredniki so zato razmišljali, kako bi jih ločili iz časopisa. Tako so ob večjih dogodkih 

razmišljali, da bi govore uvrstili kar v posebno prilogo časopisa, o čemer je bil v 

uredništvih ponavadi že dosežen konsenz. Ko pa so prepisi govorov prišli, so najprej 



  47 

objavili Titovega, potem Kardeljevega in tako naprej. Politiki so na novinarje tudi 

vplivali, naj njihovih pomembnih besed ne krajšajo.  

 

Enkrat sem želel skrajšati govor sekretarja ljubljanske OF Vlade Krivica. Povabil me je k 

sebi in me celo noč prepričeval, naj bo govor objavljen v celoti. Šla sva večkrat čez vsak 

stavek, zakaj je pomemben in ne sme biti izpuščen. Na koncu sem se vdal in mu zjutraj 

moral obljubiti, da ga bomo objavili v celoti. Lokalni sekretar iz Kopra pa mi je zelo 

zameril, da smo njegov govor le povzeli in ne objavili v celoti. 

(Iz pogovora z Dušanom Benkom) 

 

Velik delež časopisnega prostora je bil namenjen uradnim objavam različnih ministrstev 

in vladnih organov, med njimi predvsem šolskega, zdravstvenega in notranjega 

ministrstva. Kot je pokazal pregled ohranjenega arhiva Tiskovnega urada (kasneje Urada 

za informacije), so različni državni organi preko Tiskovnega urada naročali objave v 

časopisih. Tako v arhivu Slovenije v fondu predsedstva vlade LRS najdemo za vsak dan 

več kopij dopisov redakcijam (predvsem Slovenskemu Poročevalcu in Ljudski pravici ter 

Radiu Ljubljana) s prošnjami za objavo člankov, seznamov v šole sprejetih dijakov, 

navodil Narodne milice in ostalih obvestil republiških organov. Dopisi so se tako že 

avtomatizirali v obliki, kot je spodnji primer: 

 

Dopisništvu Slovenskega poročevalca/Ljudske pravice 

 

Prosimo, da sigurno objavite v jutrišnjem listu notico Ministrstva za notranji promet o 

avtobusni zvezi v Prekmurju.  

 

Smrt fašizmu – Svoboda narodu        

Dopisu je bil najverjetneje priložen prispevek za objavo. Ob bolj pomembnih dogodkih 

so bila navodila še bolj natančna. Ciril Šter, ki je opravljal naloge vršilca dolžnosti 

načelnika urada za informacije, je 6. decembra 1947 Tanjugu Ljubljana, uredništvu 

Ljudske pravice in Slovenskega poročevalca (AS 223, Š 787) podpisal navodilo z 

naslednjo vsebino: »Priloženo Vam pošiljamo dva ukaza Ljudske skupščine, ki jih v 



  48 

celoti objavite v Vašem listu dne 7. XII. t.l.« Podobno navodilo je izdal generalni sekretar 

vlade LRS France Popit 23. oktobra 1948, naslovljeno je bilo na Urad za informacije. 

Zaradi natančnosti navodil prepis dopisa objavljam v celoti: 

Prosimo vas, da priobčite v jutrišnjih dnevnih časopisih na prvi strani naslednji 

komunike: 

''Spremembe v vladi ljudske republike Slovenije. 

Ljubljana, 23. oktobra 1948. 

Prezidij ljudske skupščine LRS je na svoji današnji seji na predlog predsednika vlade 

LRS izvršil nekatere spremembe v vladi LRS. Dosedanji minister za pravosodje dr. Jože 

Pokorn je prevzel kot član vlade LRS posle predsednika Komisije za zakonodajo in 

organizacijo državne uprave; dosedanji minister za trgovino in preskrbo Viktor Repič je 

kot član vlade LRS prevzel posle predsednika Komiteja za zunanjo trgovino; dosedanji 

minister za lokalni promet Jože Borštnar je prevzel posle ministra za trgovino in 

preskrbo. Na novo sta bila imenovana univ. prof. dr. Heliodor Modic za ministra za 

pravosodje in dosedanji pomočnik ministra Tone Šušteršič za ministra za lokalni promet.  

 Te spremembe je narekovala potreba po izpopolnitvi pravne upravne in 

gospodarske organizacije v vladi LRS. 

       Iz pisarne Generalnega sekretariata Predsedstva vlade LRS''  

Na drugi strani pa prosimo, da priobčite naslednjo notico: 

»Ustanovljena je komisija za zakonodajo in organizacijo državne uprave LRS. 

 Vlada ljudske republike Slovenije je izdala uredbo o ustanovitvi Komisije za 

zakonodajo in organizacijo državne uprave pri vladi LRS. Naloga te komisije je, da kot 

vladni organ opravlja posle iz pravnega področja in iz področja organizacije državne 

uprave.« 

Nadalje naj časopisi skupaj s komunikejem priobčijo tudi življenjepise in po 

možnosti slike novih ministrov. 

  

Število takšnih zahtev je tako naraščalo, da so v časopisnih podjetjih čedalje pogosteje 

zahtevali plačilo za objavo vnaprej pripravljenih besedil. Tako najdemo v arhivu dopis 

oglasnega oddelka Ljudske pravice, v katerem zahteva plačilo za objavljanje nadaljnjih 



  49 

besedil. To so kasneje uredili z navodili, ki so omejevala obseg besedil, ki jih je moralo 

brezplačno objavljati časopisje.  



  50 

5 Sklep 

Leta 1947 se je začela stabilizacija mlade jugoslovanske države. Uradno je bila končana 

povojna obnova, z izjemo Svobodnega tržaškega ozemlja so bile določene državne meje, 

ustalil se je politični sistem. V času, ko bi država in družba morali kreniti po že med 

vojno v Politbiroju zamišljeni poti, je prišlo do velike zunanjepolitične spremembe, do 

spora z vzhodnim blokom, lahko bi zapisali tudi s Stalinom. Prvi pregled tiska je najprej 

pokazal, da so objekt javnega malikovanja namesto Sovjetske zveze postale Združene 

države Amerike. Da ni bilo čisto tako, so me najprej opozorili sogovorniki, novinarji iz 

tistega obdobja, nato je podroben pregled tiska njihove besede potrdil. Belo ni postalo 

črno, temveč sivo. Zdi se, da je jugoslovanska oblast vedno računala na spravo z 

ideološkimi sorodniki v času po Stalinovi smrti, kar se je zgodilo v obdobju 

destalinizacije. Da javnost in mediji niso popolnoma izključili možnosti sprave, so 

skrbeli mnenjski voditelji, ki so na prelomu četrtega desetletja izhajali iz agitpropa in 

kasneje ideološke komisije SZDL, ter uradniki Tiskovnega urada, kasnejšega Urada za 

informacije. »Lahko bi se reklo, da so bremzali evforijo nad Zahodom,« se je slikovito 

izrazil eden od sogovornikov, ki je v tem obdobju deloval kot zunanjepolitični urednik 

enega vodilnih časopisov. 

Zahod se je tako v časopisih pojavljal le kot partner, ne pa kot popoln zaveznik. V državi 

so se kot posledice neuvrščenosti v blok začele pojavljati gospodarske težave, predvsem 

pomanjkanje nekaterih dobrin; ljudje so začutili posledice, ki jih je prinesel spor z 

Informbirojem v vsakdanje življenje. Državljani so bili znova v boju, tokrat kot borci za 

pravilnost izbrane politične poti, ki ji je nasprotovala celo dotedanja matica. Pravilnost  te 

poti se je morala kazati na vsakem koraku, še posebej v prvem letu spora s Stalinom, v 

katerem je jugoslovansko vodstvo poskušalo s prisilno kolektivizacijo v kmetijstvu, 

dokončno nacionalizacijo in velikimi gradnjami v »bazični industriji« dokazati svoje 

zvestobo komunizmu kljub nekoliko prilagojeni jugoslovanski zgodbi. Prav v tem času je 

bilo delo v medijih in z mediji najtežje, javnosti je bilo treba razložiti, čemu 

nepriljubljeni ukrepi. Novinarji so se znašli v svetu Orwellovega Velikega brata. Čeprav 

v vladni birokraciji nikoli ni obstajal »Ministrstvu resnice« podoben organ, ki bi na novo 

pisal stare izvode časopisov, se podoben primer najde tudi v Jugoslaviji. Pri 



  51 

pregledovanju periodike sem v listu Delo, sicer ne preveč branem glasilu Centralnega 

komiteja Zveze komunistov Slovenije, opazil opravičilo avtorja v uvodu naslovnega 

članka, v katerem piše, da je zunanja politika žal prehitela tehniko in so zato v članku 

uspeli spremeniti samo uvodnih nekaj strani v skladu z novimi pogledi partije.   

»Spreminjanje preteklosti« sta le deloma prevzela agitprop in Tiskovni urad, ki sta po 

besedah enega od takratnih novinarjev »precej delala s kadri«, h krajšemu roku trajanja 

spomina pa sta precej pripomogla tudi poreklo novinarjev in urednikov ter dogodki in 

okolje, v katerem so živeli. Takratni medijski delavci so namreč izhajali ali iz 

partizanskega novinarstva in bili navajeni slediti idejam ali pa iz predvojnega 

novinarskega sveta, navajenega cenzure in prepovedi, ob čemer so morali biti tudi zaradi 

svoje preteklosti dodatno previdni. Za skrajno obliko cenzure, to je pregleda prvih 

odtisov pred objavo, lahko tako na podlagi besed nekdanjih novinarjev v dnevnih 

časopisih kot tudi po pregledu arhivskega gradiva zagotovimo, da ni obstajala. Poleg 

takšnega skrajnega ukrepa je imela takratna oblast namreč na voljo številne druge 

možnosti. Na vsebino časopisov so vodilni vplivali s primernim izobraževanjem 

novinarjev in primerno kadrovsko politiko ter z upravljanjem vseh tiskarn. Veliko 

časopisnih strani so zasedle še uradne objave državnih organov, v tistem času tehnično 

omejen dostop do informacij pa državljanom ni omogočal preverjanja podatkov.  

Pretok informacij je bil sredi stoletja veliko bolj omejen kot danes. Tako bi bilo narobe z 

današnjega vidika gledati na dostopnost informacij in na medije. Informacijski servis je 

za medije takrat predstavljal predvsem Tanjug, takrat še tiskovna agencija, ki je bila 

povsem pod vplivom vlade, na kar kaže tudi njeno polovico leta dolgo združenje s 

Tiskovnim uradom. Novinarske hiše si vsaj v prvem obdobju niso mogle privoščiti 

profesionalne dopisniške mreže niti po Sloveniji, kaj šele v tujini, zato so bile vezane na 

tiskovne agencije. Da je bila dostopnost do vseh informacij navadnim državljanom 

omejena, kažejo tako pričevanja o embargu države na določene teme kot o pojavu 

Rdečega Tanjuga, tajne kopije dnevnega informativnega poročila, dostopne samo 

izbrancem. Na podlagi pogovorov in literature lahko sklepamo, da je bilo slovensko 

časopisje v primerjavi z ostalimi republikami kar svobodno. Tudi pričevanja o kasnejših 

dogodkih, kot sta praška pomlad in madžarska revolucija, katerih zaradi časovno omejene 

tematike nisem vključil v diplomsko nalogo, kažejo, da so slovenska uredništva objavila 



  52 

informacije in tudi komentarje ter karikature, ne da bi čakala na uradna navodila, in tako 

nekajkrat zavzela drugačno stališče od uradnega v Beogradu. Posledic za novinarje po 

zagotovilih takratnih novinarjev kot tudi po pregledu uradnih virov ni bilo. Večji posegi 

oblasti v delo novinarjev naj bi se zgodili v prvem obdobju spora s Stalinom. Takrat se je 

začel lov informbirojevcev in delo s kadri ter navodili, po katerih se je v medijih »stvari 

obravnavalo pravilno«. Danes so te stvari v skrajnem nasprotju s svobodo govora in 

demokratičnimi načeli, vendar jih čas po vojni deloma opravičuje. Kot prvo velja 

izpostaviti deloma vojne razmere, v katerih je takrat delovala država. Prihajalo je do 

mejnih spopadov najprej na zahodnih in nato na vzhodnih mejah, v katerih so vojaki in 

miličniki na meji umirali, državno vodstvo in državljani pa so živeli v vojni psihozi. 

Vzporednice s preganjanjem informbirojevcev lahko najdemo tudi v tako imenovanem 

demokratičnem svetu, v Združenih državah je namreč potekalo obsežno preganjanje 

komunistov. Kot drugo je država kot lastnica vseh podjetij v okviru planskega 

gospodarstva načrtovala delo vsega gospodarstva, ne vedno v skladu z logičnim 

mišljenjem, temveč v skladu s cilji permanentne revolucije. V vseh gospodarskih 

družbah, tudi v medijih, lastniki še danes vplivajo na poslovanje. Zato sem precej 

prostora namenil opisu zahodnega medijskega prostora, ki ga je na konferenci o svobodi 

tiska napadel jugoslovanski delegat. Po političnih spremembah se je podoben sistem 

uveljavil tudi pri nas in v zadnjih letih lahko občutimo pritiske kapitala, precej podobne 

državnim v petdesetih letih. O njih pa današnji novinarji podobno kot takrat ne želijo 

govoriti konkretno in na glas.  



  53 

REFERENCE 

Arhivski viri, objavljeni arhivski viri, periodika 

 Fond centralni komite ZKS, AS 1589 

- Zapisniki sestankov komisij Agitpropa in podkomisije za tisk (tehnične enote 

30, 31, 32) 

- Okrožnice, letna poročila in navodila Agitpropa 

 Fond predsedstvo vlade LRS, AS 223 

 - tiskovni urad/urad za informacije (tehnične enote 778-793) 

 Djilas, Milovan (1949): Aktuelna pitanja agitacije i propagande. Referat na 

plenarnoj sednici CK KPJ održanoj 28., 29., i 30. 1. 1949 godine. 

 Drnovšek, Darinka (2000): Zapisniki politbiroja CK KPS/ZKS 1945-1954. 

Ljubljana: Arhivsko društvo Slovenije. 

 Periodika: 

Slovenski poročevalec  

Ljudska pravica 

Delo, glasilo Centralnega komiteja Komunistične partije Slovenije 

Ustni viri  

Ciril Šter: partizanski novinar, po vojni zaposlen najprej na Primorskem dnevniku, nato 

12 let vodi ljubljansko podružnico (kasneje dopisništvo) Tanjuga. Pogovor z g. Šterom 

opravljen 15. aprila 2004 med 10. in 11. uro pri Cirilu Šteru doma na Vrhovčevi 2 v 

Ljubljani.  

Dušan Benko: deloval v uradu za informacije LRS (1945-47), v času zaostrenih razmer 

na Koroškem dopisnik Ljudske pravice na Dunaju (1948) in Tanjuga v Celovcu (1948-

50). Potem dela kot novinar, urednik zunanjepolitičnega uredništva Ljudske pravice in 

Slovenskega poročevalca. Pogovor opravljen 5. maja 2004 med 14. uro in 15.15 v 

kavarni Evropa na Dunajski v Ljubljani. 

 

 



  54 

Literatura 

- Amon, Smilja (1996): Tisk in politika v Jugoslaviji 1918-41. Ljubljana: Fakulteta 

za družbene vede. 

- Amon, Smilja (2000): Struktura in značilnosti NOB. V: Slavko Splichal (ur.) 

Vregov zbornik, Ljubljana: Evropski inštitut za komuniciranje in kulturo: 

Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani, str. 11-20. 

- Budimir, Velimir (1983): Tanjug: četiri decenije. Beograd: Tanjug. 

- Čepič, Zdenko, Tone Ferenc, Aleš Gabrič, Bojan Godeša, Boris Mlakar, Dušan 

Nećak, Jože Prinčič, Janko Prunk, Božo Repe, Anka Vidovič-Miklavčič, Peter 

Vodopivec, Milan Ževart, (1995): Ključne značilnosti slovenske politike v letih 

1929-1945. Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino.  

- Dedijer, Vladimir (1972): Josip Broz – Tito, Prispevki za življenjepis. Ljubljana: 

Časopisno in grafično podjetje Delo. 

- Dedijer, Vladimir (1978): Izgubljena bitka J. V. Stalina. Beograd: Izdavačka 

radna organizacija »Rad«. 

- Dedijer, Vladimir (1979): Dokumenti 1948. Beograd: Izdavačka radna 

organizacija »Rad«. 

- Djilas, Milovan (1951): O agresivnom pritisku vlada sovjetskog bloka protiv 

Jugoslavije. Beograd: Borba. 

- Djilas, Milovan (2000): Tito, The Story from Inside. London: Phoenix Press. 

- Dolenc, Ervin, Bojan Godeša, Aleš Gabrič (1999): Slovenska kultura in politika v 

Jugoslaviji. Ljubljana: Modrijan. 

- Gabrič, Aleš (1991): Slovenska agitpropovska kulturna politika 1945-52, 

Ljubljana: Mladika. 

- Gabrič, Aleš (1993): Informbirojevstvo na Slovenskem. Prispevki za novejšo 

zgodovino, letnik 33, št. 1-2, Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino. 

- Gabrič, Aleš (1995): Socialistična kulturna revolucija. Ljubljana: Cankarjeva 

založba. 



  55 

- Gibianskii, Leonid (2000): Sovjetsko-jugoslovenski sukob 1948: istografske 

verzije i novi arhivski izvori. V: Aleš Gabrič (ur.), Jugoslavija v hladni vojni, 9-

14. Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino. 

- Horvat, Marjan (1999): Cenzura, zaplembe, prepovedi tiskane besede. V: Bojan 

Čas (ur.), Kamniški sociološki zbornik, 115-134. Kamnik: ŠCRM Kamnik. 

- Kocbek, Edvard (1991): Dnevnik 1945. Ljubljana: Cankarjeva založba. 

- Kozina, Brane (1996): Republiški upravni organi v LRS od 1945 do 1953. 

Ljubljana: Arhiv RS. 

- Kržišnik, Zvone(1983): Tanjug v RS Sloveniji. Ljubljana: Tanjug press.  

- Nećak, Dušan (1999): Hladna vojna. Ljubljana: Modrijan. 

- Nećak, Dušan (2002): Hallsteinova doktrina in Jugoslavija V: Sodobna zgodovina 

– obča /izbrana poglavja/. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 

- Nećak, Dušan, Božo Repe (2003): Oris sodobne obče in slovenske zgodovine. 

Ljubljana: Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino.  

- Nešović, Branimir, Janko Prunk (1994): 20.stoletje, Ljubljana: Državna založba 

Slovenije.  

- Pirjevec, Jože (1987): Tito, Stalin in Zahod. Ljubljana: Delavska enotnost. 

- Pirjevec, Jože (2000): Jugoslavija in zahodni zavezniki: 1945-1955. V: Aleš 

Gabrič (ur.), Jugoslavija v hladni vojni, 15-27. Ljubljana: Inštitut za novejšo 

zgodovino. 

- Prinčič, Jože (1997): Slovensko gospodarstvo v drugi Jugoslaviji. Ljubljana: 

Modrijan. 

- Repe, Božo (1999): Refleksija treh največjih jugoslovanskih povojnih 

znotrajpartijskih obračunov (»Informbiroja«, »Đilasovščina« in partijskega 

»liberalizma«) v Sloveniji. Časopis za zgodovino in narodopisje, letnik 70/1.-2. 

zvezek, str. 239-253. Maribor: Univerza v Mariboru in Zgodovinsko društvo v 

Mariboru. 

- Robinson, Getrude Joch (1977): Tito's Maverick Media: The Politics of Mass 

Communications in Yugoslavia. Urbana, Chicago, London: University of Illinois 

Press. 



  56 

- Senić, Nenad (2002): Tisk, radio in novinarstvo v Ljudski republiki Sloveniji 

1945-1946 (magistrsko delo). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 

- Splichal, Slavko (1975): Razsežnosti politične propagande: teoretični model in 

aplikacija na mednarodno propagando (magistrska naloga) Ljubljana: FSPN. 

- Stanković, Dragana (2001): Vloga novinarja v socialistični družbi (diplomsko 

delo). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 



  57 

Seznam kratic 

AS  Arhiv Slovenije 

CK  Centralni komite 

FLRJ  Federativna ljudska republika Jugoslavija 

KPJ  Komunistična partija Jugoslavije 

LP  Ljudska pravica 

LRS  Ljudska republika Slovenija 

N  naslov 

NN  nadnaslov 

PN  podnaslov 

SNOS   Slovenski narodno osvobodilni svet 

SP  Slovenski poročevalec 

SZDL   Socialistična zveza delovnega ljudstva 

Š  oznaka tehnične enote v arhivu Slovenije (škatla) 

VKP(b) Vsesovjetska komunistična partija (boljševikov)   


